Aquarium op lockerkast.


Rob B

Well-known member
Lid geworden
4 september 2015
Berichten
132
Leeftijd
55
Locatie
Erica
Ik heb van die metalen lockerkastjes, het frame is heel solide alleen de
bovenplaat niet, is van dat dunne blik.
Nou wil ik er een houten plaat er op maken over de hele lengte.
Wat denken jullie zou ik hem kunnen belasten met ongeveer 200 kilo ?

IMG_0449.jpg
 
Ik had het niet gedurfd met de staat zoals ie nu erbij staat.

Wellicht kan je meerdere poten eronder plaatsen oid.

En geen idee of de locker sterk genoeg is voor 200kg.

Zoals ik al aangeef ik had het niet gedaan.

Wellicht dat er een andere zegt dat kan makkelijk. Zou je ff moeten afwachten wat andere zeggen.e
 
Zoals ik het zie wordt het kastje met een stugge plaat erop ,
op de rode pijlen belast.
IMG_0449 2.jpg
 
Ik zou het persoonlijk ook niet aandurven op deze kast. Ik weet niet hoe de constructie van je kast aan de binnenkant is, maar als ik het vergelijk met een juwel kast, dan is de laatste zo gebouwd dat hij uit een aantal bredere pijlers bestaat, die ook dwars op de achterwand volledig van boven naar beneden lopen. Dus dan krijg je qua bovenaanzicht zoiets: | | _ | |
Die dragers lopen over de hele voor-naar-achterkant, op vier punten dus. Met eentje nog haaks daar op in het midden tegen de achterwand. Daar zit dan aan de onderkant en aan de bovenkant een plank op, en die onderplank rust op 8 'pootjes' (diameter zo'n 6cm dacht ik).

Dus het gewicht van de bak wat omlaag drukt, wordt gedragen door meerdere pijlers. Op meerdere punten dus ondersteuning, over de hele diepte van de kast. En gesandwiched tussen twee brede planken. Ik vermoed dat jouw kast een dergelijke ondersteuning in het middendeel niet heeft. En ik denk dat daar mogelijk een probleem door zou kunnen ontstaan.

Je zou even kunnen googlen naar de handleidingen van verschillende aquariumkasten, om te vergelijken hoe die constructie in elkaar zit, en zich verhoudt met je eigen situatie. Dan krijg je een beetje een beeld wat ze proberen te ondersteunen, en op welke punten.
 
De zijkanten hebben een frame van kokerprofiel, maar wat Barwaz zegt klopt het middenstuk
heeft de ondersteuning niet en dat is wel een probleem.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
 
Kastje voorzien van aluminium frame.
Eerst 2 stroken watervast multiplex tegen bovenplaat verlijmd, en frame met stelpootjes gemaakt.
Liggers en staanders verbonden met kastje d.m.v. zelf borende metaal tapschroeven.
Iets beter voor mijn gemoedsrust met plusminus 150 kilo erop (juwel primo 110)
 

Bijlagen

  • IMG_1108.jpg
    IMG_1108.jpg
    237.3 KB · Weergaven: 78
  • IMG_1109.jpg
    IMG_1109.jpg
    262.5 KB · Weergaven: 75
  • IMG_1111.jpg
    IMG_1111.jpg
    247.2 KB · Weergaven: 80

Terug
Bovenaan