Wat is er nieuw

Aquarium zonder filter

Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Leeftijd
49
Zoals jullie weten stop ik (voorlopig) met de hobby en staat alles te koop. Nu kreeg ik de vraag of ik een filter apart wilde verkopen. In eerste instantie heb ik gezegd dat dan eerst de vissen verkocht moeten worden, maar kan een aquarium ook zonder filter goed blijven met bijvoorbeeld alleen een luchtpomp om het water in beweging te houden?

Nouja, technisch gezien kan het natuurlijk. Maar bereid je voor op veel waterverversingen als het hele vissenbestand er nog een tijdje in zit. 🙈 Is er geen LFS in de buurt of zo die ze (gedeeltelijk) wil overnemen?

Volgens de meeste theorieën niet.
Maar ik zie op YouTube een Amerikaan die complete bakken zonder filter en waterwissels laat draaien en volgens hem gaat dat prima.

Zelf heb ik het verleden regelmatig de pomp uitgezet omdat ik het lawaai ervan niet meer aankon en dan vergat ik hem weer aan te zetten voor 2 dagen. Ook nooit problemen mee gehad.

Maar het zal ook afhankelijk zijn van je vissenbestand en grootte van je aquarium en hoe lang de vissen er nog in blijven zitten.

Jammer dat je stopt! Hopelijk vinden de vissen snel een ander aquarium. Succes!

Er drijft Limnobium in en er zijn ook andere planten. Het aantal vissen weet ik niet, van het oorspronkelijke bestand zie ik in ieder geval niet meer alle vissen. De bezetting valt nu denk ik dus wel mee. Waterwissels zullen dan misschien het filter kunnen vervangen? De LFS is vooralsnog wat terughoudend, maar ik zal het hem morgen nog eens vragen.

Het blijft altijd een gok natuurlijk.

Ik heb met mijn nieuwe 2e handsje de vissen gratis aangeboden en toen waren ze echt heel snel weg.
Ik vraag altijd wel een foto van het aquarium zodat ik weet dat ze in het juiste aquarium terecht komen. Misschien is dat een idee?

Het Borneo-bestand wil ik in zijn geheel verkopen, omdat het ondoenlijk is om daar vissen per soort uit te vangen, dan moet telkens het aquarium leeggehaald worden. Het is wel het filter van dit aquarium waar ik een reactie op kreeg. Het andere aquarium heeft geen planten, alleen drie grote stukken hout, daar is het makkelijk om vissen te vangen, maar voor dat filter heb ik geen reacties gehad.

Je kan wel een filter loze bak draaien maar dan moet die al zonder filter draaien.
Geheid dat je een ammoniak en nitriet piek gaat krijgen als je je filter er nu een paar dagen af hebt.
Onverstandig dus.

Groot deel van de bacteriën zit ook in de bodem. Als je de eerste tijd wat rustig aan doet met voer, zou het moeten lukken lijkt me. Bestand is niet al te groot als ik het goed begrijp.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan