Aquarium maat roodbuikpiranha


D

Diederik Brems

Guest
Hallo iedereen,

Ten eerste aangenaam, ik ben nieuw hier. Ik vroeg me af, een 2m aquarium voor roodbuikpiranha's is dat groot genoeg, of is het een kwestie van: het KAN wel, maar of het goed is..

Groeten
Diederik
 
Nah die vissen willen graag een lekker grote school en omdat ze per stuk al zo'n 25cm worden gaat dat echt niet werken. Zelfs seiouslyfish.com die normaal gesproken al erg krap is met hun tank advies zegt het volgende: Suitable only for public installations or the very largest private aquaria. Niet aan beginnen.
 
Lastig hè? ze worden allround gehouden en de informatie gaat alle kanten op.

Ik kan niet spreken over dat ik ze te groot zou vinden voor een bak van pak m beet 200x70x70.. heb zelf ook vissen van 30-32cm in 230x70x70.
Ik heb ze in bakken gezien van 1000'en liters (dierentuinen), maar ik heb ze ook gezien in bakken van 150x60.

dat laatste vond ik niet geweldig ogen, maar zou je mij vragen of ik ze zou durven houden in 200x70x70? dan is het antwoord ja.

zou ik het willen? nee.
zeer schrikachtig... denk dat de lol er dan snel vanaf gaat.

naar mijn weten is er overigens geen (actieve) piranha houder op het forum, dus denk niet dat je snel hands-on ervaringen zal krijgen.
 
RichD1011,

Inderdaad, de informatie is zeer verschillend. Als ik me het zo inbeeld, zou het inderdaad wel kunnen, maar als het goed is? Dat betwijfel ik ook.
 
Laat ik voorop stellen dat ik ook persoonlijk geen ervaring heb met deze beesten. Ik heb echter altijd begrepen dat deze beesten in een school van 20-30 stuks leven en dat gaat je gewoon niet lukken in een 2 meter aquarium. Natuurlijk kun je er 5 plaatsen maar of je dan het natuurlijke gedrag gaat waarnemen durf ik niet te zeggen. Mijn voorkeur zou het in ieder geval niet hebben.
 
snap je punt, maar met hoeveel van onze vissen doen we dat niet?

er zijn legio vissen die in de natuur met tientallen of honderdtallen bij elkaar zwemmen en in onze aquaria doen we een groepje van 6 omdat het anders teveel wordt.
als je zo gaat kijken, kan je m.i. amper scholende vissen meer houden. cory's, kardinalen noem maar op.
 
Klopt, maar piranha's zijn vissen die snel gestresseerd zijn. Dan is het toch een beetje anders.
 
Jij hebt ook een punt :) , al vind ik een schooltje kardinaaltjes beter na te bootsen dan een school piranha's. Misschien ben ik ook wel bevooroordeeld omdat ik het gewoon geen interessante vis vind.

Hier zie je ze bijvoorbeeld een beetje heen en weer schieten in een nogal saaie bak.


10x liever een bak met malawi's of een mooi beplante bak met maantjes of discus. Maargoed dat is natuurlijk persoonlijk :)
 
Geen verstand van piranha's maar lijken silver dollarfish je dan niet leuk, worden ook vrij groot en die worden vaker gehouden in zulke grote bakken
 
Heb je ook de optie voor een bak van 500cm? euvel opgelost :D

Nee even zonder dollen.

wat ik al zei ik heb diverse bakken gezien met deze vissen erin.
die in de dierentuin kijken nergens van op, die man waar ik over de vloer was met die bak van 150x60 waren ze ook niet schuchtig, en dat zegt heel wat als ik voor een bak ga staan :D

Jij hebt ook een punt :) , al vind ik een schooltje kardinaaltjes beter na te bootsen dan een school piranha's. Misschien ben ik ook wel bevooroordeeld omdat ik het gewoon geen interessante vis vind.

Hier zie je ze bijvoorbeeld een beetje heen en weer schieten in een nogal saaie bak.


10x liever een bak met malawi's of een mooi beplante bak met maantjes of discus. Maargoed dat is natuurlijk persoonlijk :)


bak schat ik niet groter dan 120x50?
en hoewel je uit moet kijken met hardscape zijn er echt mogelijkheden, je moet alleen even goed opzoek naar afgeronde stukken hout zonder scherpe delen.
paar mooie grote keien maken een bak ook af.

Edit: in de omschrijving heeft die het over een bak van 220 gallon.. 750L ongeveer.
of ik verkijk me er zo op, maar lijkt me gel*l.
 
Er zijn ook prihania's die alleen gehouden willen worden. Dus geen groepsvissen zijn. Die ik wel zou aandurven is zon bak.

Meeste Serrasalmus soorten houdt je alleen. Sommige worden wel rond de 50cm dus je zou er een kleinere soort uit moeten halen.
 

Terug
Bovenaan