Aquarium omgooien (niet letterlijk)


Madoow

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2023
Berichten
58
Leeftijd
29
Hallo allemaal!

Ik heb een Rio 240 met op dit moment diamant goeramis, neon tetras en corydora pandas. Ik zit er aan te denken om is wat nieuws te proberen.
Ik vind een malawi bak er mooi strak uitzien, zand, achtergrond en stenen, geen poespas planten etc. Ik begreep dat malawis eigenlijk een iets grotere bak nodig hebben. Dus kijk ik nu naar dwergcichliden. Kunnen die in een zelfde soort inrichting? Hoe zit dat met alg? Helpt een UV lamp daar tegen? En zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden tov mijn huidige inrichting?
Ik heb een JBL 1502 filter en een Helialux rgb lamp.
 
Er zijn volgens mij wel vissen die daar in kunnen hoor. @Ed Tensen kan daar vast bij ondersteunen.

Dwergen komen -volgens mij- hoofdzakelijk uit Zuid Amerika
 
Ik vind een malawi bak er mooi strak uitzien, zand, achtergrond en stenen, geen poespas planten etc
Als dit je aanspreek maar bang bent dat je bak te klein is voor Malawi zou je ook nog kunnen kijken naar tanganyika.

Al zou e.e.a. aan Malawi (mbuna) volgens mij ook wel moeten kunnen. Bijv een groep Chindongo saulosi
 
Een Malawi bak zou best kunnen in een Rio 240. Zelf zou ik dan een soort bak willen adviseren met daarbij wat Synodonthissen petricola's poly whites.

Als je een soort Mbuna neemt waarbij de vrouwtjes een andere kleur hebben dan de mannetjes heb je toch een mooi kleuren spectakel in je bak. Dat kan idd met de saulosi's, maar er zijn ook andere soorten. Verdiep je er maar eens in 😉.

Verder zou ik geen algen willen voorkomen, dat hoort bij een Mbuna bak. Of ze zich sterk zullen ontwikkelen is maar de vraag, want menig Mbuna houdt ze kort. Je UV lamp doet daar niks tegen overigens, hoogop tegen zweefalg. Tegen ziektes heeft het wel nut of bacteriebloei. Dus je kan hem zeker laten draaien.

Je verlichting maakt niet veel uit. Merendeel hanteren verlichting die op 50% intensiteit draait, soms minder soms iets meer. Eigenlijk net wat jezelf mooi vind.

Je pomp is al groot zat, misschien nog een klein stromings pompje overwegen voor wat extra waterbeweging.

Mocht je verder vragen hebben dan horen we het wel. Tanganyika zou ook zeker kunnen.

Succes met het uitzoeken en speurwerk verder, we horen het verder graag wat de plannen zijn.

Gr. Ed
 
Een Malawi bak zou best kunnen in een Rio 240. Zelf zou ik dan een soort bak willen adviseren met daarbij wat Synodonthissen petricola's poly whites.

Als je een soort Mbuna neemt waarbij de vrouwtjes een andere kleur hebben dan de mannetjes heb je toch een mooi kleuren spectakel in je bak. Dat kan idd met de saulosi's, maar er zijn ook andere soorten. Verdiep je er maar eens in 😉.

Verder zou ik geen algen willen voorkomen, dat hoort bij een Mbuna bak. Of ze zich sterk zullen ontwikkelen is maar de vraag, want menig Mbuna houdt ze kort. Je UV lamp doet daar niks tegen overigens, hoogop tegen zweefalg. Tegen ziektes heeft het wel nut of bacteriebloei. Dus je kan hem zeker laten draaien.

Je verlichting maakt niet veel uit. Merendeel hanteren verlichting die op 50% intensiteit draait, soms minder soms iets meer. Eigenlijk net wat jezelf mooi vind.

Je pomp is al groot zat, misschien nog een klein stromings pompje overwegen voor wat extra waterbeweging.

Mocht je verder vragen hebben dan horen we het wel. Tanganyika zou ook zeker kunnen.

Succes met het uitzoeken en speurwerk verder, we horen het verder graag wat de plannen zijn.

Gr. Ed
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga me er zeker in verdiepen. Ik heb nog geen UV lamp, die zou ik dan evt aan moeten schaffen. Mijn co2 set kan wel de verkoop in denk ik. Is het een kwestie van even zand eruit, laagje piepschuim, zand erop en dan stenen stapelen? Of denk ik er te makkelijk over. Krijg je niet ontzettend veel bruinalg etc zonder planten?
Zou wel wat kleur er in willen inderdaad, vinden de kinderen leuk!
 
Kijk maar wat filmpjes van malawibakken met ze, dan heb je het samen met besloten.
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga me er zeker in verdiepen. Ik heb nog geen UV lamp, die zou ik dan evt aan moeten schaffen. Mijn co2 set kan wel de verkoop in denk ik. Is het een kwestie van even zand eruit, laagje piepschuim, zand erop en dan stenen stapelen? Of denk ik er te makkelijk over. Krijg je niet ontzettend veel bruinalg etc zonder planten?
Zou wel wat kleur er in willen inderdaad, vinden de kinderen leuk!
CO2 kan je wel verkopen idd. Even heel simpel gezegd ja. Maar neem wel ff de tijd met stenen stapelen, probeer wat in hoogte te verschillen en stenen in verschillende positie's neer te leggen.

Bruinalg is niet te voorkomen en hoort bij een opstartende bak. Na verloop van tijd verdwijnd het en maakt het plaats voor andere algen soorten.

Hou er wel rekening mee dat je aan waterwissels vast zit van 30-50% per week. Cichliden zijn nou eenmaal vervuilers en stellen wekelijks vers water zeer op prijs, zodat het water zo schoon mogelijk blijft voor ze.
 
Voor nu kun je zonder co2 maar stel dat je tzt toch weer het nodig hebt dan moet je het voor veel geld weer kopen dus ik zou zelf het even opslaan.
 
Is het een kwestie van even zand eruit, laagje piepschuim, zand erop en dan stenen stapelen?
Aanvullend op de opmerking van Ed, neem de tijd om de stenen te stapelen. Eerst stenen en dan aanvullen met zand. Anders wordt het zand er beslist onderuit gegraven en stort je stapel met stenen in.
 
Misschien ook eens kijken bij Pseudocrenilabrus? Erg mooie en kleurrijke vissen, net iets groter dan dwergcichliden.
 


Een Malawi bak zou best kunnen in een Rio 240. Zelf zou ik dan een soort bak willen adviseren met daarbij wat Synodonthissen petricola's poly whites.

Als je een soort Mbuna neemt waarbij de vrouwtjes een andere kleur hebben dan de mannetjes heb je toch een mooi kleuren spectakel in je bak. Dat kan idd met de saulosi's, maar er zijn ook andere soorten. Verdiep je er maar eens in 😉.

Verder zou ik geen algen willen voorkomen, dat hoort bij een Mbuna bak. Of ze zich sterk zullen ontwikkelen is maar de vraag, want menig Mbuna houdt ze kort. Je UV lamp doet daar niks tegen overigens, hoogop tegen zweefalg. Tegen ziektes heeft het wel nut of bacteriebloei. Dus je kan hem zeker laten draaien.

Je verlichting maakt niet veel uit. Merendeel hanteren verlichting die op 50% intensiteit draait, soms minder soms iets meer. Eigenlijk net wat jezelf mooi vind.

Je pomp is al groot zat, misschien nog een klein stromings pompje overwegen voor wat extra waterbeweging.

Mocht je verder vragen hebben dan horen we het wel. Tanganyika zou ook zeker kunnen.

Succes met het uitzoeken en speurwerk verder, we horen het verder graag wat de plannen zijn.

Gr. Ed
Nogmaals dank voor de reactie.
Ik heb vandaag zo een 80kg aan breuksteen gekocht. Ik hoop volgende week te kunnen beginnen aan de bak in te richten, eerst nog oefenen met stapelen in de achtertuin :D

Wat betreft het visbestand. De Chindongo saulo lijkt mij een mooie vis. Kan die evt gecombineerd worden met andere soorten? Of zou je alleen de Synodontissen petricola's poly whites erbij doen? En welke aantallen moet ik dan aan denken?

Andere ideen zijn ook nogsteeds welkom!
 
Is de Synodontis petricola poly white trouwens hetzelfde als de Synodontis polli white? Zijn het ook nuttige vissen? Of ‘ruimen’ ze niks op? Ik vind ze niet super mooi voor erbij zegmaar haha. Maar als ze bijv goed zijn in alg opruimen…
 
Ik zou denken aan een groep van 10 stuks, verhouding 3m 7v. Zelf zou ik er dan niks meer bij doen, vanwege de bakgrootte en benodigde stenen die watervolume wegpakken.

Syno petricola poly white en of Syno poly white is hetzelfde. Deze eten weinig tot geen alg, maar meer voer wat niet opgegeten wordt door je Chindogo's.
 
Ik zou denken aan een groep van 10 stuks, verhouding 3m 7v. Zelf zou ik er dan niks meer bij doen, vanwege de bakgrootte en benodigde stenen die watervolume wegpakken.

Syno petricola poly white en of Syno poly white is hetzelfde. Deze eten weinig tot geen alg, maar meer voer wat niet opgegeten wordt door je Chindogo's.
Dus de Syno poly white er ook niet buj doen? En moet ik een UV lamp kopen?
 
Dus de Syno poly white er ook niet buj doen? En moet ik een UV lamp kopen?
Zelf zou ik ze er wel bij doen, omdat het nuttige opruimers zijn tav overtollig voer. Maar het hoeft natuurlijk niet, zorg er dan wel voor met onderhoud dat je goed tussen de stenen wappert met je handen om troep er tussen uit te krijgen.

UV lamp is niet persee nodig, wekelijkse waterwissels wel.
 
Misschien is een klein stromingspompje ook een idee zodat je voor het verversen even goed tussen de stenen kan blazen. Dat doe ik ook in de zeewaterbak tussen de stenen want daar kan je hand vaak niet tussen.
 
Zelf zou ik ze er wel bij doen, omdat het nuttige opruimers zijn tav overtollig voer. Maar het hoeft natuurlijk niet, zorg er dan wel voor met onderhoud dat je goed tussen de stenen wappert met je handen om troep er tussen uit te krijgen.

UV lamp is niet persee nodig, wekelijkse waterwissels wel.
Dan doe ik ze erbij, dus van de saulosi 3m 7v. En hoeveel syno poly’s zou ik erbij kunnen doen?

Misschien is een klein stromingspompje ook een idee zodat je voor het verversen even goed tussen de stenen kan blazen. Dat doe ik ook in de zeewaterbak tussen de stenen want daar kan je hand vaak niet tussen.
Is zo een Eheim streamon plus 3500 voldoende voor mijn bak? En waar richt ik hem dan precies naar? Echt naar de bodem/stenen? En dan vaker aanzetten of alleen voor het ‘wegblazen’ van het vuil?
 
Nou je kan ook alleen deze gebruiken om tussen de stenen te blazen voordat je gaat verversen. Dan ga je met de pomp even over de stenen heen waardoor vuil omhoog zal komen en dan kun je afhevelen.
Dus een 3500 is vrij krachtig en laat het vuil wel tussen de stenen wegkomen hoor.
 
Dan doe ik ze erbij, dus van de saulosi 3m 7v. En hoeveel syno poly’s zou ik erbij kunnen doen?


Is zo een Eheim streamon plus 3500 voldoende voor mijn bak? En waar richt ik hem dan precies naar? Echt naar de bodem/stenen? En dan vaker aanzetten of alleen voor het ‘wegblazen’ van het vuil?
Een stuk of 5 is ruim voldoende.
 
Ik kwam net een 120cm aquarium tegen met de volgende vissen:

- Labidochromis Caeruleus 1m/3v
- Pseudotropheus Demasoni 1m/3v
- Pseudotropheus Acei 1m/3v
- Iodotropheus Sprengerae 1m/2v
- Cynotilapia Afra 1m/2v

of:

- Labidochromis caeruleus 1m/3v
- Iodotropheus sprengerae 1m/3v
- Pseudotropheus saulosi 1m/3v
- Pseudotropheus socolofi 1m/3v

of:

- Labidochromis caeruleus 1m/2v
- Iodotropheus sprengerae 1m/3v
- Pseudotropheus socolofi 1m/3v
- Pseudotropheus saulosi 4m/8v

Is dit ook een optie? Voor meer diversiteit?
 
Laatst bewerkt:
@Ed Tensen kun jij hier je mening nog is over geven?
 
Persoonlijk zou ik dan voor de middelste samenstelling gaan. Qua vissen ongevver de max.

Vergeet niet dat zand en stenen genoeg water wegpakken qua volume.

Stromingspompje zou ik zeker ook aanraden.
 
Persoonlijk zou ik dan voor de middelste samenstelling gaan. Qua vissen ongevver de max.

Vergeet niet dat zand en stenen genoeg water wegpakken qua volume.

Stromingspompje zou ik zeker ook aanraden.
Stromingspomp ga ik aanschaffen. Ik denk eentje met controller. Dit is het tot nu toe geworden:
IMG_7705.jpeg
4A082CDB-4FD4-466D-AD3C-3DF5126A2539.jpeg
 

Terug
Bovenaan