Wat is er nieuw

Aquarium scheef of niet?

ron35

Well-known member
Lid geworden
10 september 2017
Leeftijd
43
Beste forumleden,

Wat vinden jullie van de bijgevoegde foto’s? Vinden jullie dit scheef, en zou het aangepast moeten worden, of valt dit binnen de tolerantie? Dit is letterlijk onze vloer zoals hij nu ligt.
Ik zou het aquarium eventueel kunnen leeghalen en kleine opvulstukjes gebruiken, maar het gaat echt om een minimale afwijking.

Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen! Alvast heel erg bedankt!

IMG_6331.jpeg
IMG_6332.jpeg
IMG_6333.jpeg

Als je 'm vult tot de max waterniveau markering en de waterlijn is niet meer zichtbaar dan zou ik het zo lekker laten.

Zelf vul ik 'm zelfs 3mm boven markering

Hij staat scheef.
Persoonlijk had ik de kast netjes recht gesteld.
Maar of jij dat ook doet moet je zelf weten.

Ik zou er in ieder geval wel iets meer water in doen zodat je niet net de waterspiegel onder de kap ziet

Waterpas stellen doe je met een leeg aquarium.

Je kan er niet op vertrouwen dat de lichtkap paralel zit aan de bodem en dus bruikbaar is om waterpas te stellen.

Scheefstand is in de basis niet erg, zolang er maar geen torsie is.

Als je 'm vult tot de max waterniveau markering en de waterlijn is niet meer zichtbaar dan zou ik het zo lekker laten.

Zelf vul ik 'm zelfs 3mm boven markering

Mijn ondermeubel (100cm/246L) heeft 11 niet-verstelbare “pootjes/gewichtverdelers” en de vloer had ook een kleine afwijking (links/rechts 1.5 mm en voor/achter 1.0 mm)
Daarnaast was de muur ook niet recht waardoor het optisch lijkt alsof de bak iets voorover staat.

Vanwege de vele pootjes was 100% waterpas een uitdaging omdat ik hiervoor zeker 4 a 5 verschillende opvulplaatjes (diktes variërende in tienden van millimeters) nodig had wat sowieso lastig is, ik heb het verschil dus niet aangepast.
Uiteindelijk gaat het er om dat meubel stabiel staat (geen torsie) en bij voorkeur ook redelijk waterpas

Laatst bewerkt:
Ik had dat ook in het begin. Ik heb de waterlijn verhoogd totdat het niet meer te zien is. Ik heb de indruk dat het verschil nu zo goed als weg is. Waarschijnlijk is het laminaat nu mooi platgedrukt.

Maar kan dit kwaad? Of is dit te verwaarlozen? Komt denk ik idd door het laminaat

Zolang het gelijk blijft en niet teveel tordeert je vloer (beweegt) en er spanning verandert op je bak kan het geen kwaad.

Zou er pas wat aan doen als in de toekomst de bak een keer helemaal leeg kan vanwege bijvoorbeeld vissenbestand aanpassen of het vervangen van de bodem.
Pakje speelkaarten erbij dan kun je hem goed uitshimmen.

Nou ik gebruik er liever iets echt hard voor zoals een stukje pvc van de vloer want dat karton kan met onderhoud nat worden en volgens mij zakt dat ook wel weer in door het gewicht.
En nee ik gebruik geen muntgeld ervoor want daar zijn we hier te gierig voor :DD :DD

want dat karton kan met onderhoud nat worden en volgens mij zakt dat ook wel weer in door het gewicht.

Grootste deel van de speelkaarten is plastic of plastic geïmpregneerd.
Kwestie van even in het water gooien en zien of het effect heeft.

Rechte stukjes plastic van etenswarenbakjes (chinees eten, of saladebakjes bijv.) kan dan ook heel goed werken en is doorzichtig(of wit). Wel iets meer werk omgebogen randjes eraf te knippen/ snijden.

Rechte stukjes plastic van etenswarenbakjes (chinees eten, of saladebakjes bijv.) kan dan ook heel goed werken en is doorzichtig(of wit). Wel iets meer werk omgebogen randjes eraf te knippen/ snijden.
Van de bodem zou je stroken en stukjes kunnen knippen maar ja dat is wat werk. Ik had nog resten pvc van de vloer liggen en heb daar stukje van 3x3cm van gemaakt.

Van de bodem zou je stroken en stukjes kunnen knippen maar ja dat is wat werk. Ik had nog resten pvc van de vloer liggen en heb daar stukje van 3x3cm van gemaakt.
Dat kan ook natuurlijk. Maar om nou vanwege de restjes een nieuwe vloer aan te schaffen....

Dat kan ook natuurlijk. Maar om nou vanwege de restjes een nieuwe vloer aan te schaffen....
Haha nee maar zo zaak die dat legt houdt vaak stukjes over en je kan daar langsgaan om te vragen of ze een stuk over hebben liggen:!

Als het een kastje op pootjes is dan deze even een stukje inkorten waar nodig bij het neerzetten van de kast

Als het een kastje op pootjes is dan deze even een stukje inkorten waar nodig bij het neerzetten van de kast
Vaak zijn de poten van een aquariumkastje die bij een bak horen van die lage plastic doppen en daar kun je dan weinig mee.

Ik hen nog nooit een aquariummeubel gekocht dus dat zou best kunnen

maar die dopjes kan je meestal wel makkelijk uitvullen met een paar stalen ringgetjes

Ja sommigen zijn ook wel in hoogte te verstellen door schroefdraad maar die ik heb gehad niet.
Daarom gebruik ik stukje hard kunststof of pvc.

Mijn ondermeubel (100cm/246L) heeft 11 niet-verstelbare “pootjes/gewichtverdelers” en de vloer had ook een kleine afwijking (links/rechts 1.5 mm en voor/achter 1.0 mm)
Daarnaast was de muur ook niet recht waardoor het optisch lijkt alsof de bak iets voorover staat.

Vanwege de vele pootjes was 100% waterpas een uitdaging omdat ik hiervoor zeker 4 a 5 verschillende opvulplaatjes (diktes variërende in tienden van millimeters) nodig had wat sowieso lastig is, ik heb het verschil dus niet aangepast.
Uiteindelijk gaat het er om dat meubel stabiel staat (geen torsie) en bij voorkeur ook redelijk waterpas
Hier hetzelfde probleem door de vele pootjes is het niet te doen om ze allemaal op te gaan vullen.
Hier staat het aquarium van links rechts bijna 1cm scheef maar draagt wel volledig opballe pootjes. Dus ook hier zit ik zo'n 5mm boven het maximale niveau zodat het water overal tot de lichtkap komt.

Hier hetzelfde probleem door de vele pootjes is het niet te doen om ze allemaal op te gaan vullen.
Hier staat het aquarium van links rechts bijna 1cm scheef maar draagt wel volledig opballe pootjes. Dus ook hier zit ik zo'n 5mm boven het maximale niveau zodat het water overal tot de lichtkap komt.
Ik heb dat ook met de Splendid boven en dan is het nivo verschil tussen links en rechts zo n 5 mm.Je kan inderdaad niet bij de pootjes komen die in het midden onder de bak zitten om deze op te vullen.

Beste forumleden,

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb alles nogmaals goed gecontroleerd en met de waterpas nagemeten. Het aquarium staat op zes pootjes, die allemaal stevig op de vloer rusten. De vloer zelf loopt 1 mm af van de muur naar voren.
Dat betekent dat het aquarium over de breedte netjes waterpas staat (zie foto).
Langs de diepte, vanaf de muur naar voren, is er dus een verloop van 1 mm.
Ik kan dit eventueel corrigeren door een ring van 1 mm te plaatsen.
Mijn vraag is: wat is jullie ervaring met een verschil van 1 mm?
Is dit iets wat beslist gecorrigeerd moet worden, of valt dit binnen een acceptabele marge?
Ik hoor het graag van jullie, hier zit immers genoeg kennis op het forum.
Alvast bedankt voor het meedenken!
1-56734585.jpg
2-56734585.jpg
3-56734585.jpg

Dit is de voorkant:

3-088f6ff0.jpg
4-088f6ff0.jpg
2-088f6ff0.jpg
1-088f6ff0.jpg

Dit is de zijkant

Help Users

You haven't joined any rooms.