Aquarium lek


R

Riki Vangilbergen

Guest
Dag iedereen,

Tot enkele weken geleden had ik een prachtig ingericht aquarium (120x60x40) vol goed groeiende planten en gezonde vissen.

Twee weken geleden (na een jaar goed te draaien) ontdekte ik plots dat de vloer onder het aquarium nat was. Er zat duidelijk ergens een lek. Minder duidelijk: waar?
Ik heb het aquarium volledig leeggemaakt. Met het blote oog is er niet dadelijk een barstje of zo te zien. Wel merk ik dat er water onder het aquarium zit. Mogelijk duiden de plekken waar het water zit op de plaats waar het barstje zit, maar ik kom er zo gauw niet uit. Er lijken nog steeds twee mogelijke plaatsen voor een lek te zijn.

Mijn vragen aan jullie:
1) Kunnen jullie op basis van de foto (aan de hand van de watervlekken) zien waar het lek waarschijnlijk zit?
2) Kan ik dit zelf repareren, en hoe? Moet alle kit er dan uit, of kan ik gewoon wat extra kit spuiten op de randen?

P1110320.JPG


P1110321.JPG
 
Dat er water onder de bak is geraakt wil niet perse zeggen dat je lek ook daar zit denk ik.
Op de foto is het moeilijk te zien vind ik maar misschien ziet iemand anders iets.

Mij lijkt het beter om de bak ergens te zetten waar het nat mag worden (garage, tuin).
Hou een slang in de buurt zodat je de bak snel kan leeghalen mocht het nodig zijn.
Indien mogelijk zet je de bak op een verhoogje, een paar balkjes bvb en dan vul je hem tot het begint te lekken, lijkt me makkelijker om dan het lek te spotten. Ik zou vermoeden/hopen dat er ergens een probleem is met de kitranden aangezien je geen barsten ziet
 
Wat zit daar linksachter in de hoek op de bodem eigenlijk?? Misschien om de achterwand op de plek te houden??
Vandaar zie je wel het vocht al is dat ook niet alleszeggend denk ik.
 
zeker geen nieuwe kit over oude kit heen zetten hecht niet goed
daarnaast weet niet op welke ondergrond de bak staat meestal is dit meubelpaneel dit kan als het langdurig nat is gaan opbollen
met alle gevolgen vandien

groet

jaap
 
Wat zit daar linksachter in de hoek op de bodem eigenlijk?? Misschien om de achterwand op de plek te houden??
Vandaar zie je wel het vocht al is dat ook niet alleszeggend denk ik.

Ik vermoed dat het inderdaad bedoeld is voor de achterwand goed te zetten, of misschien een lek dat er vroeger zat dat gedicht werd?
Ik heb het tweedehands gekocht, dus weet het niet zeker.

Iemand nog tips, behalve hem opnieuw vullen en het lek proberen vinden?
En wat als ik het lek gevonden heb dan?
 
als je het lek al kunt vinden ( zou de balkjes truc proberen ) valt het soms nog niet mee om een bak te repareren. je zou dan de kit rand moeten verwijderen en opnieuw moeten kitten.

nu heb ik dat zelf nog nooit gedaan, maar lijkt me dat daar wel wat ervaring voor nodig is.
 
Als hij lekt in de kitrand dan is dat wel te herstellen als je handig bent en mazzel hebt.

Je moet sowieso heel de bak opnieuw kitten aangezien nieuwe kit niet op reeds gedroogde kit hecht.

Om de bak opnieuw waterdicht te maken snij je alle kit aan de binnenzijde weg. De bak blijft in elkaar zitten dus alleen de overtollige en afgesmeerde kit eruit snijden. Heel grondig doen, want er mag geen vliesje blijven zitten. Dat gaat het makkelijkst met een simpele verfkrabber met een verwisselbaar mesje erin.

Na het verwijderen van de kit goed ontvetten met thinner of wasbenzine. Afdrogen en opnieuw kitten maar.
 
We kunnen je pas adviseren als je zelf ook weet wat er precies aan de hand is.

Ik neem aan dat je hebt uitgesloten dat het niet om condens water gaat wat via de lichtkap achterlangs je aquarium is uitgelopen en zich onder de bak heeft opgehoopt?

Heb zelf wel eens gehad dat dit via het TL snoer de bak uit sijpelde en op de vloer kwam. Kreeg ik ook een hartverlamming.

Er is echt maar 1 manier. Vullen op een manier zodat je ook de onderkant goed kan zien.

Mocht je er toch voor gaan om de bak gewoon op een tafel te vullen.
Zet het wel op een droge handdoek. Aan de natte plek op de handoek kan je makkelijk het lek lokaliseren op de bodem.
 
Soms loopt het inderdaad via de gekste routes weg. Ook geen luchtpompje waarvan een los gekomen slang is gaan hevelen?
 
Wees wijs. koop 1 tube BISON glaskit. OOK voor aquariums. bij de bouwmarkt, a 9,50 euro. en 1 of 2 rollen behangers plakband.
Snij voorzichtig het oude kit weg. !!! op de bodem.
Is even wat werk, Maar beter zo dan opnieuw fout. Ontvet alles goed.
Plak plakband op de staande ruiten. neem een kopje zeepsop. Pietsi.
kit de hoeken af. en strijk met nat sopvingertje over de kit. NIET eerder nat worden,hoor!.
Laat het 24 uur opstijven.
 
Heb het met mijn 1.20 m. ook ondervonden.
 
Het zal een raadsel blijven denk ik.
 
Zou zeker geen wasbenzine nemen, deze laat een vettig laagje achter ,
waarop kit niet of niet goed hecht.
Beter is aceton of alcohol( dit wordt ook door aquariumbouwers aangeraden),
wel goed spoelen als de kit is gedroogd neem hiervoor ongeveer een week.
gr Henk
 
Ik ben benieuwd wat er nu is gebeurt met de bak en het lek.
 
Als hij bij de kit lek is kun je dit soms zien door vanaf de 'buitenkant' door het glas de kitnaden bijlangs te gaan. Bij witte kit zie je vaak een soort luchtbelletje(s) op plekken waar het niet meer hecht. Bij zwarte kit zie je soms wittige plekjes daar waar de kit los laat.
Je kan zoals hierboven gezegd de kit aan de binnenkant helemaal wegsnijden en ontvetten en opnieuw afsmeren, maar gezien hij lekt is de kit tussen het glas waarschijnlijk op zn einde... De kans dat hij een keer gaat barsten blijft dan aanwezig,zeker als het een grotere bak is..
Ik zou hem of helemaal uit elkaar snijden en alle kit verwijderen en opnieuw in elkaar zetten, of voor een nieuwe bak gaan...
 
Tip:Bij hornbach heb je deze maat bak voor minder dan 100 euro splinternieuw
 

Terug
Bovenaan