Aquariumplanten poster: Licht en CO2 behoefte


Status
Niet open voor verdere reacties.

Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,336
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Ik zie vaak dat mensen niet duidelijk weten welke planten goed bij elkaar passen wat betreft licht en CO2 behoefte.
Dus heb ik een overzicht gemaakt van de de meest gebruikte aquariumplanten. Ingedeeld in moeilijkheidsgraad: easy, medium en advanced.
Daarbij een verwijzing naar lichtbehoefte in lumen per liter water en het gewenste CO2 gehalte.

Je kunt dit overzicht gebruiken als basis om een plantenbestand te verzamelen voor je bak.
Deze lijst is natuurlijk niet compleet en niet absoluut.

overzicht_aquaplant_detail.jpg


bron en toestemming: tropica.com

Edit beheer: op verzoek kan Cornelius deze poster via de pb ook toesturen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super Cornelius! Die post bookmark ik even:D

Maar zit wel zwaar te twijfelen tussen eleocharis mini en HC... Mss toch maar de makkelijkere proberen!:D
 
Prima lijst alleen twijfel ik wel of Cabomba soorten tot makkelijke lijst behoord, deze is licht behoevend en zonder Co2 en ijzer minnend en gaat deze verslijmen en uit elkaar vallen bij de meeste beginners.
 
Beste Cornelus,
Dit lijkt me een zeer interessant plaatje, waar waarsch best veel werk in zit.
Nu vroeg ik me af of je hem ook in hogere resolutie hebt? Want als ik inzoom of als ik hem download en dan inzoom, zijn de namen niet leesbaar (zie screenshot).

Knipsel.PNG
 
Beste Cornelus,
Dit lijkt me een zeer interessant plaatje, waar waarsch best veel werk in zit.
Nu vroeg ik me af of je hem ook in hogere resolutie hebt? Want als ik inzoom of als ik hem download en dan inzoom, zijn de namen niet leesbaar (zie screenshot).

Vreemd, ik krijg het ook niet meer in de originele afmetingen binnen... :unsure:
Hierbij heb ik 'm nog een keer geplaatst: Beste is op de afbeelding op te slaan: klik op de afbeelding > rechtermuisklik > Afbeelding bekijken of Afbeelding opslaan als...

overzicht_aquaplant.jpg
 
Ik zie vaak dat mensen niet duidelijk weten welke planten goed bij elkaar passen wat betreft licht en CO2 behoefte.
Dus heb ik een overzicht gemaakt van de de meest gebruikte aquariumplanten. Ingedeeld in moeilijkheidsgraad: easy, medium en advanced.
Daarbij een verwijzing naar lichtbehoefte in lumen per liter water en het gewenste CO2 gehalte.

Je kunt dit overzicht gebruiken als basis om een plantenbestand te verzamelen voor je bak.
Deze lijst is natuurlijk niet compleet en niet absoluut.

Bekijk bijlage 82845

bron en toestemming: tropica.com
De termen, maar even in het Nederlands, gemakkelijk, gemiddeld en geavanceerd/moeilijk vind altijd wat misleidend. Er bestaan geen gemakkelijke, medium of moeilijke planten. Zodra je een plant geeft wat ze vraagt zijn ze even gemakkelijk of moeilijk te noemen. Daar zou eigenlijk dus iets anders voor bedacht moeten worden. Ook al omdat een betere omschrijving ook onmiddellijk vertelt of je hardware, als voorbeeld, al geschikt is. Maar een betere omschrijving zou ook meer duidelijk kunnen maken wat er zoal nodig kan zijn om je plantjes te laten groeien. Zomaar een mening, overigens, voor een goed initiatief.
 
Ze hadden misschien beter termen kunnen gebruiken als weinig eisend en .......................
 
Beste leden,
In dit topic ging het offtopic en daarom hebben wij besloten dit op te schonen. Dit is een sticky info topic en wij gaan hier verder dan ook een slotje op doen. Eventueel kun je voor info Cornelius een pb sturen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan