Wat is er nieuw

Aquarium waterpas neerzetten

Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Leeftijd
40
Hallo!

ik heb zojuist een juwel 110 aangeschaft inclusief kast. Echter loopt de vloer van mijn woning zijwaarts iets af naar het midden van de woonkamer toe (dus zijwaarts en voorwaarts). Bij de 70 liter die ik eerder had zorgde dit voor bijna een cm hoogteverschil in het water tussen links en rechts. Hoe krijg ik een kleine 150 kilo goed waterpas zodat het stevig staat en blijft staan? Ik woon rederlijk dicht bij een spoor waardoor het huis nog wel is wilt schudden als er zware vrachttreinen langsrijden. Het is dus van belang dat de constructie ook bij trillingen niet wegschuift.

Kanttekening: Ik ben zo a-technisch als ik weet niet wat.

Thanks!

Thanks! Kast verander ik niks meer aan, dus zullen wel de wigjes worden. Ik was eigenlijk bang dat het niet zo makkelijk opgelost zou kunnen worden. Bedankt!

Wigjes zou ik dan weer niet doen; als die verschuiven door de trillingen van die treinen die je beschrijft, dan komt je kast met aquarium met een klap op de grond met alle gevolgen van dien. Dan zou ik de kast optillen tot ie waterpas is en de afstand tussen poten en vloer opmeten (klusje voor 2 mensen dus) en dan houten passtukjes zagen / laten zagen. Desnoods kast op z'n kant en ze onder de poten schroeven of met een dot lijm vast houden.

Oh bedankt Lala, ik ging er van uit dat die wigjes wel zouden blijven liggen omdat ik het zo specifiek benoemde. Ik ga de boel opmeten zodra alles in huis is. Als die wigjes vastgeschroefd kunnen worden zal dat denk ik wel afdoende zijn, anders inderdaad toch maar passtukjes of verstelbare poten eronder.

Ik heb hier al vaak voorbij zien komen dat men het verschil opheft door onder de pootjes wat muntjes van 1 of 2 euro te leggen.

XD lol, nouja, als het tegen trillingen kan is't wel de makkelijkste oplossing haha

XD lol, nouja, als het tegen trillingen kan is't wel de makkelijkste oplossing haha
Los stapeltje munten, niet echt. Iets dat je eraan kunt lijmen of verankeren (met een schroef bijvoorbeeld) zodat het geen kant op kan, zou de voorkeur genieten.

In plaats van dure munten kan je ook deze ringen gebruiken. Halve dikte van een munt waardoor je beter kunt waterpassen.
Gaat per gram bij de Hornbach.
Ik heb ze onder mijn kweek stelling gaat prima.
Bij een los kastje zou ik ze wel vast maken met een tape rondom oid.

DV_8_3840894_01_4c_DE_20190411144657.jpg

Ik heb zelf onder de Fusion kleine stukjes kunststofplaat liggen van 2x2 cm. Vraag me niet hoe dat heet want die kreeg ik van mn vader die ze uit een plaat had gezaagd.
Het is in elk geval keihard kunststof wat dus ook geen water opneemt met onderhoud en met een drupje superlijm ertussen niet zal verschuiven.

Voordat ik stelvoetjes had, gebruikte ik altijd bierviltjes.

Voordat ik stelvoetjes had, gebruikte ik altijd bierviltjes.
Ik vind dit een hele aardige suggestie. Ook omdat het trillingen beter dempt dan metaal, wat je denk ik wilt met passerende treinen, maar niet enorm 'in valt' onder het gewicht wat er bovenop komt.

Heb me ooit laten vertellen in een LFS dat ze het hoogteverschil bij hun bakken gewoon opgevuld hebben met stukjes karton, en dat het in principe niet veel uit maakt waar je het hoogteverschil mee op vult, zolang je maar rekening houdt met dat het gewicht gelijkmatig verdeeld blijft. Dan denk ik dat iets met een groter oppervlak (bierviltje) misschien beter verdeelt dan losse munten? Ik ben nogal een alpha, vandaar het vraagteken 😉.

Bedankt weer voor de reacties! Ik ben naar de ijzerhandel gegaan voor advies, die heeft metalen plaatjes van 2 mm dik voor me afgesneden zodat ik zelf kon gaan stellen. Dit in combinatie met geschikte secondenlijm en het gaat geen kant meer op. Een beetje jammer dat ik dit soort dingen altijd in mijn eentje moet doen, want toen ik de eerste emmer water erin gooide bleek hij ineens toch niet meer waterpas en moest ik nog plaatjes bijvoegen. Die lijm is zo enorm sterk dat 1 van die plaatjes er nu scheef onder zit, pffff. Zal geen problemen zijn voor de stabiliteit maar mooi is anders, haha.

Maargoed, hij staat nu voor 95% waterpas, het belletje zit vanuit alle hoeken perfect tussen de streepjes zij het soms iets links of rechts van het midden. Ik kom daar denk ik wel mee weg, toch? (voordat ik nog meer water ga toevoegen)

Maargoed, hij staat nu voor 95% waterpas, het belletje zit vanuit alle hoeken perfect tussen de streepjes zij het soms iets links of rechts van het midden. Ik kom daar denk ik wel mee weg, toch? (voordat ik nog meer water ga toevoegen)
Zover ik mij herinner had ik dat ook hoor. Maar goed andere leden zullen vast wel aangeven of dat goed is maar ik ben er niet bang voor als de waterpas tussen de streepjes staat.

Bedankt weer voor de reacties! Ik ben naar de ijzerhandel gegaan voor advies, die heeft metalen plaatjes van 2 mm dik voor me afgesneden zodat ik zelf kon gaan stellen. Dit in combinatie met geschikte secondenlijm en het gaat geen kant meer op. Een beetje jammer dat ik dit soort dingen altijd in mijn eentje moet doen, want toen ik de eerste emmer water erin gooide bleek hij ineens toch niet meer waterpas en moest ik nog plaatjes bijvoegen. Die lijm is zo enorm sterk dat 1 van die plaatjes er nu scheef onder zit, pffff. Zal geen problemen zijn voor de stabiliteit maar mooi is anders, haha.

Op wat voor vloer staat je kast? Die kan ook mee doorbuigen als er meer gewicht op komt te staan. Bijvoorbeeld in het geval van laminaat + zachtere ondervloer. Als je zoiets hebt zou ik proberen om hem misschien toch wat meer waterpas te krijgen. De bierviltjes van @RichD1011 lijken me daar in jouw geval erg geschikt voor. Vooral ook om het mogelijke schuiven door trillingen tegen te gaan, en om de geleiding van die trillingen ook wat te dempen. Oppervlakte van zo'n viltje is wat ruwig, als daar 150kg op staat verschuift dat niet zo snel meer, en ik denk dat je dan iets flexibeler kunt bijstellen zonder in de weer te hoeven met lijm. Verplaats je je bak later naar een andere plek, dan is het ook makkelijker om toe te voegen of weg te halen.

Bedankt! Tis inderdaad laminaat en vrees ook dat het meer door gaat buigen. Moet toch maar even kijken of iemand me kan helpen tijdens het vullen want ik kan niet het aquarium optillen en plaatjes oid bijplaatsen. Vind het toch wel een dingetje dan!

Ik had dat hier ook hoor; laminaat met ondervloer, kast mooi waterpas gezet, 2 bakken erop en nu staan ze net niet meer waterpas. Het is wat het is voor nu, ga nog een nieuw meubel bouwen maar gezien de vloer niet verandert, zal daar eenzelfde effect optreden. We zien wel.

Fair enough inderdaad, zaterdag komt iemadnd me even helpen met het vullen en zo waterpas mogelijk zetten. Maar uiteindelijk ga je 150 kilo ook niet optillen om de laatste plaatjes eronder te schuiven zegmaar

Met dit formaat bak moet het te doen zijn om de bak voor 1/2 te vullen en dan waterpas te zetten, maar inderdaad wel met 2 man (1tje tilt m heel iets op en de ander schuift er snel iets onder / haalt wat weg :deal:). m'n vader en ik hebben bakken van 150cm op deze manier samen waterpas gezet.... nee die vul je dan niet tot de helft :DD

Zodra je m helemaal af gaat vullen zal die wellicht nog heel iets van z'n waterpas afkomen, maar dat kan geen kwaad.

Tussen de streepjes is goed genoeg over het algemeen.
Het is geen draai of freesbank die tot 0,1mm nauwkeurig moet kunnen werken 😉
Je zit ook nog met een stukje vlakheid van je meubel, aquarium en vloer net waar je meet.

Misschien goed om te weten, onze 250cm staat niet waterpas.
En dat gaat prima. Alleen hier rijdt geen trein langs, dat kan helpen 😉

Ten tijde van ons aquarium waterpas zetten ben ik, na het waterpas zetten van de kast op de kast gaan zitten, en toen heb ik opnieuw gemeten of de boel nog waterpas stond. Ik ben niet zo zwaar als het aquarium zou zijn als hij gevuld was, maar wel zwaarder dan het lege aquarium, en daardoor gaf het me in ieder geval een hint over waar de balans heen uit zou kunnen slaan. Daar heb ik toen nog wat onder de voetjes van de kast aangevuld.
Het is me op de een of andere manier gelukt om onze rio 450 in mijn eentje volledig waterpas te krijgen (gevuld en al). Op een laminaatvloer. Divine intervention, denk ik. 😉. Geluk mee gehad. Onze rio 180 staat nu zeker een jaar of 4 niet waterpas en dat blijkt geen probleem. Maar, ook hier geen trillingen. Ik slaap er soms een beetje onrustig over, dat ie niet helemaal waterpas staat, stiekem. Vraag me nu af of dat terecht is 😉.

Ik ken eigenlijk geen verhalen waarbij een bak kapotgetrild is, of gebroken omdat hij niet geheel waterpas stond. Heb even snel geprobeerd of ik een dergelijk verhaal hier op het forum kon vinden met de zoekfunctie, maar ik vond er eigenlijk niks over. Dus ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe dit zit. Juwel zegt zelf in zijn handleidingen dat het 'moet', maar daar zal denk ik ook in getest zijn door hen, hoe scheef een bak kan staan tot hij breekt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan