Aquarium planten planten


B

BettaNero

Guest
Ik heb gister mijn aquarium weer opgezet om in te gaan draaien, daarbij heb ik plantjes gekocht. Nu kon ik niet helemaal vinden hoe ik deze precies moest planten. De 2 plantjes waren eigenlijk losse stengeltjes toen ik ze uit het schuim/spons haalde, steek je deze bij elkaar de grond in of plant je ze echt 1 voor 1? Er gaat namelijk iets niet helemaal goed volgensmij want ze lijken nu al te verslijmen en de verkoper zwoor erop dat dit de allersterkste plantjes waren.
 
Heb je een foto van deze en je moet wat ruimte tussen de stengels laten en wl zoveel dat dit ongeveer de lengte van het blad is. Vaak moeten planten wennen aan de submerse omstandigheden.
 
Ligt een beetje aan de plant, maar echte stengelplanten inderdaad het beste 1 voor 1. Anders heb je kans dat de onderste bladeren geen licht krijgen en dus gaan verslijmen
 
Heb je een foto van deze en je moet wat ruimte tussen de stengels laten en wl zoveel dat dit ongeveer de lengte van het blad is. Vaak moeten planten wennen aan de submerse omstandigheden.
Ah okee ik had ze nu wel bij elkaar geplaatst, ga ik dat veranderen. Foto zie je verslijming niet echt maar Losse draadjes laten los.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    131 KB · Weergaven: 188
Plantjes zien er goed uit, en er vallen altijd wel een paar blaadjes weg, en er groeien er nieuwe aan.
 
Plantjes zien er goed uit, en er vallen altijd wel een paar blaadjes weg, en er groeien er nieuwe aan.
Dus zo laten? Want heb wel alle steeltjes nu zo in 1 gat geplaatst en niet los van elkaar. Er zweven allemaal losse draadjes nu door de bak alsof t allemaal haartjes zijn, deze komen van de plant af, of is dit normaal in het begin? Ze staan er pas 20 uur in ofzo.
 
Dus zo laten? Want heb wel alle steeltjes nu zo in 1 gat geplaatst en niet los van elkaar. Er zweven allemaal losse draadjes nu door de bak alsof t allemaal haartjes zijn, deze komen van de plant af, of is dit normaal in het begin? Ze staan er pas 20 uur in ofzo.
Is net al aangegeven dat je de stengels 1 voor 1 naast elkaar dient te planten om het onderste gedeelte ook licht te gunnen.
Van stengelplanten waar nog geen wortels aanzitten snijd ik eerst nog edn klein stukje af met een stanleymesje alvorens ze te planten.
 
Zoals ik al zei moeten planten ook wennen dus dan is geduld vaak de oplossing.
 
Zoals ik al zei moeten planten ook wennen dus dan is geduld vaak de oplossing.
Ja dat snap ik, ik wilde gewoon even weten of ik het planten zelf goed had gedaan, zodat er niet een valse start gemaakt wordt. En de een zei wacht maar even en laat het dus ik was in de war, maar ik plant ze nu opnieuw in los van elkaar.
 
Goed idee en dan ze lekker laten groeien en zorgen voor voldoende voeding.
 
Ik heb gister mijn aquarium weer opgezet om in te gaan draaien, daarbij heb ik plantjes gekocht. Nu kon ik niet helemaal vinden hoe ik deze precies moest planten. De 2 plantjes waren eigenlijk losse stengeltjes toen ik ze uit het schuim/spons haalde, steek je deze bij elkaar de grond in of plant je ze echt 1 voor 1? Er gaat namelijk iets niet helemaal goed volgensmij want ze lijken nu al te verslijmen en de verkoper zwoor erop dat dit de allersterkste plantjes waren.
Ligt eraan welk soort stengelplantje.
Een rotala Rotundifolia, H'ra, Orangje juice, Vietnam enz. plant ikzelf altijd met 3 stengeltjes bij elkaar.
Een Rotala Macandra, bacopa, alternanthera zet ik weer wijder uit elkaar zetten omdat ze absoluut niet tegen schaduw kunnen.

Dus als je weet welke plantjes het waren zou het antwoord hierop makkelijker zijn.
 
Oh, en die "haartjes" dat zijn denkelijk loslatende (lucht-)wortels. Vermeldt altijd even om welke plant het gaat, zoals ook Cornelis vroeg. Dit is waarschijnlijk Ludwigia?
 
Ik denk Hygrophila polysperma "rosanervig". De beste plant ooit!!! ;)
 
Ik ga voor de Ludwigia ''atlantis'' en zo te zien is het onderste deel nog in de emers vorm, daarom verslijmen die blaadjes.
 
Ik ga voor de Ludwigia ''atlantis'' en zo te zien is het onderste deel nog in de emers vorm, daarom verslijmen die blaadjes.
Inderdaad, een Ludwigia! Soms is het wat moeilijk te zien welke precies, er zijn nogal wat kweekvormen die pas later helemaal op kleur komen. Maar jou suggestie lijkt me een goede!
 
Nou, die ziet er toch wat anders uit...
Bekijk bijlage 281891
Heb jullie eigenlijk wel gelijk in. De bladvorm is sowieso wat anders. Ik dacht even aan de hygro omdat die er in het begin nog wel eens ongeveer uit wil zien zoals op de foto van TS. De nieuw aangemaakte bladeren worden dan smaller, zoals op jouw foto.

Maar Ludwigia dus. :D
 
Het gaat nu allemaal goed met de plantjes!! Bedankt voor de tips :)
 
Ik zat zelf te denken aan Ludwigia mullertii maar ik ben ook geen expert in het identificeren van planten ;)
 

Terug
Bovenaan