Aquariumkast


V

vriend van de cory

Guest
Beste forumleden, ik ga een 150x50x60 aquarium kopen.

Een probleem waar ik op stuitte is de kast. Ik dacht een gewone kast zal wel volstaan. Maar de meeste kasten van dit formaat zijn niet geschikt om dit te dragen...
Ik ben vandaag naar enkele meubelwinkels gegaan, en daar zeiden ze ook dat zo een zware bak op zo een kast zetten , is een risico.

Daarom zou ik graag eens willen horen hoe eigenaren van een grote 300L + bakken het gedaan hebben.

Het probleem is dat ik een kast wil die breed genoeg is, in mijn interieur past EN een zware bak kan dragen...
 
Ik denk dat de meeste mensen met grote bakken een aquarium meubel of een zelfbouw meubel gebruiken.
Als je iets wilt wat bij het interieur past, is zelfbouw het makkelijkst.
 
Dat dus.

Kant en klare kasten voor bakken van dit formaat... lastig.

Of ze kopen een kant en klaar aquarium + kast.

Of ze bouwen het zelf.
 
Duidelijk probleem....
Ik ben benieuwd naar het interieur, foto... ;)

Ik had nl het zelfde probleem. Als het aquarium over de hele breedte staat is het wel te doen. Voor extra kan je er een plank Mdf opleggen. Aan de zichtbare kanten heb ik zwart stijkband gestreken.
 
ik neem aan lengte 150 breedte 50 en hoogte 60 cm
daar zijn toch voldoende standaard kasten voor zou ik zeggen
denk aan trofis of stapje hoger Akvastabil of Aqualantis
en anders zelf iets in elkaar schroeven
 
Duidelijk probleem....
Ik ben benieuwd naar het interieur, foto... ;)

Ik had nl het zelfde probleem. Als het aquarium over de hele breedte staat is het wel te doen. Voor extra kan je er een plank Mdf opleggen. Aan de zichtbare kanten heb ik zwart stijkband gestreken.

zal eens een foto sturen :) .
ik neem aan lengte 150 breedte 50 en hoogte 60 cm
daar zijn toch voldoende standaard kasten voor zou ik zeggen
denk aan trofis of stapje hoger Akvastabil of Aqualantis
en anders zelf iets in elkaar schroeven

Ja van aquatlantis had ik al een goed formaat zien staan .
 
Als je de bak bij een bouwer koopt hebben ze vaak ook wel een passend meubel erbij
 
zelfs juwel heeft een kast voor deze maat de rio 450 kast heeft de juiste afmeting
dus keuze te over
of net wat tuinkabouter zegt de bouwer heeft ook kasten er bij
voorbeeld
Schermafdruk op 2017-10-08 10-40-14.png
linkje http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/49164809/Products/MD15050
 
Mijn meterbak is weliswaar een stuk kleiner, maar deze staat op een Lundia kast. Deze kasten kun je zelf samenstellen uit een aantal basis onderdelen. het is allemaal massief vuren en zeer degelijk. Mijn kast bestaat uit twee zijstukken en een middenstuk, en steunt dus op zes massief vuren staanders (twee per midden-/zijstuk).

Een bak van 150x50 kun je bijvoorbeeld, als je schappen van 50 cm hanteert, op twee eindstukken en twee middenstukken zetten. Als je kleinere schappen hanteert kun je natuurlijk nog meer staanders gebruiken. Planken, deurtjes ed kun je helemaal naar eigen smaak en inzicht toevoegen.

Mijn kast bestaat uit tweedehands onderdelen. Geen probleem omdat Lundia 'built to last' is, itt Ikea ed. Ik zou 300L+ ook gerust op zo'n kast zetten. Let wel, een andere bouwkwaliteit betekent wel een andere prijsklasse dan een kastje van Ikea. Qua prijs gaat het een meubel van Juwel in totaal waarschijnlijk niet veel ontlopen. Maa rje hebt dan wel wat anders dan een standaard (spaanplaat) aquariumkast en het gaat nog langer mee ook.

Informatie over maten en prijzen: http://www.tweedehandslundia.nl/
 
Er zijn voldoende kasten te vinden op dat formaat, anders naar een aquariumbouwer, die hebben meestal ook wel maatwerk kasten te koop.
Die zullen alleen zeker niet goedkoop zijn.
 
Mijn bouwer maakt geen kasten, alleen ijzeren fundatie maar dat is echt enorm lelijk .

In ieder geval bedankt voor de vele tips ! Ik zal nog wel laten weten wat het is geworden :D

Maar ik moet spijtig genoeg ook naar het budget kijken...
 
Ik heb de kast bij een meubelmaker laten maken.
En gelijk aangegeven wat het gewicht is wat hij moest kunnen dragen.
Is trouwens ook gelijk de behuizing voor de versterker etc.
 
Mijn bouwer maakt geen kasten, alleen ijzeren fundatie maar dat is echt enorm lelijk .

In ieder geval bedankt voor de vele tips ! Ik zal nog wel laten weten wat het is geworden :D

Maar ik moet spijtig genoeg ook naar het budget kijken...
Zou je dan niet zo'n ijzeren fundatie kunnen bestellen en dat met mdf/multiplex bekleden met behulp van neodymium magneten?
 
Of een andere bouwer zoeken.. of even doorsparen :!
 


Kan iemand mij even zeggen van wel hout hij het "geraamte" van de kast maakt ?
 
Mijn meterbak is weliswaar een stuk kleiner, maar deze staat op een Lundia kast. Deze kasten kun je zelf samenstellen uit een aantal basis onderdelen. het is allemaal massief vuren en zeer degelijk. Mijn kast bestaat uit twee zijstukken en een middenstuk, en steunt dus op zes massief vuren staanders (twee per midden-/zijstuk).

Een bak van 150x50 kun je bijvoorbeeld, als je schappen van 50 cm hanteert, op twee eindstukken en twee middenstukken zetten. Als je kleinere schappen hanteert kun je natuurlijk nog meer staanders gebruiken. Planken, deurtjes ed kun je helemaal naar eigen smaak en inzicht toevoegen.

Mijn kast bestaat uit tweedehands onderdelen. Geen probleem omdat Lundia 'built to last' is, itt Ikea ed. Ik zou 300L+ ook gerust op zo'n kast zetten. Let wel, een andere bouwkwaliteit betekent wel een andere prijsklasse dan een kastje van Ikea. Qua prijs gaat het een meubel van Juwel in totaal waarschijnlijk niet veel ontlopen. Maa rje hebt dan wel wat anders dan een standaard (spaanplaat) aquariumkast en het gaat nog langer mee ook.

Informatie over maten en prijzen: http://www.tweedehandslundia.nl/
Heb je hier een foto van hoe dit eruit ziet?
 
Voor dat aquarium gebruikte hij 6x4" latten, en die zijn eigenlijk maar 5,5x3,5", oftewel, 140x89mm. Maar voor een 150cm bak zou 69x44mm ook genoeg zijn.

Ah zo, ja deed het ff puur op de gok.

Mijn 160cm staat op 69x44 balken. 44x44 had t ook.nog wel gekund
 
Heb je hier een foto van hoe dit eruit ziet?

Dit is wat ik even snel heb:

mm7cECK.jpg
m7yv1fJ.jpg


Plaatjes van toen de bak net op deze kast stond in 2015 in onze toenmalige woning. (Onze kat vond het zeker een jaar lang helemaal het einde.) Als je vertelt wat je precies wil zien, kan ik evt ook nog wel even detailopnamen maken voor je.
 
Aquatlantis kast kost ca. €290,-- voor de 19mm, en 380 voor de 40mm versie, deze heb ik ook onder mijn fusion 150.
Mooi stevig meubel. de Juwel meubel kost ca. 160 wat ik zie na wat zoekwerk.

De Fusion meubels zien er wat mij betreft net wat steviger en strakker uit.
 
blijf me nog steeds verwonderen over de constructies die voorbij komen van kasten
ook het getoonde filmpje is ook weer zon voorbeeld
gezien de bak van de TS lijkt me dat erg overdreven ook als het ontwerp aangepast wordt
je krijgt er alleen maar extra vloer belasting door ivb het start gewicht van het meubel alleen al
 
Dit is wat ik even snel heb:

Bekijk bijlage 83950 Bekijk bijlage 83951

Plaatjes van toen de bak net op deze kast stond in 2015 in onze toenmalige woning. (Onze kat vond het zeker een jaar lang helemaal het einde.) Als je vertelt wat je precies wil zien, kan ik evt ook nog wel even detailopnamen maken voor je.
Dank je wel alvast voor deze foto's. Dat ziet er goed uit. Eigenlijk komt mijn interesse voort uit het feit dat kant klare meubels, zoals die ik pas kocht van Juwel, bestaan uit spaanplaat. Jij schrijft over massief vuren wat alvast wat steviger zou moeten zijn. Ik zocht op die site van Lundia op de door jouw genoemde "einstukken en tussenstukken" maar vond daar geen plaatjes van? Kort en goed ben ik benieuwd naar het bouwprincipe van Lundia en hoe ik dat zou kunnen gebruiken voor een onderkast.
 
Dus om een soortgelijke fundatie te maken heb ik vuren planken en balken van 69x44mm en 44x44mm nodig ?
 
upload_2017-10-22_18-30-31.png

uit welk materiaal is deze kast gebouwd ?
 
Valt weinig over te zeggen, maar het zal waarschijnlijk spaanplaat zijn.
Zou deze niet direct gebruiken voor een aquarium, met die twee poten eronder is er maar weinig plaats om druk te verdelen. Zeker als het spaanplaat is.
 
Nee ben ik ook niet van plan , maar als ik zelf een kast zou bouwen wil ik weten welk materiaal ik nodig zou hebben.
 
meubelpaneel - mdf - eikenplaat zelfs van osb of beton triplex is zo iets in elkaar te zetten
voor een kopie meubel paneel
 
meubelpaneel - mdf - eikenplaat zelfs van osb of beton triplex is zo iets in elkaar te zetten
voor een kopie meubel paneel

Oke super :D
Heel dan begin ik er volgende week aan !

hopelijk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In bijna iedere bouwmarkt kan je de platen op maat laten zagen. Wel een tekening maken en nauwkeurig de maten aangeven. Mbv deuvels kan je de platen en balken verlijmen. Er zijn hulpmiddeltjes om de deuvels nauwkeurig aan te kunnen brengen. Kost een paar euro en mbv boor simpel aan te brengen. Nogmaals.....gebruik ook houtlijm.
Google eens op internet en youtube, legio voorbeelden.
 
Ik heb het zo gedaan....

WP_20161209_12_19_30_Pro_LI[1].jpg


Oude kast gekocht laten restaureren en versterken en klaar....! Bak is 340 liter.
 
Dit is wel een hele bijzondere bak.
Gaaf gedaan hoor.
 

Terug
Bovenaan