Wat is er nieuw

Aquariumplanten voor beginners

• Onderwerp starter Onderwerp starter Schaive78
  • Startdatum Startdatum
S

Schaive78

Guest
Ik ga weer opnieuw beginnen met mijn rio 180, maar nu vind ik persoonlijk de waterwortels die bij veel planten uitgroeien niet zo mooi. Wat zijn wel gemakkelijke planten die niet veel of geen water wortels hebben

nee niet enkel, een mooie combinatie planten die goed zijn voor een startende aquarium

wat bedoel je precies met water wortel?

veel enchinodorussen zijn makkelijk. alleen even wat voedingsbolletjes in de bodem bijsteken.

ook javavarens en anubias soorten zijn makkelijk, deze dienen wel opgebonden te worden.

van die dunne witte slierten/wortelen die uit de planten groeien in het water.

Rich noemt al een aantal en een leuke voorgrondplant is ook de Sagiaria Sabulata. kleine compacte grasplant met weinig eisen. Meeste moerasplanten stellen weinig eisen en met wat voeding bij de wortels doen die het meestal wel goed.

nou elke plant maakt wortels, maar als je ze in de grond steekt zie je er niks van 😉
dan gaan ze niet zomaar bovenwater wortels aanmaken.

ik bedoel die witte slierten aan de zijkant, die in het water zitten en niet onder het zand.
pogostemon_stellata_eusteralis.jpg

nou elke plant maakt wortels, maar als je ze in de grond steekt zie je er niks van 😉
dan gaan ze niet zomaar bovenwater wortels aanmaken.
Nouwwww....hij heeft toch wel een punt. Die witte slierten zijn wortels. Als planten het minder naar hun zin hebben op een bepaalde plek gaan ze wortels ontwikkelen ergens op de steel De steel laat t.z.t. los en de plant drijft weg om op wellicht een betere plek weer te wortelen, nu in de bodem.
Ze doen het ook wel om te vermeerderen. Je kunt het goed zien bij Alternanthera soorten maar ook bij bijvoorbeeld Ludwigia. Hoe mooi is de natuur, niet...?

Zijn er niet ook wel planten die deze aanmaken zonder tzt los te laten? Ik zie het hier ook wel bij het Waterpest in mn kleine nano van 20 liter.

Zijn er niet ook wel planten die deze aanmaken zonder tzt los te laten? Ik zie het hier ook wel bij het Waterpest in mn kleine nano van 20 liter.
Volgens mij is de natuurlijke doelstelling, of vermeerdering of verbetering. De natuur doet nooit iets "zomaar"?

Maar in jouw geval is het voorstelbaar dat de plant wortels ontwikkelt, "zomaar". Want wie zou er nu weg willen uit Groningen en afscheid nemen van John en Jessica....😀😀😀

wie weet nog een gemakkelijke mooie volle middenzone plant voor mijn tijdelijk aquarium.

Hydrocotyle tripartite is een mooie , wel regelmatig snoeien. Bij mij heb ik hem op stenen geplant want hij groeit horizontaal.
Dus als je ze op een steen hangt van 10cm hoog zullen ze mooi naar beneden vallen 😉
Bacopa soorten zijn ook niet al te moeilijk, is ook een mooie die makkelijk groeit.
En hygrophila corymbosa is ook een makkelijk mooi plantje.

De laatste twee kunnen vrij groot worden maar als je ze regelmatig snoeit zullen ze een mooie aanwinst zijn.

Alle Echinodorus soorten, makkelijk geen extra wortels en in een groot aantal soorten verkrijgbaar.

Cryptocoryne soorten vormen zover ik weet ook geen zijwortels en zijn ook gemakkelijk te houden. Deze heb je in heel veel verschillende vormen en maten, dus er is voor elke zone wel een soort te vinden.

Echinodorus latifolius.

Deze lijkt me wel leuk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan