Aquarium onderhoud


S

Schuylenburght

Guest
Hallo allemaal!

Wij hebben op ons kantoor sinds ongeveer 2 maanden een aquarium staan.
Ik heb geen idee wat voor soort vissen dit zijn, maar sinds het begin hebben we niet de juiste balans kunnen vinden.

Het water is met grote regelmaat troebel, stinkt en de vissen doen bijna niets anders dan bovenin zwemmen, alsof ze naar voedsel zoeken of zuurstof happen.
Ze krijgen korrels te eten (niet teveel maar ook niet te weinig), er staan volgens de dierenwinkel genoeg planten in en de filterpomp wordt regelmatig schoongemaakt.
Het water wordt niet te vaak ververst en er zijn bacteriën e.d. aan toegevoegd.

Hebben jullie enig idee wat er mis gaat en hoe dit op te lossen is?
 

Bijlagen

  • IMG_20191113_111101.jpg
    IMG_20191113_111101.jpg
    38.6 KB · Weergaven: 144
In 1e instantie zou ik aanbevelen om van de pomp/filter af te blijven en veel water te wisselen zeker 60% per keer om te beginnen 2x per week, er zal weer een goede bacterie aangroei moeten komen om dit weer helder te krijgen en dat helpt niet met potjes of middeltjes, blijf van de bodem af, hooguit goed afhevellen aan de bovenkant.
Wat zijn de maten van de bak in cm?
En wat voor filter zit daarop met de opbouw van de filtermaterialen.
 
Hallo, Welkom bij AF.

Leuk dat jullie vissen op kantoor hebben! lekker rustgevend ook. zou het ook hier willen hebben.

Maar om je zo goed mogelijk te kunnen helpen:


Als ik het zo zie is dit een 60 cm 80 cm aquarium? klopt dat?
Goudvissen hoor je wel vaak water te verversen. ik durf je zelf niet aan te geven hoe vaak in de week en hoeveel. er zijn kenners op AF die je dit kan vertellen.
 
Bakje is gewoon veel te klein voor die 3 goudvisachtigen.
Je filter kan het vuil niet aan.

Je hebt nu de keuze tussen een grotere bak met grotere filter, of andere vissen.
 
Bedankt voor jullie reacties!

De bak is 60*30*35 ongeveer. Dus waarschijnlijk te klein? Hoeveel vissen kan zo'n bak aan?
Of is het voldoende en dan enkel goed verversen zoals Ton aangeeft?
De pomp die erin zit is gewoon een standaard pomp die erbij zat. Deze heeft een zwart sponzig filter met zwarte korrels erin.
 
Goudvissen horen eigenlijk niet in een aquarium.

En met deze afmetingen zou er hooguit 1 in kunnen.
De vervuiling is te groot voor wat het bakje en het filter aankunnen.
Dus inderdaad het advies, Andere vissen of een grotere bak met een beter filter
 
Ik zou kijken of je een kennis hebt die een vijver heeft. en die dan verkopen of weggeven.

en je bak tropisch maken en leuke visje erin doen bv Betta ofso.
 
De meest veilige optie is dan inderdaad andere vissen.
Een groter aquarium gaat niet passen helaas.

Bedankt allemaal, we gaan ermee aan de slag!
 
Inderdaad zsm een vijver zoeken voor de goudvissen. Liefst met iemand die er verstand van heeft. Je kunt ze niet zo van kamer temperatuur zo in de vijver zetten.

Tot die tijd zo vaak mogelijk en zo groot mogelijk verversen. 100% kan en mag ook. 2 a 3 keer per week zal nodig zijn. Des te meer vers water des te beter in deze situatie. Probeer vers water een beetje dezelfde temperatuur uit kraan te tappen als erin zit voorkeur met thermometer.

Aquarium en filter trekt dit niet en zal ook nooit goed komen. Het verversen is even crisis bezwering.

Als je nieuwe vissen erin ga doen vraag advies op forum welke soorten er in kunnen. In ieder geval geen grote vissen zoals goudvissen, sluierstaarten, maanvissen, discussen en nog veel meer maar deze zijn altijd de pineut omdat ze erg aantrekkelijk zijn qua uiterlijk om te kopen.

Hoop dat je een mooie vijver voor de goudvissen vind.

EDIT, zou niet veel vertrouwen hebben in de winkel waar je advies hou. Deze horen te weten dat 3 goudvissen in z on klein aquarium nooit stabiel komt. Duidelijk geval dat ze meer aan de kassa denken dan aan welzijn van dieren en jouw onkunde
 
Misschien zit er een zaak in de buurt die ze zou willen aannemen of zelfs ruilen voor een paar andere leuke visjes.
 
Misschien zit er een zaak in de buurt die ze zou willen aannemen of zelfs ruilen voor een paar andere leuke visjes.

Goed idee. Zou proberen bij een tuincentrum ofzo die vijvervissen heeft. Zijn al wat groter en die hebben dan tenminste wat ruimte om ze op te vangen. Grotere goudvissen verkopen ze ook weer voor meer, dus winst in het laatje. :thumbs: Om ze naar een pets place te brengen is ook weer zo wat, belanden ze ook in 50 liter en worden verkocht voor de wel bekende gold fish kit :mad:
 
Wij hebben inmiddels iemand gevonden die een mooie vijver heeft om ze te adopteren!
Dat komt dus helemaal goed.

Of we nog andere vissen nemen laat ik nog even in het midden ;)
 

Terug
Bovenaan