Wat is er nieuw

aquarium problemen oplossen

Drijfbamboe is een leuke drijver. Pistia stratiotes kan ook en zo zijn er nog wel soortjes.

Als planten heb je veel opties natuurlijk. Je kan eens kijken naar verschillende soorten cryptocoryne (duw dan een voedingscapsule in de bodem), soorten varens (microsorum), Nymphoides hydrophylla, Echinodorus soorten, Bacopa australis, Bolbitis heudelotii...

Kijk hier bvb eens, veel keuze en bij elke plant staat vermeld hoe moeilijk ze is en wat ze nodig heeft:

https://www.azaqua.nl/aquariumplanten

of hier:

https://www.aquaplantsonline.nl/planten
bedankt ik zal er naar kijken!
ik gebruik altijd marktplaats daar voor je hebt ze ook bij de pets place bijvoorbeeld
marktplaats lijkt me geen vekeerd idee als je veel planten wilt 😉

dan zet ik de discusvissen denk ik op marktplaats ook, en gaan er nog wat meer vissen uit het aquarium en meer planten erin.
 
wat raden jullie aan voor de waterwissel/ algen weghalen, hele aquarium leeg en goed schoonmaken of de helft leeg vissen erin laten of eruit halen? etc
 
oke dus ik moet de discussen weg doen en vooral echte planten erbij doen? welke planten raad u aan?
Planten die passen bij je maximale licht intensiteit die je het liefst gedurende 8 uur aanbiedt, zonder CO2 toevoegingen. Wij kennen je verlichting niet en kunnen daar dan ook geen uitspraken over doen maar jij weet dit wel. Daarom kijk bij de online aanbieders, zij vertellen namelijk bij elke plantensoort wat deze vraagt, welke planten geschikt zijn voor je bak. Hou dan ook in de gaten dat, omdat je als gezegd geen CO2 wilt toevoegen, het nodig kan zijn dat je verlichting niet op maximale sterkte mag branden en dat je plantenkeuze dus daar bij moet passen.
 
Planten die passen bij je maximale licht intensiteit die je het liefst gedurende 8 uur aanbiedt, zonder CO2 toevoegingen. Wij kennen je verlichting niet en kunnen daar dan ook geen uitspraken over doen maar jij weet dit wel. Daarom kijk bij de online aanbieders, zij vertellen namelijk bij elke plantensoort wat deze vraagt, welke planten geschikt zijn voor je bak. Hou dan ook in de gaten dat, omdat je als gezegd geen CO2 wilt toevoegen, het nodig kan zijn dat je verlichting niet op maximale sterkte mag branden en dat je plantenkeuze dus daar bij moet passen.
ik weet eigenlijk mijn verlichting ook niet moet ik dan kijken naar hoeveel watt etc of?
 
Als de gezondheid van de vissen nog steeds zo slecht is zou ik dit er wel bij vermelden zodat je niet iemand anders met een boel problemen opzadelt.
Die vissen moeten eerst opgeknapt worden voor ze op MP gaan.
Niemand gaat zieke vissen kopen.
 
Die vissen moeten eerst opgeknapt worden voor ze op MP gaan.
Niemand gaat zieke vissen kopen.
Ts kan ze via mp ook weggeven aan iemand die er tijd (en geld) in wil steken.
Gaat mij erom dat iemand eerlijk is over de gezondheid van de dieren die hij/zij aanbiedt.
Of iemand ze überhaupt wil is een andere vraag.
 
Ts kan ze via mp ook weggeven aan iemand die er tijd (en geld) in wil steken.
Gaat mij erom dat iemand eerlijk is over de gezondheid van de dieren die hij/zij aanbiedt.
Of iemand ze überhaupt wil is een andere vraag.
op marktplaats staat het er netjes bij vermeld en prijs is gratis.
 
Als je niet te ver woont haal ik ze op
Bedankt voor het aanbod maar ze zijn net opgehaald, nu ga ik op marktplaats opzoek naar flink veel planten en langzaam proberen de problemen op te lossen.
 
Bedankt voor het aanbod maar ze zijn net opgehaald, nu ga ik op marktplaats opzoek naar flink veel planten en langzaam proberen de problemen op te lossen.
Zelf haal ik liever geen planten op MP want vaak krijg je slakjes mee of eitjes daarvan. Dat is niet altijd zo maar de kans is wel reëel en ik heb dat zelf ook meegemaakt.
Dat kan ook gebeuren als je ze in de lfs koopt maar die kans is denk ik wel kleiner.
 
Zelf haal ik liever geen planten op MP want vaak krijg je slakjes mee of eitjes daarvan. Dat is niet altijd zo maar de kans is wel reëel en ik heb dat zelf ook meegemaakt.
Dat kan ook gebeuren als je ze in de lfs koopt maar die kans is denk ik wel kleiner.
slakjes lijken me niet heel erg, maar als het niet via mp gaat is een plantje al gauw 4 euro en kan je een stuk minder halen.
 
Merk, omschrijving van alles wat je kan zien? Foto's? Dan is dit vast te achterhalen.
 

Bijlagen

  • dadada.jpg
    dadada.jpg
    130.8 KB · Weergaven: 93
slakjes lijken me niet heel erg, maar als het niet via mp gaat is een plantje al gauw 4 euro en kan je een stuk minder halen.
Tjah.. hobby kost geld 😅

Voor die slakken zou ik niet bang zijn. Dat heb je in de dierenwinkel ook..
Ik zou eerder bang zijn voor ziekten. Maar waarschijnlijk kun je de planten wel behandelen voor je ze in het aquarium plaats. Daar weten andere leden misschien wat meer over.
 
Tjah.. hobby kost geld 😅

Voor die slakken zou ik niet bang zijn. Dat heb je in de dierenwinkel ook..
Ik zou eerder bang zijn voor ziekten. Maar waarschijnlijk kun je de planten wel behandelen voor je ze in het aquarium plaats. Daar weten andere leden misschien wat meer over.
ik heb wel een paar mensen waar ik al is eerder een paar planten gekocht heb dus het risico is al lager, maar ik zal inderdaad advies vragen!
 
Dit zijn Juwel ledbuizen. Multilux om precies te zijn. Ik neem aan dat je de Juwel Rio 450 aquarium hebt? Met de standaard ledverlichting? Dan zullen dat een tweetal 120 cm. multilux ledbuizen zijn, nature en daylight. Je zal een Kelvinwaarde van gemiddeld rond de 7500 hebben. Nu is je bak 66 cm. hoog wat maakt dat je verlicht wel behoorlijk moet inleveren alvorens de bodem is bereikt. Je zou met je twee lampen in totaal 6670 lumen tot je beschikking hebben. Voor gemiddeld licht vragende planten moet dit voldoende zijn ook al omdat je geen CO2 wilt gebruiken. Je kan daarbij denken aan Aponogeton longiplumelosus of een ulvaces, Cryptocorynes, Echinodorus, Javavaren Cabomba's, Belgisch groen Tijgerlotussen en Anubias. En zo zijn er nog wel meer te noemen. Kijk maar eens bij de online aanbieders, zij geven meestal al wel aan wat een plant vraagt om een goede groei mogelijk te maken dus ook de lichtsterkte. Hou het bij planten met een gemiddelde lichtsterkte of minder.


 
Dit zijn Juwel ledbuizen. Multilux om precies te zijn. Ik neem aan dat je de Juwel Rio 450 aquarium hebt? Met de standaard ledverlichting? Dan zullen dat een tweetal 120 cm. multilux ledbuizen zijn, nature en daylight. Je zal een Kelvinwaarde van gemiddeld rond de 7500 hebben. Nu is je bak 66 cm. hoog wat maakt dat je verlicht wel behoorlijk moet inleveren alvorens de bodem is bereikt. Je zou met je twee lampen in totaal 6670 lumen tot je beschikking hebben. Voor gemiddeld licht vragende planten moet dit voldoende zijn ook al omdat je geen CO2 wilt gebruiken. Je kan daarbij denken aan Aponogeton longiplumelosus of een ulvaces, Cryptocorynes, Echinodorus, Javavaren Cabomba's, Belgisch groen Tijgerlotussen en Anubias. En zo zijn er nog wel meer te noemen. Kijk maar eens bij de online aanbieders, zij geven meestal al wel aan wat een plant vraagt om een goede groei mogelijk te maken dus ook de lichtsterkte. Hou het bij planten met een gemiddelde lichtsterkte of minder.


dat is nog is een bak informatie, het is inderdaad een tweetal die ik aanheb maar ik heb mocht het nodig zijn nog een tweetal dat lijkt me alleen niet slim met alle algen etc
 
dat is nog is een bak informatie, het is inderdaad een tweetal die ik aanheb maar ik heb mocht het nodig zijn nog een tweetal dat lijkt me alleen niet slim met alle algen etc
Dat hoeft niet perse. Planten hebben wel een bepaalde verlichtingsduur, intensiteit én kleurenspectrum nodig om goed te kunnen groeien.

Algen en planten zijn concurrenten van elkaar. Als de planten heel goed groeien maken de algen minder kans om te floreren.

Algen hebben aan veel minder voldoende om goed te groeien dan planten.

Daarom is het zo belangrijk om de driehoek Verlichting-voeding-CO2 in evenwicht te hebben en de planten daarop aan te passen.
(Ook als je geen co2 toevoegt is er van nature CO2 in het water, alleen in een lage concentratie).
 
Laatst bewerkt:
dat is nog is een bak informatie, het is inderdaad een tweetal die ik aanheb maar ik heb mocht het nodig zijn nog een tweetal dat lijkt me alleen niet slim met alle algen etc
Je kan ze er wel bijzetten maar dat zal meer dan waarschijnlijk ook de verplichting opleggen om CO2 toe te voegen om algen te vermijden.
 
Je kan ze er wel bijzetten maar dat zal meer dan waarschijnlijk ook de verplichting opleggen om CO2 toe te voegen om algen te vermijden.
Dan lijkt het me slimmer als ik het nu nog niet doe
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan