Aquarium van Harmen


Misschien is het beter een apart topic aan te maken en dit niet in een foto album te doen.

Verder, wie heeft zelf geconstateerd dat ze minder eetlust krijgen, passiever worden en ga zo maar door?

Ik zie met een dag temperatuur van 27,7 gedurende 8 uur en een nacht temperatuur van 26,8 gedurende 16 uur, alle beschreven gevolgen niet.

Als ik een vis van boven naar beneden zet (uit 32 graden) dan heeft deze een week of 2 nodig om normaal te doen........ Dus langzaam wennen aan........ Fijn en goed te doen met een controller
 
Fotootje dan maar weer...
IMG_7739.jpg
 
Misschien is het beter een apart topic aan te maken en dit niet in een foto album te doen.
Ja dat ben ik wel met je eens, maar ik haakte in op een stuk of 10-15 posten op de vorige pagina, die juist gingen over temperatuur, voer en watersamenstelling, en dergelijke, en dus NIET over de bak van de TS.
Vandaar mijn vraag/observatie ook hier te stellen, omdat er een aantal discuskenners en -houders al wel mijn punt zouden tegenkomen.
Maar genoeg hierover nu van mijn kant.
Verder, wie heeft zelf geconstateerd dat ze minder eetlust krijgen, passiever worden en ga zo maar door?

Ik zie met een dag temperatuur van 27,7 gedurende 8 uur en een nacht temperatuur van 26,8 gedurende 16 uur, alle beschreven gevolgen niet.

Als ik een vis van boven naar beneden zet (uit 32 graden) dan heeft deze een week of 2 nodig om normaal te doen........ Dus langzaam wennen aan........ Fijn en goed te doen met een controller
 
Beste schott

Met alle begrip,ik heb het topic teruggelezen en ja ik schreef dat de discus bij een lagere temperatuur een tragere stofwisseling meemaakt,jou vissen zijn perfect,niets op aan te merken,en ja je hebt het geheel goed onder controle,maar dit zal niet meteen bij de eerste de beste discusliefhebber zo gaan werken.Die hebben minstens een of 2 jaar nodig om het in totaal voor elkaar te krijgen,zeker bij beginners.
Het lijkt mij beter,zeker omdat ik momenteel geen discusvissen meer verzorg,om mijn persoonlijke adviezen maar even of altijd te laten overgaan in geen of adviserende opmerkingen.
Het advies van de ene aquariaan en de andere druist nog wel eens in met de handelingen die moeten of worden verricht,de ene zegt dit,de andere adviseerd weer wat anders.

En dat is niet goed,vandaar dat ik mij een beetje ofwel geheel terugtrek in de adviezen voor beginners,ofwel de doorgewinterde aquarianen,die discusvissen houden,verder is dit geen kritiek naar jou,maar als ik iets lees over discusvissen op dit forum dan wil ik altijd reageren,en dat is niet altijd nodig.
Gr.bert
 
Mocht Harmen dat willen dan kan hij aangeven om bepaalde zaken te verplaatsen naar een apart topic maar het is zijn fotoalbum dus dat laat ik aan hem over.
Er wordt wel vaker gediscussieerd in een fotoalbum en zolang de TS dat geen probleem vindt kan dat ;)
 
mijn observaties mbt temperatuur.
De piwowarskys die ik had waren geen grote eters, eerder schichtig en voorzichtig.
Op verzoek van de LFS de temperatuur toen verhoogd van 28 naar 30 graden, had het resultaat...Nee.
Wel begonnen mijn planten weg te kwijnen....baal.
Toch doorzetten, temp hoog blijven houden...planten kosten niets tov de discussen.
Na 2 maanden zelf enkele piwos geëuthanaseerd, kon het wegkwijnen niet langer aanzien.
De weisflog die gelijktijdig waren aangeschaft zijn in omvang verdubbeld, twee koppels zitten om en om eitjes af te zetten.

Voor mij was het gewoon dat die piwos een slecht legsel was, kunstmattig opgebroed bij de kweker.
transport, verplaatsen was gewoon funest...ze kwamen in een neerwaartse spiraal die ik niet meer kreeg gekeerd, ook niet met temperatuur.

Voer, hier krijgen ze enorm afwisselend diepvriesvoer van ocean nutrition.
twee discussen eten ook bassleer korrels, de rest kijkt er nog niet naar om.
De corydoras lusten bassleer enorm, zijn er lekker dik van.

Inmiddels sinds een paar dagen de temperatuur met een hallve graad per dag omlaag gehaald naar 29 overdag en snachts 28.5
Eens kijken hoe de planten het weer gaan doen, de discussen laten geen enkele reactie zien.
 
Jan,mijn Piowarski hebben het precies 5 Jaar uitgehouden op de maand af.En toen stopte het met horten en stoten,veel aan gedaan i.s.m.De verkoper die veeeel meer kennis heeft dan mij,maar het kan simpelweg goed gaan met discusvissen,maar je kan zo maar in een diep dal vallen.
 
Even een snelle update voor de tijdlijn na de vakantieperiode. Toch wel weer wat veranderingen vergeleken met de laatste foto. Vallisneria begint nu eindelijk wat beter te groeien. Met een steeds beter gevulde linkerhoek, mag de limnophilia de andere kant hebben. Enige wat me nog dwars zit is de baardalg, waar met name de echinodorussen last van hebben. Telkens de bladeren eruit trekken, dat belemmert de groei nogal. Het zit vooral op de plekken waar veel stroming is. Zou het helpen als ik de stroming aanpas?
Verder heb ik de groep kardinalen wat aangevuld, net als de corydoras panda en een koppeltje schaakbordcichlides toegevoegd.
IMG_8132.JPG
 
prachtige vissen nog steeds
 
Het zit vooral op de plekken waar veel stroming is. Zou het helpen als ik de stroming aanpas?
Je kan het proberen Harmen voor een periode van een aantal weken. Hou dan wel de rest goed in de gaten, dat je geen tekorten ergens krijgt.

Nog steeds een mooie bak trouwens.

Gr. Ed
 
Dank voor de reacties! Ik ga het proberen.
 
Tijd voor een update. Vallisneria groeit inmiddels de bak uit na een lange en moeizame start. Ook de grote solitairen groeien lekker door. Ik heb wat afgewisseld met de stroming. De baardalg is goed in toom te houden zo en er is meer plantengroei.
IMG_8395.JPG
 
Ziet er gewoon heel goed uit, niets minder en of meer.Hou het zo vast.
 
Tijd voor een update. Vallisneria groeit inmiddels de bak uit na een lange en moeizame start. Ook de grote solitairen groeien lekker door. Ik heb wat afgewisseld met de stroming. De baardalg is goed in toom te houden zo en er is meer plantengroei.
Bekijk bijlage 310440
prachtig
straks hebben je vissen geen plaats meer;)
 
Dank! Klopt, ik moet af en toe flink snoeien om zwemruimte over te houden. Maar beter zo dan andersom.
 
Discussen zijn al fantastisch om te zien, maar discussen in een mooie plantenbak zijn nog mooier :)
 
Bedankt. Ja, vind ik ook. Het blauw van de vissen komt veel beter uit tegen een groene achtergrond.
 
Kennen jullie dat? Dat als je eenmaal gaat snoeien je veel meer weghaalt dan je eerst van plan was. Ik wilde eigenlijk m'n limnophilia aftoppen, maar bedacht ondertussen dat de gele plomp wel erg plomp was met z'n wortelstok van circa 30/40cm. Ook was hij gaandeweg steeds meer naar het midden gegroeid waardoor de solitaire planten het een beetje te gezellig kregen en de vissen steeds minder ruimte. Dus na flink wat hak en zaagwerk bleef er een mistige bak over. Na een dag waren de dampen weggetrokken en was de bak weer een stuk frisser en ruimer.

Hieronder het resultaat. Aan de wortelstok van de gele plomp zaten wortels van bijna een meter lengte. M'n hele plantenbestand bewoog bij het uit het zand trekken van deze wortels.

Unleash the beast:
IMG_8593.JPG


IMG_8594.JPG


En het resultaat een dag later, na het wegtrekken van de mist:
IMG_8596.JPG


De rechterkant is flink aangepakt. De linkerkant vind ik nog wat aan de wilde kant, dat wordt een snoeiklus voor een volgende keer.
 
Dank, is inderdaad een gele plomp. Doet het super in een discusbak. Mooi felgroene bladeren. Als je niet biotoopgetrouw bent een prima optie!
 
Ik probeer wel de vissen van dezelfde continent te houden maar planten maakt mij niet uit waar ze vandaan komen als ze maar goed doen.
 
blijft een prachtaquarium idem dito vissen
blijft wel vol zo als je planten zo goed blijven gaan
 
Dank. Ja klopt, het blijft vol, maar ze hebben nu wel veel meer zwemruimte aan de voorkant dan eerst. Ben behoorlijk grof te werk gegaan. Maar snoeien doet groeien, dus ben bang dat ik over een paar weken weer aan de bak mag. Discussen doen het nu wel weer een stuk beter, ze kunnen een stukje zwemmen, maar zich ook goed verschuilen. Het was eerder een beetje té vol voor ze. Het is een compromis deze bak. Een grotere was beter voor de vissen geweest, maar over een aquarium in de woonkamer heb ik moeten onderhandelen.
 
Fraai Harmen en welke plant is dat recht bij het raam?
 
Prachtige die groene bak en knalblauwe schijven 😍 Gebruik je co2? Zo niet, welke voeding gebruik je?
 
Fraai Harmen en welke plant is dat recht bij het raam?
Da's de gele plomp die ik verplaatst heb. Daar heb ik een hele grote wortelstok vanaf gehaald, dus hopelijk slaat hij weer aan. Denk dat het goedkomt, want hij is taai, want groeit buiten in de sloot.
Prachtige die groene bak en knalblauwe schijven 😍 Gebruik je co2? Zo niet, welke voeding gebruik je?
Nee, geen Co2. Ik heb graag een simpel systeem. Ik ververs wel elke 2 a 3 dagen zo'n 30% of meer, dat zal ook wel helpen. En ik stop af en toe wat pottenbakkersklei in het zand bij de planten.
 
Het was flink zoeken, maar ik heb uiteindelijk bijna 30 jonge sturisoma's uitgevangen. Of beter: afgeheveld. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze zo snel uit zouden waaieren door de hele bak.
Ik las ook dat het beter is ze bij de ouders in een aparte kweekbak te houden, maar ze hadden nou eenmaal eitjes in het huiskameraquarium gelegd, dus daarom maar even zo. Kijken of het wat wordt. Straks wat groenvoer erin. Water zal in elk geval wel stabieler blijven nu ze in de grote bak hangen. Ik heb er een aftakking van de uitstroom van m'n filter in gehangen en het bakje vol in de stroming gezet.
IMG_8626.JPG
IMG_8629.JPG
 

Terug
Bovenaan