Wat is er nieuw

aquariumbak ipv kuip

• Onderwerp starter Onderwerp starter Klaske
  • Startdatum Startdatum
K

Klaske

Guest
Hallo,

Ik zie hele interessante speciekuipen buiten met de mooiste visjes voorbij komen. Nu roept bij mij dit de vraag op of dit ook kan met een meterbak die ik nog heb staan of is dan een speciekuip beter? wat kunnen dan eventuele problemen zijn?

Misschien een domme vraag, maar wil niet ergens mee beginnen wat gedoemd is om te mislukken..

Groet klaske

Nou ben ik niet heel natuurkundig ofzo, maar zal je dan niet zitten met als glas heel heet wordt ofzo en dan eventueel 's nachts een keer ver afkoelt dat t kan scheuren/knappen? En het wordt met glas misschien veel warmer door de zon en heb je meer last van alg.

Verder wel een leuk idee toch?! Als je niet al te schone ramen verwacht kan het best lijkt mij. Heb er verder geen ervaring mee, alleen sindskort met een speciekuip dus.

Ik heb er geen ervaring mee maar je zult wel de ramen snel bealgt krijgen denk ik. In dat opzicht is een kuip in de grond handiger en dan blijft het water ook koeler door het ingraven dan bij een aquarium. Daar zal de temp snel te hoog gaan oplopen.

Gerjan90 zei:
Nou ben ik niet heel natuurkundig ofzo, maar zal je dan niet zitten met als glas heel heet wordt ofzo en dan eventueel 's nachts een keer ver afkoelt dat t kan scheuren/knappen?
Die 10 - 15 graden zij peanuts op wat glas aankan. Hoef je dus niet bang voor te zijn.

Gerjan90 zei:
En het wordt met glas misschien veel warmer door de zon en heb je meer last van alg.

Verder wel een leuk idee toch?! Als je niet al te schone ramen verwacht kan het best lijkt mij.
As er veel en/of te lang licht op gaat vallen kans voor algensoep inderdaad en dan beperkt het zich niet tot de ramen.

jessicapilon zei:
Daar zal de temp snel te hoog gaan oplopen.
Ligt er maar net aan waar en hoe (welke windrichting) de bak staat en dus hoeveel uren zon en van welke intensiteit erop valt.

@Klaske: de tweede en derde opmerkingen zijn aandachtspunten.

Ik ken iemand die dat had. Maar het was geen succes. Overdag liep de temperatuur snel op en s'nachts koelde het behoorlijk af.

Ook was het snel een vieze algensoep.

allicht is de lekke vijvers van mijn ouders een opties. Heb er vanmiddag een emmertje in gegooid in het laatste beetje water, vang ik een salamander...

Zoals gezegd ben ik niet heel natuurkundig, maar in een lekke vijver zou ik geen water doen 😛.

hahaha gerjan, het laatste poeletje is niet lek, maar ga denk ik toch maar voor een speciekuip. Een vijver opknappen is ook wel heel erg veel werk en dan verstoor ik ook nog de salamandertjes. Ik steel wel wat planten uit hun vijver denk ik 😉

Als ik zover ben plaats ik wel wat foto`s!

Ah zo haha! In het topic over levendbarenden en andere (sub)tropische vissen kun je ook wat informatie vinden en uiteraard je idee�n of foto's posten. Ben benieuwd naar je plannen!

Groetjes.

Bedankt!

Speciekuip simpel en minder gedoe, nog steeds zou ik hem niet vol in de zon zetten warmt snel op heb je nog een bak met alg hoewel de meeste vissen dat prima vinden alleen wij vinden het niet zo mooi

Heb vandaag een bak gehaald van 90 liter bij de Formido voor nog geen tientje. Morgen ga ik even wat planten halen die ik in het najaar ook binnen in het aquarium kan doen. Suggesties? tips?

cabomba, waterpest
gele lis

Cabomba is mij persoonlijk niet goed bevallen, valt overal uit elkaar. Zowel in de speciekuip als in mijn aquaria. Hoornblad is dan een sterkere keuze. Penningkruid kan ook buiten en binnen evenals javamos en salvinia natas.

Wat voor visjes wil je er later in gaan doen?

Bedankt voor de suggestie! ga een gele lis bij mijn ouders stelen. Zou ik ook wat eendenkroos mee kunnen nemen? of is dat niet aan te raden?

ik wil mijn corry`s naar buiten doen. Ik heb zo`n 35 jonkies van nu 1 cm groot die in een 30 liter bakje zitten met een paar jonge guppen. Dit bakje wil ik eigenlijk opnieuw laten starten omdat de voedingsbodem verrot is. Het bakje is sowieso te klein en heeft een verkeerde bodem voor de cory`s.

De jongen zijn nu nog te klein, maar ik hoop dat wanneer de speciekuip goed draait ze naar buiten kunnen.

Blijven appelslakken wel in de bak, als hier geen deksel op zit?

Als eerste zullen mijn platies gaan en misschien een paar vuurgarnalen, om te kijken of ze het kunnen overleven.

Zouden black molly`s ook naar buiten kunnen?

De guppen die ik heb zijn te tropisch en gaan dat nooit overleven, denk ik.

Groet Klaske

Hey! Als je nou dit berichtje even kopieert en plakt in het topic over Levendbarenden en andere vissen buiten: 2016. Dan krijg je mooi antwoord op je vragen(misschien hier ook wel, daar niet van hoor) en dan is alle informatie gelijk gebundeld. Want ik ga er vanuit dat al je vragen over dat onderwerp blijven gaan 😛.

Dus als je wil, kan je gewoon ff je tekst kopieren-plakken in het topic:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 372&page=3

Black molly's kunnen geloof ik sowieso niet, omdat zij rond de 27 graden moeten zitten en een zouttoevoeging willen, heb ik geleerd op dit forum 😀.

Wat voor cory's heb je??

Appelslakken zou ik niet doen. Die leggen namelijk ook boven water eieren, dus de kans dat ze uit je kuip gaan kruipen is groot.

275473_0_82_img20160530wa00031.jpg

828883_0_82_img20160530wa00041.jpg

daar gaan we dan!

Naar buiten 1 platy variatus met 2 jongen. Man gaat eruit omdat hij het vrouwtje erg agressief benaderd.

1 man gup en 3 bleu moscow vrouwen. Het gaat hier om guppen die ik bij een hobbykweker heb gehaald. Dit is dus zeker 4 of 5 generatie moscow. Het mannetje is wel een winkelgup waar ik nog geen nakweek van heb gehad. Is dus een risico.

Ik wil eerst kijken hoe dit gaat.

De temperatuur in het aquarium binnen is de laatste weken iets naar benenden gegaan, leek mij beter voor de vissen. Het buitenbakje is op dit moment 21 graden, de binnenbak 20 graden.

Ik houdt jullie op de hoogte.

groet Klaske

Ik heb simpele koudwater zuurstof planten besteld, die er nu allemaal ruim 2 weken in zitten. Ik ga komende weken nitriet goed in de gaten houden. Heb het water gevuld met aquarium water.

Het grootste deel van de planten staat vast in een klein laagje zand. Wilde er toch iets onder doen voor het geval ik mijn corydoras auneus er wel in wil doen.

Groet Klaske

Voeg elke dag, nu schoon kraanwater toe.

Klaske zei:
Voeg elke dag, nu schoon kraanwater toe.

Zodat je kuip wat meer gevuld wordt met water bedoel je? Of als verversing?

Het mooie aan die ronde kuipen is dat ze goed blijven (met die rechthoekige heb ik nu ervaren dat de lange zijden naar buiten gaan uitdeuken...) Dus je kunt die ronde mooi tot net onder de rand vullen.

Ben benieuwd hoe je guppies het gaan doen!

Leuk hoor.

Hey, Er verdampt nogal wat water. Hierdoor moet ik, als er geen regen voorspeld word, ongeveer 5 tot 10 liter water toevoegen, om het waterpeil hoog te houden.

Heb zojuist even gegluurd, maar ze verstoppen zich gelijk, wat natuurlijk een goed teken is.

Groet Klaske

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan