Wat is er nieuw

Aquariumkast: te verstevigen IKEA Kallax

JohanB

Active member
Lid geworden
2 november 2020
Leeftijd
38
Mijn huidige tank (45L) staat op een IKEA kindertafeltje. Omdat dit niet zo praktisch is en ik me afvraag hoe stevig dit is, zoek ik een andere kast. De standaard (originele) aquarium kasten krijg ik thuis niet verkocht (vallen niet in de smaak), dus ben op zoek naar een alternatief.

Op termijn wil ik een maat groter naar een 80cm bak (+/- 125L, Juwel Rio bijv.), dus stevigheid is belangrijk. Daarnaast staat er een buitenfilter op de planning, misschien zelfs al voor de huidige bak als dat zinvol is (?). Ik weet alleen niet goed hoe groot zo'n filter is. En of dat dus in de kast past.

Zijn er hier mensen die mij kunnen adviseren en/of ervaring hebben met een kast anders dan speciaal voor een aquarium?

Mijn idee is om aan beide zijkanten, de bovenkant en de hele achterzijde met houten platen (of bijv. nieuw steigerhout) van +/- 20 mm te verstevigen. Welke soort hout ben ik nog niet over uit, ook niet wat de beste oplossing is mbt filter en elektra. Maak ik er bijvoorbeeld 1 doorvoering in waar ik alles in kwijt kan, of een andere oplossing.

Kunnen jullie mij helpen? Samengevat vraag ik me dus de volgende zaken af:
- Zou de Kallax kast voldoende verstevigd zijn met mijn idee?
- Welke houtsoort kan ik het beste kiezen?
- Past een buitenfilter/pomp in een van deze vakken? (binnenmaat 33x33cm)
- Wat kan ik het beste doen qua doorvoer elektra / pomp?

Hieronder 2 voorbeelden die ik online tegen kwam, de onderste nodigt wel meteen uit om later nog wat garnalenbakjes aan de kast toe te voegen, maar dat hoeft het thuisfront nog niet te weten 😉
(https://www.shrimponly.com/product/kallax-aquarium-22cm-hoogte-met-hmf-filter/)

1605083579381.png

1605090016637.png

Ik vind die speciale kallax aquaria echt een leuk idee! Mooi weggewerkt zo.

Ik heb zo'n kast staan en een bakje van zo'n 25L durf ik daar wel in te zetten zoals in het getoonde voorbeeld. Maar een 125L bak bovenop dan weer niet. Zoals ik het begrijp wil je de bovenkant en zijkanten en achterkant verstevigen met hout en dat lijkt mij ruim voldoende.
Welk hout je moet gebruiken is een beetje persoonlijk denk ik. MDF zou kunnen werken maar ook multiplex of betonplex. Het ligt er een beetje aan hoe je e.e.a. wilt afwerken of juist ruw hout wilt houden wat bij steigerhout waarschijnlijk het geval zal zijn.

Een beetje filter past echter niet in die vakken. Net even met een meetlint bezig geweest maar bij mij zijn de externe filters JBL 900 en Eheim 2215 echt te hoog, heb je minimaal 45cm nodig en dan nog wordt het krap met de slangen aan de bovenkant.

De standaard kasten voor de Superfish Home serie lijkt erg op de Kallax, is niet duur en gemaakt voor aquaria. Weliswaar net zulk flimsy mdf werk maar wel waterdicht afgewerkt. Als je de Kallax leuk vindt, is dit misschien wel een (beter?) alternatief.
Superfish meubels ter voorbeeld

Hier staat de expedit (kallax z'n dikkere broertje) op blokken hout ivm de konijnen (anders komt er teveel troep onder die je er niet onder vandaan krijgt), en tot mijn grote ergernis is hij erdoor gezakt omdat die platen hol zijn, zelfs met de blokken uitgemeten onder de staanders van de kast. Kast leeg (25-vakker, flink vloeken), andere balken eronder, even goed staan hameren om die platen weer recht te krijgen en uiteindelijk besloten om binnenkort de buitenkant weg te mikken en gewoon zelf een betere omlijsting te maken "want dat kan ik lekker veel beter".

Moraal van het verhaal: Die dingen kunnen niet zo heel veel hebben, tenzij je er een dikke plaat op legt en ook dan geef ik geen garanties wat betreft scharen ed (zit een enorm gietijzeren kruis achter die expedit nu)... Iig niet zo recht op de kast zetten. Mijn 128 liter bakje staat nu op een 18mm meubelpaneel op een 2-kast besta met een stuk mdf erachter als versteviging tegen scharen. Staat hij al zo'n 2,5 jaar op en is zelfs al 2 keer verschoven.

- Zou de Kallax kast voldoende verstevigd zijn met mijn idee? -> Geen garanties.
- Welke houtsoort kan ik het beste kiezen? -> Met epoxy is ieder hout waterdicht te krijgen, maar je kunt het beste voor steigerhout of hardhout gaan denk ik. MDF valt met water uit elkaar, spaanplaat zuigt zich vol en zet uit.
- Past een buitenfilter/pomp in een van deze vakken? (binnenmaat 33x33cm) -> Ligt eraan welke je pakt. Er zijn canisters die met een beetje proppen kunnen passen, maar of die groot genoeg zijn is de vraag. Neem een Drona-bak mee naar de visspeciaalzaak en mik de doos van de pomp erin. Past de doos niet, past t filter ook niet (zo heb ik gemeten of de 20 kilo pakken schaafsel in de kast zouden passen -lol-)
- Wat kan ik het beste doen qua doorvoer elektra / pomp? -> Hier houd ik me even buiten. Boren zou ik niet doen in die kast, ga je huilen van de hoeveelheid karton die uit de buitenlaag van die kast komt.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het idee wat je hebt gedaan met je 128 liter bak het zelfde als wat ik schets toch? Met daarbij het verschil dat ik 'm nog wil verstevigen aan de zijkant.

Daarbij heb ik geen konijnen dus geen blokken nodig, en lijkt me dat dat gunstig is voor de stevigheid?

Eigenlijk is het idee wat je hebt gedaan met je 128 liter bak het zelfde als wat ik schets toch? Met daarbij het verschil dat ik 'm nog wil verstevigen aan de zijkant.
Als je de bovenkant, achterkant en zijkanten gaat verstevigen met hout dan heb je al bijna een volledige kast gebouwd. Waarom dan niet gewoon zelf een kast maken dan kun je die vakken ook indelen op de juiste hoogte zodat er een filter netjes weggewerkt in past.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan