Aquarium planten gaan dood/kapot

Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
19
Leeftijd
33
We hebben een aquarium van 2 meter alleen de 2 grote planten gaan dood en weten niet waar het aan ligt.
Draait sinds 21 juni en hebben eergister de eerste vissen er in gedaan 10x roodkopzalm
1000014792.jpg
1000014793.jpg
1000014794.jpg
 
Goede vraag van Corne en het zijn moerasplanten die vaak moeten wennen aan submers dus ik denk dat dit aan de orde is en dat nieuw blad goed zal blijven.
 
De echinodorus staan volgens mij ook te dicht tegen de achterwand, deze plant vraagt om ruimte.
 
Echinodorussoorten zijn gek op veel kleibollen bij de wortels. Dus om ze gelijk goed op weg te helpen zou ik er wel wat extra instoppen. Ben bang dat ‘een soort potgrond’ wel troep gaat geven op den duur. En als die na een paar jaar is uitgewerkt hebje er alleen maar werk mee. Verder is het een geweldig formaat en mooie onderkast.
 
Mooie bak. Bij de opstart van mijn aquarium destijds heb ik bij de Echinodorussen kleistaafjes rondom de wortels gedrukt. Een of twee keer per jaar druk ik er weer een paar bij. Geef je ook nog extra plantenvoeding?
 
Mooie bak. Bij de opstart van mijn aquarium destijds heb ik bij de Echinodorussen kleistaafjes rondom de wortels gedrukt. Een of twee keer per jaar druk ik er weer een paar bij. Geef je ook nog extra plantenvoeding?
Ik heb sinds vandaag de easy-life professional plant fertilizer
 
Naast deze voeding houden ze ook van voeding bij de wortels dus ik zou dat ook gebruiken.
 
Hebben jullie toevallig een link van de goede voeding (staafjes)?
Naast deze voeding houden ze ook van voeding bij de wortels dus ik zou dat ook gebruiken.
Mooie bak. Bij de opstart van mijn aquarium destijds heb ik bij de Echinodorussen kleistaafjes rondom de wortels gedrukt. Een of twee keer per jaar druk ik er weer een paar bij. Geef je ook nog extra plantenvoeding?
 
Zelf kleibolletjes maken van de kleibolletjesmix van aquariumbemesting.nl of misschien hebben ze ook wel kant& klaar bolletjes.
Daar kun je ook goede voeding voor je planten halen waar wél echt alles in zit. En het meest flexibel ben je als je zelf de stockoplossingen maakt en doseert naar behoefte.
 
Zelf kleibolletjes maken van de kleibolletjesmix van aquariumbemesting.nl of misschien hebben ze ook wel kant& klaar bolletjes.
Daar kun je ook goede voeding voor je planten halen waar wél echt alles in zit. En het meest flexibel ben je als je zelf de stockoplossingen maakt en doseert naar behoefte.
En naar wat moet ik dan vooral kijken bij het doseren zodat ik weet hoeveel van wat er in moet

Zou deze ook goed zijn/heeft iemand er ervaring mee? staat bij dat er ijzer en klei minerale in zitten?
1000014809.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nitraat richtwaarde 20-30 (40 wordt door sommigen ook gehanteerd)
Fosfaat 10 x zo weinig, dus 2 tot 3
Als je ijzer meet als richtwaarde voor de micro-sporenelementen dan is 0,5 een mooie waarde.
 
Deze is in elk geval goed en wordt veel gebruikt:

 
Zorg voor wat/meetbare waarde van NPK(nitraat,fosfaat,kalium) +de aanbevolen dosis sporenelementen in het water
Hou ook rekening dat de meeste planten bovenwater in de kwekerij staan deze bladeren zullen meestal zich niet kunnen aanpassen aan de onderwatergroei en zullen eerder afgestoten worden door de planten .
Kijk voornamelijk uit naar de verse bladeren die het wel horen goed te doen.
 
Terug
Bovenaan