Wat is er nieuw

Aquarium kiezen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goudvisfan
  • Startdatum Startdatum
G

Goudvisfan

Guest
Hoi gasten! Ik heb een vraagje over een aquarium! Ik ben nu 13 jaar en ben 4 maanden geleden begonnen met vissen te houden. Heel simpel natuurlijk, want op mijn leeftijd heb je nog niet het budget. Een bak van 16 euro, een pomp van 50 liter p/u en wat decoratie en grind. Nu wil ik, omdat ik mijn lieve goudvisjes een fijn leven gun een groot aquarium aanschaffen. Mijn budget is 120 euro en daaronder en ik wil dan onder andere een goed licht en verwarming erin hebben waarmee ik de temperatuur kan controleren en veranderen. Ik ga er later als mijn geliefde visjes niet meer leven ook nog maanvissen in stoppen. De decoratie en planten enzo denk ik later over na, eerst wil ik een goed aquarium die aan mijn eisen voldoet. Ik heb ook graag heel veel liter dat ze de ruimte hebben om te groeien en rond te zwemmen. Kan iemand mij helpen ?

Welke vissen heb je nu precies? En hoeveel?
En wat is de maat van de bak?

kellemes zei:
Welke vissen heb je nu precies? En hoeveel?
En wat is de maat van de bak?

Ik heb 4 goudvisjes die nog klein zijn. In een bak van 10 liter. Ik weet het, het kan niet! Ik heb gewoon te weinig research gedaan. Terugbrengen is geen optie dus ik moet een aquarium vinden die mijn daden kan beteren.

Kan iemand mij nog helpen ?

En aangezien goudvissen in goede omstandigheden nogal oud worden kun je die maanvissen voorlopig wel vergeten. Iemand met een vijver in de buurt of kennissen kring?

Timmermans80 zei:
En aangezien goudvissen in goede omstandigheden nogal oud worden kun je die maanvissen voorlopig wel vergeten. Iemand met een vijver in de buurt of kennissen kring?

aangezien hij ook nogal ongeduldig is, gaat dat wel een probleem worden

Ach, jeugdige enthousiasme 😉

Ben ik ongeduldig? Integendeel! Ik had er zelf al op gerekend dat ik 6/10 jaar moest wachten met die dieren alleen ik wil er een die ook voor die omstandigheden te gebruiken is. Ik heb er een gevonden btw. https://www.heevis.nl/ciano-aqua-60-aqu ... oCUZrw_wcB

Beste Goudvisfan,
Lees even de link welke jessicapilon poste, daaruit zal blijken dat ook deze bak v��l te klein is.

Overigens vindt ik wel dat je je best doet om goed en zelfs beter voor je vissen te gaan zorgen, een dikke :thumbs:

Er stond dat het minimaal 54 liter moest zijn. Ik heb nu 52 liter en mijn afmetingen zijn ietsjes groter. Maar goed, jullie zullen het ongetwijfeld beter weten dan ik dus ik zoek nog wel een uurtje door. Bedankt voor de complimenten trouwens, vissen zijn geweldige dieren die je met respect moet behandelen! :iloveyou:

Goudvisfan zei:
Ben ik ongeduldig?

Mwah, tussen je eerste post en de derde post in dit topic waar je vraagt of iemand je nog wil helpen zit net aan 15 minuten

Goudvisfan zei:
Er stond dat het minimaal 54 liter moest zijn. Ik heb nu 52 liter en mijn afmetingen zijn ietsjes groter. Maar goed, jullie zullen het ongetwijfeld beter weten dan ik dus ik zoek nog wel een uurtje door. Bedankt voor de complimenten trouwens, vissen zijn geweldige dieren die je met respect moet behandelen! :iloveyou:

Je hebt 4 goudvisjes dus dan moet de bak ook 4X zo groot zijn,
Heb je echte goudvissen dan horen deze in een vijver, heb je sluierstaarten dan zal je een h�le grote bak nodig hebben, lees de link eens aandachtig :c

maanvissen in 54 liter is ook een no go, je hebt voor deze vissen toch wel minimaal een bakmaat van 120 cm nodig en minimaal 50 a 60 cm hoog.

Maar ze zullen het ongetwijfeld beter hebben in een 80 liter bak dan wat ze nu hebben.

Lees in de link ook het commentaar van Harry eens goed en ik ben ook benieuwd welke "Goudvis" je nu hebt. Is het de gewone goudvis of heb je Sluierstaarten?

Ken je iemand met een vijver? De goudvissen komen beter tot hun recht in een vijver, als ik jou was zou ik proberen om iemand te zoeken waarbij ze in een vijver kunnen. Voor �120 kun je wel een prima aquarium aanschaffen alleen niet een aquarium wat groot genoeg is om goudvissen in te houden, kijk anders eens op Marktplaats.nl.

Ik ben 13 jaar. Ik wil mijn goudvissen in een aquarium houden en ook al is het niet helemaal geweldig wil ik er het beste van maken met mijn budget.

Beste Goudvisfan,
Je had 2 topics geopend zag ik net met precies dezelfde vraag. De reactie in het andere topic heb ik hierheen verplaatst en je andere topic verwijderd. Het is handiger en overzichtelijker voor iedereen om een vraag in ��n topic te stellen 😉.

Veel succes verder met dit topic.

Ik kon die ander niet weghalen.

Sorry om het te moeten zeggen maar als het echt om goudvissen gaat (dus geen sluierstaarten) is een vijver echt de beste oplossing. Misschien dat een aquarium van 2 a 3 meter ook nog kan, maar daar heb je dus het budget niet voor (en de ruimte is ook nog maar de vraag 😀 )

Wat eventueel ook een leuke optie is om je in te lezen in het houden van een zoetwater, (sub)tropische bak. je goudvissen zou je over een tijdje naar een vijver kunnen overplaatsen (buren, familie, vrienden), zodat je ze mss ook nog eens kunt zien en mooi kunt zien groeien. Met je budget kun je eens kijken in een dierenwinkel, maar ook op marktplaats oid, kijk eens naar een bakje van 80cm, of als dit niet past 1 van 60cm. Ik wil je aanraden (als het mogelijk is) gelijk voor een 80cm te gaan, omdat hier gewoonweg meer liters ingaan en een foutje iets beter opgevangen kan worden door je bak omdat je met meer water zit. Daarbij zie je toch vaak dat mensen eerst voor een 60cm gaan (waar ook zeker niks mis mee is), maar toch snel groter willen. Laat in ieder geval de bak 4 weken indraaien zonder vissen oid, maar wel helemaal ingericht (met planten, filter, thermostaat/verwarming en bodem en eventueel hout of geschikte stenen). In de tussentijd kun je de bak naar je eigen wensen inrichten en tussendoor eventueel nog dingen veranderen. Laat je water dan eens meten na zo'n 3 a 4 weken bij een LFS (de afkorting die hier gebruikt wordt voor een dierenwinkel) en als het water de juiste waarden heeft kun je langzaamaan je vissen toe gaan voegen. In de 4 weken kun je dan, naast het eventueel herinrichten van de bak, ook gaan inlezen op welke vissen je mooi vindt om te houden. Niet alle vissen kunnen in je bak, bijv de genoemde maanvissen. Deze hebben een vrij grote bak nodig omdat ze vrij hoog/groot kunnen worden) Ben er zelf ook een echte fan van, maar als je ziet hoe groot ze worden; voor mij zeker vissen voor een toekomstig aquarium als ik op mezelf woon (ben zelf net 21 😀 ). Hier op het forum kun je wat rondlezen en kijken naar andere topics waarin je een zelfde maat bak hebt. Leuk voor de inrichting, maar ook zeker leuk voor de bewoners. Je zou hier dan een nieuw topic kunnen openen over welke vissen jij mooi vind. De leden hier zullen dan wel tips kunnen geven over aantallen en welke soorten wel of beter niet bij elkaar gaan. Daarbij kun je je ook inlezen op het internet (al klopt niet alles wat er staat en is navraag hier toch wel slim). Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen eens te gaan kijken bij de LFS welke vissen ze daar allemaal hebben zwemmen. Schrijf de namen op en thuis kun je dan opzoeken of ze in de bak kunnen die je op het oog hebt. Door eerst naar de wensen van een vis te kijken (welke laag de vis zwemt, met hoeveel ze graag gehouden worden, op welke temperatuur ze gehouden willen worden ed), voorkom je eventuele teleurstellingen als je ze zonder je in te lezen in je bak gaat houden. De vissen kunnen te groot worden, te agressief en je bak kan hierdoor al snel niet zo leuk meer zijn.
Hopelijk heb je hier wat aan. Succes met je vissen iig!

Ai, in een bak van 10 liter, 4 goudvissen, het wordt tijd om te veranderen, hoor.

Als je rekent dat een goudvis toch +- 50 liter nodig heeft;..

50x4=200 liter. Heb je nooit met een budget van 120 euro.

En goudvissen vinden hun het beste in een vijver, dus ken je niemand die een vijver heeft en waar nog 4 goudvissen bijkunnen?

Dan kan je beter in je nieuwe aquarium warmwatervisjes houden, en verdiep je dan in het forum om te zoeken welke.

TonHageraats zei:
Goudvisfan zei:

Je hebt 4 goudvisjes dus dan moet de bak ook 4X zo groot zijn,
Heb je echte goudvissen dan horen deze in een vijver, heb je sluierstaarten dan zal je een h�le grote bak nodig hebben, lees de link eens aandachtig :c

Welke link?

Vissenasiel is altijd een optie.

Volgens mij kan je best een bak van 200l krijgen (marktplaats) voor 120 euro. Ik betaalde 150 euro voor mijn 140x60x70 bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan