Aquarium opstart gaat fout


Simon21

Member
Lid geworden
1 mei 2024
Berichten
10
Leeftijd
24
Hoi, ik heb een week geleden een aquarium opgestart. Gaat niet perfect, water is erg troebel (komt ook door nieuw Hout dat nog wat afgeeft.)
Maar ook drijf een soort witte waas op het water en de planten gaan niet echt goed.
Hoe kan ik dit oplossen, ik wil het graag redden omdat ik al veel geld en tijd in dit aquarium heb zitten.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Weergaven: 61
  • image.jpg
    image.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 56
Die witte waas is denk ik niet zo erg, dat de planten het niet goed doen is jammer. Heb je een voedingsbodem of geef je op een andere manier plantenvoeding?
 
Nee, ik geef geen voeding. Maar dat heb ik nooit gedaan en nooit echt een probleem geweest. Ik dacht er nog aan dat er met dat troebele water misschien te weinig licht bij de planten komt. Bijlage foto van planten is met cameraflits.
 
heb je het hout wel een tijdje laten weken waarbij het water af en toe is vervangen?
ik zou eens beginnen met een waterwissel.
een beetje witte waas gat in zijn algemeenheid vanzelf weg als de bak ingedraais raakt.
 
In een week tijd kan er denk ik niet zoveel "fout gaan" met een nieuw opgezet aquarium. :) Planten willen nog wel eens wat tijd nodig hebben om zich aan te passen, en dat het water melkachtig wordt is geen ramp, dat is juist een goed teken. Gewoon z'n gang laten gaan. Het hout zal verder niet (of niet lang genoeg) ingewaterd zijn. Dan krijg je het bruine er gratis bij. ;)
 
Water wissels, water wissels, water wissels
 
Ik laat nieuw hout altijd eerst minimaal 2 a 3 weken inweken buiten het aquarium. Ik weet niet wat je er allemaal in hebt staan, fotos zijn niet echt duidelijk, maar ik zou het denk ik alsnog er uithalen en eerst laten inweken. En vervolgens grote waterwissel uiteraard.
 
Ik heb het hout wel laten inweken, dus hopelijk is dit snel weer goed.
 
Het ene hout geeft veel af en het andere weer weinig en daar kun je niks van zeggen.
 
Purigen haalt net als de kool organische stoffen eruit dus ik denk dat dit de opstart vertraagd ivm de vorming van de bacteriecultuur.
 
Purigen haalt net als de kool organische stoffen eruit dus ik denk dat dit de opstart vertraagd ivm de vorming van de bacteriecultuur.
Purigen is voornamelijk nuttig om verkleuring van het water op te nemen. Met ammonia, nitriet etc doet het niets, dus het zou geen invloed moeten hebben op je opstart. Je kunt het wel in het filter laten zitten en er bacteriën op laten groeien... en dan op die manier biologisch filteren... al is het niet echt bedoeld om zo gebruikt te worden.

Actieve kool verwijdert soms wel verkleuringen en soms niet of nauwelijks, dat verschilt per soort. (Je schijnt verschillende "grades" te hebben.) Ammonia verwijdert het normaal gesproken, zonder bepaalde toevoegingen, niet.

Dus het meest betrouwbare spul om verkleuring door hout weg te krijgen is purigen. Het is wel aanzienlijk duurder dan gewoon wat water verversen (en het geduld hebben om je hout goed in te wateren).
 
Purigen is voornamelijk nuttig om verkleuring van het water op te nemen. Met ammonia, nitriet etc doet het niets, dus het zou geen invloed moeten hebben op je opstart. Je kunt het wel in het filter laten zitten en er bacteriën op laten groeien... en dan op die manier biologisch filteren... al is het niet echt bedoeld om zo gebruikt te worden.

Actieve kool verwijdert soms wel verkleuringen en soms niet of nauwelijks, dat verschilt per soort. (Je schijnt verschillende "grades" te hebben.) Ammonia verwijdert het normaal gesproken, zonder bepaalde toevoegingen, niet.

Dus het meest betrouwbare spul om verkleuring door hout weg te krijgen is purigen. Het is wel aanzienlijk duurder dan gewoon wat water verversen (en het geduld hebben om je hout goed in te wateren).
Ja de laatste tijd hoor je als meer de geluiden dat het enkel organische verkleuring aanpakt maar volgens de fabrikant haalt het wel organische stoffen eruit om zo de nh3/4, no2 en no3 in toom te houden. Ik ben geen scheikundige dus ja wat er nu klopt weet ik ook niet.
Ik gebruik het zelf al lange tijd niet meer. Wel heb ik het vermoeden dat het (deels) doet wat de fabrikant zegt want toen ik er destijds opeens mee stopte kreeg ik nh3/4 in de bak met Staghorn als gevolg en dat vlak na het stoppen met Purigen.
 
volgens de fabrikant haalt het wel organische stoffen eruit om zo de nh3/4, no2 en no3 in toom te houden.
Zo gaat het marketingpraatje inderdaad. Het is een creatieve manier van Seachem om te zeggen dat er bacteriën op dat materiaal kunnen gaan groeien die dan gaan nitrificeren. Dat dat op ieder ander materiaal ook lukt, zeggen ze er niet bij. De indruk moet immers gewekt worden dat hun product speciaal is. En het werkt, want de meeste consumenten hebben geen idee. Het zijn ratten daar bij Seachem. :'-)
 
Zo gaat het marketingpraatje inderdaad. Het is een creatieve manier van Seachem om te zeggen dat er bacteriën op dat materiaal kunnen gaan groeien die dan gaan nitrificeren. Dat dat op ieder ander materiaal ook lukt, zeggen ze er niet bij. De indruk moet immers gewekt worden dat hun product speciaal is. En het werkt, want de meeste consumenten hebben geen idee. Het zijn ratten daar bij Seachem. :'-)
Ja zo had ik het niet bekeken hoor en had eruit opgemaakt dat ze ook organische stoffen uit het water opnemen waardoor die niet meer worden omgezet in nh3/4 enz.
Volgens mij had ik je daar een tijdje geleden nog een pb over gestuurd;)
 
Oh ja, de berichten. :juggle: Ik ben daar niet zo goed mee. :sorry:
 
En dan is er ook nog ,,zeoliet,, dat is er ook nog eentje om het water door te laten.
In the end kun je wel op gewoon ,biofilm, gaan orienteren😀
 
Er zijn ook potjes geduld te koop maar uitsluitend bij mij te bestellen:pp
 
Zou je geen zorgen maken, wordt vanzelf minder met de wekelijkse waterwissels.
Purigen heb je enkel nodig om de bruine kleur weg te krijgen wat overigens niet hoeft!
 

Terug
Bovenaan