Wat is er nieuw

Aquarium led dimmer

Glennh83

Member
Lid geworden
27 juli 2021
Leeftijd
41
Goedemiddag Allemaal.
Ik ben sinds kort in het bezit van een Aquatlantis met Safelight 75 led verlichting. Hier komt een flinke bak met licht vanaf 😎.
Nu heb ik deze met een tijdschakelaar aangesloten maar wil de verlichting geleidelijk aan en uit laten gaan doormiddel een controller oid.
Nu heeft Aquatlantis ook een Led control maar die is best prijzig.
Ook heb ik veel over de tc420 (421 met wifi) gelezen.
Nu kwam ik deze led controller op ali tegen.
Heeft iemand ervaring met deze Led controller?

Ik gebruik de Lumines controller van Aquatlantis en deze werkt fijn en de prijs van 89 euro viel mij mee.

Nu kwam ik deze led controller op ali tegen.
Heeft iemand ervaring met deze Led controller?
Toevallig heb ik die laatst gekocht, via Amazon. Ter vervanging van de Superfish-controllers (die beperkt zijn qua instellingen en nog duurder zijn ook).

Ik vind hem wel prima werken! Hij dimt met mijn verlichting een klein beetje lomp (eerst heel lang weinig en de laatste 5 minuten gaat het ineens hard) maar ik vind dat niet erg. Voor die 15 euro incl verzending niks op aan te merken...

Oh ja en je moet zelf even uitvogelen hoe hij werkt, of Googelen, want er zit geen gebruiksaanwijzing bij.

Oh ja en je moet zelf even uitvogelen hoe hij werkt, of Googelen, want er zit geen gebruiksaanwijzing bij.
Ach wat heb je aan een gebruiksaanwijzing als je die via Ali koopt want dan moet je het eerst vertalen vanuit het Chinees 😉

Goedenavond allemaal. Bedankt voor de snelle reacties.

@jessicapilon. Ik heb maar 1 ledbalk in de kap zitten dus dan zou het de led control 1 plus worden de luminus vind ik dan een beetje overdue.

@benvo. Heb ook wat afgezocht naar de tc420. Deze komt regelmatig naar boven hier op het forum. Ik ben alleen niet van plan om een rgb led in de kap te bouwen gezien er een goede ledbalk in zit. De planten gedijen er goed onder. 😎
Het gaat er bij mij echt alleen om het geleidelijk aan en uit te laten gaan.

@Gino88. Die gebruiksaanwijzingen van Ali verdwijnen bij mij altijd in de prullenbak. Als ik er echt niet uit komt hebben nog altijd YouTube. Het beetje Chinees wat ik kan is de menu van de afhaal Chinees. Dat vind ik meer dan genoeg 😅
Betreft de dimmer is het een beetje jammer van die laatste 5 minuten. 😥

Ja klopt wel. Het is moeilijk inschatten voor mij, omdat de bak waar ik hem voor gebruik sowieso al zwakke verlichting heeft, die niet helemaal 100% de power krijgt die het nodig heeft om voluit te branden (iets met lampen samen op één voeding zetten). Misschien dat dat meespeelt. En het zou ook wel 10 minuten kunnen zijn i.p.v. 5 want ik overdrijf graag. ;-p Nouja, zelf even kijken natuurlijk maar ik zou haast zeggen: try it before you die it. Of zoiets.

Ik heb maar 1 ledbalk in de kap zitten dus dan zou het de led control 1 plus worden de luminus vind ik dan een beetje overdue.
Ja dan heb je de goedkopere nodig en dat scheelt nog geld ook.

Goedenavond allemaal. Bedankt voor de snelle reacties.

@jessicapilon. Ik heb maar 1 ledbalk in de kap zitten dus dan zou het de led control 1 plus worden de luminus vind ik dan een beetje overdue.

@benvo. Heb ook wat afgezocht naar de tc420. Deze komt regelmatig naar boven hier op het forum. Ik ben alleen niet van plan om een rgb led in de kap te bouwen gezien er een goede ledbalk in zit. De planten gedijen er goed onder. 😎
Het gaat er bij mij echt alleen om het geleidelijk aan en uit te laten gaan.

@Gino88. Die gebruiksaanwijzingen van Ali verdwijnen bij mij altijd in de prullenbak. Als ik er echt niet uit komt hebben nog altijd YouTube. Het beetje Chinees wat ik kan is de menu van de afhaal Chinees. Dat vind ik meer dan genoeg 😅
Voor de duidelijkheid; een TC 420 kent 5 kanalen die niet noodzakelijkerwijs bedoeld zijn om "kleuren" aan te sturen. Ze kunnen dus ook gebruikt worden om iets aan te sturen in welke vorm dan ook. Inderdaad ook om meerdere lampen elk afzonderlijk te dimmen, wat een TC 420 apparaat beter en nauwkeuriger doet dan een eerder genoemd apparaat, maar er kan ook gedacht worden om, bijvoorbeeld, CO2 aan en af te sluiten.

Toevallig heb ik die laatst gekocht, via Amazon. Ter vervanging van de Superfish-controllers (die beperkt zijn qua instellingen en nog duurder zijn ook).

Ik vind hem wel prima werken! Hij dimt met mijn verlichting een klein beetje lomp (eerst heel lang weinig en de laatste 5 minuten gaat het ineens hard) maar ik vind dat niet erg. Voor die 15 euro incl verzending niks op aan te merken...

Voor toekomstige kopers van dit soort led-controllers wil ik hier even op terugkomen. Bij deze raad ik mensen af om het bovengenoemde apparaatje van aliexpress te kopen. 😉 Het klokje van dat ding is nogal onnauwkeurig. Bij mij is de afwijking in een half jaar tijd opgelopen tot ongeveer een half uur, dus een minuut per week, wat ik wel veel vind. En als het nou zo was dat je de kloktijd makkelijk kon veranderen, okee.... dan kun je er nog voor kiezen om de vooruitgelopen klok steeds weer even terug te draaien... of hoe je dat ook noemt bij een digitale klok. Maar ik ben er nooit achtergekomen hoe je überhaupt de tijd wijzigt bij dit ding, anders dan door alles te resetten. :S Had ik die studie Chinees nu maar afgemaakt.

Ik heb van ellende alsnog maar zo'n witte superfish-controller gekocht. Die doet niet aan fratsen. 😅

Voor toekomstige kopers van dit soort led-controllers wil ik hier even op terugkomen. Bij deze raad ik mensen af om het bovengenoemde apparaatje van aliexpress te kopen. 😉 Het klokje van dat ding is nogal onnauwkeurig. Bij mij is de afwijking in een half jaar tijd opgelopen tot ongeveer een half uur, dus een minuut per week, wat ik wel veel vind. En als het nou zo was dat je de kloktijd makkelijk kon veranderen, okee.... dan kun je er nog voor kiezen om de vooruitgelopen klok steeds weer even terug te draaien... of hoe je dat ook noemt bij een digitale klok. Maar ik ben er nooit achtergekomen hoe je überhaupt de tijd wijzigt bij dit ding, anders dan door alles te resetten. :S Had ik die studie Chinees nu maar afgemaakt.

Ik heb van ellende alsnog maar zo'n witte superfish-controller gekocht. Die doet niet aan fratsen. 😅
Ik heb de Lumines en die loopt ook per maand snel een paar minuten voor maar ja die kun je vrij simpel weer goed zetten.

Goedenavond allemaal. Het is mij eerlijk gezegd nog niet opgevallen, maar deze kan je eenvoudig synchroniseren door deze aan te sluiten op een laptop. Via de Pled app kan je deze tijd goedzetten door op het klokje te klikken.

Bijlagen

• Pled.png
    Pled.png
    45.9 KB · Weergaven: 113
Bijzonder dat het op die manier kan. En via welke poort of d.m.v. welke adapter kun je hem dan aansluiten?

Het is alweer een tijd geleden dat ik een laptop had, maar ik kan me niet herinneren dat er standaard een poort in zit voor zo'n "12V-aansluiting" / hoe dat ding van de dinges ook heet. 🙃

Bijzonder dat het op die manier kan. En via welke poort of d.m.v. welke adapter kun je hem dan aansluiten?

Het is alweer een tijd geleden dat ik een laptop had, maar ik kan me niet herinneren dat er standaard een poort in zit voor zo'n "12V-aansluiting" / hoe dat ding van de dinges ook heet. 🙃
Hoi Gino, het gaat ook niet via de 12v/24v (licht aan de lampen van het aquarium) aansluiting maar het is de aansluiting ernaast. Hiervoor heb je het grijs snoertje (printerkabel) meegeleverd gekregen. Heb geprobeerd duidelijke foto's toe te voegen. De usb-A stekker gaat in de laptop 😉. Na het aansluiten van de tc420 en het openen van de Pled app hoef je alleen het klokje time synchronisatie te klikken.
1642369325262.png

mvg Glenn

Bijlagen

• tc240.png
    tc240.png
    322.1 KB · Weergaven: 113
Hoi Gino, het gaat ook niet via de 12v/24v (licht aan de lampen van het aquarium) aansluiting maar het is de aansluiting ernaast. Hiervoor heb je het grijs snoertje (printerkabel) meegeleverd gekregen. Heb geprobeerd duidelijke foto's toe te voegen. De usb-A stekker gaat in de laptop 😉. Na het aansluiten van de tc420 en het openen van de Pled app hoef je alleen het klokje time synchronisatie te klikken.
Bekijk bijlage 337792
mvg Glenn

Oh joh, ik dacht al die tijd dat je het over dat Chinese ding had. 🤣 Vandaar dat ik het niet helemaal snapte.

Deze:

1642369528521275707324017644954.jpg

Maar jij doelt op de TC420. Toch bedankt voor de moeite van het uitleggen!

Oh joh, ik dacht al die tijd dat je het over dat Chinese ding had. 🤣 Vandaar dat ik het niet helemaal snapte.

Deze:

Bekijk bijlage 337793

Maar jij doelt op de TC420...
Klopt ben idd voor een tc420 :oopss: Had beter eerst even terug moeten lezen. Maar goed, heb veel tevreden berichten over de tc420 gelezen dus heb deze via een Hollandse onderneming gekocht. Ben er zelf ook heel tevreden over. Deze dimmer functioneert heel goed met de ingebouwde Safelight 75 led van Aquatlantis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan