Aquarium maar wat erin???


Dit maakt me wel een beetje zorgen : Het bijtje is ongeschikt voor het gezelschapsaquarium, ze zullen daar ook niet tijdig aan het nodige voor hun geschikte voer toekomen, het zijn trage zwemmers en eten uitsluitend levend (diepvries)voer.

Maar als ik het levend voedsel goed verspreid door de bak zouden ze het toch gewoon kunnen eten terwijl de andere vissen ook eten?
 
beste Neko,

een paar tips, met de beste bedoelingen:

als je zo verder doet zullen meer en meer mensen je beginnen negeren vrees ik...
Ik denk dat sommigen het wel een beetje hebben gehad met al je topics met steeds terugkerende vragen, opstartende bakjes en foute bestanden.
Denk misschien eerst een beetje na voor je weer een topic opent met dezelfde vragen.

Enne: als ik afga op jouw posts van de laatste maanden dan vrees ik eerlijk gezegd dat ik als vis niet graag in jouw handen zou terecht komen. :(

Zoals hier eerder aangegeven door oa. marja: zorg misschien eerst dat je je andere bakken (bvb je roofvissenbak) op orde krijgt voor je weer een nieuw fout bestand in een bakje steekt.

Om te eindigen zal ik effe kort door de bocht gaan:
je bent volgens mij nog helemaal niet klaar om zout of brak water te proberen, probeer misschien eerst alle bakken die je hebt in balans te krijgen, pas je visbestanden aan en lees misschien eerst een en ander over bepaalde vissen zodat je weet waar je wil aan beginnen voor je hier om uitleg komt vragen..
Geniet van wat je hebt en bekijk wat fotootjes van kogelvissen ipv er zelf aan te schaffen.

Kortom: probeer eerder vis-liefhebber te worden ipv vis-verzamelaar, je doet momenteel weinig vissen een plezier door je manier van werken

Just my two cents
 
Beste willem. Ik heb mijn bestanden al aangepast. En ik zou graag advies willen over deze topic. Als je dat niet kan schrijf dan aub niks in deze topic maar stuur een pb.
 
Ewel, ik heb toch advies gegeven:

je bent volgens mij nog helemaal niet klaar om zout of brak water te proberen, probeer misschien eerst alle bakken die je hebt in balans te krijgen, pas je visbestanden ECHT aan en lees misschien eerst een en ander over bepaalde vissen zodat je weet waar je wil aan beginnen voor je hier om uitleg komt vragen..
Geniet van wat je hebt en bekijk wat fotootjes van kogelvissen ipv er zelf aan te schaffen.

Kortom: probeer eerder vis-liefhebber te worden ipv vis-verzamelaar, je doet momenteel weinig vissen een plezier door je manier van werken
 
willem666 zei:
Kortom: probeer eerder vis-liefhebber te worden ipv vis-verzamelaar, je doet momenteel weinig vissen een plezier door je manier van werken

Dat is een hele mooie en vooral ware quote! :thumbs:
 
Nu aub weer terug naar dit topic. Dingen verder hier over aub via Pb.
 
visbestand :
2x (m/v) Omobranchus Zebra
10x bijtjes
2x t. biocellatus

Kan dit of zit mijn bak dan te vol?
 
Het punt wat ik probeer te maken is dat als je de biocellatus wil houden, houd dan alleen deze soort. Je zegt zelf al dat 2 van die dieren 120 liter (minimaal!) vragen en dan kun je daar niet ook nog een hele school bijtjes bij gaan houden.
Het territoriale ging meer over de Omnobrachus (in de broedperiode). 12 grondels op een oppervlak van 80x40 lijkt me voor territoriumvormende soorten gewoon erg krap.
Maar doe ermee wat je wil, zoals gezegd zou ik eerst maar eens goed nadenken of je wel klaar bent voor brakwater. Daar komt namelijk nog wel wat bij kijken.
 
Zou prima samen moeten kunnen volgens kogelvisforum. (biocellatus en grondels.)

12 grondels op een oppervlak van 80x40 lijkt me voor territoriumvormende soorten gewoon erg krap.
Oke dus raad je dan aan 10 bijtjes alleen te houden ? of minder bijtjes samen met 2x (m/v) Omobranchus Zebra? Of minder en niet samen?
 
Goed,ik ga dit nog ��n keer proberen. Want ik krijg het idee dat je niet helemaal begrijpt wat ik aanraad.

Ten eerste, ik snap dat de grondels en kogels samen kunnen worden gehouden. Wat ik zeg is: dit kan niet in jouw bak omdat deze er te klein voor is. De kogels vragen al 120 liter. Dan hou je niet genoeg over voor een hele school grondels.

Wat ik dus aanraad als visbestand:

2 x T. biocellatus

OF

10x bijtjes

Maar dus niet allebei!
 
Goed,ik ga dit nog ��n keer proberen. Want ik krijg het idee dat je niet helemaal begrijpt wat ik aanraad.

Ten eerste, ik snap dat de grondels en kogels samen kunnen worden gehouden. Wat ik zeg is: dit kan niet in jouw bak omdat deze er te klein voor is. De kogels vragen al 120 liter. Dan hou je niet genoeg over voor een hele school grondels.

Wat ik dus aanraad als visbestand:

2 x T. biocellatus

OF

10x bijtjes

Maar dus niet allebei!
 
Sry begreep je niet helemaal. Nu snap ik je
Maar de kogelvis zwemt in het midden terwijl de grendeltjes voornamelijk tussen de stenen en op het zand liggen. Dus is het dan niet mogelijk om ze samen te houden?
En 1 kogel samen met bijtjes ? of kan je kogels niet alleen houden?
 
hardleerse jongen ben jij...
Ik herhaal nog eens:
Neko, een kleine denkoefening voor je:
Stel: je bent een vis, wil jij dan terecht komen in een overbevolkte bak onderhouden door een beginner (al zeker op vlak van brak/zoutwater)?
Wat denk je nu: waar stel ik me kandidaat?
Of denk je eerder: hmm, misschien toch nog even passen?

Ik geef je anders een oprechte tip:
Je wilt wat ervaring opdoen met brak water, juist? Koop een paar japonicagarnalen voor een ander bakje, wacht tot je een zwangere garnaal hebt. Probeer dan het jongbroed op te kweken in een ingedraaid brak-waterbakje...
Dat is sowieso een uitdaging, als je hierin zou slagen ga je alvast wat ervaring opdoen met brakwater bakjes en de bonus is: iedereen hier op het forum zal ongetwijfeld vol bewondering zijn mocht je er in slagen de garnaaltjes klaar te krijgen voor zoet water...

Het voordeel is dat je dan nu wat kan experimenteren en dat er voorlopig geen vissen onder lijden terwijl je zelf wat nodige ervaring opdoet
 
Maak je toch niet zo druk,Nekko.



Een beetje geduld kan wel,hier.



Niet iedereen zit 24/24 achter zijn computer om binnen de minuut te antwoorden.
 
Heb ff een account aangemaakt bij het kogelvis forum (die hebben iets meer mensen met ervaring inv. brakwater). Hou jullie op de hoogte wat zij ervan vinden.
 
willem666 zei:
hardleerse jongen ben jij...
Ik herhaal nog eens:
Neko, een kleine denkoefening voor je:
Stel: je bent een vis, wil jij dan terecht komen in een overbevolkte bak onderhouden door een beginner (al zeker op vlak van brak/zoutwater)?
Wat denk je nu: waar stel ik me kandidaat?
Of denk je eerder: hmm, misschien toch nog even passen?

Ik geef je anders een oprechte tip:
Je wilt wat ervaring opdoen met brak water, juist? Koop een paar japonicagarnalen voor een ander bakje, wacht tot je een zwangere garnaal hebt. Probeer dan het jongbroed op te kweken in een ingedraaid brak-waterbakje...
Dat is sowieso een uitdaging, als je hierin zou slagen ga je alvast wat ervaring opdoen met brakwater bakjes en de bonus is: iedereen hier op het forum zal ongetwijfeld vol bewondering zijn mocht je er in slagen de garnaaltjes klaar te krijgen voor zoet water...

Het voordeel is dat je dan nu wat kan experimenteren en dat er voorlopig geen vissen onder lijden terwijl je zelf wat nodige ervaring opdoet

Ik heb ervaring met zeewater bakken dus ik denk dat een brakwater bak ook wel zou moeten kunnen. Plus mijn bak is op dit moment leeg en niet overbevolkt.Ik heb nog geen vissen gekocht dus ga aub niet zoiets zegen als : je bent een vis, wil jij dan terecht komen in een overbevolkte bak?

Het voordeel is dat je dan nu wat kan experimenteren en dat er voorlopig geen vissen onder lijden terwijl je zelf wat nodige ervaring opdoet

Is dit dan niet hetzelfde met japonica garnalen?
 
C�dric Vleminckx zei:
Maak je toch niet zo druk,Nekko.



Een beetje geduld kan wel,hier.



Niet iedereen zit 24/24 achter zijn computer om binnen de minuut te antwoorden.
heheh ik ben een beetje ongeduldig he� ;)
 
En nogmaals: talloze keren wordt er hier gezegd dat T. biocellatus wildvang is. Je zegt dan: ok, dan wordt het deze niet, is te erg voor de vissen...

Nu staat hij toch weer op je lijst, ik vind dat vreemd maar soit...
mijn vraag van daarnet wordt dan eigenlijk de volgende:

Stel, je bent een kogelvisje, geboren in de vrije natuur en je hebt de keuze om in neko's eerste brakwater bakje terecht te komen... Is je reactie dan: waar kan ik me inschrijven of steek je je dan weg onder een steentje uit schrik?

Ik laat het hierbij,
maar je hebt m.i. niet de juiste ingesteldheid als 'vissenliefhebber' en je negeert alle goedbedoelde suggesties en argumenten gewoon, jammer...

Succes aan (niet met) de kogeltjes

grtz
 
oke�
 
Vroeg of het wildvang was maar had geen reacties gekregen en had ook ergens gelezen dat je gekweekt worden dus ik dacht oke dan neem ik ze. Maar als het wildvang is dan neem ik ze (waarschijnlijk) niet.
 

Ik heb ervaring met zeewater bakken dus ik denk dat een brakwater bak ook wel zou moeten kunnen. Plus mijn bak is op dit moment leeg en niet overbevolkt.Ik heb nog geen vissen gekocht dus ga aub niet zoiets zegen als : je bent een vis, wil jij dan terecht komen in een overbevolkte bak?

Het voordeel is dat je dan nu wat kan experimenteren en dat er voorlopig geen vissen onder lijden terwijl je zelf wat nodige ervaring opdoet

Is dit dan niet hetzelfde met japonica garnalen wijsneus? [/quote]

1) er zit inderdaad nog geen vis in maar het bestand dat je voor ogen hebt is al direct te zwaar voor de bak volgens de raad die je krijgt, begin beter met weinig vis zou ik denken

2) je mag me wijsneus noemen maar, voor de japonica garnaal zelf is het niet erg, nee, zij legt haar eitjes en gaat terug bij de groep, voor de larven is het eigenlijk ook niet erg want anders sterven ze gegarandeerd binnen de dag als ze in zoet water geboren worden, wat nu dus bij iedereen met japonica's gebeurt...
Dus je geeft eigenlijk een kans aan anders kansloze diertjes, toch een verschil met een wildvang kogeltje m.i?...
Maar ja, ik ben een wijsneus naar het schijnt
 
Oke sry. Ik neem het terug. Maar wat moet ik met japponica garnalen? Ik start liever een brakwater op met een goby of een glass garnaal en dan als dat goed gaat neem ik er meer. Of kunnen japonica garnalen overleven in brakwater ?
 
Biologist zei:
Voor de T. biocellatus wordt minimaal 80 liter voor de eerste vis aangeraden en 40 liter voor elke vis die daar nog bijkomt. In eerste instantie lijkt het er voor mij dus op dat je te veel vis bij elkaar wil zetten. Overigens is deze vis eigenlijk altijd wildvang, maar wordt op het moment nog niet bedreigd in het wild.

Neko,
nu ga ik er mee stoppen hoor, ik speel niet graag dit soort spelletjes, de quote hierboven komt uit pagina 1 van dit topic....
Daar lees je steeds over of zo??? Halverwege pagina 2 ben je het alweer vergeten alleszins


Veel respect voor het geduld van o.a. Biologist, het mijne is meer dan op vrees ik,
ik laat het er nu echt bij met een laatste tip:
als je zoveel tijd hebt lees eens al je topics van de afgelopen maanden met een kritische blik opnieuw...
Je zal zelf verschieten denk ik

grtz

de zon schijnt, ik ga buiten wat geduld gaan zoeken
 
De laatste keer. Zoals ik al zei het gaat niet om de waterlaag of wat dan ook. Tuurlijk, ze kunnen prima bij elkaar, maar niet in jouw bak. Je hebt er simpelweg niet genoeg liters water voor.

Bij mijn weten kun je kogels ook alleen houden, maar dat zou ik even navragen op het kogelforum. Daar hebben ze er meer verstand van. Ook even navragen of het doenbaar is voor iemand die net begint met brakwater.

Overigens, ik heb op de vorige pagina al gezegd dat deze kogels eigenlijk altijd wildvang zijn. Om dan te zeggen dat niemand er op reageert is een beetje flauw.
 
@ C�dric: hij is welkom, ik verstop een eitje voor hem, met een kogeltje of een bijtje erin ;)
 
Je heb flink wat geduld gehad Biologist :)

Biologist zei:
De laatste keer. Zoals ik al zei het gaat niet om de waterlaag of wat dan ook. Tuurlijk, ze kunnen prima bij elkaar, maar niet in jouw bak. Je hebt er simpelweg niet genoeg liters water voor.

Bij mijn weten kun je kogels ook alleen houden, maar dat zou ik even navragen op het kogelforum. Daar hebben ze er meer verstand van. Ook even navragen of het doenbaar is voor iemand die net begint met brakwater.

Overigens, ik heb op de vorige pagina al gezegd dat deze kogels eigenlijk altijd wildvang zijn. Om dan te zeggen dat niemand er op reageert is een beetje flauw.
 
Marja zei:
Je heb flink wat geduld gehad Biologist :)

Biologist zei:
De laatste keer. Zoals ik al zei het gaat niet om de waterlaag of wat dan ook. Tuurlijk, ze kunnen prima bij elkaar, maar niet in jouw bak. Je hebt er simpelweg niet genoeg liters water voor.

Bij mijn weten kun je kogels ook alleen houden, maar dat zou ik even navragen op het kogelforum. Daar hebben ze er meer verstand van. Ook even navragen of het doenbaar is voor iemand die net begint met brakwater.

Overigens, ik heb op de vorige pagina al gezegd dat deze kogels eigenlijk altijd wildvang zijn. Om dan te zeggen dat niemand er op reageert is een beetje flauw.

Haha dankje. Wil zelf het beste voor dieren, dus hoop dat het toch een keer gaat doordringen :D
 
Biologist zei:
Marja zei:
Je heb flink wat geduld gehad Biologist :)

Biologist zei:
De laatste keer. Zoals ik al zei het gaat niet om de waterlaag of wat dan ook. Tuurlijk, ze kunnen prima bij elkaar, maar niet in jouw bak. Je hebt er simpelweg niet genoeg liters water voor.

Bij mijn weten kun je kogels ook alleen houden, maar dat zou ik even navragen op het kogelforum. Daar hebben ze er meer verstand van. Ook even navragen of het doenbaar is voor iemand die net begint met brakwater.

Overigens, ik heb op de vorige pagina al gezegd dat deze kogels eigenlijk altijd wildvang zijn. Om dan te zeggen dat niemand er op reageert is een beetje flauw.

Haha dankje. Wil zelf het beste voor dieren, dus hoop dat het toch een keer gaat doordringen :D

Zal nu wel,hoor :d :d
 
Het worden dus geen kogels.
Maar bijtjes met een andere vis.
 
Volgens aquagids worden Tetraodon Biocellatus 18cm terwijl het kogelforum 10cm zegt. Wat is nou waar?

En kan iemand mij uitleggen wat de bruto waarde is van een aquarium?
 
Kan iemand mij uitleggen wat een Gemalen koraal substraat precies inhoud?
 

Terug
Bovenaan