Aquarium opstarten met dry start methode


Rick85

Well-known member
Lid geworden
4 augustus 2014
Berichten
145
Locatie
Duivendrecht
Hi allemaal,

Na meer dan een jaar een lege aquarium heb ik besloten om weer te beginnen met dit keer alle benodigde techniek voor een beplante aquarium.
Ik heb een JBL bodemverwarming geplaatst en JBL PROSCAPE VOLCANO MINERAL 9L met een laag JBL PROSCAPE PLANTSOIL BROWN 9L bovenop om zo de beste bodem voor planten te creeren. Ik gebruik ook osmose water.

Nu heb ik gekozen voor een dry start methode om de bodembedekkers goed te laten hechten, later voordat ik de bak volledig vul zal ik in een CO2 systeem investeren.

Ik heb op de voorgrond Micranthemum sp. Monte Carlo waar ik wel bekend mee ben en die zal wel goed verspreiden. Waar ik minder bekend mee ben is Christmas moss- Vesicularia montagnei & Lomariopsis lineata welke ik op verschillende plekken op de bodem heb gelegd.
Mijn vraag is of die mos zich goed op de bodem gaat hechten na een tijd of zal dit bij het vullen van de bak omhoog komt drijven?
 

Bijlagen

  • IMG_2989.jpg
    IMG_2989.jpg
    309.6 KB · Weergaven: 87
  • IMG_2988.jpg
    IMG_2988.jpg
    112.1 KB · Weergaven: 77
Het is beter om de mosjes direct ergens op vast te binden of te lijmen. Dit kan op hout of steen
want anders, zoals je zelf al een beetje verwacht, gaan ze direct drijven als je de bak gaat afvullen.
Dat komt omdat mossen geen wortels hebben maar rhizoïden (wortelharen) en de soil is te klein van afmeting voor het mos om zich daaraan te verankeren.

De Monte Carlo gaat wel groeien, al zou ik ze persoonlijk toch wat meer uit elkaar trekken en ze meer verspreiden over de bodem. :thumbs:
 
Anders van die rvs matjes gebruiken? Ik denk dat ik ook wel wat stenen ga plaatsen waar het mos nu ligt.
Wat is de beste lijm die je kan gebruiken en misschien domme vraag maar kan je ook beetje aquariumkit op de steen smeren en daar mos op drukken?
 
Opbinden op RVS matjes gaat prima. Ikzelf gebruik gewoon visdraad hiervoor.
Mosjes lijmen, op steen of hout, doe je met 2 seconden lijm.

Of het mogelijk is met aquariumkit weet ik niet; maar ik vindt het wel een bijzonder creatief idee :thumbs:
 
Zelf knip ik altijd het mos in wat fijnere stukjes zodat er naar mijn idee wat sneller en meer uitschieters komen. vervolgens bind ik het met visdraad op een kleinere steen en leg ik die tussen of op de andere stenen waardoor de mos vaak mooi zelf de andere stenen bedekt.
De monte carlo zou ik zoals Corné al aangeef in wat kleinere plukjes knippen of snijden zodat er sneller een groter oppervlakte bedekt wordt. als ik een portie hc cuba heb snij ik die ook al in 9 stukjes van 1 plant en plant ze vervolgens 2 a 3 cm uit elkaar.
 

Terug
Bovenaan