Aquarium verven?


K

Katy707

Guest
Hoe kan je het beste een aquarium verven?

Meeste aqua's zijn omlijst met van die plastic-achtige houten platen.
Stel dat het nou een kleur is die niet mooi is... kun je dan gewoon verf pakken en over-verven?
Maar hecht dat dan wel en als het nat wordt,... vervaagt het dan niet?

Voorbeeld: Juwel is verkrijgbaar in 3 kleuren.
E�n kleur is leverbaar en dat is dus de kleur die je niet mooi vind.
Stel: Je koopt hem,... hoe kun je hem dan het beste in de door jou gewenste kleur verven?
 
Kunststof zul je moeten behandelen met een kunststof primer, voordat je de eindlak erop gaat doen. Je zal het ook zeer goed moeten laten uitharden, voordat je de bak gaat inrichten na het verven.
 
Geen enkel probleem Katy707,

Maar behandel het te schilderen oppervlakte als volgt:

Eerst de ondergrond goed ontvetten/reinigen,
Daarna licht schuren en de kunstof primer aanbrengen.

Dan binnen een 24uur na droging van de kunstof primer,
De grondverf aanbrengen, het mooiste resultaat verkrijg je door
Grondverf in de kleur die je wilt hebben te gebruiken.

Daarna nog eenmaal lichtjes schuren (oneffenheden eruit schuren)
Met een licht vochtige spons stofvrij maken, even wachtten dat het helemaal droog is
En dan aflakken in de kleur die je wenst.

Gegarandeerd succes met een verflaag die jaren mee gaat.

Groeten Mario
 
Mario_V1 zei:
Eerst de ondergrond goed ontvetten/reinigen,
Daarna licht schuren en de kunstof primer aanbrengen.
Zou het bovenstaande wel omdraaien. Eerst schuren, dan ontvetten/reinigen. :)

Schuren met een fijnekorrel om geen groeven in het kunsstof te krijgen. Tevens goed al het glas afplakken. Zowel binnen als buiten de bak. Bescherming voor tijdens het schuren, maar ook ter voorkoming van verf erop.
 
Dan raakt het schuurpapier toch vol vuil/vet? Crash?
Dan toch eerst ontvetten?
Of zien we het verkeerd?
 
Bertus zei:
Dan raakt het schuurpapier toch vol vuil/vet? Crash?
Dan toch eerst ontvetten?
Of zien we het verkeerd?


nu eens een keer met je eens


nog beter ontvetten, schuren nogmaals ontvetten

ben je het stof ook kwijt
 
Bertus zei:
Dan raakt het schuurpapier toch vol vuil/vet? Crash?
Ging van een nieuw aquarium uit, gezien de TS het over kopen heeft en een merk noemde. Schuurpapier raakt evengoed wel vol en zeker met kunststof.

Beter te veel schoonmaken, dan te weinig. :)
 
Of eventueel afplakken met zwarte tape...
Maar dat lijkt vast niet zo mooi en als dat nat wordt laat het denk ik ook los....
 
Katy707 zei:
Voorbeeld: Juwel is verkrijgbaar in 3 kleuren.
E�n kleur is leverbaar en dat is dus de kleur die je niet mooi vind.
Stel: Je koopt hem,... hoe kun je hem dan het beste in de door jou gewenste kleur verven?

Is misschien niet het makkelijkste wat geduld betreft maar je zou ook de bak in de gewenste kleur kunnen bestellen alleen moet je dan ff wachten maar scheelt je een hoop gedoe verder ;)
 
Persoonlijk zie ik ook graag andere kleuren, maar vind het een beetje van de gekke om iets nieuw te schilderen, dan kan je beter de raad van Seabait opvolgen en eventjes wachten tot je de geschikte kleur kan verkrijgen. ;)

Enne jongens en meiskes, altijd eerst ontvetten, daarna pas opschuren, anders wrijf je het vet/vuil in het materiaal en is het nog moeilijker te verwijderen :p ;)
 
Crash zei:
Bertus zei:
Dan raakt het schuurpapier toch vol vuil/vet? Crash?
Ging van een nieuw aquarium uit, gezien de TS het over kopen heeft en een merk noemde. Schuurpapier raakt evengoed wel vol en zeker met kunststof.

Beter te veel schoonmaken, dan te weinig. :)

Ja,je hebt een punt. Moet nieuw zijn,is jouw methode OKE.
 
Ik zag zo straks een afbeelding en diegene had er raamfolie ofzo opgedaan, zwarte kleur.

Hoe kun je dat het beste aanbrengen op glas, zonder dat er bubbels in te zien zijn en blijven?
 
Sprayflacon vullen met wat water en wat omwasmiddel, je raam in spuiten folie er op plakken.
Door het water met de zeep kun je nu je folie verschuiven zodat hij er mooi opgeplaatst kan worden, daarna met BV een stukje kunststof het overtollige vocht er onder vandaan schuiven vanuit het midden naar de zijkanten werken, zodat alle luchtbelletjes weg zijn. Daarna laten drogen als het is opgedroogd heb je als je het goed hebt gedaan een mooi strak resultaat.

Let op met de zeep dat deze niet in je aquarium komt!
 
Ik las ook iets over schoolbordverf?

Kun je dat gewoon op het glas aanbrengen?

Is die verf wel waterproof?
 
Schoolbord kun je toch ook met een natte spons schoonmaken, dus ja het is watervast. :) Het glas dien je goed te ontvetten en met een lakroller de verf aanbrengen. Doe dit dun en later nog een tweede laag om het goed dekkend te krijgen. Ik heb al mijn bakken nu zo gedaan.
 
Crash zei:
Schoolbord kun je toch ook met een natte spons schoonmaken, dus ja het is watervast. :) Het glas dien je goed te ontvetten en met een lakroller de verf aanbrengen. Doe dit dun en later nog een tweede laag om het goed dekkend te krijgen. Ik heb al mijn bakken nu zo gedaan.

Dus gewoon de verf erop smeren en desnoods een 2de laag?

Hoe kun je het beste het glas ontvetten dan?

En als het wat nattig wordt is dus niet erg?

Hoe zit het met Acrylverf dan?
Is die wel watervast?
 
Acryl verf heb ik geen ervaring mee. Ik heb gewoon eigen merk schoolbordverf van een bouwmarkt gebruikt, deze is op waterbasis gemaakt. Goed ontvetten van te voren, anders kun je problemen met het hechten van de verf krijgen. Je moet, nadat de tweede laag is aangebracht, de verf 24 uur laten drogen. Daarna kan het best wat water hebben.
 
@Lex Acryl verf is op waterbasis.

@Katy acrylverf kan natuurlijk tegen water, maar in de link wordt deze gebruikt in het aquarium op de achterwand en wordt deze behandelt met Epoxy.
Het houden op glas van gewone verf lijkt me zonder enig primer niet echt een oplossing, denk dat als je ermee je nagel overgaat de verf er zo af schraapt?
 
Als het daarvoor goed gedroogd is en je er niet overheen gaat wrijven wel.
 
Jones zei:
Als het daarvoor goed gedroogd is en je er niet overheen gaat wrijven wel.

Overheen wrijven zal wel meevallen.
Als het goed is kom je er niet weer bij, omdat het aan de achterkant zit en eenmaal vol is het niet meer te verplaatsen :D


En die omlijsting, kun je daar ook eventueel met Acrylverf overheen, of zal dat er wel af gaan vallen?
 
Voor de omlijsting zou ik het in ieder geval nog even aflakken omdat dit toch enigszins bloot staat aan slijtage.
 
Jones zei:
Acrylverf hecht prima op glas.

Jones zei:
Als het daarvoor goed gedroogd is en je er niet overheen gaat wrijven wel.

Beetje tegenstrijdig Jones! De enigste verf die goed op glas hecht is speciale glasverf. Dat de verf op de raam blijft zitten wil niet zeggen dat hij hecht. zoals je zegt zolang je er niet overheen gaat wrijven.
 
Ik vind daar niets tegenstrijdigs aan, maar het is inderdaad maar net wat je onder hechten verstaat. Hier kan ik prima over de verf vegen met een natte spons, maar er daarna met iets hards overheen gaan is niet verstandig.
 
Ik wil het gewoon zwart verven, ipv. zon plastic poster,.... dat is gewoon mijn idee :)

Als dat verder geen kwaad kan, zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen :)

Als de bak eenmaal staat, kom je er eerst toch niet weer bij dacht ik zo , omdat het aan de achterkant zit.
 
Het voordeel van acrylverf vind ik dat het makkelijk en krasloos te verwijderen is als je wat anders wil.
 
Jones zei:
Het voordeel van acrylverf vind ik dat het makkelijk en krasloos te verwijderen is als je wat anders wil.

Ok en het droogt toch ook heel snel?
 
Dat ligt eraan hoe je het aanbrengt. Zelf breng ik liever 2 dunne lagen aan dan 1 dikke, dan droogt het sneller. Tussen de lagen is een half uurtje drogen voldoende en een uur later zou alles zo goed als droog moeten zijn.

Wil je later de verf verwijderen dan wrijf je er met een natte spons overeen en kan je vervolgens alles lossteken met bijv. een houten spatel (werkt perfect, zonder krassen!)
 
Jones zei:
Dat ligt eraan hoe je het aanbrengt. Zelf breng ik liever 2 dunne lagen aan dan 1 dikke, dan droogt het sneller. Tussen de lagen is een half uurtje drogen voldoende en een uur later zou alles zo goed als droog moeten zijn.

Wil je later de verf verwijderen dan wrijf je er met een natte spons overeen en kan je vervolgens alles lossteken met bijv. een houten spatel (werkt perfect, zonder krassen!)

Ok, bedankt :)
 
Naar de bouwmarkt en mooie folie uitzoeken waar ze ook de keukenkastjes mee beplakken.
Vrij goedkoop en veel keuze wil je wat anders naar een tijdje eraf trekken en andere erop.
En zonder schuren verven lakken gewoon op maat maken plakken 5 min later klaar.

aquarium licht beuken (2e hands gekocht)

197461_0_82_20111024_12.jpg



beplakt met folie (in de kleur die wij mooi vinden)

472142_0_82_20111025_10.jpg


en het mooie is dat zoals bij mij je alle aquaria in huis het zelfde disign kan geven zodat alles bijelkaar past

sluier bak in zelfde kleur (ps bubbeltje in folie inmiddels weg gehaald:))

472267_0_82_20120323_05.jpg


maar een idee :)
 

Terug
Bovenaan