Wat is er nieuw

Aquarium voor garnalen

Hey Clairebaer

Wij zijn van Diest dus hustinx in hier maar een 20km vanaf. De laatste keer toen wij daar waren waren de garnaaltjes ( neoacridina ) niet mooi van kleur. Bij davc zijn ze mooier van kleur maar als je graag een mix hebt van transparante tot zwarte naar blauwe wil ik je gerust mijn nummer even doorsturen. Deze zitten al op leidingwater met antichloor ( sera aquatan ) want hier zit wel chloor in het water. Hier kweken ze goed op 23graden. Voor een filter maakt het eigenlijk niet veel uit je moet gewoon zien dat ze niet in de propellor kunnen komen. Ook mag je nog gerust wat advies vragen wij zijn nu ongeveer 1,5jaar bezig met neocaridina's en hebben al heel veel geleerd. Wij zijn met 6 rode en 6 blauwe begonnen. De 6 roden zijn over 1 maand allemaal gestorven en de blauwe zijn geexplodeerd. Alles op deze foto mag weg omdat het gewoon teveel is. Buiten dit zitten er nog een 60tal grotere in onze bak die we houden en buiten dit hebben we er al een 800tal verkocht op iets meer dan een jaar tijd en dat alles van 6 garnaaltjes in de perfecte water waarde voor hun.
 

Bijlagen

  • DSC_2346_1680x945.JPG
    DSC_2346_1680x945.JPG
    185.7 KB · Weergaven: 93
Hey Clairebaer

Wij zijn van Diest dus hustinx in hier maar een 20km vanaf. De laatste keer toen wij daar waren waren de garnaaltjes ( neoacridina ) niet mooi van kleur. Bij davc zijn ze mooier van kleur maar als je graag een mix hebt van transparante tot zwarte naar blauwe wil ik je gerust mijn nummer even doorsturen. Deze zitten al op leidingwater met antichloor ( sera aquatan ) want hier zit wel chloor in het water. Hier kweken ze goed op 23graden. Voor een filter maakt het eigenlijk niet veel uit je moet gewoon zien dat ze niet in de propellor kunnen komen. Ook mag je nog gerust wat advies vragen wij zijn nu ongeveer 1,5jaar bezig met neocaridina's en hebben al heel veel geleerd. Wij zijn met 6 rode en 6 blauwe begonnen. De 6 roden zijn over 1 maand allemaal gestorven en de blauwe zijn geexplodeerd. Alles op deze foto mag weg omdat het gewoon teveel is. Buiten dit zitten er nog een 60tal grotere in onze bak die we houden en buiten dit hebben we er al een 800tal verkocht op iets meer dan een jaar tijd en dat alles van 6 garnaaltjes in de perfecte water waarde voor hun.
ben super benieuwd naar welk deel van Belgie er nog chloor in het water zit 😀
 
ben super benieuwd naar welk deel van Belgie er nog chloor in het water zit 😀
Hey StefanC,
In The Bronx van Diest ook wel bekend als Webbekom zit er volgens de watergroep 17mg/l chloride in het leidingwater
 
chloride is geen chloor 😀 😀
 
Weer iets bijgeleerd. Wat is dan het verschil ?
 
👍 Dus kort door de bocht de Cloride zijn dan eigenlijk de zouten of delen van de zouten in het water en de chloor is dan het chloor van in het zwembad. Wel tof dat het dan beide door CL word afgekort ( kwestie van het eenvoudig te houden zeker )
 
Hey sannick!

WIj wonen in Heusden-Zolder dus of ik nu naar Hasselt of Diest rijd is het even ver 🙂 Dan ga ik ook eens rondkijken in DAVC. Ja de red cherries bij Hustinx hadden inderdaad niet de beste kleur. Ik had gedacht voor de red cherries te gaaan puur omdat ze daar de goedkopste waren, ik wil direct 10 kopen. Wel heel raar bij jullie dat al de rode zijn gestorven en de blauwen doen het goed. Zouden de red cherries moelijker zijn om te houden dan? Het is eigenlijk allemaal voor mijn dochter van 9 dus ik zou liever hebben dat ze niet direct sterven!

Klopt het dat het geen zin heeft om twee kleuren garnalen te mengen, dat je dan allemaal bruine babies krijgt? Onze verwarming zit vast op 24c dus ik weet zelfs niet of ze babies zouden krijgen.
 
Hey Clairebear,

Wij hebben ( ondanks we enkel blauwe hebben ) zoals je kan zien ook een donkere bruine met licht bruine streep ( vinden we een hele mooie en unieke garnaal ), verschillende zwarte, blauwe met wat bruinachtige streep?, en sinds kort 2 kleine rode en een transparante met licht blauwe schijn een rode vlek op het hoofd en aan de staart, maar ook wat gewone transparante. Dus als je niet gaat selecteren op de jonge dan krijg je ondanks je 1 kleur hebt toch wat unieke/speciale garnaaltjes naar onze ervaring. Ik denk wel dat hier ongeveer 70 - 80% van de jongen blauw is.

Ik denk wel dat als je met 2 of meerdere kleuren gaat werken dat je sneller en meer wildkleuren of speciale garnalen gaat krijgen.
 

Bijlagen

  • DSC_1943_1680x945.JPG
    DSC_1943_1680x945.JPG
    223.7 KB · Weergaven: 89
  • DSC_1953_1680x945.JPG
    DSC_1953_1680x945.JPG
    180.8 KB · Weergaven: 90
  • DSC_2353_1680x945.JPG
    DSC_2353_1680x945.JPG
    174.4 KB · Weergaven: 96
  • DSC_2356_1680x945.JPG
    DSC_2356_1680x945.JPG
    168.3 KB · Weergaven: 87
  • DSC_2357_1680x945.JPG
    DSC_2357_1680x945.JPG
    169.1 KB · Weergaven: 92
Klopt het dat het geen zin heeft om twee kleuren garnalen te mengen, dat je dan allemaal bruine babies krijgt? Onze verwarming zit vast op 24c dus ik weet zelfs niet of ze babies zouden krijgen.
Je krijgt dan inderdaad kleurmenging en het hangt ook nog af van welke genen ze meedragen. Als je de kleur wil behouden dan moet je altijd goed uitselecteren met Neo s.
 
Ik had voor de eerste keer de water in de tank en ons kraantjes water getest vandaag. Ons kraanwater had ik getest voor chloor omdat ik tot nu toe de de water eerst heb gekookt en dan 24uur laten staan en ik dacht dat het misschien niet nodig zou zijn.

Ik heb de 6in1 strips van tetra en ik heb de app gebruikt wat super handig is. Ons kraan water zou 0.3 mg/l chloor bevatten dus ik denk als ik het water gewoon een nachtje laat staan zou het goed moeten zijn? Ik heb tot nu toe geen 'water conditioner' gebruikt, zou dat nodig zijn?

Dan heb ik de tank getest, ik kan wel geen ammonia testen bij deze strips, moet dat?

Resultaten waren.

Nitrate 0
Nitrite 0.14
Total hardness (GH) dh 0
Carbonate hardness (KH) dh 20
PH 8.3
Chrlorine 0.1

Volgens de app zou de total hardness tussen 4-16 moeten zijn en de carbonate hardness tussen 3-10.

Zijn die twee waardes mis omdat ik de water eerst heb gekookt misschien? Natuurlijk de app zegt direct 'koop onze product en is alles opgelost' . Heb nog weken tijd maar ik wou aan dat testen wennen 🙂

Bedankt!
 

Bijlagen

  • 270309725_1022012845042947_2863335567719334181_n.jpg
    270309725_1022012845042947_2863335567719334181_n.jpg
    107.9 KB · Weergaven: 74
Ik heb niet zoveel vertrouwen in strips want die zijn vaak niet echt nauwkeurig maar als de bak net is opgestart dan zou ik hem eerst even goed laten indraaien.
 
Die testen zijn goed voor de vuilbak beter druppeltest bv de koffer van Colombo vallen nog mee in prijs
 
Ik gebruik inderdaad ook de Colombo koffer en die voldoet goed.
 
Tja die dingen zien er leuk uit maar verschillend lichtinval voor de app en je hebt andere waardes .
 
In Nl is chloor in leidingwater verboden bij wet, alleen dat bewijst al dat je strips onbetrouwbaar zijn, er zit geen chloor in ons water al jarenlang niet
 
In Nl is chloor in leidingwater verboden bij wet, alleen dat bewijst al dat je strips onbetrouwbaar zijn, er zit geen chloor in ons water al jarenlang niet
Ts woont in België.
 
TS heeft het over chlorine maar dat is toch geen chloor?

Dit staat op voedingscentrum.nl

Chloride is een mineraal dat dat onderdeel is van keukenzout (natriumchloride). 1 gram keukenzout bestaat uit 0,4 gram natrium en 0,6 gram chloride.
 
Naar mijn gevoel vertrouw ik hier de Belgische nutsvoorzieningsbedrijven toch niet echt net zoals de rest van de Belgische staat en voor alle zekerhied gebruiken wij aquatan 2,5ml/10l water en een busje kost iets van €10 of €12 voor 500ml dus je komt er wel redelijk lang mee toe.

Teststrip gebruiken wij hier ook maar dan van sera ( ondanks er veel mensen tegen zijn ). Wij hebben ook de NO3 test als druppel test ( ook sera ) en hebben in het begin verschillende keren dubbel getest. zowel de strips als de druppels hebben bij ons elke keer hetzelde resultaat gegeven.

Als je de amoniak test ( zeker in het begin ) niet wil doen zou ik gewoon op zeker spelen en echt lang genoeg wachten.

En water koken zou ik denk ik juist niet doen omdat zo de waarden van je water gaat veranderen en als ik het goed heb ( en er zullen mischien wel mensen dit beter weten dan mij ) maar ik denk dat je tds dan omhoog gaat omdat het water verdampt maar de mineralen achter blijven?

Verder denk ik wel dat je ph redelijk hoog is hier is die 7,2
 
Gekopieerd van ons watermaatschapij in Belgie

Chloor wordt gebruikt om de eventuele bacteriën in het drinkwater te doden. Drinkwater is immers rein water. Hoewel soms op alternatieve ontsmettingsmethodes een beroep wordt gedaan, is het toevoegen van een beetje chloor aan het drinkwater vaak onvermijdelijk. Chloor heeft namelijk een langdurige werking. Daardoor blijft het water ook tijdens het transport van het drinkwaterreservoir naar jouw kraan bacterievrij. Chloor kan echter reageren met andere stoffen en daardoor schadelijk worden. De gevormde chloorverbindingen zijn dan ook strikt gereglementeerd in de drinkwaternormen en zijn veilige grenswaarden. De concentratie van chloor in het drinkwater, uitgedrukt in Cl2, blijft dan ook ver beneden de maximumnorm van 0,25 mg/l. Chloor wordt echter reeds in zeer lage concentraties geroken en dat zorgt soms - onterecht - voor ongerustheid. Er wordt net voldoende chloor toegevoegd om het water kiemvrij te houden. Dat betekent dat we steeds ver onder de maximaal toegelaten norm van 0,25 mg/liter blijven. Er is dan ook geen enkel gezondheidsrisico.

Dus het zit erin maar onder de max waardes van 0.25mg/l

Vind het toch ingewikkeld die water waardes. Ga mijn water niet meer koken en dan afwachten. Heb ook even gekeken naar de colombo koffers, gaan ze lang mee als je vaak de water moet testen?

Ik koop soms oester schelpjes voor mijn kippen, kan ik die ook gebruiken als de water te zacht is?

Bedankt!
 
Bij Sera kan je ongeveer 60 testen doen met 1 kitje van druppeltesten ( staat op het doosje ) ik heb geen idee hoeveel dit is bij Colombo en van de CL2 ben ik het met je eens daarom de aquatan.

Over de oesterschelpjes ben ik niet zeker maar ik denk dat dit je ph nog naar boven gaat sturen terwijl je de andere kant op wil voor de garnaaltjes. Hoe hoger de ph hoe meer basisch hoe lager je ph hoe zuurder en 7 is neutraal.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan