Aquarium systems LED

Goedkoop en goed zul je zelf voor moeten knutselen, wil je simpel en goed dan wordt het duurder.
Goede verlichting is niet goedkoop, zeker niet als je een 'plug and play' system zoekt.
 
Tja zelf knutselen klinkt leuk ( helemaal als je thuis ook nog steeds in de puin zit :p ) maar aanschaf van het juiste gereedschap en test stukjes kost ook weer een hoop geld.
Verder heeft een ZA bak niet heel veel licht nodig na mijn idee.
 
Tja zelf knutselen klinkt leuk ( helemaal als je thuis ook nog steeds in de puin zit :p ) maar aanschaf van het juiste gereedschap en test stukjes kost ook weer een hoop geld.
Verder heeft een ZA bak niet heel veel licht nodig na mijn idee.
Als je er een takkenbak van maakt heb je inderdaad niet heel veel nodig.
Ik heb een Borneobak staan met een enorme licht capaciteit erboven. Ik draai op 6%, maar ben wel goedkoper uit dan zelfs de net-niet-setjes van de welbekende webshops ;)
 
Ik draai ook nu net iets boven de 10% van me capaciteit xD

Weet niet waar je woont? Anders is helpen niet zo'n probleem..
Ff avondje bakken en plakken moet me lukken zegmaar..
 
Maar jmb heeft het over smb leds deze kunnen op de tc420 als ik het goed begrijp.

Welke leds bij jmb moet ik volgens jullie hebben?
De beste zijn die met de Epistar leds. Zo'n ruim 100 lumen per watt bij de 1 watt versie. Er zijn ook 3 Watt versies. Dit met name voor hogere bakken vanaf zo'n 40 á 50 cm.

Of je moet zelf wat in elkaar zetten. Epistars maar ook bijvoorbeeld Cree zijn gerenomeerde led merken.
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon Bridgelux EB series strips aanschaffen... een enorme bak licht voor weinig geld ;) Moet je wel de aansturing regelen (kan ook kant en klaar trouwens) .
 
Of gewoon Bridgelux EB series strips aanschaffen... een enorme bak licht voor weinig geld ;) Moet je wel de aansturing regelen (kan ook kant en klaar trouwens) .


Vertel is meer ik houd van kant en klare antwoorden

Wat bedoel je met kant en klaar?? En waar vind ik dat
 
Bedankt voor je antwoord ziet er allemaal goed uit. maar voor de leek als ik gaat het toch wel wat tijd kosten voor ik door heb hoe het precies werkt :(

heb ik voor elke strip zon ding nodig ??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja zelf knutselen klinkt leuk ( helemaal als je thuis ook nog steeds in de puin zit :p ) maar aanschaf van het juiste gereedschap en test stukjes kost ook weer een hoop geld.
Verder heeft een ZA bak niet heel veel licht nodig na mijn idee.
Goed, misschien eerst even naar RTL TV schrijven, "Help mijn man is klusser", dan een soldeerbout van € 6,95 bij Lidl kopen. En de rest is ook beslist niet duur...


:petjeaf:
 
En solderen is helemaaaal niet moeilijk. Staan schitterende tutorials op het web, iedereen kan het.
Daarbij hoef je met het soort bord dat ik je aangeef, in combinatie met de Bridgelux EB strips niets te solderen, het is aansluiten en gaan.
 
Bedankt voor je antwoord ziet er allemaal goed uit. maar voor de leek als ik gaat het toch wel wat tijd kosten voor ik door heb hoe het precies werkt :(

heb ik voor elke strip zon ding nodig ??
Voor elke strip. Hoewel bij JMB dan weer niet altijd, ze zitten dan ingebouwd.
 
Voor elke strip. Hoewel bij JMB dan weer niet altijd, ze zitten dan ingebouwd.
Dit bordje biedt ruimte aan 4 drivers, maar je zou er wel 8 strips op kunnen zetten, of meer als je dat wilt. Geen enkel problee, de strips draaien op 700mA, maar op 500 doen ze het ook prima. Je wilt toch geen 100% gebruiken.. Dat doet pijn aan je ogen namelijk ;)
 
250ma doen ze het wss ook nog...
Maar voor €6 per strip en €6 per driver ben je redelijk voordelig uit..
Duurste is je voeding, maar denk dat je met een 24v al weg komt..
Heb je niet eens gek veel meer nodig dan 50w als je maar 2x een ldd-h 1000 eraan hangt.

Probleem is dat de strips uit Amerika moeten komen, dacht dat digikey €30 shipping rekende..
 
Beste forum leden. Bedankt voor alle antwoorden en het meedenken. Ik denk dat dit topic voor veel mensen zeer interessant is . Blijft daarom ook vooral verder vertellen discussiëren.

Echter zelf heb ik er nu voor gekozen om tijdelijk te kiezen voor T5 Philips 840 .
De led tl wisselen ik dus om voor echte. Hierbij plug ik me tc420 met mijn oude led voor de zweer. :petjeaf:
 
250ma doen ze het wss ook nog...
Maar voor €6 per strip en €6 per driver ben je redelijk voordelig uit..
Duurste is je voeding, maar denk dat je met een 24v al weg komt..
Heb je niet eens gek veel meer nodig dan 50w als je maar 2x een ldd-h 1000 eraan hangt.

Probleem is dat de strips uit Amerika moeten komen, dacht dat digikey €30 shipping rekende..
Boven $50 rekenen ze 0, dus als je meteen alles wat je nodig hebt mee besteld (al verkopen ze geen Mean Well helaas) heb je het voordelig in huis. Wel zeer waarschijnlijk douanekosten want komt uit de US.
 
Terug
Bovenaan