Aquariumlijm


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Hoi!
Misschien is dit een hele stomme vraag, maar ik ga hem toch stellen:
Kan je aquariumlijm ook gebruiken in een al reeds gevuld aquarium? Ik wil een anubias lijmen want hij blijft niet op zijn plek zitten en ik heb nog een beetje Superfish Aquarium glue for Aquascaping liggen (Ethyl cyanoacrylate adhesive). Ik heb niet zoveel ervaring met het lijmen van planten (en weet niet zo goed hoe de lijm werkt) en ik weet dus niet of ik dit nu nog kan doen in mijn aquarium die al vol zit met water en visjes enzo?
 
Even op het tubetje kijken, daar zal het opstaan als dat kan, zelf heb ik die van APO daarmee kan het wel.
 
Nou ik zou het niet IN het aquarium doen. Even het stukje hout of steen uit het water halen. Lijmen en na een seconde of 30 kan je het weer in het water zetten.
 
Op de tube staat helaas niet of het kan, en ik wil het vastlijmen aan een wandje die al in het aquarium vast zit, dus vandaar dat ik het niet even eruit kan halen en kan later drogen. Mijn idee was om het plantje er dus uit te halen, daar de lijm op te smeren en die dan dus met de nog natte lijm aan de wand te plakken.
 
De lijm waar ik zelf ervaring mee heb word hard op het moment dat het met water in aanraking komt. Welke lijm gebruik je?
 
Ik heb de lfs hier wel met die dikke glue stekjes van koralen zien lijmen en ze doen dan een drup op de steen even 2 sec onder dompelen dan weer een drupje erop en dan de plant of koraal erop plaatsen en even laten drogen.
Maar goed met een vaste wand zal dat lastig gaan en zou het gewoon anders proberen.
 
Okee bedankt! Ik ga het deze week proberen en dan laat ik nog wel even weten of het is gelukt :)
 
Lijm wordt onmiddellijk hard als het in aanraking komt met water en wordt dan erg broos. Misschien als je heeeeeel snel bent. Het spul is niet giftig als het eenmaal hard is, ook niet het goedkope spul.
 
Op de tube staat helaas niet of het kan, en ik wil het vastlijmen aan een wandje die al in het aquarium vast zit, dus vandaar dat ik het niet even eruit kan halen en kan later drogen. Mijn idee was om het plantje er dus uit te halen, daar de lijm op te smeren en die dan dus met de nog natte lijm aan de wand te plakken.
Wat je kan doen is op een oud schoteltje oid even 1 drupje plantaardige olie doen. Dan ca 3 druppeltjes 10 sec lijm er met een klein houtje oid inroeren. Dat is de lijm die je voor jouw doel kan gebruiken. wel binnen 30 seconden gebruiken !
De olie zorgt ervoor dat het water niet gelijk bij de lijm komt (waterafstotend) en je iets meer tijd geeft om te manoeuvreren onder water. Laat even weten of het gelukt is?
 
Wat een goeie tip! Ga ik doen :)
 
Enne, kun je niet gewoon t waterniveau laten zakken tot daar waar je je plantje wil lijmen? Doe je 't tijdens een waterwissel..
 
Ik heb het nog niet gelijmd. Ik kan het water niet zo ver laten leeglopen want het zit helemaal op de bodem en een speld is opzich wel een goed idee maar als die losraakt dan vind ik dat wel weer beetje gevaarlijk voor de vissen! Misschien kan ik proberen om het heeeeel snel op zn plek te duwen, wie weet dat het met een dikke dot lijm werkt...
 
Van wat ik hier bij de lfs zag duurt het met die dikke gel iets langer dan gewone dunne secondenlijm en moesten ze het echt wel eventjes op de plek houden voordat het vast zat. Ik zou het toch gewoon proberen.
 
Tja, vissen eten geen spelden hoor, bovendien zie je wanneer de speld eruit is want dan drijft je plant weer, en de speld verwijder je zo gauw de wortels zich vast gehecht hebben
 
Houten koktailprikker gebruik ik om op mijn piepschuim achterwand javavaren en mos te bevestigen.
 
Ik heb een flinke dot lijm op de plantjes (het zijn er nu ondertussen 2 geworden) geplakt en ze zo snel mogelijk op hun plek gedrukt. Tot zover lijkt het te werken :) Nu even aankijken of alles netjes blijft zitten.
 

Terug
Bovenaan