Hi John
Ik kies een ander uitgangspunt als "balans".
Ik gebruik 100% kraanwater, dat is dus mijn basis balans, iemand die RO of regenwater of menging gebruikt (om meer een ander biotoop idee te benaderen voor specifieke vissen) is dat in mijn benadering zijn/haar balans.
Dat is een keuze van de invulling van de hobby uiteraard.
Maar omdat ik denk dat vissen het t best doen als ze op alle mogelijke manieren met rust gelaten worden (dus ook waterwaarde inhoudelijk gezien) voeg ik dus bewust niets toe om de balans niet te verstoren, en wissel/ververs om een overschot aan reststoffen (de een zn afval is de ander zijn voeding) af te voeren.
Ik meet overigens nooit meer en het kan (zou kunnen, maar denk t niet overigens) dus best een "verkeerde" balans zijn volgens de door wetenschappers en commercie ingegeven spelregels, maar het is een balans, en een stabiele die eenvoudig stabiel te houden is.
Met UV-C rem ik wel structureel de vrije bacteriehoeveelheid om de vaste en gewenste bacterien maximaal de kans te geven, en met lucht toevoegen geef ik de gewenste vaste bacterien meer kans dan de ongewenste vaste en uiteraard om infectie verspreiding te voorkomen.
En verder dus gewoon kraanwater en niet te zuinig daarmee zijn, 1.000 ltr kost 1,30� ofzo.
Dat dit uitstekend is voor de vissen is helder (overigens zeker niet alle soorten natuurlijk) en dat het niet geschikt is wellicht voor plantjes (overigens ook niet alle soorten natuurlijk) snap ik en accepteer ik. Niet alle soorten kunnen dus in die balans, dat is mijn arbitraire keuze.
Maar ik lees zo vaak (en je wordt er soms moedeloos van omdat het zo afleidt van de mooie hobby) dat mensen van alles toevoegen van eenvoudig CO2 tot allerhande middeltjes en lees dan ook vaak dat het "middel" soms "doel" wordt en het eigenlijke "doel" (je bak in balans tbv de vissies) uit het oog verloren wordt.
Je ziet die onbalans (dus in waterwaardes vwb mineralen, vitaminen ook in de onderlinge verhouding dus) dan terug in algenpoblemen, slakkenproblemen, visziektes, kleur, of erger met dan als traject weer nieuwe of andere middeltjes om dat symptoom weer te bestrijden.
Om die reden dus ook geen EI voor mij, het is prima voor planten (dus ook algen) maar niet perse ook voor vissen.
Uitzonderingen daargelaten, maar naar mijn informatie is "natuurwater" niet zo voedingsrijk, en kent een lagere bacteriedruk dan ons aqua water (ook weer over t algemeen).
Dus de enige voeding die ik toevoeg is voor de vissen en uiteraard via de vissen als meststof, dat
natuurlijk wel..😉