Wat is er nieuw

Aquarium of vissen verhuizen...

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarcoL
  • Startdatum Startdatum
M

MarcoL

Guest
Hallo,

Wij gaan volgende maand verhuizen en twijfelen tussen het verhuizen van ons huidige aquarium (Juwel Rio 180) inclusief vissen (10 tetra's, 2 kogelvisjes, 2 antennebaarsjes, 1 klein algenetertje, 1 klein zuigvisje en 1 lecostomus) naar de nieuwe woning, of het opzetten van een nieuw aquarium in de nieuwe woning en daar de vissen heen te verhuizen.

We hebben een week tussen het verkrijgen van de sleutel en het leeg moeten hebben van onze huidige woning.

Mijn vraag:

Stel dat we een nieuw aquarium neerzetten (Juwel Rio 240) en deze vullen met 1/3 van het water uit de Rio 180 en het filter vullen met de helft van het filter materiaal uit de Rio 180. En deze vervolgens een week laten draaien. Zou het dan mogelijk zijn om de vissen op dag 7 veilig over te zetten naar het nieuwe aquarium?

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het uiteraard graag 🙂

Alvast bedankt,

Marco

Mijn persoonlijke ervaring is dat het goed kan gaan, maar ook vreselijk fout.
Het water zal in verhouding tot het filter een flink stuk minder aan bacteriën bevatten trouwens, maar alle beetjes helpen natuurlijk.
Wanneer je de waterwaardes goed in de gaten houdt, dan zou het mogelijk moeten zijn.
Hou er wel rekening mee dat het filter niet langer dan een kwartiertje stil mag komen te staan, anders ben je je bacteriën sowieso kwijt.
Ik denk ook dat het voor de vissen minder gestress wordt als ze alleen overgezet moeten worden van het ene aquarium naar de andere.

Is het een idee om van te voren een tweede filter alvast mee te laten draaien met de RIO 180 voor een paar weken, zodat je met een volledige "vol" filter kunt starten in de RIO 240?
En in de week van de verhuizing een paar keer water van de RIO 180 naar de RIO 240 brengen misschien?

Succes met de verhuizing in ieder geval!

Ik ben het met Anton eens dat het en goed, maar ook fout kan gaan.

De bacterien zitten niet alleen in het filter, maar ook veel in het bodemmateriaal en zijn maar nauwelijks aanwezig in het water.

Als voorbeeld, ik heb een keer de helft van mijn bodem vervangen, meer niet. de waterwaarden ontregelden compleet. Waarschijnlijk door het gerommel in de bodem waardoor er heel veel bacterie en wellicht vuil vrij kwam. Blijkbaar is daardoor het evenwicht verstoord geraakt en heeft het wekenlang geduurd voordat mijn waarden weer op hun oude niveau waren. De vissen hebben een behoorlijke klap gekregen.

Wat ik zou doen is zoals je al van plan was. Het nieuwe aquarium opzetten met een deel van het oude filtermateriaal. Er van uit gaande dat je het interne filter gebruikt?

Vervolgens houdt je goed in de gaten wat de nitrietwaarden zijn. Gaan deze stijgen, dan ververs je iedere dag 50% van het water. De vissen kun je ondertussen gewoon overzetten. Zolang je maar elke dag blijft verversen tot het nitriet geheel verdwenen is.

Ga je de vissen in de Rio 180 laten zitten, dan zullen deze door de verhuizing ook een klap krijgen. Je filter valt dan zowiezo stil, anders kun je hem niet vervoeren. En ook dan kan er ineens een nitrietpiek ontstaan door de ontregeling.

Heb je een goede druppeltest om je nitriet waarde te meten?

Ik zou als je jullie een nieuw aquarium willen opzetten, hem nu alvast aanschaffen en zo lang mogelijk nog laten in draaien.

Dan zou ik al het filter materiaal uit het oude filter in het nieuwe filter doen en al het water overzetten uit de oude bak in de nieuwe.

Bedankt voor alle tips. Het nieuwe aquarium alvast opzetten is niet mogelijk. Dit kan echt pas wanneer we de sleutel van de nieuwe woning hebben. Wel zullen we alvast een extern filter aanschaffen en deze de komende 4 weken mee laten draaien met het huidige aquarium en deze binnen een kwartier verplaatsen van het oude naar het nieuwe aquarium als deze staat (dit is mogelijk aangezien de verhuisafstand ongeveer 5km bedraagt).

Daarnaast zorg ik voor een goede druppeltest, zodat we in de eerste weken na het verhuizen van de vissen de waterwaarden dagelijk kunnen controleren en water zullen verversen wanneer nodig.

Zou het daarnaast nog meerwaarde hebben om een klein deel van de huidige bodem (grind) naar de nieuwe bak te verplaatsen en hier het nieuwe grind bovenop te doen?

Ik denk zeker dat dat meerwaarde heeft, mits je ook de bodem uiteraard snel mee verhuisd.
Maar 5 km is gelukkig heel goed te doen! 😀

Sanneke, in een eerder antwoord geef je aan dat je waardes behoorlijk ontregeld waren door gerommel in je bodem en terecht want in je oude bodem zitten ook veel fouten stoffen die bij het uithalen van je bodem tevoorschijn komen.

Ik zou het,zoals in je laatste post,dus ook niet aanraden.

Het overbrengen van het ingedraaide filter en vervolgens de boel goed in de gaten houden zoals Marco zelf al aangeeft, zou wel eens de beste oplossing kunnen zijn.
Oud water meenemen heeft inderdaad weinig zin.

de rio 180 is op zich niet zo groot n zwaar
je zou deze kunnen verhuizen op een magazijn wagen bodem goed ondervangen met een plaat hout water voor ga 75 % weg laten lopen
en verhuizen maar.
wel even wat man/vrouw kracht regelen dan is het goed te doen
wat het stil staan van het filter betreft en de genoemde tijds spanne dit valt allemaal wel mee filter kan wel langer stil staan
de bacterie huishouding is sterker als gedacht wordt

groet

jaap

@flipper34: Zou jij dan aanraden om de vissen in het aquarium te laten zitten? Of deze te vangen en apart te vervoeren?

Sanneke, in een eerder antwoord geef je aan dat je waardes behoorlijk ontregeld waren door gerommel in je bodem en terecht want in je oude bodem zitten ook veel fouten stoffen die bij het uithalen van je bodem tevoorschijn komen.

Ik zou het,zoals in je laatste post,dus ook niet aanraden.

Het overbrengen van het ingedraaide filter en vervolgens de boel goed in de gaten houden zoals Marco zelf al aangeeft, zou wel eens de beste oplossing kunnen zijn.
Oud water meenemen heeft inderdaad weinig zin.

Klopt idd wat je zegt. Je kunt het misschien beter niet doen. Excuus.

@flipper34: Zou jij dan aanraden om de vissen in het aquarium te laten zitten? Of deze te vangen en apart te vervoeren?
gewoon in de bak laten zitten rustig rijden gaat prima
bak wel even beschermen met wat dekens of iets ander wat isoleert en beschermt tegen de temperatuur buiten :br:
mijn trigon 190 op de zelfde manier achter op een aanhangwagen opgehaald compleet met zon 34 vissen er in

groet

jaap

dat na 15minuten je bacterieeen in je filter al zijn afgestorven ben ik het niet zo mee eens.

mijn filter heeft wel is 3uur lang stilgestaan zonder verdere problemen.

uiteraard wel Z.S.M. overzetten, maar niet gaan haasten want dan ga je fouten maken.

ik zou doen wat je zelf ook al zegt:

nu alvast een extern filter plaatsen. 1tje die de grotere bak goed aankan.

deze tot die tijd mee laten draaien. en zodra het aquarium in het nieuwe huis staat deze overzetten.

dan heb je nog een week de tijd tot de vissen overmoeten.. ik ben er bijna zeker van dat dit goed moet gaan komen.

uiteraard wel water en vooral je vissen goed in de gaten houden. gaan ze bijvoorbeeld lucht happen dan zit er wss iets niet goed.

Ik zou de vissen en zoveel mogelijk water (minimaal 1/3) apart proberen te vervoeren in een afgesloten bak en niet in het Aquarium. Je hoeft maar een beetje te remmen of onverwacht hard te remmen en het water begint te klotsen met alle gevolgen nadien. Daarbij het nieuwe Aquarium netjes laten indraaien en pas overzetten als alles stabiel is.

Absoluut niet in het aquarium laten zitten tijdens vervoeren!! Tijdens het rijden wordt alle afval van de bodem vermengt met het water en wordt het water super giftig. Altijd vervoeren in emmers of reiszakken met schoon water van de bovenlaag van het aquarium..

Het water meenemen heeft wel degelijk zin. Hierin zitten immers de nodige voedingstoffen om de groei van bacteriën op gang te houden. Stel dat je met totaal nieuw water begint dan rem je de groei van bacteriecultuur sterk af. Als je Belg bent kunnen waterverbeteraars op de moment van opstart van de nieuwe bak ook zeker zin hebben het zal zeker onnodige stoffen uit het water halen., voor Nederland weet ik dat niet.
Een nieuwe bak is het makkelijks, als je de mogelijkheid hebt om op voorhand een extern filter op het oude aquarium mee te laten draaien dan is dat inderdaad ideaal. De aangegeven minimum 4 weken zijn wat overdreven omdat de opbouw van bacteriën en voedingstoffen al volop aanwezig zijn. Het is immers geen nieuwe opstart. Het filter kan inderdaad langer dan 15 minuten zonder stroming, Bij een uur zou er schade zijn aan de cultuur maar ik heb meerdere stroompannen van meerdere uren doorstaan zonder uitval. Neem bij de verhuis van de vissen nogmaals zo veel mogelijk water mee. De manier die RichD aangeeft is de beste, op die manier heb ik aan meerdere aquariumtentoonstellingen mee gedaan en nooit uitval gehad. Plaats de eerste weken geen dieren bij ook al heb je extra ruimte bij gekregen.
Gebruik ook nieuw zand, ook als je besluit om het aquarium zelf ook over te plaatsen. In het oude zand zit vooral veel vuiligheid en je zal de nieuwe bak onnodig belasten.

Absoluut niet in het aquarium laten zitten tijdens vervoeren!! Tijdens het rijden wordt alle afval van de bodem vermengt met het water en wordt het water super giftig. Altijd vervoeren in emmers of reiszakken met schoon water van de bovenlaag van het aquarium..
das wel een heel aparte rede afval van de bodem dat zich vermengt met het water
hmm oké weet hoe je de bak bijhoud maar ondergetekende heeft toch eens in de maand een een uurtje werk met het afhevelen van de bodems
zodat er niet te veel vuil ontstaat met alle gevolgen vandien.
bij opgroeide vissen wel meer keer de boel afhevelen dus tja

groet

jaap

Gebruik ook nieuw zand, ook als je besluit om het aquarium zelf ook over te plaatsen. In het oude zand zit vooral veel vuiligheid en je zal de nieuwe bak onnodig belasten.

Dus als ik besluit om het huidige aquarium te verhuizen en geen nieuwe op te starten, dan is het aan te raden om het zand/grind te vervangen?

als je de bak compleet met bodem en planten overzet niet
ga je hem leeg halen tja dan heb je de keuze zand/grind spoelen of nieuw zand/grind wat je dan ook weer moet spoelen
dus blijft lood om oud ijzer
spoelen is meer voor het stof en vuil te verwijderen als voor de genoemde vervuiling tevens als je het oude gaat gebruiken komen restanten plantwortels mee
met het spoelen
houd er wel rekening mee dat je dan een nieuwe opstart periode in acht neemt ongeacht of je nu een gebruikt filter mee neemt

groet
jaap

mag ik eerst even vragen hoelang het bestaande aquarium al draait?
ik zou het oude zand nooit in het aquarium laten, en bij hergebruik zou ik het zeker goed uitwassen. bij een ingedraaid filter is een opstartperiode dan nog niet nodig.
Om het jaar houden wij hier met de club een tentoonstelling, een 20tal aquariums worden er dan ingericht. Bijna alle aquariums worden ingericht met nieuw zand Volgens het systeem dat RichD1011hier eerder heeft uitgelegd.
deel water verhuizen, ingedraaid filter op de bak inrichten en een kleine week later de vissen er in, de dieren blijven dan 2 tot 4 weken in de bakken, er is nagenoeg nooit uitval, uiteraard sneuvelt er wel eens een visje maar meestal is er dan een aantoonbare reden voor. De lege bak thuis wordt door veel leden nuttig aanschouwd om de bak eens goed te kuisen. Ik heb in die periode steeds het zand gekuist, dus zou ik telkens een nieuwe opstart moeten doormaken en dat is helemaal niet zo.

dus je gaat er van uit dat 1 ingedraaid filter voldoende bacterie opbouw heeft om de zaak stabiel te krijgen en houden
hmm oké ieder zijn mening
ik zelf en anderen met mij gaan er van uit dat de meeste bacteriën zich in de bodem en het water bevinden die tevens het filter bevolken
en trouwens met opstart periode wordt niet bedoelt een indraai periode
alleen puur monitoren van de water waardes en afhankelijk van de gebruikte bodem water verversen
wat de vissen betreft mits het er niet te veel te gelijk zijn kun je deze na een week bij voegen sterker nog er zijn zelfs bak bezitters die na 24 uur de eerste vissen er in doen
ivb de vervuiling en de daar opvolgende bacterie opbouw

groet
jaap

dus je gaat er van uit dat 1 ingedraaid filter voldoende bacterie opbouw heeft om de zaak stabiel te krijgen en houden
hmm oké ieder zijn mening
ik zelf en anderen met mij gaan er van uit dat de meeste bacteriën zich in de bodem en het water bevinden die tevens het filter bevolken
en trouwens met opstart periode wordt niet bedoelt een indraai periode
alleen puur monitoren van de water waardes en afhankelijk van de gebruikte bodem water verversen
wat de vissen betreft mits het er niet te veel te gelijk zijn kun je deze na een week bij voegen sterker nog er zijn zelfs bak bezitters die na 24 uur de eerste vissen er in doen
ivb de vervuiling en de daar opvolgende bacterie opbouw

groet
jaap
een ingedraaid filter en genoeg oud water moeten de boel inderdaad stabiel houden, daar ben ik vrij gerust in, dat heb ik meermaals gedaan. Het oude water is als voedingstoffen voor de bacteriën.
uiteraard moet men wel aandachtig blijven en testen is zeker geen overdreven luxe.
Afgaande op je laatste bericht: dus jij zou een nieuw filter op een aquarium durven zetten en het oude gewoon afkoppelen, zolang het water en het zand maar niet geraakt wordt.
uiteraard niet te veel vissen in de bak plaatsen, daarom dat ik aangaf om de eerste weken zeker geen vissen bij te plaatsen, ook al wordt 180l er 240, die extra speling is mooi meegenomen.

voor wat het filter betreft ja hoor meerder keren gedaan zonder problemen
daarnaast zijn er gebruikers die hun filter bij het schoonmaken dit zeer grondig doen
af gaande wat je dus schrijft zou dit niet kunnen begrijp ik er tenminste er uit
zo zie je maar ieder zijn eigen manier van werken met de hobby

groet

jaap

Ik heb niet geschreven dat het niet zou kunnen Jaap, ik heb het nooit zo gedaan dus heb daar geen ervaring mee. Ik heb wel meer vertrouwen in een goed ingedraaid filter dan in een oude zand bodem.

dan heb ik je verkeerd begrepen en zoals gemeld een ieder gebruikt weer een andere methode

groet

jaap

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan