Aquarium word te warm door de led verlichting


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste,

Ik heb het idee dat mijn bak te warm word door de led verlichting.
Ik heb een oase highline met daarbij twee led balken die erbij geleverd worden dus ook van oase, verder heb ik hier nog een tecatlantis easy led balk erbij.
Er komt best wel warmte van de lampen af je kan je hand er nauwelijks op houden.
Iemand een oplossing voor dit probleem wat mij lijkt meer voor moet komen.
 
Dim je de lampen? of draaien ze allemaal 100%?

let wel dat het op het moment ook nog gewoon warm is kwa omgevingstemperatuur.
 
Je moet ten alle tijden je hand er gewoon op kunnen houden zonder deze te verbranden of dat het heet aan voelt.

Weet niet of alles op 100% draait of dat je überhaupt kan dimmen, maar een kleine fan in de kap die lucht over je leds blaast kan al voldoende zijn.
 
De lampen van oase zelf kun je niet dimmen ook niet via controller of ik moet uit elkaar halen en kijken hoeveel volt ze nodig hebben achter de 230 volt aansluiting.
De Tecatlantis balk draait op 80 % dmv een controller.
 
Beste,

Ik heb het idee dat mijn bak te warm word door de led verlichting.
Ik heb een oase highline met daarbij twee led balken die erbij geleverd worden dus ook van oase, verder heb ik hier nog een tecatlantis easy led balk erbij.
Er komt best wel warmte van de lampen af je kan je hand er nauwelijks op houden.
Iemand een oplossing voor dit probleem wat mij lijkt meer voor moet komen.
Ledlampen stralen de warmte eigenlijk niet naar beneden, richting je water. De warmte ontstaat meer aan de bovenkant vandaar de koelribben die je dikwijls ziet bij ledbalken. Wanneer de temperatuur te hoog is in je bak zou ik eens kijken in de richting van je verwarming! (Thermostaat?)
 
Hoi Ben,

Nee het zijn echt de lampen, als ik ze uitzet daalt de temp.
Ik zal het deksel wel op een kier zetten en later hier of daar een kleine fan monteren om de warmte tussen de kap en het water af te voeren.
 
Prachtige bakken zijn het; die Oase Highlines. Met bovendien een ontwerp principe waar duidelijk over is nagedacht. Het is dan ook eigenlijk niet voor te stellen dat genoemd probleem zich voordoet bij juist deze bakken. @huismannetje heeft zeker een punt wanneer hij informeert naar de licht hoeveelheid. Is de extra Tecatlantis Easy Led, bijvoorbeeld, wel nodig?
 
Ik heb deze erbij gekocht omdat je de originele oase lampen niet kunt regelen dmv een controller er zit op deze lampen alleen maar een 230 v aansluiting.
Bovendien kan ik met de tecatlantis 's avonds een andere kleur maken(blauw paars).
Ik weet ook niet of er in de toekomst een controller komt voor deze lampen.
Ik zou ze open kunnen maken en kunnen meten hoeveel volt dc er na de omvormer uitkomt, zodat ik misschien toch een controller zou kunnen gebruiken.
 
Deze bakken zijn inderdaad vrij prijzig. Eigenlijk verbazingwekkend dat er dan geen dimbare verlichting meegeleverd wordt. Ik zie dat er soms helemaal geen verlichting meekomt? Hoe was dit in jou geval?
 
Bij mij zat de verlichting er gewoon bij 2 buizen.
Op deze zit geen adapter er gaat gelijk 230 volt in, er zit denk in de lamp zelf een kleine omvormer van 230 AC naar wie weet hoeveel DC.
Dan zal ik ze open moeten maken en meten hoeveel er na de omvormer uitkomt.
 

Terug
Bovenaan