Aquarium op eettafel


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
648
Ik ga binnenkort waarschijnlijk een groot aquarium aanschaffen .
Mijn plan is om er Sluierstaarten in te houden.

Uit mijn hoofd is de tafel waarop ik hem wil hebben 180cm.
Zeer stevig en dik ( ik denk) Eikenhout.
Blad is ongeveer 6cm dik.
Aan beide uiteinden wordt het blad ondersteunt .
Nu loopt er geen dwarsbalk of rechte balk direct onder het tafelblad, waardoor ik bang ben dat het tafelblad door zal zakken.
Halverwege de tafelpoten loopt wel een balk van links naar rechts, maar die zit dus niet recht onder het tafelblad.
De tafel zelf is mega zwaar.

Nu is mijn vraag of hier een aquarium op kan staan, zonder dat het tafelblad ( of de vloer) door zal gaan zakken/buigen .

En hoe zet ik het aquarium dan het beste op de tafel ?
Want het aquarium gaat kleiner worden dan de tafel.
Ik wil denk ik een 120 of 150cm aquarium kopen, maar ben nog wat zoekende.

En als de tafel wel verstevigd moet worden,.... hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik kies voor de tafel, omdat dat de enigste plek is waar ik dit formaat aquarium kwijt kan.
En omdat de tafel stevig lijkt.
 
Ik kan evt nog afwijken naar mijn salontafel.
Die is ook loodzwaar.
Maar eerst zien hoe stevig die van onderen is.
Er zitten lades in, dus blad zal misschien gedeeltelijk hol zijn.
 
Had je het niet in het andere topic over een grotere bak dan dit dan? Misschien is een foto van de tafel handig;)
 
Vooral het doorzakken en het gaan schagen (scharen?) van de poten is een issue.

Veel meubels zijn er niet op gemaakt om zulk gewicht te dragen, het materiaal kan het prima aan hoor maar de constructie is wat dat betreft het zwakke punt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou op zijn minst 2 extra poten onder de tafel zetten in het midden zodat daarmee het gewicht beter verdeelt wordt. Verder ligt het inderdaad aan de constructie zoals RichD1011 zegt. Het hout kan het wel aan, maar als de poten niet stevig genoeg vastzitten of makkelijk kunnen zwijken zal daar het probleem liggen. Ik weet niet of je de tafel blijft gebruiken? Ja kan namelijk ook de poten met elkaar verbinden met dwarsbalken om het uitwijken van de poten te voorkomen.

Maar een foto is zeker handig om beter in te kunnen schatten of de tafel het aan kan.
 
Ik zal proberen binnenkort foto's te maken.
Gaat niet zo makkelijk zijn zware meubels en zullen eerst verschoven moeten worden voor ik goede foto's kan maken.
 
Benieuwd naar foto's van beide tafels.
 
Wat voor een vloer moet die tafel staan? Een aquarium van 400 tot 500 kilo vraagt meer van een vloer dan een van 100 kilo. Een vloer met houten planken kan dan nog wel eens de (te) zwake schakel zijn.

Zelfs een betonvloer kan nog wel eens minder sterk zijn dan dat hij lijkt.

Met een plaat polystyreenschuim (tempex) onder je aquarium zou je enige onregelmatigheid of doorbuiging van de tafel kunnen opvangen. Maar geen centimeters.
 
Het is een oud huis.
Houten ondervloer.

Ik plaats hem dan sowieso tegen een dragende muur.

Je bedoelt tempex tussen aquarium en tafel in?
Als ik voor een Juwel ga, mag er dacht ik niks tussen aquarium en meubel/tafel in.
Meende dat ergens gelezen te hebben .
 
Het is een oud huis.
Houten ondervloer.

Ik plaats hem dan sowieso tegen een dragende muur.

Je bedoelt tempex tussen aquarium en tafel in?
Als ik voor een Juwel ga, mag er dacht ik niks tussen aquarium en meubel/tafel in.
Meende dat ergens gelezen te hebben .
Dacht dat dat wel klopt net als bij Ferplast Dubai bakken.
 

Terug
Bovenaan