Aquarium TL lamp produceert teveel hitte


Ik zal vanavond de tl lamp is helemaal uit houden en kijken wat er dan gebeurt qua temperatuur.

Ik weet niet precies wat mijn binnentemperatuur is in mijn kamer. Kun je dat gewoon meten door de glazen thermometer uit het water te halen en dan kijken wat die zegt, of zijn die dingen alleen gemaakt voor in het water?


Ik heb nu dus een digitale en een glazen thermometer in de bak, maar die geven allebei een duidelijk andere temperatuur aan, welke is in jullie ervaring accurater?


Electronisch, he. die glazen moet je met korreltje zout nemen.
 
Toch komt mijn meting, middels een DS18b20 over een Arduino, gewoon overeen met de meting door een apotheker thermometer én door een glazen thermometer bedoelt voor een aquarium.

Waarom de temperatuur van TS zo hoog is begrijp ik dan weer niet. Dan kan, volgens mij, niet alleen van de verlichting komen. Is het verwarmingselement/thermostaat wel in orde?
 
Nou ik mag aannemen dat de verwarming uit is met dit soort temperaturen en zo niet dan zou ik dat eens snel uitproberen.
 
Nou ik mag aannemen dat de verwarming uit is met dit soort temperaturen en zo niet dan zou ik dat eens snel uitproberen.

Mee eens. Stekker eruit en verlichting uit en dan de temperatuur ontwikkeling volgen. Misschien zelfs met een nieuwe thermometer erbij...

Een temperatuur van bijna 30 graden bereik je niet zomaar... tenzij de betreffende kamer een sauna is :D
 
Waarom vraagt niemand naar de ruimte temperatuur?

Als her hier 25 graden in huis is, dan is de bak ook 28 graden.

Bij 22 graden is de bak 25,5

Pas bij 20 graden in huis gaat de verwarmer in de ochtend aan. Deze staat op 24,5 graden.
 
Ik vraag me eigenlijk nog steeds af wat de omgevingstemperatuur is. Bij mij binnen is het ook nog 26. Bak is 26,4 (met LED verlichting). De temperatuur is ingesteld op 23 graden.
Omgevingstemperatuur speelt een grote rol.

Sorry als dit al vermeld is in dit topic, ik heb niet alles gelezen.

Waarom vraagt niemand naar de ruimte temperatuur?

Dat dus, maar nog geen antwoord gehad op de vraag...
 
Hee allemaal,

Ik moest twee dagen de stad uit voor een congres. Inmiddels is de temperatuur door de twee koudere dagen hier in het noorden flink gedaald in mijn aquarium. Ik heb inmiddels de heater dan ook weer aangezet. Uiteindelijk zal de hogere temperatuur in mijn kamer dus wel de belangrijkste factor zijn geweest in het veroorzaken van de hoge temperatuur in het aquarium. Dankjulliewel voor al jullie hulp.

groetjes,
Hidde
 
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een Juwel Aquarium Rio 125 Led. Het is een nieuw aquarium, voor de zekerheid heb ik mijn oude aquarium ernaast staan. Het viel me op dat het water in het nieuwe aquarium warmer aanvoelde dan het water in het oude aquarium. Als ik de 'deksel' van het nieuwe aquarium opendoe voel ik de warmte van de ledlampen; er is zelfs sprake van condens op het deksel. Net gemeten: Het nieuwe aquarium is 23,9 graden en het oude aquarium (dat er naast staat) is 21,1 graden. Dat scheelt bijna 3 graden! (gemeten net boven de bodem). Is toch raar dat Juwel ledlampen gebruikt die zoveel warmte afgeven?! Ik heb in het nieuwe aquarium ook meer last van algen, kan dat met de hogere temperatuur te maken hebben? En kunnen mijn twee grote sluierstaarten wel tegen die hoge temperatuur. Verder schommelt de temperatuur dus steeds tussen de 18 ('s nachts) en 24 graden (overdag met de lampen aan). Is dit niet heel slecht voor ze?
 
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een Juwel Aquarium Rio 125 Led. Het is een nieuw aquarium, voor de zekerheid heb ik mijn oude aquarium ernaast staan. Het viel me op dat het water in het nieuwe aquarium warmer aanvoelde dan het water in het oude aquarium. Als ik de 'deksel' van het nieuwe aquarium opendoe voel ik de warmte van de ledlampen; er is zelfs sprake van condens op het deksel. Net gemeten: Het nieuwe aquarium is 23,9 graden en het oude aquarium (dat er naast staat) is 21,1 graden. Dat scheelt bijna 3 graden! (gemeten net boven de bodem). Is toch raar dat Juwel ledlampen gebruikt die zoveel warmte afgeven?! Ik heb in het nieuwe aquarium ook meer last van algen, kan dat met de hogere temperatuur te maken hebben? En kunnen mijn twee grote sluierstaarten wel tegen die hoge temperatuur. Verder schommelt de temperatuur dus steeds tussen de 18 ('s nachts) en 24 graden (overdag met de lampen aan). Is dit niet heel slecht voor ze?
Leds geven vaak teveel licht. En ook veel warmte.

Je zou ze kunnen dimmen. Dat scheelt ook algen. En warmte.
 
M’n leds lopen ook gewoon netjes op 31 graden, aquarium is 25-26.
Alle lampen worden warm, ook leds
 
Het rendement van LEDs en TL ontloopt elkaar niet zoveel. LEDs geven iets minder warmte, maar in zo'n lamp zitten vaak ook weer andere dingen die wat warmte maken. Inijn bak van netto ca 160 liter zit een verwarmde van 200w die lang niet altijd aan is. Een lamp van 40-50w die een groot deel van de dag aan is kan best merkbaar warmte geven.
Voordeel is dat de lamp niet in het water hangt. Je zou die warmte dus ook ergens anders heen moeten kunnen brengen door te kijken of je iets kan doen met ventileren.
 
Het rendement van LEDs en TL ontloopt elkaar niet zoveel.
Hangt heel erg van de gekozen leds af..
Mijn hoofd verlichting zit op 136Lm/W, als je dat vergelijkt met 80Lm/W van een T5 buis heb je ruim 50% winst.
Nog maar te zwijgen over leds die over de 180Lm/W gaan..
 
Het verschil in warmteontwikkeling tussen TL en Led verlichting is te omschrijven als: TL verlichting geeft warmte rondom de buis af. Ledverlichting geeft warmte af tegengesteld aan de licht richting. De laatste, bij een wat betere kwaliteit, ondervangt dit d.m.v. koelribben.
 
Hangt heel erg van de gekozen leds af..
Mijn hoofd verlichting zit op 136Lm/W, als je dat vergelijkt met 80Lm/W van een T5 buis heb je ruim 50% winst.
Nog maar te zwijgen over leds die over de 180Lm/W gaan..
Met de 180lm/w heb je wel het beste van dit moment. 👍
Maar als je gewoon zo'n 12v lamp hebt dan gaat een kwart van het geïnvesteerde vermogen zitten in weerstanden die de stroom regelen. Vaak wordt heel trots het hoge rendement van de LEDs genoemd, maar vergeten ze erbij te zeggen dat niet alle watts naar de LEDs gaan. Per saldo klopt het plaatje lm/w dan ook niet helemaal. Bij een 24v lamp gaat het vaak al beter. Dan gaat er iets meer dan 80% van de watts naar de LEDs. Toegegeven als je begint met 180lm/w LEDs dan is je rendement wel beter.
Maar een beetje warmte blijf je toch houden. Voordeel van LEDs vind ik wel dat je ze aan de kap kunt plakken, waardoor de warmte wat makkelijker naar buiten kan.
 
Met de 180lm/w heb je wel het beste van dit moment. 👍
Maar als je gewoon zo'n 12v lamp hebt dan gaat een kwart van het geïnvesteerde vermogen zitten in weerstanden die de stroom regelen. Vaak wordt heel trots het hoge rendement van de LEDs genoemd, maar vergeten ze erbij te zeggen dat niet alle watts naar de LEDs gaan. Per saldo klopt het plaatje lm/w dan ook niet helemaal. Bij een 24v lamp gaat het vaak al beter. Dan gaat er iets meer dan 80% van de watts naar de LEDs. Toegegeven als je begint met 180lm/w LEDs dan is je rendement wel beter.
Maar een beetje warmte blijf je toch houden. Voordeel van LEDs vind ik wel dat je ze aan de kap kunt plakken, waardoor de warmte wat makkelijker naar buiten kan.
De leds die ik heb kunnen niet zonder heatsink :LOL:
Maar degene waar ik naar verwees met 180Lm/W kunnen wel zonder heatsink, plaats daar een goede constantcurrent voeding op en je bent klaar.
Maargoed verliezen in de voeding heb je ook met de (e)vsa van de TL verlichting..
 
Maar degene waar ik naar verwees met 180Lm/W kunnen wel zonder heatsink, plaats daar een goede constantcurrent voeding op en je bent klaar.

Ja, dan heb je de ideale opstelling. 👍
 

Terug
Bovenaan