Wat is er nieuw

Aquarium te klein??

Jael

Member
Lid geworden
23 februari 2026
Leeftijd
17
Hoihoi ik ben nieuw in de viswereld en heb al een half jaar een 20 liter aquarium met guppies, kardinaaltetra’s, garnalen en een slak. Ik heb me goed ingelezen van tevoren en er staan dan ook plantjes en verstopplekjes in de bak. Tot mijn schrik zie ik nu dat vele van jullie vinden dat een 20 liter bak niet geschikt is voor vissen, alleen voor garnalen…
Ik heb echter 5 kardinaaltetra’s en 4 guppies in deze bak met misschien 4 kleine garnaaltjes.
Dit zou dus eigenlijk helemaal niet moeten kunnen, terwijl het bij mij tot nu toe aardig goed gaat…
Ik voel me nu een beetje schuldig en vraag me af of dit echt veel te klein is voor mijn visjes…? En wat zou ik dan wel in deze bak mogen houden?
Het spijt me alvast heel erg want ik denk dat er zeker wat boze vismensen hieronder zullen reageren.
(Op de foto lijken de visjes heel onrustig, maar dat komt omdat ik voor de foto de lamp even aanzette dus dan verwachten ze eten… Normaal zijn ze heel relaxed aan het rondzwemmen, de guppies kunnen soms wat drukker rondzwemmen)

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 55
Eerlijk gezegd? Ja te klein voor die bezetting. In dit aquarium kun je in principe alleen wat garnalen houden. En misschien 1 Betta.
Ja boze reacties kunnen komen maar eerlijk advies heb je meer aan denk ik. Zeker als beginner kun je niet alles weten en een, oneerlijke, LFS(aquarium winkel) verkoopt je zo maar een bak met een mooi praatje dat het wel mogelijk is

Je moet je niet schuldig voelen maar ja de bak is veel te klein voor die visjes en die moeten mininaam in een 60cm of groter.
Ik zou het bij garnalen houden of op MP kijken voor een 60cm.

Ach nee, boze reacties? Van mij in elk geval niet. Velen van ons zijn zo begonnen, fouten makend. Ik vind je bakje er mooi uit zien. Maar wat John en Albert al aangeven. Dit bakje is te klein voor visjes, op een enkele Betta na. En dat is ook krap aan.

Dit zou dus eigenlijk helemaal niet moeten kunnen, terwijl het bij mij tot nu toe aardig goed gaat…
Dan doe je dus iets heel erg goed. Kleine bakje zijn vaak moeilijker stabiel te houden dan de grote.

Als je eens wist wat ik op mijn 17de kocht... Een aquarium in de vorm van een kolom en ik geloofde de verkoper dat er meteen vis in kon. Ook neons. Die kregen massaal witte stip dus terug naar de winkel en een medicijn meegekregen. natuurlijk lagen de visjes heel snel op hun rug. Dit was midden jaren 80 vorige eeuw (Oei wat klinkt dat gelijk stokoud.). Een periode waarin je afhankelijk was van bibliotheekboeken en toen ik nog de verkoper op zijn blauwe droge ogen vertrouwde.

Je zorgt vast goed voor ze. 🙂 En ze zullen inderdaad niet direct doodgaan of zo als ze krap zitten. De reden dat men toch grotere bakken aanraadt is dat vissen dan beter tot hun recht komen qua zwemruimte. Als zo'n vis de optie heeft zal hij veel meer rondzwemmen dan hij nu kan. In het wild kan een kardinaaltetra in secondes een paar meter overbruggen als het moet.

Het is vergelijkbaar met een mens die z'n hele leven doorbrengt in een klein appartement. Kan zo iemand gelukkig zijn? Misschien. Is het de best denkbare situatie om nooit buiten te komen, nooit te sporten etc? Dat niet.

• Leuk
Waarderingen: Jael
Je zorgt vast goed voor ze. 🙂 En ze zullen inderdaad niet direct doodgaan of zo als ze krap zitten. De reden dat men toch grotere bakken aanraadt is dat vissen dan beter tot hun recht komen qua zwemruimte. Als zo'n vis de optie heeft zal hij veel meer rondzwemmen dan hij nu kan. In het wild kan een kardinaaltetra in secondes een paar meter overbruggen als het moet.

Het is vergelijkbaar met een mens die z'n hele leven doorbrengt in een klein appartement. Kan zo iemand gelukkig zijn? Misschien. Is het de best denkbare situatie om nooit buiten te komen, nooit te sporten etc? Dat niet.
Vaak lees je dat het de uitgroei beperkt maar of dat zo is dat durf ik niet te zeggen.

• Leuk
Waarderingen: Jael
Je zegt goed ingelezen... 17, jullie generatie leeft bijna met chatgpt en andere AI applicaties. Simpel daar de vraag stellen.
Boos erom worden, neuh, als je dat al wordt met alles wat er op de wereld 'fout' gaat heb je geen leven.
Als je al wat langer aquaria houdt zou ik zeggen ja er kunnen een aantal soorten in gehouden worden als je weet wat je doet. Beginnend.. nee kijk dan naar een groter aquarium of kijk naar garnalen, slakken en dwergkreeftjes.

"kunnen er vissen in een 20 liter aquarium"

Ja — maar zeer beperkt. Een aquarium van 20 liter (netto vaak ~15–18 liter) heeft weinig watermassa, dus:

• snelle schommelingen in temperatuur en waterwaarden
  • beperkte biologische filtratiecapaciteit
  • weinig zwemruimte

Dat maakt het biologisch instabieler dan grotere bakken.

Wat kan wél?​

1️⃣​

• Betta splendens (mannetje, solitair)
  • Minimaal ~20 liter, goed verwarmd (24–26 °C)
  • Zachte stroming, veel beplanting
  • Geen andere vissen erbij

Dit is de meest verantwoorde viskeuze voor 20 liter.

Kleine killisoort zou ook kunnen, als je ziet waar die in de natuur in rondzwemmen is 20 liter riant te noemen......

Je moet je niet schuldig voelen maar ja de bak is veel te klein voor die visjes en die moeten mininaam in een 60cm of groter.
Ik zou het bij garnalen houden of op MP kijken voor een 60cm.
Ik zeg meteen een 80cm en de groep tetras wat uitbreiden

Je zegt goed ingelezen... 17, jullie generatie leeft bijna met chatgpt en andere AI applicaties. Simpel daar de vraag stellen.
Boos erom worden, neuh, als je dat al wordt met alles wat er op de wereld 'fout' gaat heb je geen leven.
Als je al wat langer aquaria houdt zou ik zeggen ja er kunnen een aantal soorten in gehouden worden als je weet wat je doet. Beginnend.. nee kijk dan naar een groter aquarium of kijk naar garnalen, slakken en dwergkreeftjes.

"kunnen er vissen in een 20 liter aquarium"

Ja — maar zeer beperkt. Een aquarium van 20 liter (netto vaak ~15–18 liter) heeft weinig watermassa, dus:

• snelle schommelingen in temperatuur en waterwaarden
  • beperkte biologische filtratiecapaciteit
  • weinig zwemruimte

Dat maakt het biologisch instabieler dan grotere bakken.

Wat kan wél?​

1️⃣​

• Betta splendens (mannetje, solitair)
  • Minimaal ~20 liter, goed verwarmd (24–26 °C)
  • Zachte stroming, veel beplanting
  • Geen andere vissen erbij

Dit is de meest verantwoorde viskeuze voor 20 liter.
Wow hier schrik ik van, “jullie generatie gebruikt alleen chatgpt”. Ik zou nooit of te nimmer chatgpt of die onzin gebruiken, aangezien het effect op het klimaat en dat je er simpel gezegd dommer van word. Ik denk gewoon zelf na en gebruik meerdere sites als ik me inlees, om dat even duidelijk te maken.
Tot nu toe valt het trouwens ook erg mee met schommelingen in waterwaarden, die blijven altijd wel constant.

Kleine killisoort zou ook kunnen, als je ziet waar die in de natuur in rondzwemmen is 20 liter riant te noemen......
Oh ja, wat zou ik dan moeten doen met de vissen die ik al heb?

Ah ja, nu vind ik ze toch een beetje zielig… Maar op dit moment weet ik niet of ik mijn vader kan overhalen om een groter aquarium te kopen, sinds het al een hele strijd was om deze aan te schaffen….

Ah ja, nu vind ik ze toch een beetje zielig… Maar op dit moment weet ik niet of ik mijn vader kan overhalen om een groter aquarium te kopen, sinds het al een hele strijd was om deze aan te schaffen….
Ach nee, boze reacties? Van mij in elk geval niet. Velen van ons zijn zo begonnen, fouten makend. Ik vind je bakje er mooi uit zien. Maar wat John en Albert al aangeven. Dit bakje is te klein voor visjes, op een enkele Betta na. En dat is ook krap aan.

Dan doe je dus iets heel erg goed. Kleine bakje zijn vaak moeilijker stabiel te houden dan de grote.

Als je eens wist wat ik op mijn 17de kocht... Een aquarium in de vorm van een kolom en ik geloofde de verkoper dat er meteen vis in kon. Ook neons. Die kregen massaal witte stip dus terug naar de winkel en een medicijn meegekregen. natuurlijk lagen de visjes heel snel op hun rug. Dit was midden jaren 80 vorige eeuw (Oei wat klinkt dat gelijk stokoud.). Een periode waarin je afhankelijk was van bibliotheekboeken en toen ik nog de verkoper op zijn blauwe droge ogen vertrouwde.
Aah, dankuwel!

Ja lastig om keuzes te maken en al helemaal als je vader ook erin mee moet gaan maar ik zou aangeven dat ze nu te klein zitten en dat 60cm wel nodig is en die bakjes zijn niet zo duur en al helemaal niet op marktplaats.

Als je ze nog niet zo lang hebt, kun je proberen of de LFS ze terug wil nemen (als een grotere bak niet kan/mag), of herplaatsen. Er is ook een afdeling 'aangeboden' op de hoofdpagina onderaan. ZET ER DAN WEL BIJ IN WELKE REGIO DAT IS.
(Ik zeg niet dat jij dat zult vergeten, maar aangezien vissen fysiek opgehaald moeten worden, is dat wel erg handig om dat er bij te zetten.....)

Wow hier schrik ik van, “jullie generatie gebruikt alleen chatgpt”. Ik zou nooit of te nimmer chatgpt of die onzin gebruiken, aangezien het effect op het klimaat en dat je er simpel gezegd dommer van word. Ik denk gewoon zelf na en gebruik meerdere sites als ik me inlees, om dat even duidelijk te maken.
Hier sluit ik me, 17-jarige zijnde, bij aan.

Ik zou een nieuw huis voor ze zoeken en zelf voor een garnalenbak of betta gaan.

Ik zou nooit of te nimmer chatgpt of die onzin gebruiken, aangezien het effect op het klimaat en dat je er simpel gezegd dommer van word. Ik denk gewoon zelf na en gebruik meerdere sites als ik me inlees, om dat even duidelijk te maken.
Tja zo gaat het tegenwoordig en als je zo met het klimaat begaan bent dan kun je beter ook geen auto hebben/nemen of gebruik maken van het OV maar een fiets ;))
Het is inderdaad raadzaam om meerdere sites te bezoeken want niet alle info klopt.

Tja zo gaat het tegenwoordig en als je zo met het klimaat begaan bent dan kun je beter ook geen auto hebben/nemen of gebruik maken van het OV maar een fiets ;))
Met alle respect, dit is wel een beetje een boomer-opmerking, John. 😉 Als ik zie dat een 17-jarige zich bewust is van het klimaatprobleem en er probeert (op zijn/haar niveau) rekening mee te houden, word ik alleen maar blij. Iedere punt die je scoort is er een. Je hoeft echt niet in een hutje op de hei te wonen om een verschil te maken.

Ik vraag me altijd af wat beter is: een deel van je leven wél iets voor een goede zaak doen en een deel niet ("hypocriet" zijn), of helemaal geen moeite ergens voor doen en dan kunnen zeggen dat je consequent bent. Of normaal, of rechtdoorzee etc.

@Gino88
Ben het volledig met je eens!
Alle beetjes helpen en ieder op zijn niveau. Geen auto is voor mij absoluut onhaalbaar, maar andere kleinere of grotere dingen zijn wél haalbaar...

Dat zou een prachtig onderwerp kunnen zijn voor experts uitgedaagd of de babbelbox: wat doe jij als aquariaan aan klimaat-maatregelen...

Met alle respect, dit is wel een beetje een boomer-opmerking, John
Haha ja natuurlijk en ik bedoelde het meer in het algemeen ook hoor. Mensen proberen links of rechtsom ergens iets aan te doen en in dit geval de co2 uitstoot maar ja dan stappen ze wel vrolijk in het vliegtuig. Recent Jutta leerdam die weer zo nodig "alleen" naar italie is gereisd.
Alle beetjes helpen maar ja dat is vaak niet heel zinvol als je aan de andere kant weer onnodig co2 uitstoot veroorzaakt. Maar goed het was meer een algemene opmerking hoor ;))

Gek hè?
In de jaren 90 werd hetzelfde van Google gezegd.
"Elke keer dat je wat opzoekt pleeg je een aanslag op het milieu.
Ook van Google werd je dom, want je hoefde niet meer na te denken.
Over de bron van de informatie bijvoorbeeld.
Als je iets in een encylopedie, liefst in de bieb, opzocht, dán was het pas betrouwbaar.
En iedereen Googled er nu op op los.

Zo zal het ook met AI gaan.
Men moet er aan wennen.
Maar over vijf jaar weet men hoe om te gaan met AI en is het doodgewoon geworden.

Weet je waar je AI ook voor kunt gebruiken?
Je er in verdiepen.

Geef hem maar eens de opdracht:
"Ik ben onbekend met AI. leer mij op de juiste wijze informatie op te vragen zonder valse of verkeerde info te krijgen."
Het eerste dat AI jou zal leren is dat je hem moet vertellen om "sites die niet vaak bezocht worden en/of als onbetrouwbaar bekend staan te negeren."

AI maakt je niet dommer.
AI maakt je slimmer.
Mits jij AI op de juiste wijze opdrachten geeft.

En dat vraagt een heel klein beetje inzet van de gebruiker.

Sorry voor deze off-topic, maar ik vond dat ik dit even moest zeggen.

Alle beetjes helpen maar ja dat is vaak niet heel zinvol als je aan de andere kant weer onnodig co2 uitstoot veroorzaakt. Maar goed het was meer een algemene opmerking hoor ;))
Je zegt het zelf, alle beetjes helpen. En daarmee is het in mijn ogen zeer zinvol.

Tot nu toe valt het trouwens ook erg mee met schommelingen in waterwaarden, die blijven altijd wel constant.
Nergens staat "gebruikt alleen..." maar prima 🙂 het enige wat ik hiermee bedoelde was dat jullie opgroeien in een tijd waar AI een groot deel van jullie leven bepaald en nog gaat bepalen (of je dat nu wilt of niet).
chatgpt / ai is geen onzin, het is in DIT geval in feite niet meer dan een veredelde zoekmachine. Effect op klimaat.. daar ga ik verder niet op in aangezien een vulkaanuitbarsting dat ook heeft etc (uiteindelijk zal dit ook geoptimaliseerd worden en minder vereisen als in het begin.. kijk naar waar een computer vandaan komt, begon als een kleine huiskamerformaat en past tegenwoordig op je hand).
Of je er dommer van wordt... als je zoekt op google of welke zoekmachine dan ook doe je in principe hetzelfde als wat je doet binnen chatgpt, je doorzoekt geindexeerde sites op inhoudt, de resultaten worden je alleen op een andere manier voorgeschoteld.

Je zegt het zelf, alle beetjes helpen. En daarmee is het in mijn ogen zeer zinvol.
Ja dat is ook zo maar ik bedoelde meer dan men vaak A niet doet wat dan een heeeeel klein beetje uitstoot verzaakt maar zonder bikken of blozen B wel uitvoert wat dan wel voor veel vervuiling zorgt en dat B is vaak op een andere manier te vullen. Dit is dus een algemene opmerking. Als ik de kachel iets lager zet om bij te dragen aan het milieu dan is mijn aandeel erg klein maar als ik dan op zondag zeg het is mooi weer we gaan een eindje rijden dan doe je het voordeel van de kachel lager zetten alweer teniet. Terwijl je niet een eindje hoeft te rijden. Dus ja ook kleine dingen kunnen bijdragen aan resultaat maar die moet je niet weer aan de andere kant teniet doen.

Maar goed ik vraag me ook ondertussen af of TS al iets aan de reacties heeft gehad en of hij iets wil veranderen ;))

Af en toe verbaas ik me over hoe topics ‘ontsporen’ van een simpele vraag of een bak te klein is in een discussie over milieu, klimaat of wat dan ook…

Tja de TS begon er zover ik weet zelf over op dinsdag ;))

Tja de TS begon er zover ik weet zelf over op dinsdag ;))
Ja… en dan mag je als beheer ‘on-topic’ roepen toch? Lol. Of een apart topic openen over het klimaat enzo? Al zullen daar meningen tegenover elkaar staan en we er toch niet uitkomen.😉:deal:

fun-deja-vu.gif

en toch komt het uiteindelijk altijd weer goed. 🙂

Nou Albert ten eerste denk ik dat de vraag die de TS had gesteld al wel was beantwoord . Ten twee grijpen we soms in als het offtopic gaat om zo ervoor te zorgen dat de vraag van een TS wordt beantwoord. Echter is het nu de TS zelf die die richting uitgaat en dan ligt dat denk ik net even iets anders dan dat een ander het topic van TS een andere kant opstuurt.
Beetje te vergelijken met een gele kaart (om een beetje op het gebied van jou interesse te praten). Geen situatie is gelijk en de ene keer wordt er wel geel gegeven en de andere keer niet omdat er vele factoren spelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan