Wat is er nieuw

Aquarium plaatsen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Xirlanos
  • Startdatum Startdatum
X

Xirlanos

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb veel plaatsen overwogen om een aquarium te plaatsen, maar ben uiteindelijk uitgekomen op mijn eigen kamer. Ik zal even vertellen waarom.

In de tuin hebben we een tuinhuis staan die open staan waar onze twee katten overdag in gaan. Deze staat dag en nacht open voor de katten behalve in de winter. Met een infrarood kachel aan het plafond en een thermostaat in het huisje verwarmt deze in de winter de verblijfplaats van de katten. Nu heb ik overwogen om hier een aquarium te plaatsen (ik ben ge�nteresseerd in een nano bak om te beginnen).. Maar nu in de zomer schijnt de zon volop het huisje en wordt het in het huisje overdag 36 graden (de katten zijn dan buiten). Dus voor de vissen lijkt me dat niet erg gezond.

Nu zou er plaats zijn in het verblijf van de vogels maar ik hou dit denk ik liever apart van elkaar, aangezien hier ook een speelplaats en boom staat voor de vogels. Toen kwam ik op het idee van m'n kamer, hier heb ik een inloop kast die toch wel ruim is, onder de trap. Hier zou een aquarium kunnen staan (ook wel een grotere, maar ik wil beginnen met een nano bak). Nu zit ik echter met het idee van water schade.. deze kast is boven de woonkamer, we hebben houten vloeren, en als de bak barst dan gaat al het water lekken door het plafond.. Dus vroeg ik me af of ik de vloer niet waterdicht kan maken door een toplaag van zeil of iets te plaatsen? als iemand suggesties heeft over de standplaats of adviezen dan hoor ik het graag! Alvast bedankt!

Een nanobakje kan je bijna overal plaatsen, wees niet bang voor lekkages of dat de bak springt, ten eerste gebeurd dat "nooit" en ten tweede blijft het dan nog beperkt door het relatief weinige water wat er dan uit zou kunnen komen.
Er zijn ook prachtige volglas bakjes te koop, google eens op nanocube, dus zonder naden.

Zoals Ton al zegt gaan die kleine bakjes haast nooit lek. De achterruit zit in de regel wel gekit op de zijruiten dus zonder naden heb je denk ik niet. Maar wel zonder kitnaden aan de voorkant en dat maakt de kans op ellende al een stuk kleiner.
Ik heb hier enkele nano bakjes staan en nog nooit problemen gehad.

Nanobakjes kunnen nog op het bureau toch? weet niet welke afmetingen je gaat gebruiken?

En waterschade, gaat niet gebeuren. Sommige hebben 2000 liter aquariums. Die houden er ook geen rekening mee.

Canon zei:
Sommige hebben 2000 liter aquariums. Die houden er ook geen rekening mee.
Of die 'sommigen' er rekening mee houden is aan hun, stukje eigen verantwoordelijkheid.
Maar of we er hier lichtzinnig over moeten doen in het adviseren van of meedenken met vraagstellers valt ernstig te betwijfelen.

Er zijn immers ook 'sommigen' die er w�l rekening mee houden , bijvoorbeeld in de keuze van hun vloer (een gebroken bak is toch wat ernstiger op een houten vloer dan op steen) of hun verzekering (aquarium zelf kan onder de inboedel vallen, mogelijk afhankelijk van formaat, maar wat te denken van bijverzekeren voor waterschade...). Er wordt in ieder geval bij stilgestaan door 'sommigen'.

Niet om nu hier paniek te willen zaaien, maar enige kanttekening bij een vorm van 'laks' zijn door er niet over na te denken of (impliciet dan wel expliciet) te stellen dat er niet over nagedacht hoeft te worden is wel op zijn plaats.

nou Canon er wordt wel degelijk nagedacht over het plaatsen van de bak
getuige van de vele vragen over vloer en kast constructie
dus de opmerking Sommige hebben 2000 liter aquariums die houden er ook geen rekening mee das wel erg kort door de bocht
ik zelf heb dan geen 2000 liter staan maar een bescheiden 1050 liter 😀
en daar heb ik wel degelijk over nagedacht of de vloer en kastconstructie het allemaal wel aan kon.
man moet er niet aandenken
de opmerking van Mascha&Ivo over de verzekering is ook een goeie trouwens.
velen denken wordt door de verzekering gedekt tot ze er achter komen van niet.
dus even de polis voorwaarden na kijken
ja ook bij een klein bakje 30 liter water in de tv doet er ook geen goed aan :sorry:

groet

jaap

Ik denk dat het nooit kwaad kan om er even bij na te denken 😉.

Of een kast het houdt is een andere vraag dan alvast een andere vloer er inleggen voor als hij knapt.

Ik heb namelijk nog niet iemand gezien die zijn vloer gaat vervangen, of een gedeelte er van, voor als het aquarium knapt. Uiteraard wel verstevigingen aanbrengen onder de vloer, maar dat is niet van toepassing bij een nano-bak.

toch is dat niet zo raar hoor zeker bij een houten vloer
om deze waterdicht te maken zoals de TS aangeeft
even een soort van bak constructie in de kast maken en klaar
kwestie van vier laten voor de opstaande rand zeil of folie er in klaar

groet

jaap

Oke 🙂. Ik zou het hem ook niet afraden hoor.

Maar hoeveel bakken knappen nu? Met name Nano bakken, waar niet heel veel druk op komt te staan.
En die 30-50 liter..

Ah, misschien draaf ik door in een detail 🙂.

Ik zal een reactie geven van een ander niveau:
Waar je in iig op moet letten is dat hij niet pal in de zon komt te staan. Hierdoor kan er sneller alg in je aquarium komen. Ik weet ook niet hoe je zit met de deur van je inloopkast? Dit vinden vissen iig niet prettig om direct naast een deur te staan. Hoewel ik niet verwacht dat de deuren op een slaapkamer heel erg vaak open en dicht gaan.

Succes met deze leuke hobby!

Bij mijn stiefmoeder heeft een keer de hond in de slaapkamer geplast.
Dit ging door de houten vloer heen, en veroorzaakte kortsluiting in de lamp die eronder op de begane grond hing.

De vochtplek zie je ook nog steeds. Dus ik begrijp helemaal wat de ts bedoeld.

Mijn nano bakjes hebben ook nog geen lekkage gehad en zal hopelijk ook nooit gebeuren.

Je kunt de grond onder je aquarium best wel waterdicht krijgen, maar als je er niet een soort bakvorm (soort douchebak) van maakt, heeft dat weinig zin. Want 30 liter water verspreidt zich denk ik best wel mocht hij knappen.

Als je iets wil maken zou je een soort lage bak moeten maken en die waterdicht maken. Of kant en klaar een bak kopen, net als je onder je wasmachine kan plaatsen.

Bedankt voor alle reacties!

Ik ben toch nog aan het nadenken.. Ik wil toch eigenlijk geen risico lopen met lekkages. Ik zou inderdaad een bak eronder kunnen maken, dus daar moet ik nog even over nadenken. Maar ik was wel aan het denken aan een portable airco in het tuinhuisje? misschien dat ik hier iets kan maken aangezien er al verwarming in zit voor in de winter. Ik weet niet of het een gek idee is en of iemand ervaring heeft met zo'n ruimte? Misschien hebben jullie hier idee�n over.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan