Aquarium verhuizen.


Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Berichten
392
Goeie morgen.
wij gaan over ongeveer 1,1/2 verhuizen.
nu lees ik veel verschillende dingen, voornamelijk over grote Aquarium's.
wij hebben een 80Liter aquarium van zo een +/-60cm lang. Mijn man wilde 50% water eruit halen en de rest erin en vervoeren. En van hier naar daar is zo een 10min langzaam en rustig rijden.
Het Aquarium is ook een van de laatste dingen die om gaan ivm plaatsing en rust met alles weer netjes vullen en controleren.
wat raden jullie aan?
 
Meer dan 50% water eruit halen, gewoon een bodempje voor je vissen. Dan aquarium op een stevige plank overtillen zodat ie makkelijk draagbaar is en dan achterin de auto voorzichtig. Je kunt, indien je hardscape hebt die zou kunnen omvallen, bubbelfolie in je bak stoppen.
 
Dank je @LalaLaraSophie dit was het plan van me man. Ik was er zelf even onzeker over.
wel een goeie tip met een plank onder het aquarium. Zo kan de bodem er niet uit zakken.
 
Ik zou wel even goed kijken naar die planning om 50% water in de bak houden, dat lijkt mij niet slim. Zoals Lara zegt zo veel mogelijk eruit halen en 50% laten zitten zal denk ik een te zware belasting voor de bak i.c.m. het tillen worden.
 
Dank je @LalaLaraSophie dit was het plan van me man. Ik was er zelf even onzeker over.
wel een goeie tip met een plank onder het aquarium. Zo kan de bodem er niet uit zakken.
Heb zelf toen een zijkant van zo'n Kallax/Expedit kast van Ikea gebruikt hiervoor, zij het voor een iets kleiner bakje. Werkt uitstekend.
 
Je vergist je heel gauw in het gewicht van de bodem, hardscape en het water, wel eens een 80 cm een paar meter moeten verhuizen met maar een klein laagje water erin, maar dat was toch nog een best gewicht.
 
Je vergist je heel gauw in het gewicht van de bodem, hardscape en het water, wel eens een 80 cm een paar meter moeten verhuizen met maar een klein laagje water erin, maar dat was toch nog een best gewicht.
Hou op schei uit :p
Moet over een goeie 2 maanden mijn bak van 3-hoog naar beneden de auto in, 10 minuten rijden, naar de zolder in 't nieuwe huis gaan krijgen. Zie d'r nu al tegenop :DD
 
Wat ik zou doen:

water eruit, vissen, planten en filtermateriaal in gesloten emmers/koelboxen.

bodemsubstraat erin houden.

bak vervoeren, terug planten/hardscape opbouwen, vullen en vissen terug erin.
Zijn het dezelfde waardes uit de kraan als op de oude locatie/bak dan alleen de tenperatuur gelijk krijgen, anders ook weer even overwennen door het toevoegen van nieuw water aan de visemmers.

Een bak vervoeren met water erin geeft een vergrote kans op breuk, daarbuiten klotst het ook als een gek.
 
Vind ik veel gedoe voor een 60cm bak.. 90% water eruit, bubblewrap erin en evt de bovenkant afdekken en gaan.
 
Zelf heb ik enkele 60cm verkocht en verhuisd naar boven voor nood en ik trok op een beetje water na alle het water eruit en tilde de bak op een dikke plaat hout en zo kon je deze met 2 man makkelijk vertillen en dan is het prima te doen denk ik. Zo is het moment dat de bodem wordt belast zo klein mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
:cool:
Alleen dat zand is bij mij al 100 kg.
Los van eventueel water wat er nog tussen zit.

tja we hebben t hier dan ook over een 60cm bakje :juggle:


Vind ik veel gedoe voor een 60cm bak.. 90% water eruit, bubblewrap erin en evt de bovenkant afdekken en gaan.

Definieer gedoe? Kans op eventuele gescheurde bodemplaat vind ik meer gedoe.
Bovenstaande incl vervoer van 10minuten doe ik in een uur.

maar idee z’n meug uiteraard! En doen waar je zelf het prettigst bij voelt.
 
Definieer gedoe? Kans op eventuele gescheurde bodemplaat vind ik meer gedoe.
Bovenstaande incl vervoer van 10minuten doe ik in een uur.

maar idee z’n meug uiteraard! En doen waar je zelf het prettigst bij voelt.
Nou, water er helemaal uit. Vissen en garnalen vangen en in een emmer doen. Planten er allemaal uithalen, ook in een emmer doen. Hardscape eruit, misschien ook in een emmer doen. Soil eruit scheppen (wat bij mij bestaat uit een laag grind/substraat/voedingscapsules en soil er bovenop) en óók in een emmer doen. Dan bak en al die containers + filter/heater/co2 allemaal naar de auto zeulen en de hele ramtam weer opbouwen.
Vind ik veel meer gedoe dan gewoon 90% water eruit, wat bubblewrap waar nodig erin, plank eronder en met 2 man de auto intillen.

Maar zoals je al zei, ieder moet doen waar ie zich het fijnst bij voelt.
 
Zoveel mogelijk water eruit. Vissen, planten, stenen/hout eruit. Zand er lekker in laten. Plank eronder, goed vastzetten en vervoeren.

In het nieuwe huis alles op de plek zetten. Water erin en weer opnieuw inrichten, daarna vissen erin.

Zou moeten lukken.
 
Hier destijds een 75 liter verhuisd door een paar centimeter water erin te laten zitten en ook de planten en vissen. Hardscape (was maar 1 stuk hout als ik me goed herinner) wel eruit gehaald.
 
Vroegah, met zun twee een 1.20cm bak met een laagje water,grind planten en vissen eerst vanaf ouderlijk huis uit de slaapkamer van boven naar beneden via de trap naar beneden en dan 5km rijden naar ons 1e huisje op de 3e etage via de trap naar boven getild door het portiek :eek:
was toen 22jaar maar weet nog heel goed dat het in de zomer knap zweten was en 2dagen pijn in mun poten gehad van de trappen haha.
Bak op de stelling.. vullen en binnen 30min stekkers erin en whalaah :LOL:
Dus moet kunnen....
 
@edje555 zo ziet de man in het huis het ook. Gelukkig geen trappe. Op of af en een karretje waar die mooi op kan.
 

Terug
Bovenaan