Aquarium uitzoeken liefst zelfbouw


J

jordan

Guest
Hallo allemaal ik ben momenteel druk aan het onderzoeken welke aquarium ik wil aanschaffen. het plan is een om een aantal discus vissen te gaan houden dus de bak moet minimaal 150 breed zijn ook zo graag een iets hogere bak winnen en een iets breder bak tussen rond gekeken bij de grotere merken.

Zo kwam ik uit bij de juwel rio 400 het meubel en. Het aquarium voor ongeveer € 700. Nadeel is de ingebouwde pomp is niet sterk genoeg zal verwijderd en vervangen moeten worden.

Na tips kreeg ik de tip om eens te kijken naar het merk aqualantis en dan wel Fusion aquariums. Deze zijn mooi afgewerkt maar ook een stuk duurder ook hier zit weer een ingebouwde pomp alleen ook weer niet zo sterk is als buitenpomp.

http://www.aquatlantis.com/index.php?id=324&tbl=registos

Dus ook hier weer extra kosten voor een buitenpomp.

ik vind het design van bovenstaande erg mooi alleen de kosten zijn € 1300 voor aquarium en meubel veelste gek omdat ook nog de pomp aangekocht moet worden.

Ik zit dus nu te denken om veel geld gaan besparen door een glazen bak te laten lijmen in de juiste maat het kastje na te maken van het aquarium in bovenstaande link die is wat betreft design vrij simpel. ik wilde dan wel een led verlichting aanschaffen en eventueel de kap los kopen maar dat zal wel lastig worden.

Wat zal een bak van ongeveer 150 cm × 60 cm × 60 cm gaan kosten? En wie weet een betrouwbare partij in de buurt van Overijssel die voor mij Zo'n glazen bak kan maken zonder er meteen de hoofdprijs voor te vragen. Ik woon zelf in Enschede

Het lijkt me leuk om de voortgang van de bouw van dit project met jullie te delen via foto's.

Zelf schat ik dat de bak zo rond de 300 à € 400 gaat kosten in de hierboven genoemde maten? Het meubel zelf maken zal een keer € 200 kosten schat ik. op de kap na bespaar je dan een boel geld denk ik? Dit kan dan in een betere pomp en de voorbeeld en CO2 installatie worden.

Iemand tips adresjes waar ik een glazen bak Kan laten maken wil wel een zwarte kit bij goedkope aquariums zie je vaak niet.
 
Deze zit in Enschede: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?show_aux_page=39
Aquaria worden zwart gekit en de prijs is per liter dus dat zul je zelf nog even uit moeten rekenen. Heb verder geen ervaring met hun bouw.

En geen zelfbouw, maar 650 euro voor aquarium, meubel en verlichting: http://www.wesdijk.nl/dieren/aquarium/1238-trofis-colisa-1500-combinatie-1000000079890.html Iets minder breed, maar wel hoger.

Bedankt die had ik nog niet gezien dat is dan goed te doen ongeveer drie € 400 voor een bak van 10 mm dik glas lees alleen dat is er geen stabilisatie strips in lijmen is dit niet een probleem? Kan waarschijnlijk wel tegen meerprijs.

Als ik dan als basis deze bak nemen en het meubel zelf fabriceer hou ik een leuk bedrag over op mijn budget van € 1000 om te investeren in betere apparatuur

Ik wil er wel graag mooie led verlichting in hebben zoals bij de aqualantic kappen.liefst kunststof en makkelijk voor onderhoud te openen. Wellicht is het mogelijk om bij een gerenommeerd merk alleen een glaskap te kopen? Dan kan ik die op de glasbak plaatsen liefst van kunststof of mooie zelfbouw
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kijk ook eens hier rond http://www.aquariavanwolferen.nl/Prijzen-Volglas-Formica
of anders eens naar het merk trofis kijken https://www.aquarium-enzo.nl/trofis-431

groet

jaap

Bedankt voor de tip!
Ook scherpe prijzen behalve voor de meubels die zijn nog vrij prijzig. Helaas alleen ruim 2 uur rijden.

Zitten er in overijssel nog aquariumbouwers die julle kunnen aanbevelen? Veldman in enschede levert volgens mij geen kappen.

Een andere vraag met een externe pomp buiten de bak is het dan zinvol om een gat in bodem te laten boren zodat je niet meer met slangen buiten het aquarium Zit of is dit onzin? De bak en kast kunnen natuurlijk iets van de muur afstaan

Wil het graag goed aanpakken en nog een aantal zaken waar ik nog weinig over heb kunnen vinden en benieuwd ben naar jullie ervaringen. Ben wel n modern kind met mn 30 jaar dus hou van electronische snufjes zoals licht emulatie zons op en ondergang en meer van dat soort "high tech" helemaal als het bijdraagt aan welzijn van de dieren.

Hopelijk kunnen jullie me adviseren met onderstaande vragen verder zal ik me ook aansluiten bij discus club nederland.


De pomp;
Zodra ik dit voor elkaar heb onderzoeken welke pomp geschikt is. Wil gaan voor een 1.50 brede bak ivm houden van discus zou hgem dan iets dieper laten maken 60cm tenopzichtenvan juwel die is dacht ik 50 diep. Kom je over de 400 liter water uit.
Las dat de pomp minstens een keer het water volume moet kunnen vervangenper uur en je zit met wat verlies dus een pomp die 900 tot 1000 liter per uur moet doen is dan raadzaam. Liefst wel een stille wat zouden jullie hierin adviseren?

Verwarming
Lijkt me raadzaam de verwarming dubbel uit te voeren. Is het een idee om een hoek van de bak af te schermen met wand bekleding of hoe werk je deze lelijke verwarmingsbuizen weg?


Co2 installatie
Wat is hier raadzaam en wat zijn ongeveer de kostev las dat het goed is voor je planten vroeger in mn kleine bak had ik dit niet


Bodem filtratie een idee?
Schijnt er na n jaar uit te moeten als dat zo is not done


Kwaliteit water en ph waarde
Is het mogelijk om de ph waarde van het water electronisch te meten en bij te sturen? Om een zo constant mogelijke kwaliteit te behouden. Ik weet water moet ververst worden wekelijks maar dan krijg je ook schommelingen. Wellicht is er iets op de markt om het water langer zuiver te houden en van een meer constante kwaliteit met minder verversingen?

Voederautomaten
Ik las de vissen discus krijgen liefst 3x per dag te eten dus moet ik een goed timer voeder apparaat hebben want werk overdag. Lijkt me ook beter voor constantheid. Snap dat met levend voedsel dulit niet werkt. Hierin tips adviezen?

Verlichting
Licht automatisch dimmen en zonsop en ondergang?
Wat heb ik hier voor nodig wil er een mooie kwaliteit leds in doen heb je ook speciale lampen die de bak meer sfeer geven? Mag dan best wat meer kosten.


Aquarium control

Nu leek mij zoiets als onderstaand ideaal een complete monitoring en regulering van je aquarium iemand ervaring met zoiets:

https://www.cooking-hacks.com/open-aquarium-basic
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb robo-tank als aquarium controller en ben er zeer tevreden mee.

Dubbele verwarming lijkt me geen slecht plan, kan er altijd 1 ermee stoppen en dan heb je nog geen problemen

Gaten in de bodem kan, maar ik zou het alleen aanraden als je gaat werken met een bioloog.

Verlichting is je eigen keuze wat je mooi vind ;)
Ik ben voor DIY gegaan met de nodige kopzorgen, maar nu alles eenmaal goed werkt ben ik meer dan tevreden

Qua voederautomaat gebruik in nu een eheim (3510??) automaat en ben ook hier best tevreden over, de automaat voert nu 4x per dag

Pomp hangt ervan af wat je zelf exact wil (bioloog of potfilter) hoe dan ook is het aan te raden op 3x bruto per uur te mikken.

CO2 is alleen interessant als je echt veel planten wilt gaan houden, althans dat is mijn mening
 
ik neem aan dat je veldhuis bedoelt deze maakt wel degelijk kappen http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?show_aux_page=131
kasten zijn behoorlijk prijzig wordt vaak uitbesteed door bakken bouwer en tja uur loon is duur in dit land
mischien zelf iets maken
weet niet of je zelf vervoer hebt om de bak op te halen en of je perse in NL wilt kopen
anders is mischien dit ook wel iets http://shop.diamantaquarien.de/epag.../49164809/Categories/Category1/Aquarium_150cm
mijn 250 cm komt er vandaan ben nog steeds zeer tevreden



groet

jaap
 
Bij de aquatlantis wordt de filter los bijgeleverd. Dus hoef je niet los te halen.

Verder is het een hele mooie afgewerkte bak.
 
ALS je een gat in de bodem wilt, zou ik meteen gaan voor een overloop + droogkamer in combinatie met bioloog. wil je dit niet zou ik gewoon met een potfilter(s) werken zonder gat :)

de verlichting.. misschien zijn JMB of HVP led units wat voor je.

de kast? zelf maken lijkt mij de beste (of in ieder geval de goedkoopste) optie.
 
ik neem aan dat je veldhuis bedoelt deze maakt wel degelijk kappen http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?show_aux_page=131
kasten zijn behoorlijk prijzig wordt vaak uitbesteed door bakken bouwer en tja uur loon is duur in dit land
mischien zelf iets maken
weet niet of je zelf vervoer hebt om de bak op te halen en of je perse in NL wilt kopen
anders is mischien dit ook wel iets http://shop.diamantaquarien.de/epag.../49164809/Categories/Category1/Aquarium_150cm
mijn 250 cm komt er vandaan ben nog steeds zeer tevreden



groet

jaap


Wauw dat is prijsgunstig bedankt voor de tip Jaap. Zit zelf in Enschede dus dit is te doen voor me. De kwaliteit is dus goed? Scheelt ruim 150 op veldman.
 
Bij de aquatlantis wordt de filter los bijgeleverd. Dus hoef je niet los te halen.

Verder is het een hele mooie afgewerkte bak.

Klopt prachtig
Zal dan ook wel mooier zijn dan een glazen bak uit bijvoorbeeld dld die jaap poste die link. Of is glas glas en kit kit zo heel veel verschil kan daae niet inzitten toch? 5 glasplaten neem aan dat die bakken sterk genoeg zijn en vam goede kwaiteit. Het scheelt dus enorm. Hoewel ik de kosten voor kap en led niet meegerekend heb hoeveel is dat ongeveer?
Gewoon een aqualantis fusion 150 kap met leds bestellen los kost? Als dat al mogelijk is.

De aqualantis is 1300 euro met meubel
Als je ziet dat de glazen bak in dld zit je op
http://shop.diamantaquarien.de/epag...ducts/Aq1506060/SubProducts/Aq1005060-0007[2]

279 euro besrijd ziet er betrouwbaar uit anders zou je zeggen dit kan niet voor die prijs!!
Meubel 200 zelfbouw dan bespaar je op de kap en leds niet meegerekend dus al een dikke 800 euro! Zo had ik gedacht met een budget van 1k wat betere spullen te kopen aan techniek.
 
ALS je een gat in de bodem wilt, zou ik meteen gaan voor een overloop + droogkamer in combinatie met bioloog. wil je dit niet zou ik gewoon met een potfilter(s) werken zonder gat :)

de verlichting.. misschien zijn JMB of HVP led units wat voor je.

de kast? zelf maken lijkt mij de beste (of in ieder geval de goedkoopste) optie.

Bedankt wat is het voordeel van bioloog ten opzichte van pot? Ik ga me er in verdiepen bedankt !
 
veel meer filteroppervlak, iets wat met discus niet geheel overbodig is. maar ook weer niet persee nodig.
 
Klopt prachtig
Zal dan ook wel mooier zijn dan een glazen bak uit bijvoorbeeld dld die jaap poste die link. Of is glas glas en kit kit zo heel veel verschil kan daae niet inzitten toch? 5 glasplaten neem aan dat die bakken sterk genoeg zijn en vam goede kwaiteit. Het scheelt dus enorm. Hoewel ik de kosten voor kap en led niet meegerekend heb hoeveel is dat ongeveer?
Gewoon een aqualantis fusion 150 kap met leds bestellen los kost? Als dat al mogelijk is.

De aqualantis is 1300 euro met meubel
Als je ziet dat de glazen bak in dld zit je op
http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/49164809/Products/Aq1506060/SubProducts/Aq1005060-0007[2]

279 euro besrijd ziet er betrouwbaar uit anders zou je zeggen dit kan niet voor die prijs!!
Meubel 200 zelfbouw dan bespaar je op de kap en leds niet meegerekend dus al een dikke 800 euro! Zo had ik gedacht met een budget van 1k wat betere spullen te kopen aan techniek.

Het gaat natuurlijk om meer dan alleen de glazen bak.
Je vergelijkt nu natuurlijk een appel met een appeltaart.

De aquatlantis is geheel compleet. Met meubel, afwerkings profielen, lichtkap en led verlichting.

Bij de koop van de glazen bak, moet je zelf voor een geschikt meubel zorgen. Je moet een afdek kap en sier profielen maken. Je moet licht inbouwen.

De vraag is of je dat wilt en kunt doen.

Kijk een appeltaart maak ik liever zelf = lekkerder. Maar een stuk oude kaas koop ik toch liever! Omdat ik de tijd en de kennis niet heb om van melk dat stuk kaas te maken.
 
Het gaat natuurlijk om meer dan alleen de glazen bak.
Je vergelijkt nu natuurlijk een appel met een appeltaart.

De aquatlantis is geheel compleet. Met meubel, afwerkings profielen, lichtkap en led verlichting.

Bij de koop van de glazen bak, moet je zelf voor een geschikt meubel zorgen. Je moet een afdek kap en sier profielen maken. Je moet licht inbouwen.

De vraag is of je dat wilt en kunt doen.

Kijk een appeltaart maak ik liever zelf = lekkerder. Maar een stuk oude kaas koop ik toch liever! Omdat ik de tijd en de kennis niet heb om van melk dat stuk kaas te maken.


Hoi Ik snap het, is inderdaad weer wat lastiger maar heb de tijd ( laatste 3 weken vrij ) en vindt het ook leuk om zelf wat te doen.
Bespaar daarmee dus liever wat geld. Koop ik een aqualantis voor 1300 euro dan moet ik nog alles erbij kopen op het verwarming na.
Dan inderdaad zonder de biobox 3 die bijgeleverd wordt dat zal zegmaar 300 schelen. Kom je op 1000 uit zegmaar.
Ga me even verdiepen in al jullie reacties wellicht heeft die club in duitsland ook wel lichtkappen


Lichtkappen zijn ook leverbaar, mooi! van alu
http://shop.diamantaquarien.de/epag...ObjectPath=/Shops/49164809/Products/ALEX15070
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben er nu wel uit dat word een ritje naar Duitsland voor de aanschaf van een glasbak + een alu cover.
Nu zit ik alleen nog met de maat.

Zit te denken aan een 150 breed aangezien dat voor discus de aanbevolen lengte is.
Heb 120 in showroom gezien dat vond ik al groot! dus 150 is wel echt de max. 2 meter kan ik ook niet huizen in mijn nieuwe woning.

Wat zouden jullie dan adviseren qua diepte en hoogte van de bak?

Zat zelf te denken aan zoiets als deze:

http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/49164809/Products/AQ160+ALEX
160x60x60 576 liter water

Voor 500 euro klaar. 12 mm glas.

Ter vergelijk
Een aqualantis 150 fusion heeft de maten
421 l inhoud, bekkenafmeting: B 150 x T 50 x H 70 cm

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/a...UizEtDCi9lifjwU6azzRG5mdMys87D9LffhoC-y_w_wcB

Dat is dus aanzienlijk minder liters water. Meer liters water lijkt me een pre.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben op t moment ook bezig met offertes voor aquariumbouwers. het hoeft niet perse dichtbij te zijn, ze bezorgen allemaal (de een voor minder dan de ander) maar ik zou als ik jou was ook gewoon verschillende offertes aanvragen. kan je als optie een frame en lichtbak aanvragen. Heb er een stok of 6 aangevraagd en er zit best veel verschil in. bij de een heb ik de bak en frame kaal voor dezelfde prijs als bij de ander compleet met lichtkap en afwerking van het frame. dus het is wijs om gewoon meerdere mensen na te vragen wat het daar kost. scheelt allemaal in je portemonnee voor je extras :)
 
dat moet je ook nagaan he :) , reviews lezen en hier navragen en zoeken wie waar een bak vandaan heeft. De een heeft een grote showroom die ook betaald moet worden en een ander doet het in een achteraf loodsje die een stuk goedkoper is. zijn allemaal dingen die de prijs mee bepalen.
 
dat moet je ook nagaan he :) , reviews lezen en hier navragen en zoeken wie waar een bak vandaan heeft. De een heeft een grote showroom die ook betaald moet worden en een ander doet het in een achteraf loodsje die een stuk goedkoper is. zijn allemaal dingen die de prijs mee bepalen.

Pieter,
Zou jij jouw offerte aanvragen met mij willen delen? Ik zal hier uiteraard vertrouwelijk mee omgaan al lijkt het me
niet dat het veel goedkoper kan dan bij die partij in duitsland die Jaap noemde. Ziet er ook erg goed uit, ben eigelijk al wel "verkocht"
Begrijp dat 160x 60x70 beter is dan 160x 60x60; klopt dat?

Dan alleen nog een bouw tekening zoeken voor een meubel; die zijn daar wel duur 600 euro.
Dat moet toch met een dag of 2 klussen voor een stuk minder centjes kunnen => dus weer betere apparatuur voor de visjes.


Zo'n biotoop bak met een gat in het aquarium naar onderen lijkt me wel wat, een stuk minder ondehoudsgevoelig en je bacteria biotoop verkloot je niet zoals bij een potfilter.
Is wel weer de vraag wat me dat extra gaat kosten. Als ik het zo lees is het een kwestie van een glazen bak met wat schuifjes
 
biotoop = bioloog :)

komt wel iets meer bij kijken dan een bak met wat glazen plaatjes erin. je heb onder andere ook je leidingwerk.

gaat wel weer een stuk extra kosten. je hebt die bakzelf a 100-150(?) euro. het filtermateriaal wat erin moet wat ook wel oploopt tot over de honderd(en) euro(´s), leidingwerk a 30euro, opvoerpomp a 100euro.

overloop laten maken + eventueel een droogkamer (wat ik wel zou doen) kost ook nog extra geld.

heb zelf geen bioloog maar zit aardig in de buurt met de kosten denk ik.

en hoe groter de bak, hoe beter :)
 
Ik heb je een pb gestuurd :)
Schrik niet van de prijzen, mijn offertes gaan over een bak die bijna 2x zo groot moet worden als die van jou.
 
Ik heb je een pb gestuurd :)
Schrik niet van de prijzen, mijn offertes gaan over een bak die bijna 2x zo groot moet worden als die van jou.

Gezien bedankt mijn dank is groot!
Ik ben er denk ik wel redelijk uit, nu op zoek naar een goed 3d model van een bouwtekening voor meubel
Of die teken ik in sketchup of rhino3d ben er vrij goed in zal ik ook posten.

Topic wordt wel een beetje heel veel maar dankzij jullie adviezen weet ik nu wat ik moet kiezen kopen en waar dit prijsgunstig kan.
Mijn dank is dus groot
 
een bak hoogte van 60 betekend dus zon 53 cm water hoogte
zou dus gaan voor 70 cm hoog discussen worden fors dus wat je aan lengte kwijt kan doen is het advies
wat de gaten betreft ook het pot filters is dit een prima oplossing
zelf heb ik het ook en heb er alle dagen plezier van
gezien je bedoelingen qua visbestand is aan sluiten op het riool heel erg aan te raden
is wel wat werk maar je hebt er alleen maar voordeel van
de kwaltijd van de genoemde bouwers is prima
let wel dat je het glas poli geslepen neemt bij het adres in Duitsland is dit standaard in nl kost het meer

groet

jaap
 
een bak hoogte van 60 betekend dus zon 53 cm water hoogte
zou dus gaan voor 70 cm hoog discussen worden fors dus wat je aan lengte kwijt kan doen is het advies
wat de gaten betreft ook het pot filters is dit een prima oplossing
zelf heb ik het ook en heb er alle dagen plezier van
gezien je bedoelingen qua visbestand is aan sluiten op het riool heel erg aan te raden
is wel wat werk maar je hebt er alleen maar voordeel van
de kwaltijd van de genoemde bouwers is prima
let wel dat je het glas poli geslepen neemt bij het adres in Duitsland is dit standaard in nl kost het meer

groet

jaap

Ga ik voor de 70 bedankt!
Kreeg van Pieter de tip om te kijken naar optic white
Dus dat zal ik ook even vragen zal wel wat meerprijs zijn maar kan vast ook in Duitsland.
Heb ze al gemaild wat eventueel de verzendkosten zijn maar denk dat ik er even heenrij lijkt me een erg gave winkel om even rond te kijken.


Het verschil in optic white en normaal, ligt wel aan de meerprijs of ik dat ga doen.
http://www.azaqua.nl/optic-white/103-aquarium-optic-white-120x45x45-.html

EeyW5Pcr-dzSez4-RfE3dSmTOWLLT8Ml.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gezien de dikte van het glas 12 mm zou ik voor floatglas gaan de beruchte groene waas is storend van af 15 mm
heb hem zelf van 12 mm floatglas en bak is mooi helder
als je voor optiwhite gaat 1 ding dit is wel zachter als het andere dus gauwer krassen
verzend kosten naar nl is voor de bak 200 euro http://shop.diamantaquarien.de/epag...bjectPath=/Shops/49164809/Categories/Shipping
let wel de voertaal is Duits

groet

jaap
 
Wat interessant allemaal op te lezen. Ik heb namelijk exact dezelfde vragen als Jordan en exact hetzelfde idee. Ik heb al wel besloten dat ik voor een bioloog ga en ben ook al een beetje aan het rondkijken naar een aquariumbouwer. Helaas is Duitsland niet echt een optie, omdat ik in de Randstad woon.

Verder ben ik heel benieuwd naar je 3D tekening van je meubel. Ik heb zelf veel hulp gekregen van the kind if DIY op youtube (). Hij laat je duidelijk zien hoe je een eenvoudig meubel kan bouwen. Misschien ook wat voor jou?

Ik ga je zeker volgen!
 
Zal de tek uploaden een dezer dagen is in rhino3d gemaakt.
 
Schopje

Ik ben weer aan het kijken
Hoewel duurder zit ik toch te kijken naar een kant en klare oplossing in kwaliteit en liefst met een bioloog erbij

Een soort red sea voor zoetwater iemand die weet of er merken zijn die dit leveren tegen normale prijzen?

Dus discus bak plus bioloog
 
Commerciële aquaria met bioloog ben ik nog niet echt tegen gekomen.
Je komt dan toch bij de bouwers als van Wolferen, Zorona of Veldhuis terecht, naar mijn weten.
Er is ook een Duits bedrijf dat mooie bakken maakt tegen aantrekkelijke prijzen, ik meen dat ze Diamond Aquariums heten, maar kan het zo snel even niet vinden.
 
Duitse bedrijf ken ik idd mooi maar niet met kitloze aquaria en hun bioloog kost een dikke 4-8 honderd euro kwn je natuurlijk ook zelf maken.

Eheim heeft ook aquaria zonder bioloog ik denk na inlezen dat bioloog wel essentieel is voor discus.

Als ik een glazen bak met ronde randen kon kopen van red sea zou dat perfect zijn maar zal wel niet gaan. Vindt de integrated power etc van red sea wel top. De reefer modellen zijn heel mooi 1600 euro voor alles.
Alleen zullen die leds die erbij zitten wel voor doutwater only zijn.

Zou het liefst idd gewoon zon redsea gebeuiken met wat aanpassingen voor zoetwater.
 
Als ik een glazen bak met ronde randen kon kopen van red sea zou dat perfect zijn maar zal wel niet gaan. Vindt de integrated power etc van red sea wel top. De reefer modellen zijn heel mooi 1600 euro voor alles.
Alleen zullen die leds die erbij zitten wel voor doutwater only zijn.
.
Ik meen dat je de reefer modellen ook zonder techniek kunt kopen, dus alleen meubel, bak en bioloog.
 
Bedankt, even over nadenken dan..

Ik heb wel een oplossing gevonden voor de bioloog..
Nadeel is deze bakken die hierbij horen zijn maar 150 breed
http://www.aquatlantis.com/downloads/file326_gb.pdf

Aqualantis heeft een bioloog voor hun modellen

Kost ongeveer 300.- euro

SUMP FW
Sump: 43L Reservoir: 11L

Zou wat ik nagelezen heb 500 liter aquarium 30/40 liter bioloog dus kloppen.
Ik vindt het prettig dat dit een 'plug and play' systeem is zodat ik de complexiteit van mijn aquariumbouw kan minimaliseren en niet hoef te gaan nadenken over het bouwen van een bioloog bijvoorbeeld. Wou eerst alles van scratch ontwerpen maar dat kost toch teveel tijd.

Deze hoort dus bij dit aquarium:

Aquarium: 150x60x55cm Aquarium Weight: 124,8Kg Package: - cm
Package Weight: 3Kg
Volume: 495L | Capacity: 415L

Ik las dat 160 minimaal was voor discussen maargoed, die 10cm consessie kan je nog doen denk ik en dan een vis of 2 minder erin. Wat denken jullie Heel mooi aquarium het meubel is wel weer beetje lafjes.

Gewoon zelf de bak op maat laten maken zit dan ongeveer op 800 + gaten toevoegen zeg 50 is 850. Bioloog erbij voor zeg 300 dan zit je op 1150 voor de 10cm grotere bak. Meubel dan zelf maken voor circa 200 euro moet ook wel lukken. Dus om de prijs scheelt het niet zoveel.
Zelf doen iets meer waar en liters voor je geld maar kost ook veel meer tijd.

Open kap is dan wel een nadeel.. Wellicht zou het mogelijk zijn om deze gedeeltelijk te voorzien toch van een top glasplaat zodat je de warmte niet verliest. Nadeel daarbij is dan weer dat de led verlichting op een bevochtigde glasplaat waarschijnlijk niet lekker werkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
3668662_WE_D_001_AquaviewSuesswasser.jpg


Zijn blijkbaar meerdere liter volumes.
1 maartje groter doen dus?
 

Terug
Bovenaan