Wat is er nieuw

Aquarium op dit dressoir verstandig?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jacqie
  • Startdatum Startdatum
J

Jacqie

Guest
Voor ik verder kan nadenken over de inrichting van mijn toekomstig aquarium hier mijn eerste dringende vraag. Ik hoop dat deze goed geplaatst is qua onderwerp.

Half augustus ga ik op mezelf dan heb ik o.a. dit dressoir nieuw gekocht https://www.haco.nu/liverpool-dressoir

Deze woonserie is nog maar net uit (2 weken) dus nog niets over bekend. Ziet er heel stevig uit maar als je er met je gewicht op je handen op gaat hangen geeft het iets mee tussen de steunpunten. Ga je er als volwassen persoon op zitten dan niet.

Ik moet het meubel zelf nog in elkaar zetten. Misschien wel makkelijk qua aanpassen. Waar op te letten?

Ik wil een bak van 80 of 100 cm lang. Zou dat mogelijk zijn of is de 100 cm lang sowieso af te raden?

De achterwand kan gemakkelijk een extra plaat tegen voor extra stevigheid heb ik al gezien. De onderkant staat volledig op de vloer dus ook handig. Wat ik niet weet is of de tussen planken ook tot op de grond komen. Is dat niet zo dan zal ik daar wat onder plaatsen van een balk. De wanden tussen de kast en lade gedeelten is zeker breed en sterk genoeg.

Is het dan te doen? Een extra meubel in huis is geen optie qua ruimte en mijn honden (4 grote).
Ik kom best veel aquariums tegen op dressoirs dus heel onmogelijk is het vast niet. 😉

Wellicht kun je de kast zodra je hem binnenhebt eens vergelijken qua opbouw met de kasten die met aquaria worden meegeleverd.
Hieronder twee courante modellen: De Rio 125 (81 cm breed) en Rio 180 (101 cm breed).
De onderkast van de Rio 125 heeft 3 steunende planken, de onderkast van de Rio 180 heeft 5 steunende planken.
Er staan in de linkjes ook gewichten van de aquaria.
http://www.juwel-aquarium.de/en/Pro.../Rio-125-black.html#!juwel-000000000000001300
http://www.juwel-aquarium.de/en/Pro...Rio-180-black.html#!juwel-000000000000004300

Ik zou daar wel een meterbak op durven zetten 🙂

Ik zou een meter bak ook zeker wel aandurven, wil je er toch zeker van zijn kun je altijd nog extra versteviging aanbrengen mocht je je daar beter bij voelen

Ik zou het wel aandurven. Meestal zitten die dingen met schroeven en draaimachanisme aan elkaar. Ik zou als extra houtlijm gebruiken!
Het is van spaanplaat gemaakt zo te zien, met fineerlaagje erop. Indien nodig zet je aan achterzijde horizontaal nog een plank maar waarschijnlijk zit daar zachtboard. Goed vastspijkeren en lijmen.

Ik zou even naar de constructie binnen in kijken. Een plaat aan de achterkant kan handig zijn tegen het scharen van het meubel (Noem je dat zo?)

peterdenhaag53 zei:
En de andere afmetingen? 1x40x40 weegt heel veel minder dan een bak van 1x50x60 bv. 😉

Botia zei:
peterdenhaag53 zei:
En de andere afmetingen? 1x40x40 weegt heel veel minder dan een bak van 1x50x60 bv. 😉

Daar heb je gelijk in!

Mijn dressoir voor mijn 150 cm heb ik destijds verstevigd met inwendig verticale steunplaten aan te brengen om de krachten beter te verdelen.
Maar had ik een meterbak erop willen plaatsen , dan had ik dat niet gedaan.

Dus de vraag aan de ts is dus: wat zijn de maten van de bak welk je erop wil gaan zetten?

Ik ga na diverse bakken te hebben bekeken voor een 80 cm. Dat is groot genoeg om te beginnen en met wat verstevigen van dressoir kkmt het dan vast helemaal goed.

Vanavond al kijken voor een tweedehands juwel 80x36x45

Jacqie zei:
Ik ga na diverse bakken te hebben bekeken voor een 80 cm. Dat is groot genoeg om te beginnen en met wat verstevigen van dressoir kkmt het dan vast helemaal goed.

Vanavond al kijken voor een tweedehands juwel 80x36x45
Die zou ik lekker laten staan waar ie staat en kijken voor wat anders. 36cm breed is wel erg smal. En je kan er weinig mee qua diepte werking. Hier ga je, je zeker vanzelf aan irriteren.

+1 Botia :thumbs:

groet

jaap

Het zijn wel vrij standaard afmetingen hoor. En dat gebrek aan diepte is ook deels relatief, samen gezien met de breedte van 80 cm.
Natuurlijk kan het (veel) dieper, maar dan kom je al snel uit bij duurdere fabrieksaquaria of maatwerk.
Uitzondering zijn de aquaria van Trofis: 42 cm diep (en 65 hoog) bij de breedte van 80 cm en gunstig geprijsd, maar die zijn bepaald niet courant als tweedehandsje.

Is idd standaart maten en zoveel bakken gezien dat ik overal wel voor en nadelen van zie.
Deze bak biedt nu noeg voor mij. Is een juwel merk bak en nog erg netjes. Ik ben hier voorlopig erg tevreden mee en durf dit ook met de extra tips aan op het dressoir 😉

Heel veel plezier van je dressoir en je aquarium!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan