Aquarium na een week bruin


G

Gast10

Guest
Hallo,

Ik heb vorige week mijn superfish aqua 20 ingericht maar merk dat ik nu al last heb van algen. Er zitten nog geen vissen in en het licht staat aan van 08.00 tot 21.30u de verwarming staat op 22 graden. Ik heb alle gebruikte artikelen in de foto's gezet.

IMG_20180716_143115.jpg


IMG_20180716_143106.jpg


IMG_20180716_142955.jpg


IMG_20180716_142951.jpg


IMG_20180716_142946.jpg


IMG_20180716_143042.jpg


IMG_20180716_143021.jpg


IMG_20180716_143005.jpg


IMG_20180716_143003.jpg


IMG_20180716_143058.jpg
 
De bak draait net dus dan liggen er vaak algen op de loer, tot dat de bak goed is ingedraaid, op zich niet zo bijzonder en word vanzelf beter, wel de zichtbare algen wekelijks wat verwijderen met de hand, algen komen vaak ook door overmatig veel licht of de tijdsduur van het licht, ik zou naar de 7 a 8 uur totaal gaan en zorgen dat er niet te veel licht vanaf het raam komt.

Voor vissen is deze bak niet zo geschikt, beter om daar 1 Betta of garnalen in te houden.
 
Dat zijn denk ik bruinalgen en die zie je vaak bij de opstart omdat de bacteriecultuur niet op orde is. Ik zou het licht terugbrengen naar max 8 uur per dag en het de tijd geven. Je hebt ook Naaldgras dacht ik en zover ik weet wil dat moeilijk zonder co2.
 
Licht staat lang aan, ook zie ik dat die veel lichtinval van buiten krijgt?

Dat laatste is namelijk echt vragen om alg problemen :)
 
De bak blijft ongeveer hetzelfde heb vandaag de grote planten drastisch teruggesnoeid omdat ik 10 dagen op vakantie ga. Heb ook 2/5 van het water ververst. Hoop dat het gras bui thuiskomst goed gegroeid is

IMG_20180723_183511.jpg


IMG_20180723_183508.jpg


IMG_20180723_183503.jpg


IMG_20180723_183457.jpg
 
Dat is ideaal die vakantie :D, je kunt er dan ook niet aankomen, en juist dat is heel lastig de eerste maand. Als je terug komt moet je niet schrikken, je zit dan middenin je opstart denk ik.

Als je eenmaal terug bent doe je een flinke waterwissel. @jessicapilon ik dacht ongeveer 80%, wat vind jij?
 
De bak draait nu 2 weken zeg maar dus als je 2 weken verder bent dan moet de bak normaliter aardig zijn ingedraaid. Ik ververs na het indraaien nooit in een keer zoveel water maar doe meestal een gewone wissel wekelijks van rond de 10-15%.
De bacterien hebben als alles goed loopt de afvalstoffen omgezet en komt alles langzaam op orde in je bak. Volgens mij vraagt naaldgras wel co2 dus ik hoop dat deze het goed gaat doen.
Geduld is nu het beste advies.
 
Ik zal zien hoe het loopt. Ik doe wel aluminiumfolie om de bak zodat buitenlicht niet de bak in kan schijnen.
 
De bakk is helemaal verlept. Denk dat ik alles eruit haal dan voedingsbodem en co2 en nieuwe planten. Zit er verschil tussen vloeibare co2 en gasvormige co2?
 
Ja de vloeibare is carbo en dat is een vervanger maar erg chemisch. een voedingsbodem zou ik niet nemen en de bak laten indraaien en dan eventueel kijken hoe het met de planten staat. Heb je een foto van nu misschien?
Met dat bakje van jou heb je niet echt co2 nodig mits je de planten op de situatie afstemt dus je moet kiezen voor makkelijke planten. Licht max 9 uur per dag.
 
De rode planten zijn dood en het gras ook bijna. Ik heb wel graag co2 omdat ik gras wil en de voedingsbodem omdat deze planten helemaal niet wouden wortelen. Groeien planten evengoed met vloeibare co2 of is gas beter?

IMG_20180804_170921.jpg
 
Ik heb dat bakje ook gehad en je moet rekening houden met het beperkte licht en dus makkelijke planten nemen. Dat heb je ook gedaan nu:thumbs:
 
Naaldgras haalt zijn voeding uit de bodem dus soort van kleibollen bij de wortels is de oplossing . Ze zijn eisen geen felle belichting .
 
Normale licht of zeer veel en co2 staat bij optimale omstandigheden , maar dat is bij iedere plant zo .
Voeding bij de wortels en kort knippen ongeveer 2 a 3 cm dan groeit het beter , anders worden de naalden bruin .
 
Ik heb hem ook eens in een nano gehad in een grijs verleden maar dat werd niks maar goed wellicht zijn er ook goede resultaten mee te behalen.
 
Het aquarium ziet er nu zo uit. Ik heb de mosbal half ingegraven omdat hij anders een beetje boven de bodem zweefde.
 
Zo gaat de mosbal rotten hoor,zit lucht in en als je in de bal knijpt onderwater dan gaat het lucht eruit en zal deze op de bodem blijven! ;)
De bodem is ook wel heel erg ruim genomen zo.
Zorg ervoor dat het glas van het verwarmingselement niet in de bodem zit want is ook niet goed.
 
Zoals John al zegt is hij wat dik en ik zou de bodem iets dunner maken en die bal eerst laten gaan. Die gaat wel op de bodem rusten zeg maar.
 
Bodem is met een cm of 2/3 meer dan voldoende als de planten maar blijven staan. Dit is zonde van het water dat nu niet in de bak kan en je hebt kans dat je bodem verstikt. De bal idd even tijd gunnen om te zakken
 
Ik had geen zin om de bodem schoon te maken dus wat grind erover heen gedaan.
 
Heb toch maar besloten het grind schoon te maken. Vond het een beetje zielig om die vissen in 2 cm aan water te laten zwemmen,
 

Terug
Bovenaan