Aquarium zonder CO2 bemesting!


C

chris10

Guest
Soms kan ik door de bomen het bos niet meer zien! :D
De talrijke artikels die her en der te lezen zijn vind ik super interessant en soms tegenstrijdig. Toch vind ik voor mijn bak niet de juiste aanpak.
Kan iemand me helpen wat stabiliteit te brengen waardoor de algen minder kans krijgen.
Even een schets:
- Juwel 125= 100 liter
- plantenbestand: hoofdzakelijk varens, anubias, crypto�s. 1/3 tot 1/2 van de bak is bedekt met drijfplanten.
- 8u licht: de standaard lampen van juwel. Heb nu gelezen dat er in de meeste gevallen een teveel aan licht is.
- geef geen CO2 ( wens ook niet toe te voegen)
- dagelijks carbo
- wekelijks wat nitro en fosfo
Toevallig las ik ook dat er in dergelijke bakken ook teveel waterwissels gebeuren waardoor er instabilteit komt. Maar dan denk ik aan het welzijn van de vissen!! 1x om de 2 maand zou voldoende zijn. Hierbij frons ik de wenkbrauwen.
Hoe meer licht hoe meer vraag naar voedingstoffen. Ik wil het zo eenvoudig mogelijk hebben zonder al teveel toevoegingen. Vandaar dat ik ook met de CO2 ben gestopt. Trouwens ik denk dat deze bak met die vele varens voldoende moet zijn met low tech.
Heeft iemand raad hieromtrent...
 
Vanwaar deze vraag?
- omdat je door artikelen te lezen er niets meer van begrijpt?
- omdat je in je bak last hebt van algen, of iets anders dat je als problematisch ervaart?

Heb je heel toevallig waterwaarden bij de hand?

~ Ivo
 
ik zou wel co2 toevoegen. ik heb sinds gisteren bio co2 gemaakt en ik ben helemaal niet handig. het werkt goed maar het duurde bij mij wel een nacht voordat de bubbels kwamen :) ik heb er nu een bruisteen op en weet dat dat niet goed is maar ik ga binnenkort nog wel een omgekeerd bakje maken. zoiets kan jij misschien ook maken en als je dat wilt, er staan genoeg filmpjes op internet over hoe je het moet maken :D. als je een meetset hebt voor de waterwaardes en je weet de kh en ph dan kun je dat in een tabel opzoeken en daarin zien of je genoeg co2 hebt. bij mij was dat te weinig dus ik heb bio co2 gemaakt.
 
Ik heb inderdaad last van groenalg. De harde vorm op de ruiten en zachte vorm op de varens en crypto�s. Een beetje alg vind ik geen probleem want heb Sewellias maar als de planten zwart worden van de alg, daar ben ik niet zo gelukkig mee.
Oorzaak zou zijn: te lage Co2, te weinig watercirculatie, en te lage fosfaat. Een circulatie pompje heb ik ondertussen aangesloten, fosfaat geef ik elke week. Ondertussen heb ik geprobeerd de EI methode toe te passen, ofwel heb ik te weinig geduld want ook geen echt resultaat.
Co2 wil ik niet bijgeven want voor de Sewellias wordt dit niet aangeraden.
Wat denken jullie van de waterverversingen: me toch houden aan de wekelijkse waterwissels?

Ik zoek een juiste balans in: de juiste hoeveelheid toe te dienen voedingsstoffen in verhouding tot het licht.
Die juwel lichtkap bestaat uit 2 T5 lampen. Ook hier wil ik de laagste lichtlampen. Welke moet ik dan nemen?
Sorry voor de vele vragen!!
 
Ben nog iets vergeten!
Waarden zijn als volgt:
PH: 6.8
KH: 3
GH: 5
NO3: heel weinig! voeg wekelijks 20mg
PO4: 0.25 ...weinig, voeg ook wekelijks 20ml toe
 
kouwtje zei:
chris10 zei:
Kan iemand me helpen wat stabiliteit te brengen waardoor de algen minder kans krijgen.
Daarom dus.... :D
Klopt, had ik meegekregen, maar was op zoek naar iets concrete info zoals onderstaand:
chris10 zei:
Ik heb inderdaad last van groenalg. De harde vorm op de ruiten en zachte vorm op de varens en crypto�s. Een beetje alg vind ik geen probleem want heb Sewellias maar als de planten zwart worden van de alg, daar ben ik niet zo gelukkig mee.

chris10 zei:
PH: 6.8
KH: 3
Volgens de CO2 tabel is dat niet weinig CO2, ook niet veel overigens maar zou je een aardig eind mee moeten kunnen komen.

Heb je drijfplanten in de bak? Veel?

~ Ivo
 
Zou het kunnen dat je misschien wel teveel meststoffen toevoegt? Als ik het goed zie heb je vooral plantjes die hun voedingsstoffen via hun wortels opnemen. Dus ik zou die vloeibare meststoffen eens minderen en kleibolletjes gaan gebruiken en die bij de worteltjes stoppen. Bovendien begrijp ik dat je laatst je bak hebt veranderd en er zitten wat plantjes bij die daar gegarandeerd een terugslag van krijgen en dus weer even moeten aanslaan. Ook is het vaak zo dat vallisneria bv niet tegen easycarbo kan.
 
Heb je in je filter sponzen die voedingsstoffen eruit halen??
Zitten de reflectoren er nog op??
 
Ik ga hier proberen zo goed mogelijk overal op te antwoorden:

- de helft van de bak is bedekt met drijfplanten, enerzijds ook om het licht wat te temperen. Vandaar dat er behoorlijk wat nitraat uit het water wordt gehaald. Gisterenavond nitraat nog even gemeten, stond op 0. Ik zou steeds nitraat moeten toevoegen. En ja, even vergeten , wekelijks ook de aangegeven hoeveelheid profito.

meksjoef zei:
Zou het kunnen dat je misschien wel teveel meststoffen toevoegt? Als ik het goed zie heb je vooral plantjes die hun voedingsstoffen via hun wortels opnemen. Dus ik zou die vloeibare meststoffen eens minderen en kleibolletjes gaan gebruiken en die bij de worteltjes stoppen. Bovendien begrijp ik dat je laatst je bak hebt veranderd en er zitten wat plantjes bij die daar gegarandeerd een terugslag van krijgen en dus weer even moeten aanslaan. Ook is het vaak zo dat vallisneria bv niet tegen easycarbo kan.
De vallisneria is eruit, komt inderdaad door de carbo, had ik moeten weten. Maar de wortels van de varens zitten niet in de bodem. Ik veronderstel dat het dan weinig zin heeft kleibolletjes in de bodem te steken. Ik kan bij de ludwiga en de Rotala kleibollen steken, maar die hebben toevallig weinig last van alg.
Verder gebruik ik geen reflectoren en een nitraatspons zit er ook niet in.
Ik vraag me toch af of het niet overbelicht is! De lampen zijn: Dennerle Trocal T5 1x Amazon Day en 1x special plant

Hier te zien, vooral op de varens. Het ziet er zwart uit maar is groen die ik er kan afwrijven.
769136chris10_0_82_imag0577.jpg


941247chris10_0_82_imag0587.jpg


294419chris10_0_82_imag0588_burst002.jpg
 
ik volg dus de EI en heb 80% van het oppervlak met drijvers bedekt. Ik hou aan het eind van de week nog heel veel nitraat over ondanks alle drijvers. Als bij jou deze alle nitraat verbruiken dan is het nitaatgehalte niet erg hoog denk ik.
 
chris10 zei:
En ja, even vergeten , wekelijks ook de aangegeven hoeveelheid profito.
Heb je ook een Fe (ijzer) test? Kun je die eens doen?
Zegt namelijk in de verte iets over of je genoeg profito doseert.
Roosen maakte een erg goede opmerkingen. Als sporenelementen (lees: Profito) niet in voldoende mate aanwezig zijn kun je nitraat, fosfaat, etc. blijven doseren tot je gek wordt.

~ Ivo
 
Zonet Fe gemeten: 0.1 � 0.2mg.
Geef slechts sporadisch wat ijzer (als ik er aan denk). Om precies te zijn doseer ik wekelijks 10ml profito na de waterwissel.
 
chris10 zei:
Zonet Fe gemeten: 0.1 � 0.2mg.
Geef slechts sporadisch wat ijzer (als ik er aan denk). Om precies te zijn doseer ik wekelijks 10ml profito na de waterwissel.

ijzer alleen is niet nodig in profito zit ijzer genoeg dus is je ijzer te laag meer profito geven

zo ben je ook zeker dat alle andere stoffen voldoende in het water zitten
 
Ik volg jullie raad op!
Mag ik de gewone wekelijkse waterwissels blijven behouden?
 
planten concurreren met algen, als je dus teveel voedingsstoffen inbrengt (wat je mi doet)naast wat je de vissen voert en de afvalstoffen van de vissen, ben je dus ook je algen aan t bemesten.
Slecht of matig licht helpt algen tov planten voor de voedingsopname.

Dus ik (maar ik ben geen voorstander van toevoegingen) zou stoppen met al die middeltjes, de planten etc goed schoonmaken, iets meer of langer licht en wat meer water wisselen zodat je voedingsstoffen afvoert.

Ken je bestand niet wellicht een algeneter(tje) om je wat te helpen.
 
Algen hebben heeeeeeeeeeeeeeel erg weinig voedingsstoffen nodig.
Je kan dus net zo goed algen krijgen als je weinig voedingsstoffen in je bak hebt.
De EI is een bemestingsmethode waarbij men juist wat overdoseerd en de bakken hebben wanneer je dit goed doet geen algen.
Juist een tekort van een bepaalde voedingsstof veroorzaakt alg, maar een overschot niet.
Ik heb gemiddeld een gehalte van 30 nitraat in de bak en 3.0 fosfaat maar dat geeft geen algen.
 
jessicapilon zei:
Algen hebben heeeeeeeeeeeeeeel erg weinig voedingsstoffen nodig.
Je kan dus net zo goed algen krijgen als je weinig voedingsstoffen in je bak hebt.
De EI is een bemestingsmethode waarbij men juist wat overdoseerd en de bakken hebben wanneer je dit goed doet geen algen.
Juist een tekort van een bepaalde voedingsstof veroorzaakt alg, maar een overschot niet.
Ik heb gemiddeld een gehalte van 30 nitraat in de bak en 3.0 fosfaat maar dat geeft geen algen.

zo werkt het inderdaad
mist er een stof is het koekenbak
 
Niels schrijft in zn post dat je de algen aan het bemesten bent maar ook wanneer je minder voedingsstoffen in je bak hebt is de kans op alg net zo groot als er toch ergens een tekort aan is. Dan is het eigenlijk niet zo van belang hoeveel er van de andere voeding voor handen is. Algen hebben bijna altijd genoeg voedingsstoffen in de bak al doseer je niet of weinig.
Zoals ik al zei veroorzaakt een tekort juist de alg en niet een overschot.
Wanneer je dus algen hebt dan is er ergens een tekort van in je bak.
 
jessicapilon zei:
Dan is het eigenlijk niet zo van belang hoeveel er van de andere voeding voor handen is.
Ook niet voor de hoeveelheid algen die je aan het veroorzaken bent?

~ Ivo
 
Als je bv een tekort aan no3 hebt, en dat de oorzaak van de alg zou zijn, dan is het minder relevant denk ik hoeveel van de andere voeding er aanwezig is.
Algen hebben zo minimaal voeding nodig om te kunnen groeien dat dit zo n beetje altijd wel in je bak aanwezig is. Anders zou een bak met weinig voeding ook niet veel algen kunnen bevatten denk ik.
Als er naast het no3 tekort nou 3 of 1mg/L po4 aanwezig is maakt dan niet echt uit want ze hebben ook aan 1mg al meer dan genoeg voeding. Het is niet zo dat ze bij een gehalte van 3mg/L po4 dan harder groeien.
Bij 1mg/L groeien ze net zo hard.
 
John, mijn informatie is dat indien de voedingsstoffen uit balans raken, de planten dit minder makkelijk opnemen en dit dus de algen bevoordeelt, ongeacht welke stof tekort is (volgens mij zeg jij dat ook ? Begrijp ik dat goed ?
Het gaat om de onbalans waar diegene die t minste nodig heeft door profiteert.

Dus met al die middeltjes ben je m.i. onbalans aan t creeren omdat de meetapparatuur niet zo secuur is om dat te meten.
Uit die hoek (eerst simpel maken voordat je t complexer maakt) komt mijn advies.
 
Ja dat zeg ik ook hoor ;) (ongeacht welke stof het is).
Maar wat versta je onder balans en welke balans. Doel je hiermee op de RR??
Zoals je wellicht weet hanteer ik de EI en zijn mijn waarden voor de no3 tussen de 20 en 40mg en de po4 tussen de 2 en de 4.
Maar ik denk dat wanneer de fosfaat 2 zou zijn en de nitraat bv 50mg/L dat dit geen enkel probleem is zolang het maar voldoende is voor je bak.

Wellicht is het dan handig om uit te leggen (aan de TS ook) wat je met de balans prcies bedoeld en welke balans dit dan is.
 
Ik heb even gegoogeld op balans tussen voedingsstoffen en kom dan bv hier op uit:
http://www.dewinters.nl/artikelen/aquar ... ting-3.htm

Maar dan doel je dus wel op wat ik dacht en dat is de balans tussen bv de nitraat en fosfaat.
Echter is dit meer van toepassing op het zoutwater gebeuren en in de zoetwaterbakken kunnen we deze beredenering wel los laten.
Maar wellicht doel je toch op een andere balans dan ik nu dus denk.
 
M�n sewellias zijn er wel blij mee maar teveel is teveel.

Na meerdere keren te lezen denk het begrepen te hebben!! Ik kan er toch wel niet onderuit voedingsstoffen toe te voegen maar me blauw betalen aan middeltjes zie ik niet zitten en wil het tot een min. beperken. Zolang de verhouding nitraat- fosfaat ok� is veronderstel ik?? Maar dan moet er wel voortdurend gemeten worden? Want er zijn toch schommelingen na de waterwissels.
Een juiste balans vinden, dat is het nu net!!
 
na een paar keer meten weet je het verbruik van je bak en weet je hoeveel je moet toevoegen

voor goedkope middeltjes kan je eens kijken op aquabemesting .nl

daar hebben ze poeders die je zelf moet mengen met water
je krijgt dan uiteindelijk hetzelfde als easy life maakt maar voor een fractie van de prijs

het grootste probleem met de moderne bakken is 9 op 10 teveel verlichting
zowel wattage en de duur
 
roosen zei:
na een paar keer meten weet je het verbruik van je bak en weet je hoeveel je moet toevoegen

voor goedkope middeltjes kan je eens kijken op aquabemesting .nl

daar hebben ze poeders die je zelf moet mengen met water
je krijgt dan uiteindelijk hetzelfde als easy life maakt maar voor een fractie van de prijs

het grootste probleem met de moderne bakken is 9 op 10 teveel verlichting
zowel wattage en de duur

:thumbs:
 
roosen zei:
het grootste probleem met de moderne bakken is 9 op 10 teveel verlichting
zowel wattage en de duur

Klopt volledig! Probleem is vb. in geval van juwel, andere lampen te vinden van mindere wattage, vind ik niet.
In m�n 60cm bakje heb ik geen last van alg met dezelfde plantjes maar slechts een 10 watt lamp!

Deze namiddag de site gezien van aquabemesting. Inderdaad het scheelt nog niet weinig!! Maak morgen een bestelling.
 
Teveel licht is vaak een probleem bij de T5 verlichting. In de 60cm zit vaak 15W t8 of minder en dat geeft geen problemen van teveel licht.
 
jessicapilon zei:
Teveel licht is vaak een probleem bij de T5 verlichting. In de 60cm zit vaak 15W t8 of minder en dat geeft geen problemen van teveel licht.

dat is dan ook die 1 op 10 he

:p :p
 

Terug
Bovenaan