Aquarium muskusschildpad


Bodemvisser

Member
Lid geworden
28 maart 2020
Berichten
19
Leeftijd
19
Ik heb nu zo'n 5 jaar een aquarium met muskusschildpadden, en ik vroeg me af of jullie een goede manier weten om mijn legeiland te vervangen. Ik heb alleen maar vrouwtjes, en dus heb ik zo'n legeiland nodig. Op dit moment heb ik gewoon een soort houten bak die je met zand vult en die dan blijft drijven op het water. Het probleem is een beetje dat ik deze niet erg mooi vind. In mijn aquarium zit geen glazen vakje die je kunt vullen met zand, en dus lijkt de enige oplossing om zelf een 'strandje' te maken. Ik was erg benieuwd hoe andere schildpadhouders hun legeiland hebben geregeld, dus ik zou willen vragen om een foto te sturen van hoe het er bij jullie uitzien.

MVG
 
In een zeer grijs verleden heb ik een roodwang schildpad gehad en ik heb destijds gewoon een rechtopstaande glasplaat over de gehele breedte in het aquarium gekit .
Dit opgevuld met turfmolm, zand etc
Treeplankje gemaakt en klaar
Beest vond het zalig om daar op te liggen.

Deze manier kost wel zwemruimte, maar je zou ipv een schot ook een bak erin kunnen kitten, met zwemruimte eronder.
 
MD Fishtanks (youtube) gebruikt gewoon hardscape voor zijn schildpadje, grote stenen dus voornamelijk.
Dat heb ik ook gezien. Het probleem is alleen dat ik sowieso een legeiland nodig heb, dus een basking spot is niet echt het probleem.
In een zeer grijs verleden heb ik een roodwang schildpad gehad en ik heb destijds gewoon een rechtopstaande glasplaat over de gehele breedte in het aquarium gekit .
Dit opgevuld met turfmolm, zand etc
Treeplankje gemaakt en klaar
Beest vond het zalig om daar op te liggen.

Deze manier kost wel zwemruimte, maar je zou ipv een schot ook een bak erin kunnen kitten, met zwemruimte eronder.
Dit lijkt me wel een leuk idee. Mijn aquarium is 150 cm breed, dus ik denk dat een paar centimeter minder niet echt een probleem zou zijn. Welke lengte zou jij aanbevelen? Ik zat zelf tussen de 15 en 25 cm te denken. Verder neem ik aan dat ik als zand gewoon filterzand kan gebruiken, en ook zal ik hierdoor mijn floating basking island eruit kunnen halen toch?
 
Ik weet echt niet meer hoeveel cm ik toen genomen heb.
Het is echt lang geleden.
Jaartje of 40.
Volgens mij heb ik gewoon gekeken hoe lang de schildpad was en of hij dan een beetje normaal kon bewegen.
Volgens mij heb ik iets van ⅓ van het aquarium gebruikt toen.

En volgens mij is het geen enkel probleem om het materiaal dat je al tot je beschikking hebt te gebruiken.
Desnoods vul je het eerst op met zand.
 
Oke, dan ga ik dat denk ik doen. Hoe lang moet aquariumkit drogen? Ik heb namelijk geen aquarium waar ik mijn schildpadden tijdelijk in kan opvangen. Is het gevaarlijk om ze voor een korte tijd buiten water te houden? Of moeten ze om de zoveel tijd echt het water in?
 
Roodwangen kunnen rustig dagen achtereen " droog" staan.
Of dat met Muskus ook zo is weet ik niet.

Destijds had ik een kist met wat stro waar hij in verbleef.
Voor mijn gemoedsrust douchte ik hem af en toe onder de kraan.
Maar of dat nodig was....
Geen idee, maar ik vermoed van niet.
Maar dat kan je ook nog doen.

Laagje water in het bad. (Als je die hebt)
Een teil.
Doucheputje afdekken met een stuk huishoudfolie.
Misschien nog andere mogelijkheden....

Siliconenkit moet 24 uur uitharden.
Na, ik mee, 8 uur is het geloof ik al droog maar kan het nog niet de volle belasting hebben en geeft het nog azijnzuur af.
Maar dat staat allemaal ook wel op de verpakking.
 
dit was mijn bak. Kon even geen foto maken van hou het ernu uitziet.
Maar de bak heeft nu nog maar 20cm hoog water en geen planten meer sinds die allemaal zijn vernietigd..
 

Bijlagen

  • 0-7.jpg
    0-7.jpg
    66 KB · Weergaven: 159
  • 0.jpg
    0.jpg
    89.8 KB · Weergaven: 161

Terug
Bovenaan