Aquarium trillingen dempen


MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Berichten
60
Leeftijd
35
Beste ,

Ik ben nu ongeveer een jaar verhuist , de laatste tijd merk ik dat mijn vissen wat angstiger worden , ik heb het idee dat dit mede komt door de trillingen. In mijn oude huis lag er beton dus geen last in mijn nieuwe huis ligt hout . Nu zat ik te denken om van die rubberen wasmachine doppen onder de poten van mijn kast te doen , is dat aan te raden of is dat absoluut niet handig ? Hebben jullie nog tips hierin?
 
Trillingen omdat jij door het huis loopt?
 
Kan het niet gewenning zijn aan een nieuwe omgeving? Ik weet niet hoelang je daar nu woont.
 
Kan het niet gewenning zijn aan een nieuwe omgeving? Ik weet niet hoelang je daar nu woont.
Ik woon daar nu bijna een jaar . Echter valt het me de laatste maand op dat de vissen schuwer lijken te worden
 
Ok, maar ja dan zou dat ook maanden geleden al moeten spelen toch?
 

Het helpt om een matje tussen net aquarium en de onderkast te leggen waar het aquarium op staat. Weet niet welk formaat je nodig heb maar chihiros en JBL verkopen zulke matten. Zo'n matje vangt zowel disbalans van de bak als trillingen op.
 
Ja die ken ik niet en ik kwam deze gewoon via google tegen Peter;).
 
Toch nog een laatste vraag , ik heb even gezocht naar zo’n mat , maar lees dan weer ook dat dit ervoor kan zorgen dat je aquarium beschadigt kan raken en dat bijvoorbeeld juwel dit afraad . Onderstaand even een foto van het aquarium , zou het wel gaan met deze bak?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 15
  • image.jpg
    image.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Ik ben niet helemaal zeker, maar als een aquarium in een (plastic) frame zit dan is een mat volgens mij niet nodig.
 
Ik ben niet helemaal zeker, maar als een aquarium in een (plastic) frame zit dan is een mat volgens mij niet nodig.
Het is ook niet helemaal de vraag of het nodig is maar meer of het wel kan zonder dat dit in de loop der tijd schade zal veroorzaken
 
Ik heb 10 jr een juwel in een frame gehad en die stond op een dikke plaat piepschuim en dat ging prima.
 
Zo’n matje gaat niets doen tegen trillingen vanuit de omgeving via een houten vloer.
Deze matjes zijn meer om een egaal (zonder puntbelasting) oppevlak te zorgen.

De trillingen via de houten vloer zijn veel te grof. Al vraag ik me af of het hierdoor komt.

Als je veel meer afwezig bent de laatste tijd, dan raken vissen daar aan gewend. En als je dat thuis bent. Worden ze gestoord.
 
Ik heb 10 jaar aquariums in de woonkamer gehad met houten vloer(oud huis). Zie geen verschil in gedrag nu ik betonnen vloer heb.
Als ik nu bij de bak kom of er langs loop schieten de vissen soms ook weg, maar zal in de natuur niet anders zijn.
Welicht ben je er nu ook te sterk op gefocust, wordt vanzef minder als je het loslaat😉
 
Ik heb 10 jaar aquariums in de woonkamer gehad met houten vloer(oud huis). Zie geen verschil in gedrag nu ik betonnen vloer heb.
Als ik nu bij de bak kom of er langs loop schieten de vissen soms ook weg, maar zal in de natuur niet anders zijn.
Welicht ben je er nu ook te sterk op gefocust, wordt vanzef minder als je het loslaat😉
Wellicht is dat ook wel het geval , echter zag ik rimpels op het wateroppervlak verschijnen als ik 2 meter van het aquarium voorbij liep . Daarom dacht ik dat ik hier toch wel actie op moest ondernemen , maar als het bij u 10 jaar lang ook goed is gegaan dan laat ik het zo
 
Wellicht is dat ook wel het geval , echter zag ik rimpels op het wateroppervlak verschijnen als ik 2 meter van het aquarium voorbij liep . Daarom dacht ik dat ik hier toch wel actie op moest ondernemen , maar als het bij u 10 jaar lang ook goed is gegaan dan laat ik het zo
👍 Het is altijd wel even opletten dat je houten vloer het gewicht aan kan. Vanaf pak em beet 300 liter zou ik daar onderzoek naar doen.
 

Terug
Bovenaan