Wat is er nieuw

Aquarium verplaatsen inclusief vissen?

M075

Well-known member
Lid geworden
6 april 2025
Leeftijd
31
Hallo luitjes, daar ben ik weer met een vraag.

Ik heb een aquarium van 120x44bx60h met daarin een aantal vissen, nu wil ik er voor de zekerheid een schuim mat onder plaatsen en het aquarium verplaatsen in de woonkamer.

Het (extra heldere) glas is 10mm dik.

Nu is het natuurlijk een hels karwei om sommige snellere vissen te vangen en daarom dacht ik aan de mogelijkheid het aquarium in zn geheel met een +-5cm water en +-cm zand bodem te verplaatsen.

Mijn vraag is dus of dit überhaupt een optie is of gewoonweg echt niet veilig?

De bak is in goede staat zonder scheuren of rare plekken langs de kitnaad. Volgens mijn berekening zal er +-27L water in blijven zitten exclusief de zandbodem.

Takken en dergelijken zal ik er dan wel uit halen.

Iemand hier ervaringen mee?

Ik weet niet hoe dik het glas was van mijn Aquatlantis van 120 cm, maar die heb ik ook verplaatst met zand erin en dat ging goed. Ik had er volgens mij wel een betonplex plaat onder gedaan voor het tillen.

• Leuk
Waarderingen: M075
Bij deze even wat fotos ter illustratie.

De tank gaat van het tv kastje af de grond op +-50cm hoogte verschil (met wat ligstoel kussens eronder), dan schuif ik het kastje een meter of 2 a 3 op en moet het aquarium er weer op nadat ik het kastje met een schuim plaat heb bedekt.

Ik weet niet of ik er eerst een betonplex plaat onder kan krijgen om zo de druk te verdelen, dan is het misschien beter eerst toch de vissen over te brengen naar mn 80cm voor de verhuizing en eerst al het water uit de 120cm te halen voor het verplaatsen.

Ik zal het verplaatsen helaas met zn 2en moeten doen vanwege het formaat, qua gewicht is het te tillen alleen maar niet vast te houden. Op zich geen probleem.

Het is jammer dat ik niet nog een kastje heb van dezelfde hoogte dan had ik de grote wisseltruuk kunnen doen en had het waarschijnlijk in mn eentje ook nog wel gelukt.

Dus ja de grote twijfel is of het dit het risico waard is om geheel te verplaatsen (zonder hout en filters met max 5cm water) of toch eerst de vissen en filters verplaatsen naar de andere bak en daarna weer terug als deze op zn nieuwe plek op het schuim staat.

Ps: na deze is de 160cm aan de beurt maar die moet wel eerst echt helemaal leeg.. zorgen voor morgen laten we maar zeggen

Bijlagen

• IMG_20260217_143722_413.jpg
    IMG_20260217_143722_413.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 12
  • IMG_20260217_143838_203.jpg
    IMG_20260217_143838_203.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 12
  • IMG_20260217_143814_154.jpg
    IMG_20260217_143814_154.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 12
Met hondjes werken is denk ik geen optie? Ja ik roep maar wat hoor.

Je wil de bak eerst op de grond zetten begrijp ik? Dat wordt dan een hele klus om hem weer op te tillen, het is wel dood gewicht wat je dan most tillen.
En scheef tillen geeft meer kans op breuk. Heb je geen eettafel oid om er bij te zetten en hem tijdelijk op te plaatsen?

Met hondjes werken is denk ik geen optie? Ja ik roep maar wat hoor.
Op zich geen slecht idee hoor maar de bak op de grond zetten en verplaatsen moet qua gewicht voor mij en mn maatje geen probleem vormen denk ik, zolang de bak het zelf maar aan kan.
Je wil de bak eerst op de grond zetten begrijp ik? Dat wordt dan een hele klus om hem weer op te tillen, het is wel dood gewicht wat je dan most tillen.
En scheef tillen geeft meer kans op breuk. Heb je geen eettafel oid om er bij te zetten en hem tijdelijk op te plaatsen?
Ja klopt, maar dan wel eerst een paar ligstoel kussens eronder, zodat het inderdaad makkelijker van de grond af te krijgen is en natuurlijk om het glas te beschermen tegen evt krassen of drukpunten. Scheef tillen gaat niet nodig zijn denk ik.

Een eettafel heb ik op het oog maar die moet ik nog even ophalen, mijn vraag is eigenlijk meer omtrent het gewicht en de kracht van de bak.

Op zich geen slecht idee hoor maar de bak op de grond zetten en verplaatsen moet qua gewicht voor mij en mn maatje geen probleem vormen denk ik, zolang de bak het zelf maar aan kan.

Ja klopt, maar dan wel eerst een paar ligstoel kussens eronder, zodat het inderdaad makkelijker van de grond af te krijgen is en natuurlijk om het glas te beschermen tegen evt krassen of drukpunten. Scheef tillen gaat niet nodig zijn denk ik.

Een eettafel heb ik op het oog maar die moet ik nog even ophalen, mijn vraag is eigenlijk meer omtrent het gewicht en de kracht van de bak.
Als je door die kussens maar geen drukpunten krijgt op de hoeken vd bak omdat die kussens inzakkem.

• Leuk
Ik heb een aquarium van 120x44bx60h.............nu wil ik er voor de zekerheid een schuim mat onder plaatsen
is het aquarium geschikt om daar een "schuim mat" onder te plaatsen, m.a.w. wordt het gewicht gedragen door de staande ruiten of enkel door bodemglas?

Laatst bewerkt:
Als je door die kussens maar geen drukpunten krijgt op de hoeken vd bak omdat die kussens inzakkem.
Ik heb een bak van 120 cm een klein stukje verplaatst door hem op een dekbed te zetten en deze dan te verplaatsen.

• Leuk
is het aquarium geschikt om daar een "schuim mat" onder te plaatsen?
Hoe bedoel je precies? Het staat nu direct op het het (nep?)hout van het tv kastje en ik heb hier een fitness mat van die schuimen puzzelstukjes bij de action vandaan die ik er graag onder wilde om ervoor te zorgen dat het gewicht wat beter wordt verdeeld.

Ik kan zo wel even een foto maken van het schuim dat ik bedoel

Zou dat niet hetzelfde effect zijn als wanneer ik en mn maat de bak met zn 2en optillen? Dan staat al het gewicht ook op de hoeken toch?

Hoe bedoel je precies?

ik heb deze opmerking later toegevoegd
m.a.w. wordt het gewicht gedragen door de staande ruiten of enkel door bodemglas?

Zie de (staande ruiten) als een drinkglas waarover je een stukje plasticfolie spant en vervolgens ondersteboven in een stukje schuim drukt, je zult zien dat op de glasranden de meeste druk komt en dat de folie wordt ingedrukt en dus belast wordt wat niet de bedoeling is, de folie kan "scheuren" (bodem aquarium barsten)

Vaak wordt het bij een aquarium die in een frame is geplaatst ook afgeraden om een onderlegger te gebruiken.
Bij een volglas aquarium gaat het om hoe de glazen constructief met elkaar zijn verbonden/verlijmd, een fabrikant (niet de verkoper) kan hierin adviseren

Laatst bewerkt:
ik heb deze opmerking later toegevoegd
Het gewicht wordt ook door de zijruiten gedragen, de bodem zit daar in het midden gelijmd zegmaar

Is het een aquarium die met de boden volledig op de kast rust of met een draagframe zoals Juwel vaak heeft want bij die laatste moet je eigenlijk niks eronder leggen.

• Leuk
Ik zal nog eens over het schuim navragen hier bij de lokale aquarium zaak, die hebben (bijna) al hun tanks op een piepschuim plaat staan.

Ik dacht dat het juist wel verstandig was iets van schuim onder het aquarium te plaatsen om het gewicht beter te verdelen maar begin nu ook te twijfelen.

Misschien beter 1 of 2 platen multiplex of betonplex eronder in plaats van schuim?

Is het een aquarium die met de boden volledig op de kast rust of met een draagframe zoals Juwel vaak heeft want bij die laatste moet je eigenlijk niks eronder leggen.
Het is puur glas, ligt nu op een tv kast, geen frame geen schuim maar dacht voor wat extra zekerheid schuim eronder te leggen

Bij deze een foto van het schuim

Bijlagen

• IMG_20260217_155219_113.jpg
    IMG_20260217_155219_113.jpg
    2 MB · Weergaven: 7
  • IMG_20260217_155210_471.jpg
    IMG_20260217_155210_471.jpg
    2 MB · Weergaven: 7
Morsen met een waterwissel gebeurt soms, het "schuim" mag dan niet gaan opzwellen met een breuk tot gevolg
Goede tip inderdaad, dit zal ik nog wel even gaan testen voor ik het gebruik, als ik het al gebruik.

Over onderleggers etc ga ik niets zeggen, maar over de vissen wél:
Je haalt er het beste zo veel mogelijk de vissen uit. Aangezien het water er ook uit moet, is het dan een stuk makkelijker om de laatste vissen te vangen: in 10 cm water hebben ze niet bijster veel mogelijkheden meer om te ontsnappen. Houd er rekening mee, dat op een gegeven moment het water dusdanig laag komt te staan in vergelijking met het zand dat een vis boven water kan komen te liggen. Door ze allemaal uit te vangen, hoef je daar tijdens het sjouwen niet op te letten.

Overigens heb ik een Juwel 80cm, die ik zo veel mogelijk leeg gemaakt had voor een verhuizing over 150 km (maar niet afgedroogd, dus een laagje water van ca 0,5-1 mm erin). Toen ik in het nieuwe huis na een week of 2 weer nieuw water in de bak deed, bleken er nog 3 babyzwaarddragers in te zitten, die kennelijk nog gegroeid waren ook, anders had ik ze wel gezien bij het leeg maken. Kortom: ze hebben aan weinig water genoeg.....

• Leuk
Als je met zijn tweeën bent til je hem op, legt een betonplexplaat op de kussens en dan het aquarium erop. Rijden met hondjes is ook makkelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan