Aquarium optillen om mat eronder te doen


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
572
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi!
Misschien een eenvoudige vraag.. maar ik wil een dempende mat onder het aquarium plaatsen. De bak is 80 x35 cm (juwel rio 125).
Hoe tilt men een gevuld aquarium het beste op? Ik haal er vantevoren natuurlijk water uit, maar er zal toch minstens 15 cm water in moeten blijven. = 42 L
En 6 cm zand = 25 kg.
Totaal zal dus tussen de 60 en 70 kg wegen.
Ik wil niet dat de bodem breekt.

Tips?
Dank!
 
Ik had onder de Rio125 wel altijd een dikke plaat piepschuim liggen maar nodig is het inderdaad niet. Of het kwaad kan dat durf ik niet te zeggen maar de bodem is al "zwevend".
 
Ik weet niet wat een bodem kan hebben, maar als je zeker wilt weten dat er niets breekt, zou ik het water eruit halen en eventueel ook de bodem. Better safe dan sorry.
 
Onder Juwel bakken mag GEEN onderlegger.. ze staan in een frame met wat ruimte.
Ohja, de onderkant maakt idd geen contact met de kast... Maar waarom mag er dan geen mat onder? Als het een zachte mat is kan die nooit veel druk op het onderglas uitoefenen; als het een stevige mat is die niet ver inzakt onder het frame, dan blijft het glas er alsnog boven zweven.

Een oude boeren wijsheid luidt: iets wat goed is moet je goed laten. Dus gewoon net als ik op je handen gaan zitten. ;):D
De reden is dat ik trillingen van het lopen op de stenen vloer wil wegvangen; ik denk dat de vissen er last van hebben.
 
Van de Juwel site geplukt:

  • Should I use a mat between the cabinet and the aquarium?
    The JUWEL aquarium features a safety base frame which ensures an even distribution of the weight. Please do not use a mat under any circumstances!
 
Ik heb me destijds ook afgevraagd waarom het niet mag en heb ook gewoon piepschuim gebruikt zoals ik al aangaf.
 
Van de Juwel site geplukt:

  • Should I use a mat between the cabinet and the aquarium?
    The JUWEL aquarium features a safety base frame which ensures an even distribution of the weight. Please do not use a mat under any circumstances!
dat is iig duidelijke tekst. thx fozzy.
wat ik kan doen is een mat met daarop een plaat (die niet doorzakt). frame blijft op dezelfde manier belast, maar trillingen worden gedempt. maar wel een gedoe, weet niet of ik het ook daadwerkelijk ga doen :p
 
Dat kan inderdaad ook Miro maar ik vraag me nog steeds af wat een mat of plaat piepschuim voor kwaad kan want dan blijft de bodem ook vrij.
De glasplaat blijft zover ik kan bedenken altijd vrij van wat eronder ligt.
 
De reden is dat ik trillingen van het lopen op de stenen vloer wil wegvangen; ik denk dat de vissen er last van hebben.
waarop baseer je de gedachte dat de vissen last hebben van trillen? En zeker van een stenen vloer.. op laminaat if houten vloeren heb je meer last van trillen. Zou me er niet teveel zorgen om maken.
 
Het bonst behoorlijk, deze vloer, en stenen geven dat makkelijk door. De vissen vluchten dan vaak (vooral de bodemvissen).
Misschien ligt het aan iets anders, maar het zit me niet helemaal lekker.
 
Het bonst behoorlijk, deze vloer, en stenen geven dat makkelijk door. De vissen vluchten dan vaak (vooral de bodemvissen).
Misschien ligt het aan iets anders, maar het zit me niet helemaal lekker.
Ik kan het me voorstellen ik heb het zelf ook bij mij opgemerkt. Soms denken ze dat ze eten krijgen misschien.

Ik denk vooral dat juwel dit benoemt omdat ze geen zekerheid kunnen garanderen dat het goed ligt.

Hun aquariums zijn gemaakt met een ondersteunde frame die getest is op belastbaarheid, daar ligt hun garantie. Als je afwijkt van de normale protocol dan is het je eigen verantwoordelijkheid.

Je zou juwel kunnen bellen of mailen om te vragen wat voor voor effect het zou geven met een mat er onder.
Als juwel zelf aquarium met dempende materialen zou aanbieden zou je er altijd meer voor moeten gaan betalen en aangezien het niet gangbaar is voor een aquarium zullen ze daar niet in investeren.

Maar zoals john zegt, volgens mij kan het weinig kwaad. Het is als oversteken op een plek waar dat niet mag en hoort. De kans dat je aangereden word is klein, maar als iedereen het doet is het gedoomed op ongelukken op een dag dus zijn er oversteekplaatsen en stoplichten gemaakt. Zo heeft juwel als regel gesteld doe het niet.

Ik vraag me wel of hoeveel mensen zich daar aangehouden hebben, hoeveel mensen beseffen dat het niet mag, hoeveel mensen hebben toch een mat er onder gedaan. Heb nooit voorbij zien komen dat het mis is gegaan, en john geeft aan dat zn piepschuim er onder ook een succes is... Dus wat dat betreft
 
Zijn al zoveel topics over te vinden, en allemaal met dezelfde conclusie.. als het aquarium in een frame staat hoort er geen ondermat onder..



als je vloer, van steen of plavuizen, trilt moet je denk ik de oorzaak elders zoeken. Is het een houten vloer? Dan zou ik me meer zorgen maken om de vloer dan om de vissen in de bak bij een trilling. Kan me wel voorstellen dat ze schrikken van mensen of dieren die ervoor langs lopen.
 
Op internet staat weinig tot geen argumenten waarom je geen mat onder je aquarium met frame moet leggen.

Er staat op internet wel veel waarom je wél een mat onder je aquarium moet leggen

Rede waarom niet bij juwel: garantie, (zie afbeelding gebruiksaanwijzing) juwel zegt dat het niet nodig is en daarom adviseert onder geen enkele omstandigheden een mat te gebruiken.

Het frame van juwel ondersteunt, beschermt en verdeelt het gewicht van het aquarium. Alles wat je nodig hebt zegt juwel.

Maar nu komt topicstarter en zegt ik wil graag dempingen verminderen voor de vissen aangezien ze gevoelig zijn voor de trillingen (wat ik me voor kan stellen)
Wala dan heb je genoeg bewijs dat juwel ongelijk heeft en de regel van juwel niet meer geld (buiten dat je garantie vervalt)

Daarnaast helpt een mat er onder ook tegen trillingen van filterpompjes, zuurstofsteentjes en dergelijke. Ook zorgt het dat het geluid minder word.

Maar als er een ander geldig argument gegeven kan worden hoor ik hef graag 😄 had juwel graag gebeld maar ze zijn net dicht 😂
 

Bijlagen

  • IMG_20230321_181808.jpg
    IMG_20230321_181808.jpg
    130.4 KB · Weergaven: 59
Op internet staat weinig tot geen argumenten waarom je geen mat onder je aquarium met frame moet leggen.

Er staat op internet wel veel waarom je wél een mat onder je aquarium moet leggen

Rede waarom niet bij juwel: garantie, (zie afbeelding gebruiksaanwijzing) juwel zegt dat het niet nodig is en daarom adviseert onder geen enkele omstandigheden een mat te gebruiken.

Het frame van juwel ondersteunt, beschermt en verdeelt het gewicht van het aquarium. Alles wat je nodig hebt zegt juwel.

Maar nu komt topicstarter en zegt ik wil graag dempingen verminderen voor de vissen aangezien ze gevoelig zijn voor de trillingen (wat ik me voor kan stellen)
Wala dan heb je genoeg bewijs dat juwel ongelijk heeft en de regel van juwel niet meer geld (buiten dat je garantie vervalt)

Daarnaast helpt een mat er onder ook tegen trillingen van filterpompjes, zuurstofsteentjes en dergelijke. Ook zorgt het dat het geluid minder word.

Maar als er een ander geldig argument gegeven kan worden hoor ik hef graag 😄 had juwel graag gebeld maar ze zijn net dicht 😂
Omdat het een zwevend aquarium in een frame betreft is het beter van niet. Zoals bij alle aquariums in een frame.

maar wat jij wil, ik vindt het goed hoor.

Maar ik zou de oorzaak van het trillen vd vloer toch eerst willen onderzoekem
 
Omdat het een zwevend aquarium in een frame betreft is het beter van niet. Zoals bij alle aquariums in een frame.

maar wat jij wil, ik vindt het goed hoor.

Maar ik zou de oorzaak van het trillen vd vloer toch eerst willen onderzoekem
Het is beter van niet omdat het niet nodig is en de garantie vervalt. Maar als ts aangeeft ik merk dat de trillingen vervelend voor de vissen zijn dan is er een noodzaak ontstaan waar juwel niet van voorzien is.. kan aardig door trillen zn vloer vooral als je in een leefruimte je aquarium hebt staan. Dan moeten ze voortaan maar zachte slofjes aan 😂 niet iedereen heeft hun huis op fluisterboekjes steunen 😂 ik denk dat we op dit forum een lekker gevarieerd aantal ballet dansers en olifanten hebben. Sommige mensen zijn zwaarvoetig dus ik vind het lastig om over een vloer en trillingen te oordelen 🤪
 
Op internet staat weinig tot geen argumenten waarom je geen mat onder je aquarium met frame moet leggen.

Er staat op internet wel veel waarom je wél een mat onder je aquarium moet leggen

Rede waarom niet bij juwel: garantie, (zie afbeelding gebruiksaanwijzing) juwel zegt dat het niet nodig is en daarom adviseert onder geen enkele omstandigheden een mat te gebruiken.

Het frame van juwel ondersteunt, beschermt en verdeelt het gewicht van het aquarium. Alles wat je nodig hebt zegt juwel.

Maar nu komt topicstarter en zegt ik wil graag dempingen verminderen voor de vissen aangezien ze gevoelig zijn voor de trillingen (wat ik me voor kan stellen)
Wala dan heb je genoeg bewijs dat juwel ongelijk heeft en de regel van juwel niet meer geld (buiten dat je garantie vervalt)

Daarnaast helpt een mat er onder ook tegen trillingen van filterpompjes, zuurstofsteentjes en dergelijke. Ook zorgt het dat het geluid minder word.

Maar als er een ander geldig argument gegeven kan worden hoor ik hef graag 😄 had juwel graag gebeld maar ze zijn net dicht 😂
Ik vertaal dat naar dat het niet nodig is om er iets onder te leggen maar zover ik het lees staat er niet dat het nadelig kan zijn.
 
Ik vertaal dat naar dat het niet nodig is om er iets onder te leggen maar zover ik het lees staat er niet dat het nadelig kan zijn.
Argument juwel: je had er ook geen stenen vloer er onder moeten leggen! Allemaal niet nodig zit al een frame onder! 🤪
 
Bedankt voor jullie meedenken, alle input waardeer ik.
 
Ik heb besloten er geen mat onder te leggen. De belasting op het frame van de juwelbak moet over de hele lengte en breedte gelijk verdeeld zijn, anders is er een klein kansje dat het aquarium "ontwricht" wordt. En ik weet niet of die rubbermatten overal evenveel inveren.

Wat ik wel ga doen is onder de 5 pootjes van de kast een stuk rubbertegel leggen. Die heb ik nog over van een dakterras. Scheelt ook weer 40 euro aan een dure mat.
Ik moet wel opletten dat de pootjes niet ongelijk diep in de tegels gedrukt worden en de kast scheef komt te staan.

Ben benieuwd of er iets veranderd aan het gedrag van de vissen.
 
En ik weet niet of die rubbermatten overal evenveel inveren.
Dit heb ik mijzelf ook altijd afgevraagd inderdaad je verwoord het goed 😄
Wat ik wel ga doen is onder de 5 pootjes van de kast een stuk rubbertegel leggen. Die heb ik nog over van een dakterras. Scheelt ook weer 40 euro aan een dure mat.
Ik moet wel opletten dat de pootjes niet ongelijk diep in de tegels gedrukt worden en de kast scheef komt te staan.
Klinkt als een veel betere oplossing! Wat je zou kunnen doen is op de rubberen tegel en onder de poot weer een plat stuk hout leggen wat iets kleiner is dan de rubberen tegel zelf zodat het gewicht van de poot gelijkmatig over de rubberen tegel verdeeld word als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Hoi! Het is gelukt, met 5 kleine stukjes rubbertegel van 10 mm.
Ik kan nu al zegggen dat het helpt!
Eerst schoten de cory's gelijk weg als ik mn hak tegen de grond tikte / klein stampje; nu niet meer.
Een aanrader voor iedereen met angstige vissen, maar misschien wel voor iedereen.
 

Terug
Bovenaan