Aquarium resetten?


Dat het niet de goede afmetingen zijn, ben ik me bewust van. Maar het is niet anders. Meer ruimte heb ik niet en de vissen heb ik al jaren.

Waar ik wel bang voor ben, is dat de algeneters zich vastzuigen op de vissen...
 
Heb die sluierstaartjes al jaren en ben er verknocht aan. De bak waar ze nu in zitten is 20 liter geloof ik...
Leuk dat je ze al jaren hebt en aan ze verknocht (mooi woord) ben. Jammer alleen dat je de visjes in je onwetendheid jaren lang te kort gedaan hebt.
Er heerst nog steeds bij de meeste mensen het idee dst ze in een klein bakje kunnen. Terwijl een bak van 350 liter wel het minium is waarin je zou moeten houden.
En dan moet je nog veel water verversen anders vervuilt het enorm snel.
 
Goed, dan bij deze te koop: twee sluierstaarten.

Moet het dan zo?

Ook niet elke herdershond leeft op een boerderij.
 
Voor het welzijn van de vissen wordt je advies gegeven. Misschien niet het leukste en fijnste, maar ik denk dat het wel handig is om te kijken wat je mogelijkheden zijn. Dit zou kunnen betekenen een groter aquarium voor deze vissen, een alternatieve plek voor deze vissen of .........

Natuurlijk kan je ook alle (wetenschappelijke) informatie niet serieus nemen en kiezen voor een niet gewenst leven van de sluiers, maar neem dan ook alle consequenties op een waardige manier.......

:c :sorry:
 
Waar ik wel bang voor ben, is dat de algeneters zich vastzuigen op de vissen...
Welke algeneters zijn dat? algeneter is een verkeerd maar ingeburgerd woord van een groep van misschien wel 1000 soorten.
 
Het lijkt op een borstelneus
 
Goed, dan bij deze te koop: twee sluierstaarten.

Moet het dan zo?

Ook niet elke herdershond leeft op een boerderij.


Nee dat zal wel niet maar ik ga ervan uit dat je het beste voor hebt met de vissen en soms is het dan nodig om wat te veranderen;).
 
Wat een toestand weer. Van de alg naar de sluiers.

Linda, hoe lang heeft dat aquarium met half water gestaan en dat het filter niet draaide?

Kun je een foto plaatsen van de sluiers in hun 20 liter huisje?

Zoals al is gemeld is het nieuwe aquarium ook niet optimaal voor sluiers. Als je de sluiers al jaren heb in de 20 liter zullen ze toch lichamelijk beperkt zijn en geen groeihormonen meer afgeven. Ik kan me best voorstellen als je ze al zo lang heb dat je ze niet weg wil doen. Hoewel ik het wel zielig vind voor de sluiers kan en wil ik best met je meedenken hoe verder met je aquarium en sluiers. Alles is beter dan het 20 liter aquarium. Dat is echt dramatisch voor ze.

Als je wat meer info geef kunnen mensen gericht meedenken omdat het nu eenmaal niet zo simpel zal zijn als filter al een tijdje niet aan is geweest en die bodem wellicht eruit moet en zeker geen andere vissen bij de sluiers kunnen zeker geen borstelneuzen of ander soort van zuigvissen. Gezien de beperkte ruimte en sluiers zal je maximaal aan liters moeten geven aan de sluiers en niet aan onzinnige dingen zoals een paar cm grind ed. Het filter is heel belangrijk om biologisch evenwicht te krijgen. Je kunt niet zo even de hele bodem eruit halen, watertje erin en zwemmen maar want dan krijg je hele hoge pieken vergif in het water waardoor je vissen ziek worden en/of dood gaan.

Google eens bare bottom fancy goldfish en dan afbeeldingen. Dan zul je een beetje idee krijgen wat er mogelijk is.
 
Jawel Ze moet die bodem er uiithalen.

As die 2 jongens erin gaan, gaan ze wroeten.
Nou ,dan zijn de rapen gaar. Bare bottom. scheelt 6-7 cm.
en plantes in potten zetten. Zullen ze toch wel gaan plukken..

 
Goed, dan bij deze te koop: twee sluierstaarten.

Moet het dan zo?

Ook niet elke herdershond leeft op een boerderij.


Nieuwe bak is 100 liter voor 2 sluiers dus prima toch ?! Ideaal misschien niet maar dat was 20 liter ook niet.

Je hebt 50 liter per vis en als je nu 2 x per week een 50% waterwissel gaat doen zullen ze het beter hebben dan ze het hadden.

Nieuwe bak kwam met bewoners die je helemaal niet wil dus die geeft je weg aan iemand die er wel zin in heeft.

Bak is vies en bodem een bende. Bodem eruit en ruiten even met een bankpas schoon krabben.

Bodem uit je kleine bak in de grote en beetje aanvullen. Filter uit grote bak heeft al die tijd gedraaid dan die erin houden anders filtermateriaal vervangen.

Filter uit je kleine bak overzetten en een tijd mee laten draaien tot alles stabiel is en voor nu water dagelijks testen en op tijd waterwissels.


Zoiets zou ik doen, maar je bent al begonnen dus ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat.
 
Een beetje lijkt me niet de goede woordkeuze want met de bodem van een 20 liter kun je net met fatsoen de hoek van een 80cm vullen.

lol

Er wordt hierboven gesproken over kale bodem zelfs. Dus aanvullen zou je ook kunnen laten blijkbaar. Al ben ik ook bij goudvissen daar geen voorstander van. Dunne laag grind heeft meer voordelen qua bacterie huisvesting dan dat beetje extra werk bij afhevelen.
 
Het bodem verhaal hangt samen met het filterverhaal. Als filter dood is en de bodem niet zou ik de helft eruit halen zodat er toch nog wat bactis in het aquarium zijn zodat het filter kan gaan opbouwen. Als filter en bodem dood zijn qua bactis dan alles eruit, goed schoon maken en vullen. Dan zit ze met een on ingedraaid aquarium met sluiers. Dat gaat echt niet goed komen dan beste zoveel mogelijk spullen uit 20 liter gaan overzetten liefst met filtermateriaal in het nieuwe filter. Dan nog zal er sprake zijn van NH3 en NO2 pieken dat kan je niet voorkomen met sluiers. Moet dus zekers vaak en grote hoeveelheden tot wel 80 % moeten gaan verversen totdat de boel een beetje stabiel is.

Voor beginners is dit denk ik een abracadabra verhaal………..

Inderdaad is beste keus alles eruit om zoveel mogelijk liters over te houden gezien de beperkte ruimte. Sluiers betekend mega hopen poep en bare bottom makkelijk elke dag even poep afhevelen en vers emmertje water erin.

De 50 liter regel is prima maar het 80 cm verhaal niet. Een sluier word 20 tot 30 cm en dan te weinig ruimte om baantjes te trekken. Ik vermoed als deze al jaren in 20 liter zit dat ze niet zo groot zullen zijn en ook niet gaan worden dus tja zoals gezegd beter iets dan niets. Moet kunnen.

2 vergroeide sluiers van jaren oud raak je aan de straatstenen niet kwijt weet niet de zuigvissen.
 
Bare bottom s normaal, hoor. Lees maar bij de goudvissen.
En het filter is ongeschikt voor goudvissen, zit zo vol.
 
Oké, aangezien ik nu ondanks mijn onwijze ontwetendheid wel support krijg om er iets van te maken, weer een update en info over de sluiers.

De garnalen en zuignappies zijn inderdaad een bijkomend ding die van mij niet hoeven. Al hoewel garnalen ook erg leuk zijn.
Het filter staat nu sinds dinsdag uit, maar wel altijd onder water. Op een halve bak deed het filter het niet, vandaar.
De vissen kunnen niet anders dan "verpest" zijn, want van kop tot puntje staart zijn ze 15 cm.

Ik heb een boel plantjes uit die grote bak gehaald en gesnoeid tot de alg zo veel mogelijk weg was, en wilde die terugplaatsen. Bak afvullen en filter aan zetten. En dit zo een week of twee zonder filter laten draaien...

Op de foto de huidige bak en 1 van de twee, die andere zwom al weer weg
1534527450332112309069.jpg
 
Die bodem kan in elk geval niet in de andere bak want die is niet geschikt net als de hele inrichting:sorry:

Als je filter al dagen uitstaat dan zijn die bacterien ook wel afgeschreven denk ik.
 
Maar die komen u wel weer terug, als de bak normaal draait, Wacht nog een paar dagen. dat hij weer ingedraaid is.
 
Ik had dat zo'n kale bodem gegoogled inderdaad. Ik heb altijd gelezen dat sluierstaarten iets op de bodem te rommelen willen, dus vind het wat gek zo'n bodemloos aquarium
 
Ziet er trouwens wel heel vet uit in zon donkere kamer.
 
Ik wil ook een split window bus!
krengen zijn niet te betalen.

Oké, aangezien ik nu ondanks mijn onwijze ontwetendheid wel support krijg om er iets van te maken
YES goed bezig.
 
Ik had dat zo'n kale bodem gegoogled inderdaad. Ik heb altijd gelezen dat sluierstaarten iets op de bodem te rommelen willen, dus vind het wat gek zo'n bodemloos aquarium

Touche. Een barebodem is helemaal niet goed voor deze vissen. Het is goed voor de aquarium eigenaar.
Ik ben het er echter wel mee eens. Een bare bottom is goed te onderhouden. Als je de natuurlijk leefomgeving na gaat bootsen zit je met ene halve modderpoel.
 
Touche. Een barebodem is helemaal niet goed voor deze vissen. Het is goed voor de aquarium eigenaar.
Ik ben het er echter wel mee eens. Een bare bottom is goed te onderhouden. Als je de natuurlijk leefomgeving na gaat bootsen zit je met ene halve modderpoel.

Dan zit ik daar met dat nieuwe aquarium niet ver vanaf :p
 
Ik had dat zo'n kale bodem gegoogled inderdaad. Ik heb altijd gelezen dat sluierstaarten iets op de bodem te rommelen willen, dus vind het wat gek zo'n bodemloos aquarium

Je zou het ook kunnen combineren. Dat je aan een kant een doort strandje maakt. Met wat planten op een stuk decoratie.

Bijvoorbeeld anubia en varens.
Voordeel is dat dit niet worteld, dus je kunt makkelijk eruit pakken voor onderhoud.

Het grind kun je dan makkelijker schoonmaken en bij elkaar vegen.

De rest kun je kaal laten. Met een mooie egale achtergrond.

Voor sluiers geld toch veel verversen en stevige planten. Die weinig CO2 / licht nodig hebben.
 
Ik had dat zo'n kale bodem gegoogled inderdaad. Ik heb altijd gelezen dat sluierstaarten iets op de bodem te rommelen willen, dus vind het wat gek zo'n bodemloos aquarium
je kunt er altijd een dun laagje zand in doen. Kunnen ze de kieuwen spoelen.
 
Je bent de eerste en helaas ook niet de laatste die door onwetendheid het niet handig heeft aangepakt en vissen "verpest" heeft. Ikzelf ook. Laten we nu niet meer kijken wat er is gebeurd maar trachten je te helpen om je nieuwe aquarium goed te krijgen voor je sluiers.

Trek een dag uit om alles in 1 dag te regelen. Je sluiers kunnen gezien de omstandigheden beter zsm in het grote aquarium.

Meet de tempratuur van het water in het aquarium waar je sluiers in zitten.

Ga een bak of emmer vullen met water uit het grote aquarium. Ga alle visjes en andere levende beesten in die emmer doen. Kiep dat grote aquarium helemaal leeg. De ramen met schuursponsje rond draaien schoon maken. Geen zandje of grind ertussen dus aquarium even uitspoelen in de douche. Op zijkant zetten en douchekop er op en sponsen. Niet heel hard want dan krijg je krassen.

Het filter van nieuwe aquarium is me nog niet duidelijk wat je heb. Maak hier even een foto van. Dat filter kan je openmaken en daar zitten dingen in ook even op de foto zetten. Alles wat je in het filter heb zitten kan je even afspoelen en de sponzen uitknijpen zodat het meeste vuil eruit is.

Schone aquarium op plaats zetten en vullen met vers water dezelfde tempratuur als waar de sluiers in verblijven. Liever een graag hoger dan lager!!!! belangrijk!!!!

Dan het filter. Wat voor filter zit er in het kleine vissenhuis? Op foto zetten. eerst even bekijken wat je heb dan kijken wat je met filter beste kan doen.

Als aquarium schoon, gevuld en filter draait ga je de sluiers verhuizen. Je pak een pannetje en vang deze met water en al en pannetje legen in grote aquarium. Met schepnetje kun je ze beschadigen. Minste stress voor ze. Gewoon pannetje in water laten zakken dus niet eruit gooien. Ze zwemmen er zelf wel uit.

Dan ga je alle spulletje van oude vissenhuis verhuizen inclusief die blitse blauwe bodem. Niet schoonmaken!!

Die plantjes in de potjes zitten in glaswol. Dat moet eraf. Plantje naar gootsteen, potje eraf trekken en dan dat glas wol er af trekken. Onder de lopende kraan de worteltjes tussen je vingers schoon wrijven zodat je zoveel mogelijk glaswol weg heb. Oude plantje ook erbij pakken. De plantjes bind je met een elastiekje aan elkaar. Je maak er een soort bosje bloemen van. De plantjes in aquarium, steentjes erop en autootje erop zodat ze beneden blijven staan. Plantjes zelf trachten zo min mogelijk af te spoelen.

Je kan op een later moment je meer verdiepen in plantjes. Als je bij LFS ben wat bosjes waterpest gaan kopen. Dat zijn goeie plantjes voor de opstart van aquarium en vinden je sluiers ook fijn. Die kan je in bakjes plaatsen maar ook gewoon los laten drijven ofzo.

De rest van bewoners erin. De garnalen zijn voor die dag het visvoer. Niets meer voeren. Laat na de verhuizing de lampen even uit. Hebben de vissen even tijd om rustig bij te komen.

De zuignappen en al wat je meer heb gratis gaan weg geven op marktplaats, hier op forum. Die moeten zo snel mogelijk weg!!! De garnalen hoef je je niet druk over te maken dat vinden je sluiers uiterst smakelijk en zijn veel proteintjes voor ze
:cool: Sorry voor de garnaal liefhebbers:cool::cool:

Als dan alles draait zul je om de 3 dagen het aquarium moeten voorzien van vers water. Je hebt 100 liter dus er moeten 7 emmers uit en 7 in, weer zonder tempratuur verschil. Beetje rustig dus zo min mogelijk erin plonsen Voordat je gaat verversen moet je de stekker van filter eruit halen anders gaat deze stuk met verversen. Is aquarium vol dan weer stekker erin. een aquarium kan NOOIT zonder een filter! Dit zal je 4 weken moeten volhouden.

Elke dag zoveel mogelijk poep eruit halen. Er zijn makkelijkere manieren om te verversen etc. maar dat kan je later even bekijken. De vissen krijgen vanaf de volgende dag 2x voer per dag, kleine porties. Omdat je sluiers heb hoef je je niet druk te maken over voedsel resten.

Als je zie dat de sluiers veel op de bodem liggen dan weer verversen. Beter teveel en vaker verversen dan te weinig.

Als alles draait en je wat tijd over heb ga je op forum zoeken of dat er een forumlid is die je een beetje wegwijs in kan maken.

Waterwaardes met name het NH3 verhaal en NO2 verhaal.
Filteronderhoud en filtercapaciteit sluiers
Voer sluiers
Verversen met tuinslang

Succes en plaats de foto s van het filter en up date altijd leuk:foto:
 
Waarom allemaal zo moeilijk. gewoon die bak schoonmaken. ,en die vissen in de 20 laten. dat beetje tijd maakt nu ook niets meer uit,.

En dan de bak gewoon in laten draaien. en het filter ook.

Dat van planten i emmer ook prima.
 
Michelle, lief van je dat je de tijd hebt genomen om dit advies uit te typen. Ik heb op het moment niet de energie om er uren aan een volgend in te steken dus jouw dagprogramma zal ik helaas niet gaan volgen. Daarnaast vraag ik me af waar ik in hemelsnaam aan begonnen ben. Twee keer per dag voeren a la. Maar 3x per week dat water verversen? Een paard onderhouden is nog minder werk...

Valt me even tegen. Voor vandaag laat ik het hierbij. Een paar resterende snoeiplanten zijn terug geplaatst en het filter staat weer aan. Dit laat ik even zo. Morgen weer een dag.
 
IK voer ook maar 1 x per dag ,hoor. over5 bakken. meest komkommer.
En dat water verversen doe je pas de derde week. Zit toch nog niets in.

Kom eerst maar tot rust.
 
Ik denk dat het wel moeilijk word om ook nog de borstelneuzen en garnalen in de 20 liter erbij te proppen.

Aan sluiers is maar weinig tot niets natuurlijks. Bodem is keuze maken. Zo iets als elk voordeel heeft een nadeel.

Ze moet ergens beginnen. Eerst hoofdzaken regelen dan kan ze zelf op zoek gaan naar verdere info en inrichting. Anders tooo much om te typen en te lezen :eek:
 
Nee, die borstels kunnen daar niet bij.
 

Terug
Bovenaan