Wat is er nieuw

Aquarium rescape 80 cm door TheEvilTomat0

TheEvilTomat0

Well-known member
Lid geworden
12 november 2025
Leeftijd
31
Ten eerste, beste wensen allemaal voor 2026!

Vandaag ga ik beginnen met het rescapen van mijn huidige bak.
De afgelopen tijd heb ik zelf veel gekeken naar hardscape-ideeën en heb ik, met jullie hulp, nieuwe hardware aangeschaft zoals filters en verlichting. Bedankt voor alle hulp en het meedenken!
Hieronder een lijstje met apparatuur en de huidige bak:
  • Aquarium 80x35x40
  • Oase BioMaster 350 Thermo
  • Chihiros WRGB II 60 10th anniversary edition
  • Strideways PRO CO2 Drukregelaar Plus Dual Stage

1767794476461.png

De pomp draait nu ongeveer 3 weken in de huidige bak, inmiddels ook al een klein bakje klaar gezet waar de vissen straks in kunnen verblijven:

1767794554157.png

Laatst ook al even met de hardscape gespeeld, moet nog zien hoe het in de bak staat maar dit is het idee. Het zijn in totaal 4 stukken hout die gecombineerd zijn tot dit.

1767794609670.png
1767794644503.png

Leuk, veel succes, mooie techniek inderdaad!

Kleine tip, de verwarming moet aan de andere kant van het glas :DD
De pomp draait nu ongeveer 3 weken in de huidige bak, inmiddels ook al een klein bakje klaar gezet waar de vissen straks in kunnen verblijven:

Bekijk bijlage 393861

Kleine tip, de verwarming moet aan de andere kant van het glas :DD
Dat is gelukkig goed gekomen haha 😆
Duurde wel even voordat ik alle visjes te pakken had gekregen. Maar ze zwemmen weer rustig rond!

1767822531212.png

Wel verkeken op hoeveel werk dat eigenlijk is, net heel de bak gepoetst van de binnenkant. Morgen ook de buitenkant mooi oppoetsen en een achtergrond folie er tegenaan plakken.
Heb gekozen voor een witte raam folie. Verder is het substraat nog onderweg, is vertraagd vanwege het weer helaas.

1767822694945.png

1767822711672.png

Nou de bodem is geleverd!
  • 1 zak ada colorado sand
  • 2 zakken ada amazonia v2 aqua soil
  • 1 zakje ada power sand
1767903221788.png

Ook gelijk het folie erop geplakt, echter niet heel tevreden over. Ziet allemaal rood achtige strepen zitten.
Op de foto niet heel duidelijk te zien, maar als je er voor zit valt het heel erg op.
Dus morgen terug naar de Gamma om een nieuwe folie te halen zonder sticker. Mocht iemand nog tips hebben voor een mooie witte achtergrond folie hoor ik dat graag!

1767903343459.png
1767903401509.png

Dus morgen pas beginnen aan de hardscape voor de bak!

Andere folie erop geplakt, deze oogt een stuk mooier als je voor de bak zit (op de foto lastig te zien).

1768071662255.png

Alvast een sneak peek van de hardscape. Erg tevreden met hoe het hout nu staat. Ben nu bezig met het puzzelen van de plaatsing van de stenen, maar dat komt helemaal goed!

1768071738377.png

1768071758174.png

Leuk begin zo, weet niet of het hout al ingewaterd is anders kans dat je hele scape gaat drijven als je er water in doet...

Leuk begin zo, weet niet of het hout al ingewaterd is anders kans dat je hele scape gaat drijven als je er water in doet...
Thanks! Nee het hout is nog niet ingewaterd. Maar ben van plan alles vast te lijmen aan elkaar. Dus hopelijk gaat het dan niet drijven, anders heb ik ook nog 1 zware steen die ik erop kan leggen om alles naar beneden te houden tot dat ie het water heeft opgenomen.

Thanks! Nee het hout is nog niet ingewaterd. Maar ben van plan alles vast te lijmen aan elkaar. Dus hopelijk gaat het dan niet drijven, anders heb ik ook nog 1 zware steen die ik erop kan leggen om alles naar beneden te houden tot dat ie het water heeft opgenomen.
Ha oké je hebt er in iedere geval over nagedacht 👍 , pas je wel op met zo'n zware steen, als tie eraf valt............je zou ook een zakje grind/zand kunnen gebruiken blijft ook beter liggen.

Ha oké je hebt er in iedere geval over nagedacht 👍 , pas je wel op met zo'n zware steen, als tie eraf valt............je zou ook een zakje grind/zand kunnen gebruiken blijft ook beter liggen.
Oh thanks voor de tip, zo ver had ik er niet over na gedacht. Misschien is dat wel een beter optie ja!

Het eind resultaat van de hardscape voor nu, ga er nog een nachtje over slapen en kijken of ik het morgen nog steeds leuk vind haha
Maar voor nu erg tevreden over! Het hout zit al aan elkaar vast gelijmd, maar nog niet aan de stenen.

1768164925661.png

Ik las net de tip in een ander topic maar ik zou 5 cm ruimte houden tussen steen en glas zodat je daar het glas makkelijk kan reinigen en aangezien het geen gladde steen is krast dat nogal snel.

Ik las net de tip in een ander topic maar ik zou 5 cm ruimte houden tussen steen en glas zodat je daar het glas makkelijk kan reinigen en aangezien het geen gladde steen is krast dat nogal snel.
Ah ja, het idee is dat de stenen een barrière vormen tussen het zand en aquasoil. Voorin wil ik cosmetic zand plaatsen en achterin komt aquasoil.
Maar zou niet zo goed weten hoe ik dat dan zou moeten doen zonder stenen tegen het glas te plaatsen zonder dat het een soort "Island style" layout van wordt.

Als je de soil en het zand gescheiden wil houden zul je de kieren tussen de stenen moeten dichtstoppen met filterwatten oid. Deze dan met lijm tussen de kieren duwen. Anders mengt de soil wel met het zand omdat het door de kieren spoelt.

Als je de soil en het zand gescheiden wil houden zul je de kieren tussen de stenen moeten dichtstoppen met filterwatten oid. Deze dan met lijm tussen de kieren duwen. Anders mengt de soil wel met het zand omdat het door de kieren spoelt.
Heb ik ook al overna gedacht, heb hier een zak filterwatten liggen haha :DD

Ah ja, het idee is dat de stenen een barrière vormen tussen het zand en aquasoil. Voorin wil ik cosmetic zand plaatsen en achterin komt aquasoil.
Maar zou niet zo goed weten hoe ik dat dan zou moeten doen zonder stenen tegen het glas te plaatsen zonder dat het een soort "Island style" layout van wordt.
Ja dat maakt alles dan weer anders.

Tussen de stenen en het glas zwarte watten plaatsen.
Dat geeft bescherming, creëert een barrière tussen soil en zand en door de kleur zie je er nauwelijks iets van

Tussen de stenen en het glas zwarte watten plaatsen.
Dat geeft bescherming, creëert een barrière tussen soil en zand en door de kleur zie je er nauwelijks iets van
Dat is wel een goeie ja, heb nu witte watten gehaald. Maar zwarte waren misschien wel beter geweest ja

Alles aan elkaar geplakt/gekit? Hopen dat je stenen zwaar genoeg zijn om dat flinke stuk hout onder water te houden. Vergis je niet in drijvend vermogen van droog hout. Voor de rest ziet het er prima uit zo.

Alles aan elkaar geplakt/gekit? Hopen dat je stenen zwaar genoeg zijn om dat flinke stuk hout onder water te houden. Vergis je niet in drijvend vermogen van droog hout. Voor de rest ziet het er prima uit zo.
Ja alles zit aan elkaar gelijmd, op meerdere punten ook. Ik ga er voor de zekerheid nog iets opleggen om het naar beneden te houden. @Lex gaf als tip een zakje zand/grind.

Mooi stuk hout hoor!
Dankje! Het zijn 4 stukken hout gecombineerd met elkaar.

Ziet er veelbelovend uit.
Maar het eindresultaat word altijd bepaald aan de hand van de plantkeuze, heb je al een idee welke planten je gaat gebruiken?

Maar het eindresultaat word altijd bepaald aan de hand van de plantkeuze, heb je al een idee welke planten je gaat gebruiken?
Heb wel al wat ideeën op een lijstje gezet, maar wil het nog wat verder uitwerken door er een kaart van te maken waar ik wat wil hebben. Zal deze morgen wel even sturen, helaas niet heel veel tijd gehad afgelopen paar dagen.

Prachtige plannen. Denk dat dit een mooie bak gaat worden.
Ik blijf zeker volgen!

Ik heb een overzichtje gemaakt van de planten die ik wil halen en waar ze moeten komen.
Voel je vrij om suggesties te doen of eventueel betere alternatieven aan te raden!

Heb ook linkjes geplaatst naar de planten zelf, mocht je dat interessant vinden!

Achteraan in de aquasoil wil ik het volgende gaan plaatsen:
1769091740356.png

Dan wil ik in en op het hardscape + in het zand tussen de stenen als opvulling het volgende plaatsen:

1769091757237.png

Verder wil ik in het begin ook nog drijf plantjes erin doen, dit zullen waarschijnlijk Limnobium laevigatum worden.
Ben benieuwd wat jullie van dit plan vinden!

Goede opzet en mooie plantenkeuze. :thumbs:
let wel op dat drijfplantjes nitraatslupers zijn en als je een lean-dose gaat gebruiken kan dat een risico zijn

Heel leuk en interessant, dit ga ik eens volgen.
Ben benieuwd naar het eindresultaat

Dankjewel!

Ik wil de bak natuurlijk gelijk een goeie start geven. Denken jullie dat dit voldoende is? Ik wil alle planten van het merk Tropica halen, en dan een mix met In Vitro cups en pots.
Op Azaqua heb ik mijn winkelwagen al gevuld met de volgende selectie:
  • 1x Rotala indica 'Bonsai' in cup
  • 2x Sagittaria subulata in cup
  • 2x Alternanthera reineckii 'Mini' in cup
  • 2x Limnophila sessiliflora in pot
  • 1x Hygrophila 'Siamensis 53B' in pot
  • 5x Micranthemum tweediei 'Monte Carlo' in cup
  • 1x Vesicularia montagnei 'Christmas' in cup
  • 2x Eleocharis pusilla 'mini' in cup
  • 1x Anubias barteri var. nana in cup
  • 1x Anubias barteri ’Coin Leaf’ in pot
  • 2x Microsorum pteropus in pot
  • 2x Bucephalandra 'Kedagang' in cup

let wel op dat drijfplantjes nitraatslupers zijn en als je een lean-dose gaat gebruiken kan dat een risico zijn
Ja daar was ik me bewust van, ik wil deze vooral in het begin erin hebben omdat ik had gelezen dat de aquasoil vooral in het begin veel voedingsstoffen in de bak 'lekt'. En dit een algen probleem kan veroorzaken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan