aquarium rotsen en wanden maken


Daniel1993

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2016
Berichten
46
Leeftijd
30
Goededag forumleden,

lang geleden wilde ik beginnen met een Malawi aquarium. Door drukte en wisseling van baan is het er niet van gekomen.
Nu in deze gekke situatie heb ik weer tijd voor de start.

Ik heb 2 afbeeldingen toegevoegd met wat ik ongeveer wil gaan maken.
malawi-white-rocks-16.jpg
malawi-white-rocks-7.jpg

ik ben nu met een test bezig met het maken van holle rotsen. Deze maak ik van kippengaas. daarover papiercache. als dit goed uitgehard is wil ik de rots openknippen en het kippengaas verwijderen. de 2 delen plak ik dan weer bij elkaar. De rots ga ik nu bekleden met tegellijm. zo kan ik vrij grote rotsen realiseren zonder het gewicht ervan.

Nu kom ik op een paar vragen uit die ik graag met jullie wil delen.
1 ik wil een soort bewapening aanbrengen in de tegellijm. Hoe zou ik dit kunnen doen? zat zelf te denk aan visdraad ofso dat is sterk en niet schadelijk.
2 de buiten kan van de rotsen worden voorzien van epoxy moet ik de binnenkant ook doen? de tegellijm die ik heb geeft geen schadelijke stoffen af.
3 Hoeveel lagen epoxy moet ik aanbrengen

op de bodem ga ik een plaat tempex plakken. ik wil niet dat deze zichtbaar wordt als de vissen gaan graven. Ik heb verschilde oplossingen gevonden.
Bv. lijmen en instrooien met zand, grindfolie, zwart verven ect
4 Als ik zand wil instrooien welke lijm moet ik hiervoor gebruiken en werk dit goed?
5 kan ik de bodem plaat ook niet voorzien van tegellijm?

zoals jullie kunnen zien op de foto wordt er geen achterwand gebruikt maar is de achtergrond zwart. hierdoor lijkt er diepte te komen in het aquarium. ik ben aal het twijfelen of ik dit ook zo wil doen. ik vind het er hier heel gaaf uitzien. maar weet niet of ik het zoo kan nabootsen.
6 wat is jullie ervaring met een zwarte achterwand?
7 wat kan ik gebruiken om de achterwand zwart te maken?

ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. ik maak een fotoreportage van de rotsen die ik maak. als ik er 1 af heb zal ik deze ook posten

groet Daan
 
Interessante onderneming :)
Je vragen of lijm en epoxy laat ik even buiten beschouwing, daar weet ik te weinig van.

Ik heb zelf een zwarte achtergrond gehad, maar zelf kijk ik er liever helemaal doorheen. Eventueel wel tegen een donkere muur erachter.
Je kunt de achterkant van je bak zwart schilderen, je kan ook gewoon folie gebruiken dat ervoor gemaakt wordt.
 
Als je holle, volledig dichte, papier constructies in je bak gaat doen, hoe ga je die onder water houden? Verlijmen lijkt me lastig en zal, mijns gevoel, nooit houden.
Vijzen of nagelen kan ook niet want dan heb je gaten en komt er water in, met alles schadelijke gevolgen van dien.
Ik zou gewoon rotsen maken van isolatiemateriaal (pu schuim, tempex ed.)
en die behandelen met tegellijm en epoxy, dan kan je ze deftig vast maken en hoef je je geen zorgen te maken over dood water in de "steen"
 
Als je holle, volledig dichte, papier constructies in je bak gaat doen, hoe ga je die onder water houden? Verlijmen lijkt me lastig en zal, mijns gevoel, nooit houden.
Vijzen of nagelen kan ook niet want dan heb je gaten en komt er water in, met alles schadelijke gevolgen van dien.
Ik zou gewoon rotsen maken van isolatiemateriaal (pu schuim, tempex ed.)
en die behandelen met tegellijm en epoxy, dan kan je ze deftig vast maken en hoef je je geen zorgen te maken over dood water in de "steen"

De stenen zijn niet volledig dicht. onderkant blijft open. Sommige wil ik ook voorzien van een speed of gat zodat de vissen er ook in kunnen. Anderen stenen komen boven de waterlijn uit en zijn daar ook open. Deze kan ik dan van bovenaf schoon houden. Dit zou dood water moeten voorkomen. Als ik stenen zou maken van tempex in de formaat die ik wil krijg je ze nooit onderwater. Het drijfvermogen van tempex en isolatie is daar veel te hoog voor.
 
De stenen zijn niet volledig dicht. onderkant blijft open. Sommige wil ik ook voorzien van een speed of gat zodat de vissen er ook in kunnen. Anderen stenen komen boven de waterlijn uit en zijn daar ook open. Deze kan ik dan van bovenaf schoon houden. Dit zou dood water moeten voorkomen. Als ik stenen zou maken van tempex in de formaat die ik wil krijg je ze nooit onderwater. Het drijfvermogen van tempex en isolatie is daar veel te hoog voor.
Als ze niet dicht zijn zal je ze binnenin zeker moeten afwerken met epoxy en het zullen veel lagen moeten zijn. Het kleinste gaatje zal anders gans je papieren constructie doen rotten.
Tempex rotsen kan je wel bevestigen met inox vijzen of ander bevestigingsmateriaal.
Zo ken ik meerdere mensen die het zo doen.
Ook mensen die glasvezel gebruiken maar dat is voor gevorderden (ze maken dan eerst een mal van een echte steen)
 
Sorry ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.
Als ze niet dicht zijn zal je ze binnenin zeker moeten afwerken met epoxy en het zullen veel lagen moeten zijn. Het kleinste gaatje zal anders gans je papieren constructie doen rotten.
Tempex rotsen kan je wel bevestigen met inox vijzen of ander bevestigingsmateriaal.
Zo ken ik meerdere mensen die het zo doen.
Ook mensen die glasvezel gebruiken maar dat is voor gevorderden (ze maken dan eerst een mal van een echte steen)

sorry, ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Als de tegellijm droog is wordt het papier verwijdert. er blijft dus een een constructie van alleen tegellijm over. Het wordt dus eigenlijk een soort schaal die je onderste boven in het aquarium zet.
 
Mijn ervaring is dat ik de rotsen uit massief zou maken. Bij m'n oude riparium had ik een soort situatie wat jij nu schetst en op de een of andere manier kwamen daar toch elke keer een kuhli of garnalen achter. Dit ondanks een laag of 5 epoxy.

Bij m'n huidige bak heb ik alles massief gepurd. Daarna 2 lagen tegellijm en dan de epoxy. Geen last meer van beestjes erachter.
 
Sorry ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.


sorry, ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Als de tegellijm droog is wordt het papier verwijdert. er blijft dus een een constructie van alleen tegellijm over. Het wordt dus eigenlijk een soort schaal die je onderste boven in het aquarium zet.
Ah, dan is het net iets anders.
Niettegenstaande dat ik toch niet op de epoxy besparen. Het is namelijk mijn ervaring dat tegellijm, ook al zijn ze niet direct giftig, wel veel kalk en mineralen in het water kan lossen.
 
Mijn ervaring is dat ik de rotsen uit massief zou maken. Bij m'n oude riparium had ik een soort situatie wat jij nu schetst en op de een of andere manier kwamen daar toch elke keer een kuhli of garnalen achter. Dit ondanks een laag of 5 epoxy.

Bij m'n huidige bak heb ik alles massief gepurd. Daarna 2 lagen tegellijm en dan de epoxy. Geen last meer van beestjes erachter.

en deze stenen heb je dan vastgelijmd?
 
Stenen lijm ik nooit. Ik wil ze er altijd uit kunnen halen als het moet.
 
Als je het open wil laten zodat er vissen in kunnen dan heb je daarin wel stilstaand water wat wellicht voor slechte waterwaarden kan zorgen. Althans dit is iets wat ik me erbij bedenk maar zal ook afhangen van hoeveel de vissen deze gaan gebruiken en vervuilen.
 

Terug
Bovenaan