Wat is er nieuw

Aquarium van Reefer-Nick

Reefer-Nick

Well-known member
Lid geworden
14 november 2025
Leeftijd
34
Goedenavond allemaal,
Ik ben sinds 3 maanden begonnen aan een nieuw aquarium. Het betreft de scaper 60 van superfish.
ik had een wat lastige start van het aquarium maar na wat goede tips hier op het forum draait het aquarium nu goed. Ik voeg dagelijks de APT3 toe in combinatie met Co2 en Colombo fora Carbo. Ik ben heel Benieuwd hoe de bak zich verder gaat ontwikkelen de komende maanden😎

Bijlagen

• IMG_2423.jpeg
    IMG_2423.jpeg
    2.5 MB · Weergaven: 85
  • IMG_2421.jpeg
    IMG_2421.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 86
  • IMG_2376.jpeg
    IMG_2376.jpeg
    2.8 MB · Weergaven: 82
Ziet er mooi uit, prachtige betta ook

Dankjewel! Ben ook heel blij met de Betta 🐠

Ziet er goed uit.

Leuk! Mooie betta ook!

Uu nog een naam voor de betta! :DD

Mooie bak zo 👍.

Lama de betta 🤣:thumbs:

De groei zit er lekker in en ik doe wekelijks 2 waterwissels. Binnenkort maar eens kijken voor een mooi groepje vissen erin. Ook heb ik sinds 2.5 week een stuk of 5 jongen garnalen van de red sakura die zwanger was erg blij mee 🦐

Bijlagen

• IMG_2664.jpeg
    IMG_2664.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 37
  • IMG_2654.jpeg
    IMG_2654.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 39
  • IMG_2656.jpeg
    IMG_2656.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 38
  • IMG_2439.jpeg
    IMG_2439.jpeg
    950.8 KB · Weergaven: 40
Het is een tijdje geleden dat ik iets heb geplaatst maar de bak draait lekker de afgelopen maanden. Dit is een foto na een flinke snoeibeurt. Ook heb ik het buitenfilter vervangen voor de oase 350 met het oog op een grotere bak. Wel is mijn verhoging van het soil achterin de bak helemaal vlak geworden waardoor de diepte weg is en ik een hele dikke bodem heb. Op dit moment laat ik het even zo maar misschien toch eens een deel van de bodem eruit halen in de toekomst.

Bijlagen

• IMG_0722.jpeg
    IMG_0722.jpeg
    3.8 MB · Weergaven: 25
  • IMG_0727.jpeg
    IMG_0727.jpeg
    3.8 MB · Weergaven: 23
  • IMG_0675.jpeg
    IMG_0675.jpeg
    2 MB · Weergaven: 23
Ik vraag me af waarom hebben mijn planten vaak groene alg erop terwijl het helemaal vol zit met garnalen en een paar algeneters.
ik voeg dagelijks planten voeding toe en er draait co2 op de bak.

Bijlagen

• IMG_0931.jpeg
    IMG_0931.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 12
  • IMG_0929.jpeg
    IMG_0929.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 9
  • IMG_0930.jpeg
    IMG_0930.jpeg
    3.2 MB · Weergaven: 12
Ik vraag me af waarom hebben mijn planten vaak groene alg erop terwijl het helemaal vol zit met garnalen en een paar algeneters.
ik voeg dagelijks planten voeding toe en er draait co2 op de bak.
  • Wat is de intensiteit jouw verlichting in lm/L (lumen per liter), idem lichtduur schema
  • Welke plantenvoeding en bevat deze ook fosfaat/nitraat….
  • ….heb jij PO4/NO3 gemeten met druppeltesten
  • Jouw DC (Drop Checker) lijkt vrij donkergroen ipv licht/limoen-groen, hoe is deze over de verlichtingstijden
  • Als de skimmer 24/7 aan staat verdrijft deze veel van de toegevoegde CO2, idem heel veel oppervlakte beweging
  • In jouw topic las ik dat jij ook Carbo gebruikte, Valisneria kan niet tegen een hoge dosis Carbo en gaat dan verslijmen

Laatst bewerkt:
Omdat in tegenstelling van wat veel mensen denken, het hebben van algeneters en garnalen niet betekend dat je geen alg in je bak krijgt of dat alle alg wordt opgegeten.

• Wat is de intensiteit jouw verlichting in lm/L (lumen per liter), idem lichtduur schema
  • Welke plantenvoeding en bevat deze ook fosfaat/nitraat….
  • ….heb jij PO4/NO3 gemeten met druppeltesten
  • Jouw DC (Drop Checker) lijkt vrij donkergroen ipv licht/limoen-groen, hoe is deze over de verlichtingstijden
  • Als de skimmer 24/7 aan staat verdrijft deze veel van de toegevoegde CO2, idem heel veel oppervlakte beweging
  • In jouw topic las ik dat jij ook Carbo gebruikte, Valisneria kan niet tegen een hoge dosis Carbo en gaat dan verslijmen
Mijn po4 is tussen de 0.02 -0.05 mg/L
No3 tussen de 5 mg/L
Mijn verlichting staat aan van 13.00 tot 20.00
Met 30 lumen per liter.
Ik heb de co2 iets hoger gezet zodat hij net nog iets lichter zal worden.
De planten voeding is de APT 3 ik voeg 6 dagen per week 1.5 pompje hiervan toe. En 6 dagen per week 1 pompje carbo.
De skimmer staat 6x 15 min aan in 24 uur.
De buiten filter heb ik pas vernieuwd en is de oase biomaster pro thermo 250.

Dit is nog de samenstelling van de APT 3

https://www.2hraquarist.com/product...Ryvc5m3kIjGJwhmilWcHk0zMfGUQddNMaAh99EALw_wcB

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft.
Verder draait de bak wel gewoon goed

De planten voeding is de APT 3
Mijn po4 is tussen de 0.02 -0.05 mg/L
No3 tussen de 5 mg/L

Deze PO4 (fosfaat) is dan wel heel erg laag.

Dat is zelfs rond de laagste hoeveelheid van 0.03 die je met een Salilifert druppeltest zou kunnen meten (als je die zou gebruiken)

Omdat in tegenstelling van wat veel mensen denken, het hebben van algeneters en garnalen niet betekend dat je geen alg in je bak krijgt of dat alle alg wordt opgegeten.
Daar heb je gelijk in ik had het ook iets beter moeten verwoorden ik verwacht ook niet dat de algen eters het allemaal opeten maar ik probeer erachter te komen waardoor de alg instaat en hoe ik geen alg op mijn blad krijg en mijn planten erg mooi kan houden 😀

Deze PO4 (fosfaat) is dan wel heel erg laag.

Dat is zelfs rond de laagste hoeveelheid van 0.03 die je met een Salilifert druppeltest zou kunnen meten (als je die zou gebruiken)
Wat zou een ideale po4 zijn in dit geval? Want mij lijkt de no3 en po4 wel aardig in balans?
Ik kom uit de zeewater wereld en ben hele lage waardes gewent.

Ik merk dat mijn garnalen en algeneters vrij kieskeurig zijn. Sommige algen zijn in no time verdwenen, maar andere soorten laten ze netjes staan...

Wat zou een ideale po4 zijn in dit geval? Want mij lijkt de no3 en po4 wel aardig in balans?
Ik kom uit de zeewater wereld en ben hele lage waardes gewent.
De ATP’s (1, 3 en E) zijn ongetwijfeld zeer goede bemestingen die veel binnen de aquascaping worden gebruikt die elk ook een specifiek doel hebben.

Eigenlijk is het de vraag of met jouw gekozen plantenbestand dit wel de juiste bemesting is, hoe ben jij tot deze keuze ATP3 gekomen?

Een NO3=5.0 is prima maar PO4=0.05 is wel heel laag, ik zou eerder een PO4=0.5 verwachten maar misschien is dit normaal bij ATP3

In basis gaat het erom dat er ten alle tijden geen tekorten zijn, weinig is dan nog steeds geen tekort, bij een PO4=O is er natuurlijk wel een tekort

De ATP’s (1, 3 en E) zijn ongetwijfeld zeer goede bemestingen die veel binnen de aquascaping worden gebruikt die elk ook een specifiek doel hebben.

Eigenlijk is het de vraag of met jouw gekozen plantenbestand dit wel de juiste bemesting is, hoe ben jij tot deze keuze ATP3 gekomen?

Een NO3=5.0 is prima maar PO4=0.05 is wel heel laag, ik zou eerder een PO4=0.5 verwachten maar misschien is dit normaal bij ATP3

In basis gaat het erom dat er ten alle tijden geen tekorten zijn, weinig is dan nog steeds geen tekort, bij een PO4=O is er natuurlijk wel een tekort
Eerlijk gezegd was ik erg onder de indruk wat ik langs zag komen van de APT draaiende aquariums en daarop uitgekomen op de APT 3 en zonder enige kennis wat anders beter een optie kan zijn in combinatie van mijn planten bestand. Ik zal de komende tijd mijn po4 even blijven meten. Om te kijken of hij niet soms naar de 0 zakt en ik po4 moet gaan doseren.

Vandaag weer even na 2 weken het aquarium ververst en leidingen schoon gemaakt! De co2 heb ik vandaag iets omhoog bijgesteld want de kleur is nog te donker groen. Ook nog even voor de water wissel de no3 en po4 gemeten. Dit keer met een onmeetbaar no3 en een po4 van 0.02. Ik vraag me nu af wat kan ik het beste doen mijn APT3 van 1.5 ml verhogen naar 2ml op 60 liter of los no3 en po4 doseren.

mijn huidige toevoeging No3 per dag
  • 🌿 1,5 ml APT 3/dag
  • ➕ ongeveer 0,54 ppm NO₃/dag

Bijlagen

• IMG_1021.jpeg
    IMG_1021.jpeg
    3.8 MB · Weergaven: 4
  • IMG_1031.jpeg
    IMG_1031.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 4
  • IMG_1033.mov
    15.8 MB