Aquariumzand (filterzand, zwart zand)


T

Tim82

Guest
Aangezien mijn metselzand dicht is geslibt wil ik graag een nieuwe bodembedekker. Ik heb veel corydoras, dus de bodem moet daar geschikt voor zijn.

Ik zit nu te denken aan filterzand van Wildkamp of zwart zand, ik las op het forum dat het zwarte aquariumzand van Hornbach geschikt is.

Wat is jullie mening over dit zand? Is dit beter dan metselzand?

Of zijn er nog andere suggesties?
 
Mijn ervaringen met zand. Metselzand kreeg ik allemaal rot onder de bodem.
Aquariumzand van de Hornbach zit nu in 3 van mijn bakken. Gaat super.
Maar zoveel mensen zoveel meningen en ervaringen.

heb je wat geld te besteden dan is dit ook heel mooi
http://www.azaqua.nl/20-cosmetic-sand Ik heb er elf geen ervaring mee
 
Zijn veel goeie ervaringen met dat Hornbach zand, met filterzand net zo goed.
Tis maar wat je wilt.. wat voor kleur, wat voor textuur etc..
 
Wat voor textuur heeft het zand van Hornbach?
Ik las dat filterzand rond is en de korrelgrootte 0,8-1,25 het best geschikt is. klopt dit?
 
Ook weer erg veel verschillende meningen over te vinden ;)
Zelf gebruik ik inderdaad die maat (middenmaat) filterzand en ben er content mee, de Cory's ook trouwens..
Dat Hornbach zand ken ik persoonlijk niet.
 
Oogt het natuurlijk? Heb je een foto van je aquarium hier op het forum?
Zwart lijkt me ook erg mooi, maar wil niet weer een dicht geslibte bodem.
 
Tegen het dichtslibben zorgen mijn vissen wel voor in 1 bak. Die woelen dagelijks heel de bak om. En 1 keer per week roer ik zelf het zand ook nog even om.
 
Hier foto's hoe het zwarte zand van Hornbach er van dichtbij uit ziet;

294766_0_82_20130718_15.jpg


358581_0_82_20130718_15.jpg


Heb het in al mijn bakken en bevalt zeer goed. Planten zijn makkelijk erin te doen en slipt niet dicht. Heb korrel grote van 0,4~0,8mm. De eerste drie linkjes in mijn handtekening kun je foto's zien van de bakken waarin het ligt.
 
Dat ziet er goed uit. Heb je ook corydoras?
Het is aquariumzand toch?