Wat is er nieuw

Aquarium vervuilt na snoeien planten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Quant
  • Startdatum Startdatum
Q

Quant

Guest
Dag allemaal,

Ik heb sinds drie weken een klein koudwaterbakje (24L) met twee goudvissen en een 'gemengd bosje' plantjes. De bak liep prima en afgelopen weekend heb ik 1/4e van het water ververst en de plantjes gesnoeid (lees: op 3/4e van boven afgeknipt). Nu sinds twee dagen is mijn aquarium opeens veel viezer dan hij daarvoor was. Ik begrijp er niets van. Weet iemand hoe dit kan, en heeft het wellicht met de plantjes te maken, en zo ja, wat is dan de juiste manier om dit te doen?

Alvast dank!

Je bak is nog niet ingedraaid dus wellicht ligt er wat teveel vuil op de bodem dat met het verversen is gaan dwarrelen en op je planten is terecht gekomen.
heb je anders een foto??
Daarnaast wil ik nog opmerken dat zo n bakje veel te klein is voor goudvissen maar dat even terzijde.

Ik heb foto's maar kan die volgens mij niet aan dit bericht hangen? Het is vooral bruine uitslag die nu ook op het filter zit, begint op de ruit en ook op de decoratie.

Dan heb je last van opstartalg omdat de bak nog niet goed is ingedraaid. Als alles op orde is dan gaat dit in de regel vanzelf weer weg. Je kan er misschien wat extra snelgroeiers inzetten.
Misschien vervuilen de vissen ook teveel in zo n klein bakje. Je kan dan snel last van NH3/4 krijgen wat weer een boost is voor algen.

ok, dank je wel.

Ik heb gelezen 1 - 1,5 liter water per vis. Ik denk dat de goudvissen beiden ongeveer 5 - 6 centimeter zijn, dus 24 liter zou dan toch genoeg moeten zijn?

Ik heb het idee dat ik de plantjes dood heb geknipt door ze zo te snoeien. Hoe houden jullie die bij? Ik neem aan dat het er op neerkomt dat je er toch een stuk van af zult moeten knippen?

Het probleem is dat ze niet goed kunnen uitgroeien en dan kunnen ze inwendig allemaal problemen krijgen.
je bakje is erg leuk voor garnalen maar niet voor deze vissen.
Volgens mij hebben ze 50 liter per is nodig namelijk.
Snelgroeiers kun je gewoon toppen en de toppen weer planten.

Ok, dank voor je hulp en antwoorden!

Veel succes met je bakje hoor.
Denk maar even goed over de vissen na.

Ik heb gelezen 1 - 1,5 liter water per vis. Ik denk dat de goudvissen beiden ongeveer 5 - 6 centimeter zijn, dus 24 liter zou dan toch genoeg moeten zijn?????

Dat meen je niet ,he?

Zou het wel zo zijn, moet jij ook in een kamer van 2 x 2 m gaan zitten.

Kijken ,hoelang jij dat uit hou.

Beetje cru antwoord, maar bedenk maar eens, als die 5 cm groeit naar 35 cm.
Hoe dat moet, En of hij dan niet Vergroeit is.

Wat John ook al zegt, denk eens goed na.

50 l. per visje, al is hij 5 cm.

Quant zei:
ok, dank je wel.

Ik heb gelezen 1 - 1,5 liter water per vis. Ik denk dat de goudvissen beiden ongeveer 5 - 6 centimeter zijn, dus 24 liter zou dan toch genoeg moeten zijn?

Je moet dan natuurlijk wel uitgaan van volgroeide omvang 😉
En dan zit je in de tientallen cm's per vis.

Verder bevat zo'n vuistregel teveel mitsen- en maren om zomaar te kunnen hanteren, je hebt ook nog te maken met de natuurlijk zwembehoefte van dieren, gedrag, de mate van vervuiling die ze loslaten op het water, territoriumdrift, of het scholenvissen zijn (een vis die maar 2 cm wordt maar wel in een groep dient te worden gehouden van 10+) en wat al niet meer zij..

Het is een harde boodschap, maar het is niet anders..
Ik zou de vissen snel terugbrengen, ze zijn geen lang leven beschoren in deze hoeveelheid water. En de problemen die deze vissen binnen nu en niet te lange tijd gaan krijgen zullen voor jou ook niet leuk zijn om aan te zien.

Wel zijn er zat andere mogelijkheden om van dit kleine aquarium iets erg leuks te maken, en daar willen we best bij helpen.

Ik denk dat de TS gewoon die leidraad heeft gelezen van 1cm vis per liter. Als beginneling kan ik me dan voorstellen dat je daarvan uitgaat. Hij kon niet al weten dat dit niet van toepassing is op Goudvissen.
Dus ik hoop dat de TS zo weer iets heeft geleerd. Fouten hebben we allemaal gemaakt in het begin 😉.

Bertus zei:
Ik heb gelezen 1 - 1,5 liter water per vis. Ik denk dat de goudvissen beiden ongeveer 5 - 6 centimeter zijn, dus 24 liter zou dan toch genoeg moeten zijn?????

Dat meen je niet ,he?

Zou het wel zo zijn, moet jij ook in een kamer van 2 x 2 m gaan zitten.

Kijken ,hoelang jij dat uit hou.

Beetje cru antwoord, maar bedenk maar eens, als die 5 cm groeit naar 35 cm.
Hoe dat moet, En of hij dan niet Vergroeit is.

Wat John ook al zegt, denk eens goed na.

50 l. per visje, al is hij 5 cm.

Beste Bertus, je merkt dit vast op met de beste bedoelingen, maar ik vind het erg jammer dat je uit het oog verliest dat ik mijn vragen hier ook met de beste bedoelingen stel.

En inderdaad, dit is de vuistregel die mij is verteld in een boekje en in de winkel, dus dan mocht ik er wel van uitgaan dat dat juist is. Ik ben dan ook nogal verbaasd en moet even gaan bedenken wat ik hier mee verder moet.

Dank voor jullie opmerkingen.

Lastig,

Kun je niet op marktplaats een groter bakje voor ze scoren?

Vaak zijn mensen aquaria zat en dan zetten ze hun aquarium voor gratis af te halen of een bizar klein bedrag.

Kost het jou (bijna) niets en zijn je vissen ook een stuk meer happy!

Gewone goudvissen zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor standaard huisaquaria, omdat ze daar veel te groot voor worden. Je kan dus een wat grotere bak kopen, maar vissen die 40+ cm. kunnen worden hebben een hoop ruimte nodig. Dat red je niet met een bak van 2 meter. Ken je misschien mensen die een ruime vijver hebben waar de vissen terecht kunnen?

Mochten het sluierstaarten zijn (niet te verwarren met komeetstaarten!) dan kunnen ze binnen gehouden worden in een aquarium vanaf 120 cm. met de eerste tijd minimaal 50l. per vis, maar meer naarmate ze groter worden.

De 50l. per vis richtlijn is niet op gewone goudvissen van toepassing.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan