Aquarium planten bemesten zonder voedingsbodem i.v.m. neocaridina en ook guppen. Wat te doen?


Zo is mijn bak nu, 3 dagen geleden opgestart
 

Bijlagen

  • dag 3.jpg
    dag 3.jpg
    377.8 KB · Weergaven: 124
Oke, goede tip John. Wist niet of dit kon. Ga ik gelijk doen!!
 
Wat ik begrijp uit wat ik lees, moet ik regelmatig Co2 meten, dus die meting moet ik nog kopen.

Maar hoe zit het met NO3 ( nitraat) en PO4(fosfaat) moet ik die ook in mijn aquarium testen?

Mijn bak is 70 liter, met guppen en garnaaltjes, die komen er nog in. Zitten nu nog alleen planten i.v.m. opstarten.

Ik heb al een testset met PH. KH. GH. NO2 en die doe ik iedere week.

Wie kan mij dit uitleggen?
 
No3 en po4 zijn belangrijk voor de planten dus die moeten beide aanwezig zijn. Co2 kun je meten met een co2 dropchecker van bv Colombo.
 
Als je CO2 toevoegd dmv een CO2 set, dan zou ik een dropchecker aanschaffen, anders niet. Grote kans dat hij alleen maar tekorten meet en het lijkt mij dat dit voor jou geen rustig gevoel kan geven. Voor een low energie (low tech) bakje is het ook niet relevant.

Verder leuke start hoor! šŸ˜‰

Gr. Ed
 
Als je CO2 toevoegd dmv een CO2 set, dan zou ik een dropchecker aanschaffen, anders niet. Grote kans dat hij alleen maar tekorten meet en het lijkt mij dat dit voor jou geen rustig gevoel kan geven. Voor een low energie (low tech) bakje is het ook niet relevant.

Verder leuke start hoor! šŸ˜‰

Gr. Ed
Klopt ik heb geen CO2 toegevoegd in mijn aquarium. Maar ik lees regelmatig onderwerpen en soms is het dan onduidelijk wat je moet doen. De andere waarden blijken wel van belang en helaas heb ik al een setje gekocht waarvan ik dacht dat het voldoende was, maar blijken De NO3 en PO4 zitten daar niet bij. Dus moet ik die apart aanschaffen, pijnlijk in de geldbuidel. Had liever een all in one set gekocht, die bestaan, maar dacht dat ik alleen die kleine set nodig had. Toen had ik al veel gelezen over guppen en garnalen.
Maar de info heeft het alleen over standaard waardes KH, GH, PH, NO2. Heel jammer dat dit in artikelen niet vermeld wordt bij opstarten van aquaria, of ik heb de verkeerde gelezen, dat kan ook.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, Ed en John
 
Het goedkoopste is om kaliumnitraat en kaliumfosfaat te kopen en zelf een stockoplossing te maken. Dat kan bij aquariumbemesting.nl
 
Het goedkoopste is om kaliumnitraat en kaliumfosfaat te kopen en zelf een stockoplossing te maken. Dat kan bij aquariumbemesting.nl
Hoi John,

Een goede tip, maar omdat ik alles best wel moeilijk vind en soms overwelmed met informatie, ga ik voor nu niks zelf maken en koop ik liever kant en klaar.
Het is echt allemaal nieuw en mijn hoofd duizelt soms van de info. Ik wil het gewoon goed doen en niet dat de diertjes straks dood gaan.

Durf amper de vissen eind van de maand in de bak te doen. In ieder geval ga ik de benodigde testen kopen en baal dat ik niet eerder door had welke je standaard eigenlijk moet doen.
Overal lees je PH, KH, DH/GH, NO2, maar de anderen niet. Vind dat die er echt bij horen. Enfin mijn bescheiden mening hoor.

Groetjes,
Monique
 
Hoi Ed,

Geen idee meer. Ik leest diverse pagina`s op het web en hier het forum. Soms noteer ik de site, als ik denk dat ik er meer van wil weten.
Probleem is dat ik vaak snel de info wil en vergeet ik wel eens door te vragen. Wat dus juist averechts werkt, Weet ik hoor.
Dus ook met de waardes, ik lees een paar sites de standaard waardes en ga er dan van uit dat dat alles is. En dan ga ik te snel beslissen.

Nu loop ik dus tegen die waardes aan.

Heb ook nog een EHEIM air pump 200, tweedehands.

Dan lees ik luchtpomp, maar is die dan ook voor CO2 of niet?
En kan ik die zo gebruiken in mijn nieuwe aquarium, moet ik die nog op speciale manier schoonmaken en moet ik soms slangen vervangen??????

Vrees dat ik toch te snel ben begonnen met inrichten en nu moet ik kijken of het gaat werken.
 
Je bent niet te snel begonnen hoor, geen paniek. Zelf zou ik de luchtpomp niet gebruiken. Deze verdrijft namelijk de al aanwezige CO2 snel uit je bakje. Je pomp zorgt voor waterbeweging en daarmee al voor voldoende gasuitwisseling. De komende periode alleen de waterwaardes in de gaten houden. Meet je na 4 weken geen NH4 en NO2 meer maar wel NO3, dan is je cyclus opgang gekomen en kan je de eerste bewoners toevoegen.

Gewoon lekker beginnen met genieten en al heb je vragen dan horen/lezen we dat wel šŸ˜‰.

Gr. Ed
 
Dan laat ik de pomp in de doos. Kan deze altijd voor nood bewaren.

Dan ga ik wel de testers bestellen, in de winkel bij ons in de buurt waren die niet te koop.

Bedankt voor je reactie, geeft even weer lucht hahahahaha, pffff zo spannend allemaal. Maar ben er iedere dag wel mee bezig, dus vind het ook leuk!
 
Je bent niet te snel begonnen hoor, geen paniek. Zelf zou ik de luchtpomp niet gebruiken. Deze verdrijft namelijk de al aanwezige CO2 snel uit je bakje. Je pomp zorgt voor waterbeweging en daarmee al voor voldoende gasuitwisseling. De komende periode alleen de waterwaardes in de gaten houden. Meet je na 4 weken geen NH4 en NO2 meer maar wel NO3, dan is je cyclus opgang gekomen en kan je de eerste bewoners toevoegen.

Gewoon lekker beginnen met genieten en al heb je vragen dan horen/lezen we dat wel šŸ˜‰.

Gr. Ed

Weet je zeker dat een luchtpomp dat doet met co2?

Ik heb altijd begrepen dat meer oppervlaktebeweging juist helpt bij het herstellen (en dus terug aanvullen) van co2 wanneer je het niet toevoegt, zoals in het geval van topicstarter.

Alleen wanneer je wel co2 toevoegt (en daarmee het natuurlijk evenwicht, het equilibrium, verstoort), drijft meer oppervlaktebeweging (bijv door luchtpomp) co2 uit het water, omdat het daarmee probeert terug te komen naar het natuurlijk evenwicht.

Maar dat is wat ik er van begreep.
 
Weet je zeker dat een luchtpomp dat doet met co2?

Ik heb altijd begrepen dat meer oppervlaktebeweging juist helpt bij het herstellen (en dus terug aanvullen) van co2 wanneer je het niet toevoegt, zoals in het geval van topicstarter.

Alleen wanneer je wel co2 toevoegt (en daarmee het natuurlijk evenwicht, het equilibrium, verstoort), drijft meer oppervlaktebeweging (bijv door luchtpomp) co2 uit het water, omdat het daarmee probeert terug te komen naar het natuurlijk evenwicht.

Maar dat is wat ik er van begreep.

Een pomp zorgt voor voldoende oppervlakte beweging in de regel, waardoor er gasuitwisseling is en er van nature een evenwichts "relatie" is tussen water en lucht. Je CO2 gehalte wordt voornamelijk op peil gehouden door je vissenbestand of andere bewoners. Bij "low energie" aquariums.

Een luchtpomp brengt eigenlijk alleen Stikstof 78%, zuurstof 21% en wat andere kleinere gas aandelen in je aquarium, maar nagenoeg geen CO2. Dus eigenlijk "buitenlucht".

Een luchtpomp is daarom prima te gebruiken voor het inbrengen van extra zuurstof bij bv een ziekte behandeling (door warmte opvoeren of medicijnen toevoeging) in een aquarium, maar daar zou ik het verder bij laten.

Gr. Ed
 
Waar jij meer op doelt denk ik is dat planten mogelijk de koolstof uit bepaalde stikstof verbindingen kunnen gebruiken als bouwsteen voor hun groei ter vervanging van CO2. Maar niet in alle stikstof verbindingen zit koolstof.
 
Zover ik weet voegt een luchtpompje zelf geen co2 toe eigenlijk maar door de oppervlaktebeweging krijg je een betere gasuitwisseling waardoor je co2 die in evenwicht is met de buitenlucht . Planten geven overdag juist geen co2 en verbruiken dat en door de oppervlaktebeweging zal de verbruikte co2 vlot weer hersteld zijn.
Dus ja ik denk volgens mij hetzelfde als wat Marjan bedoeld.
Gebruik je er een als je ook co2 toevoegt dan verjaag je de co2 natuurlijk.
 
Zover ik weet voegt een luchtpompje zelf geen co2 toe eigenlijk maar door de oppervlaktebeweging krijg je een betere gasuitwisseling waardoor je co2 die in evenwicht is met de buitenlucht . Planten geven overdag juist geen co2 en verbruiken dat en door de oppervlaktebeweging zal de verbruikte co2 vlot weer hersteld zijn.
Dus ja ik denk volgens mij hetzelfde als wat Marjan bedoeld.
Gebruik je er een als je ook co2 toevoegt dan verjaag je de co2 natuurlijk.

De hoeveelheid C02 die terug in je aquarium beland is echt te verwaarlozen. Een aquarium zonder CO2 toevoeging vertrouwt op zijn bewoners voor natuurlijke aanvulling en in de nacht tevens ook van de planten. De waterbeweging is in deze zin meer belangrijk voor zuurstofuitwisseling in de nacht en verder voedingsstoffen voor je planten zodat deze overal in je aquarium terecht komen.
 
Goed heb dus een grote testkoffer gekocht van Sera incl. CU

Ik heb de testen net uitgevoerd en kwam op de volgende waardes:
PH 7.5
GH 8
KH 4-5
NO2 0.0
NO3 0 HELP
NH4 0
PO4 1.0 HELP
Fe 0.1
Cu 0

Op twee na zijn de waardes naar mijn zin, maar de volgende moeten zijn:

NO3 moet 5-10 mg/l
PO4 moet 0,25 mg/l

Wie heeft een goede tip?

Ik ben 25 januari opgestart en baal van de twee waardes NO3 en PO4

Ik hoopte mijn vissen te kunnen laten komen op 26 februari, maar denk dat dit uitgesteld moet worden.

Graag jullie reactie, alvast bedankt.

Ik ben druk met verhuizen en leeghalen huis van mijn moeder, dus reageer niet altijd snel of regelmatig.

Groet, Monique
 
Je vissen zullen ook wel voor wat no3 en po4 gaan zorgen als je gaat voeren en anders zou je dat zelf moeten gaan toevoegen. Een po4 van 1 is mooi en dan zou ik daarbij een no3 van 10 aanhouden.
 
HĆ© John,

Bedankt voor je reactie.

Ik dacht dat voor guppen het water eerst de juiste waardes moest hebben?
De necaridina komen later in de bak.

En moet ik nu nog wat meer visvoer in de bak gooien of iets anders doen om NO3 op te voeren?

Groet, Monique
 
Je kh is niet hoog maar ik ben geen Guppenkenner en weet niet op een kh van 5 een probleem zal zijn. Doe je al af en toe wat voer in de bak want dat mag wel 2x per week een beetje hoor.
Dan is het afwachten wat je kh gaat doen als er ook bewoners inkomen maar je kan de no3 altijd verhogen met Nitro van Easy life of met een zelf te maken stockoplossing. Maar wie weet stijgt de no3 straks wel.
 
KH van 5-6 is mooi medium.
Np3 stijgt door visvoer indoen?

Deed dit 1x per week een snufje
 
Ja want voer wordt omgezet in uiteindelijk no3. Je zou als je dat 1x per week deed nu 2x per week even kunnen doen. Wellicht zal het nog niet meetbaar worden maar dan wordt het verbruikt door de planten. Ik verwacht dat als je bewoners gaat toevoegen en dagelijks voert dat dit wel wat oploopt en meetbaar is.
 
Ja want voer wordt omgezet in uiteindelijk no3. Je zou als je dat 1x per week deed nu 2x per week even kunnen doen. Wellicht zal het nog niet meetbaar worden maar dan wordt het verbruikt door de planten. Ik verwacht dat als je bewoners gaat toevoegen en dagelijks voert dat dit wel wat oploopt en meetbaar is.
Bedankt, dan ga ik dat doen. Gebruik sinds vorige week ook aio van planted-box, dus hopen dat ik 26 februari de vissen kan laten komen. Komen van Heevis, mag ze ook half maart laten komen. Maar dat duurt dan weer zo lang.

Fijne zondag
 
Je vissen zullen ook wel voor wat no3 en po4 gaan zorgen als je gaat voeren en anders zou je dat zelf moeten gaan toevoegen. Een po4 van 1 is mooi en dan zou ik daarbij een no3 van 10 aanhouden.
Nu een week later opnieuw de testen gedaan en ben aardig tevreden, maar mijn fosfaat is wel omhoog geschoten.

Ik denk dat het beter is om een verversing te doen van 50 % WAT VINDEN JULLIE?

Mijn waardes:

PH 7.5
GH 9
KH 4-5
NO2 0.0
NO3 10
PO4 2 M/L
Fe 0.5
Cu 0
NH 0

Hoop op reacties.

Groetjes, Monique
 

Terug
Bovenaan