Aquariumkoeler


Gast16

Well-known member
Lid geworden
24 juli 2019
Berichten
2,675
Goeie morgen,

Ik heb hier een 450l aquarium met noord Amerikaanse vissen. (Notropis chrosomus)
Nu is dit een onverwarmd aquarium in een onverwarmde ruimte. Echter gaat deze nooit onder de 18°.
Dit zorgt ervoor dat deze vissen nooit uit kweekstemming gaan.
Daarvoor wil ik er tijdelijk (tot m'n koelere aquariumkamer klaar is) een aquariumkoeler gaan op zetten.

Nu zie ik overal, zoals bij filters, koelers staan voor aquaria van/tot zoveel liter.
Echter bedenk ik mij erbij dat, net zoals bij opwarmen, de capaciteit van een koeler ook bepaald moet worden door het aantal graden die hij moet koelen.

Nu was mijn vraag...
Kent iemand hoe je dit moet berekenen?
Hoeveel watt heb je nodig om 1l water 1°c te koelen?
 
Ik betwijfel of je vraagstelling juist is. Het wattage is afhankelijk van de gekozen koeler, dus niet generiek om water überhaupt te koelen.
 
Het vermogen van de koeler is vooral bepaald door de opwarming van de omgeving en de lamp.
Als je bak in een kamer van 20 graden staat, en je wil 18 graden watertemp, dan is dat vermogen laag.
Maar als het in de zomer 30 graden wordt, dan heb je in theorie alvast 6 keer zo veel vermogen nodig alleen voor de impact van omgevingswarmte.

Dat berekenen is niet zo simpel.
 
Ik betwijfel of je vraagstelling juist is. Het wattage is afhankelijk van de gekozen koeler, dus niet generiek om water überhaupt te koelen.
Ik ben er niet echt in thuis maar mij lijk het logisch dat een koeler met een bepaald wattage, een bepaald vermogen dus, in staat is om een bepaald aantal liter een bepaald aantal graden te koelen. Hoe minder liter dat is, hoe meer hij die kan koelen.
Een staafverwarming doet net hezelfde maar dan omgekeerd. Steek daar bvb een verwarmer van 300w in 10 liter water, zal die die veel warmer krijgen dan eentje van 50w in 1000l water.
 
Het vermogen van de koeler is vooral bepaald door de opwarming van de omgeving en de lamp.
Als je bak in een kamer van 20 graden staat, en je wil 18 graden watertemp, dan is dat vermogen laag.
Maar als het in de zomer 30 graden wordt, dan heb je in theorie alvast 6 keer zo veel vermogen nodig alleen voor de impact van omgevingswarmte.

Dat berekenen is niet zo simpel.
En toch lijkt het me dat je, mits de juiste vergelijking, een berekening mogelijk moet zijn.
Ik kijk vooral in de richting van iemand met een zoutwater aquarium, waar deze meer gebruikt worden.
 
Als je zoiets bedoeld ?
Daar ben ik namelijk zelf ook naar aan het kijken. die heb je trouwens in allerlei soorten en maten en uiteraard prijsklasse.
Thnx, hierin staat eigenlijk alles wat ik zocht.
300w kan 300l 10° afkoelen
dus kan 300w 3000l 1° koelen
oftewel 1w kan 10l 1° afkoelen.

omgerekend naar mijn bakvan 450l (die ik pakweg 5° wil koelen) komt dit op 45x5=225w aan koeler die ik zou nodig hebben.
 
Thnx, hierin staat eigenlijk alles wat ik zocht.
300w kan 300l 10° afkoelen
dus kan 300w 3000l 1° koelen
oftewel 1w kan 10l 1° afkoelen.

omgerekend naar mijn bakvan 450l (die ik pakweg 5° wil koelen) komt dit op 45x5=225w aan koeler die ik zou nodig hebben.

Je redenering werkt maar ten dele. Je zou eigenlijk moeten kijken naar de buitenoppervlakte van die bakken.
Als 300W 300l kan koelen voor 10°, en jouw bak heeft 20% meer buitenoppervlak, dan zou je met 300W ca 8° kunnen koelen.

Een bak van 10l heeft in verhouding veel meer buitenoppervlak dan een bak van 300l, en zal in een ruimte van 30°C dan ook sneller opwarmen.

Maar voor jouw bak zal 200-300W koeling wel voldoende zijn.
Je kan ook eens kijken naar je verwarmingselement.
In mijn bak van 180l zit een staaf van 200W. Verlichting is LED, dus dat doet niet zo veel. En met die 200W zou ik toch 5-8 graden boven de kamertemperatuur moeten geraken.

Koelen is in essentie net hetzelfde.
Wat dan nog niet meegerekend is, dat is isolatie.
12mm glas of 4mm glas maakt ook al een verschil. Glas is een isolator (maar geen echt goede).
Een plaat isomo achter je bak tegen de achterrruit gaat de vraag naar verwarming of koeling ook verlagen.
 
Precies mijn punt. En als je naar een andere koeler gaat kijken; heb je weer andere variabelen. Deze doet met 5,5 watt 2-4 graden koelen (max 100 liter) om maar een voorbeeld te geven. En deze doet 170 watt voor max 400 liter.
 
Het gaat ook nog eens over welk soort koeling je gebruikt en hoe efficiënt dat gebeurt. Kan me voorstellen dat 300 Watt luchtkoeler erboven minder goed koelt dan een koeler van 300 Watt gebaseerd op de link die ik hierboven gaf. Dus wattage zegt niet alles.
 
Klopt, maar een gewone luchtkoeler is iets helemaal anders.
Een luchtkoeler van 300W zou ik overigens nooit aanraden, want dan blaas je de vissen de bak uit.

Een luchtkoeler (fan in de afdekking) gaat nooit meer dan 2-3 graden kunnen koelen omdat die werkt volgens het verdampprincipe. Je koelt het water door er voor te zorgen dat er water verdampt, en het zal de warmte van de verlichting wegvoeren. Dat is iets, en het is goedkoop, maar heel veel geeft het niet.

Een echte waterkoeler werkt volgens het principe van een koelkast of warmtepomp. Daar zit dan ook een compressor in, maakt lawaai en gaat actief het water wat er door stroomt koelen.
Als je gaat om een paar graden, en een paar dagen, dan kan je ook een zak met ijs in je bak leggen.
Maar hou er rekening mee dat om 200l water te koelen, je toch een paar kg ijs zal moeten voorzien om enig effect te hebben. Alleen voor noodgevallen dus.
 
Bedroevend.

Men gooit hier het wattage van simpele luchtkoelertjes en koelmachines doodleuk door elkaar.
Je hoeft geen natuurkundige te zijn, om te snappen dat die vlieger niet op gaat.

Koelertjes op lucht werken door verdampen van water. En dat is vooral afhankelijk van de luchtvochtigheid.

Een koelmachine heeft een vast koelvermogen. Uitgedrukt in watt of btu.

1 liter water 1 graad koelen (of verwarmen) kost 4190 joule.

Watt is joule per seconde.

Dus met 1 watt kost het je 4190 seconden om 1 graad te koelen.
Met 4190 watt duurt het maar 1 seconden om 1 liter water 1 graad te koelen.

Dus een 400 watt koeler doet er 20 minuten over om 100 liter 1 graad te koelen.

Omdat een aquarium eigenlijk wel te vergelijken is met een boiler.
Kun je onderstaande site gebruiken. Voor koelen en verwarmen.

Een aquarium is niet geisoleerd, dus iets meer vermogen nodig.

 
Helemaal eens met de vergelijking tussen luchtkoelers en koelmachines.

Ben het eens met die tijden, maar vermits het gaat over een volume wat je op een constante temperatuur wil houden zijn die boilertabellen niet zo interessant vind ik.
Het gaat er om de opwarming tegen te gaan, en dan constant te houden.

Als je de bak op 25°C wil hebben, en de kamer is 30°C, dan is daar een vermogen voor nodig van x Watt. Dat berekenen is in essentie een berekening van de isolatie van je bak. Je moet dan de oppervlakte kennen, en de warmteweerstand van de 6 raakvlakken.

Als je dat vermogen kent, dan moet je koeler ca 20-30% meer vermogen hebben om dat op een redelijke tijd naar beneden te krijgen.
Als richtlijn zou ik zeggen, neem een koeler met een vermogen van 1,5 keer dat van je verwarmingsstaaf. Om je bak op temperatuur te houden met een verschil van ca 5°C volstaat die staaf, dus zou een koeler met gelijkaardig vermogen ook moeten volstaan om bij een kamertemperatuur van 5 graden boven je gewenste baktemperatuur die temp in je bak op 25°C te koelen en te houden.
 
Klopt, maar een gewone luchtkoeler is iets helemaal anders.
Een luchtkoeler van 300W zou ik overigens nooit aanraden, want dan blaas je de vissen de bak uit.

Een luchtkoeler (fan in de afdekking) gaat nooit meer dan 2-3 graden kunnen koelen omdat die werkt volgens het verdampprincipe. Je koelt het water door er voor te zorgen dat er water verdampt, en het zal de warmte van de verlichting wegvoeren. Dat is iets, en het is goedkoop, maar heel veel geeft het niet.

Een echte waterkoeler werkt volgens het principe van een koelkast of warmtepomp. Daar zit dan ook een compressor in, maakt lawaai en gaat actief het water wat er door stroomt koelen.
Als je gaat om een paar graden, en een paar dagen, dan kan je ook een zak met ijs in je bak leggen.
Maar hou er rekening mee dat om 200l water te koelen, je toch een paar kg ijs zal moeten voorzien om enig effect te hebben. Alleen voor noodgevallen dus.

Het was dan ook enkel om aan te geven dat Watt niet alles zegt, en dus geen advies.
 
Bedroevend.

Men gooit hier het wattage van simpele luchtkoelertjes en koelmachines doodleuk door elkaar.
Je hoeft geen natuurkundige te zijn, om te snappen dat die vlieger niet op gaat.

Koelertjes op lucht werken door verdampen van water. En dat is vooral afhankelijk van de luchtvochtigheid.

Een koelmachine heeft een vast koelvermogen. Uitgedrukt in watt of btu.

1 liter water 1 graad koelen (of verwarmen) kost 4190 joule.

Watt is joule per seconde.

Dus met 1 watt kost het je 4190 seconden om 1 graad te koelen.
Met 4190 watt duurt het maar 1 seconden om 1 liter water 1 graad te koelen.

Dus een 400 watt koeler doet er 20 minuten over om 100 liter 1 graad te koelen.

Omdat een aquarium eigenlijk wel te vergelijken is met een boiler.
Kun je onderstaande site gebruiken. Voor koelen en verwarmen.

Een aquarium is niet geisoleerd, dus iets meer vermogen nodig.


Waarbij ik dan toch denk: Hoe hoger de omgevingstemperatuur des te meer moeite het zal kosten om een graad te koelen.
 
Voor staafverwarmingen wordt vaak 1w per liter aangenomen. Lijkt me dat voor pakweg 5° koelen dit ook kan gebruikt worden.
 
Bedroevend.

Men gooit hier het wattage van simpele luchtkoelertjes en koelmachines doodleuk door elkaar.
Je hoeft geen natuurkundige te zijn, om te snappen dat die vlieger niet op gaat.

Koelertjes op lucht werken door verdampen van water. En dat is vooral afhankelijk van de luchtvochtigheid.

Een koelmachine heeft een vast koelvermogen. Uitgedrukt in watt of btu.

1 liter water 1 graad koelen (of verwarmen) kost 4190 joule.

Watt is joule per seconde.

Dus met 1 watt kost het je 4190 seconden om 1 graad te koelen.
Met 4190 watt duurt het maar 1 seconden om 1 liter water 1 graad te koelen.

Dus een 400 watt koeler doet er 20 minuten over om 100 liter 1 graad te koelen.

Omdat een aquarium eigenlijk wel te vergelijken is met een boiler.
Kun je onderstaande site gebruiken. Voor koelen en verwarmen.

Een aquarium is niet geisoleerd, dus iets meer vermogen nodig.

Nog 1 nuance op je verhaal. Het wattage van een 'koelmachine' is niet gelijk aan het stroomverbruik. Een 400W koelmachine kan prima maar 200 W verbruiken. Het is tenslotte een warmtepomp die de warmte verplaatst van het aquarium naar de kamer waar het aquarium in staat.
 
Waarbij ik dan toch denk: Hoe hoger de omgevingstemperatuur des te meer moeite het zal kosten om een graad te koelen.
Voor koelen via verdamping: Maakt niet zo veel uit, vooral de luchtvochtigheid van de omgeving speelt een rol.
Voor koelen via koelmachine: maakt een een heel klein beetje uit, niet veel. Ga maar na: een goede airco (geen mobiele) werkt in de zomer ook prima, zowel bij 25 als 30 graden buitentemperatuur.
 
Nog 1 nuance op je verhaal. Het wattage van een 'koelmachine' is niet gelijk aan het stroomverbruik. Een 400W koelmachine kan prima maar 200 W verbruiken. Het is tenslotte een warmtepomp die de warmte verplaatst van het aquarium naar de kamer waar het aquarium in staat.
Zeg ik dan stroomverbruik of opgenomen vermogen in mijn verhaal?
 
Voor koelen via verdamping: Maakt niet zo veel uit, vooral de luchtvochtigheid van de omgeving speelt een rol.
Voor koelen via koelmachine: maakt een een heel klein beetje uit, niet veel. Ga maar na: een goede airco (geen mobiele) werkt in de zomer ook prima, zowel bij 25 als 30 graden buitentemperatuur.
Denk dat Ben bedoeld dat de ruimte temperatuur van invloed is op de temperatuur van de bak.
Bij 20 graden ruimtetemperatuur heb je misschien maar 40 watt koelvermogen nodig om de bak op temperatuur te houden.
Bij 25 graden RT heb je al 150 watt nodig om de bak op temperatuur te houden.

De warmte trekt in de bak. Enkelglas.
 
Zeg ik dan stroomverbruik of opgenomen vermogen in mijn verhaal?
Je hebt het over het koelvermogen van een koelmachine. Dat is het opgenomen vermogen.
Maar je post gaat ook over het verschil in wattage van een luchtkoelertje en een koelmachine, en in die context interpreteer ik dat als het stroomverbruik.
 
Je hebt het over het koelvermogen van een koelmachine. Dat is het opgenomen vermogen.
Maar je post gaat ook over het verschil in wattage van een luchtkoelertje en een koelmachine, en in die context interpreteer ik dat als het stroomverbruik.
Koelvermogen is het vermogen wat in het koelen gaat. Dat staat los van opgenomen vermogen.
Net als het verwarmingsvermogen van wp, dat gaat over de warmte die het ding geeft.
Net als een cv ketel ook een vermogen in kWatt heeft. Warmte. Niet het opgenomen vermogen.
 
Koelvermogen is het vermogen wat in het koelen gaat. Dat staat los van opgenomen vermogen.
Net als het verwarmingsvermogen van wp, dat gaat over de warmte die het ding geeft.
Net als een cv ketel ook een vermogen in kWatt heeft. Warmte. Niet het opgenomen vermogen.
Ah nu haal ik het zelf ook nog door de war inderdaad door de verkeerde term te noemen:p
 
Denk dat Ben bedoeld dat de ruimte temperatuur van invloed is op de temperatuur van de bak.
Bij 20 graden ruimtetemperatuur heb je misschien maar 40 watt koelvermogen nodig om de bak op temperatuur te houden.
Bij 25 graden RT heb je al 150 watt nodig om de bak op temperatuur te houden.

De warmte trekt in de bak. Enkelglas.

Dat is inderdaad wat ik met mijn aanvulling beoogde. Dank voor de verduidelijking, Marcel.
 

Terug
Bovenaan